اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سید‌حسن‌نصرالله پاسخ سوریه به رژیم‌صهیونیستی و دریافت سلاح از سوی مقاومت را تبیین کرد



سید‌حسن‌نصرالله,سخنرانی سید‌حسن‌نصرالله,حزب االله لبنان

سید‌حسن‌نصرالله پاسخ سوریه به رژیم‌صهیونیستی و دریافت سلاح از سوی مقاومت را تبیین کرد

دبیرکل حزب‌الله لبنان در مراسمی به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد آغاز فعالیت رادیو "النور" پیرامون مسائل مهم روز از جمله مساله فلسطین و حمله اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه از طریق ویدئو کنفرانس به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه المنار لبنان، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله در این مراسم که در منطقه الغبیری لبنان برگزار شد، نقش رسانه‌ها و به ویژه رادیو النور را در ادامه فعالیت‌های مقاومت و شناساندن آن به تمام جهان بسیار مهم دانست.

وی گفت: ما معتقدیم که رسانه‌های مقاومت بخشی از مقاومت محسوب می‌شوند و رادیو النور در این زمینه تلاش بسیاری کرده و به آنچه هم اکنون به آن رسیده‌ایم رادیو النور نیز سهم زیادی داشته است.

وی ادامه داد: رادیو النور با امکانات ساده و به طور خود جوش آغاز به کار کرد و همانگونه که مقاومت در مراحل گوناگون پیشرفت کرد رسانه‌های مقاومت نیز با جدیت، اخلاص و روحیه بالا پیشرفت کردند و به شرایط کنونی رسیدند.

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: رسانه‌های مقاومت همواره همراه با مقاومت حرکت کردند و در بیداری امت و نیز ثابت قدم کردن مجاهدان در داخل بسیار خوب عمل کرده‌اند.

رسانه سهم بسیار زیادی در دفاع از وجهه انسانی و جهادی مقاومت و ثبات و اخلاص مقاومت در دفاع از ملت و کرامت امت اسلامی و مقدسات داشته است و به همین میزان نیز در پایین آوردن روحیه دشمن نقش داشته و بخشی از جنگ روانی مقاومت علیه دشمن بوده است.

عقب نشینی عرب‌ها در مساله فلسطین

سید حسن نصرالله در بخش دیگری از سخنان خود به عقب نشینی اخیر برخی کشورهای عربی در خصوص مساله فلسطین پرداخت و گفت: آنچه که در منطقه می‌گذرد به نفع دشمن است چرا که دشمن خوب می‌داند از فرصت‌هایی که برای آن روی می‌دهد سوء استفاده کند و متاسفانه ما نیز ملتی هستیم که فرصت‌های زیادی را از دست می‌دهیم. دشمن می‌خواهد از حوادث پیش آمده برای رسیدن به اهداف خود در سوریه، لبنان، فلسطین و در تمامی منطقه استفاده کند.

دبیرکل حزب‌الله به سفیر اخیر وزرای امور خارجه برخی از کشورهای عربی به واشنگتن و دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا اشاره کرد و گفت: برخی وزرای کشورهای عربی از جمله وزرای خارجه کشورهای بهار عربی عقب نشینی واضحی در مساله فلسطین و اراضی فلسطینیان نشان داده‌اند و من می‌پرسم که آیا این مساله برای دوستان ناراحت کننده نیست و دشمنان را شاد نمی‌کند؟

شما ای عرب‌ها، آنچنان که تصور می‌کنید بر بقایای مقاومت فلسطین ایستاده‌اید و سعی دارید آن را از نو زنده کنید و سوریه با جنگی ظالمانه رو به روست و خود نیز به خوبی می‌دانید که در لبنان چه می‌گذرد و عقیده دارید که ایران نیز در محاصره است و تهدید می‌شود و با این حال به آمریکا می‌روید و چیزی را به آمریکا تقدیم می‌کنید که در گذشته جرأت این کار را نداشتید و باور نیز نداشتیم که چنین امیتازی بدهیم.

سید حسن نصرالله گفت: متاسفانه برخی‌ها امروز می‌گویند اولویت مسجدالاقصی نیست و اولویت ما باید مسائل دیگری باشد، اولویت این باشد که چگونه یکدیگر را در سوریه به قتل برسانیم، چگونه خون یکدیگر را در عراق و پاکستان بریزیم و یا خود را به پرتگاه هلاکت و نابودی ببریم! چیزی که اینجا دشمن به دنبال آن است این است که کشورهای عربی "کشور یهودی اسرائیل" را به رسمیت بشناسند و آنچه را که طرح آمریکا از عرب‌ها می‌خواهد این است که یهودیت اسرائیل را قبول کنند.

سخنرانی سید حسن نصر الله

دبیرکل حزب‌الله گفت: 65 سال گذشته و هر کسی باید از خود بپرسد به چه امید ببیندیم؟ به ساختار کنونی کشورهای عربی یا اینکه از گروه بندی‌ها، حزب‌گرایی‌ها و کینه‌ها و کدورت‌های گذشته خود را رها کنیم و ببینیم فلسطین، سوریه، عراق، لبنان و اردن هم اکنون به کجا می‌روند. در شرایط اسف بار و ناراحت کننده کنونی وضعیت کشورهای عربی، مسائل امیدوار کننده‌ای نیز به چشم می‌خورد که اقدام اخیر پارلمان اردن در تلاش برای اخراج سفیر اسرائیل گامی بسیار مهم و مثبت است.

پاسخ سوریه به حمله اسرائیل

سید حسن نصرالله در ادامه به تلاش رژیم صهیونیستی برای ضربه زدن به مقاومت از طریق محاصره آن پرداخت و گفت: اسرائیلی‌ها می‌خواهند مقاومت را در لبنان در محاصره قرار دهند و می‌گویند هرگونه کمک تسلیحاتی برای مقاومت باید متوقف شود.

اسرائیلی‌ها می‌گویند ما مانع افزایش قدرت مقاومت خواهیم شد و اجازه نمی‌دهیم سلاح دیگری بر سلاح‌های آنها افزوده شود. دمشق و اطراف دمشق را بمباران می‌کند تا به سوریه آنچنان که خود می‌پندارد نشان دهد ادامه کمک به مقاومت و دادن تجهیزات به مقاومت به معنی اعلام جنگ با سوریه است و به سقوط نظام بشار اسد خواهد انجامید.

آنها از حملات خود به سوریه می‌خواهند رهبری و ارتش این کشور را تحت تاثیر قرار دهند و اراده ملت و مقامات این کشور را به خیال خود ضعیف کنند تا از معادله رویارویی با دشمن خارج شوند.

وی افزود: پاسخ سوریه به اسرائیل این است که می‌گوید اگر می‌پندارید سوریه به گذرگاهی برای ارسال سلاح به مقاومت تبدیل شده پس بدانید که سوریه در آینده نیز به مقاومت سلاح خواهد داد.

این یک پاسخ استراتژیک بزرگ است، چرا که سوریه با این که می‌داند دشمن تمام تلاش خود را می‌کند تا مانع افزایش قدرت مقاومت شود اما سلاح‌های استراتژیکی به مقاومت خواهد داد که تاکنون مقاومت آن را در اختیار نداشته است.

سلاح‌هایی که می‌تواند توازن را برهم بزند. اما غیر از سوریه کشور عربی دیگری به من نشان دهید که جرأت داشته که حتی یک تپانچه به مقاومت در لبنان و فلسطین داده باشد، چه رسد به موشک‌های استراتژیک!

نصرالله ادامه داد: اسرائیلی‌ها می‌خواهند سوریه را از روند مقاومت در مقابل خود خارج کنند. پاسخ استراتژیک سوریه به این مساله این است که جبهه جولان را برای رویارویی با اسرائیل باز کرده و اعلام کرده است که مقاومت مردمی در جبهه جولان برای رویارویی با اسرائیل از این پس آزاد است.

سوریه پاسخ مهم دیگری نیز به حمله اسرائیل داده و آن این است که سامانه‌های موشکی خود را آماده کرده و به فرماندهان این سامانه‌ها اجازه داده تا بدون کسب دستور از مرکز پاسخ هرگونه حمله اسرائیل را بدهند و این پیامی هراس‌انگیز برای اسرائیل بود تا اوضاع را بهتر بسنجد.

حمایت مقاومت لبنان از مقاومت سوریه

سید حسن نصرالله در ادامه بر حمایت مقاومت در لبنان از مقاومت سوریه به ویژه در بلندی‌های اشغالی جولان تاکید کرد و گفت: ما در لبنان حامی و هم‌پیمان مقاومت در سوریه هستیم و اعلام می‌کنیم که آماده گرفتن هر نوع سلاحی هستیم، حتی اگر توازن در منطقه را برهم بزند و اعلام می‌کنیم که از این سلاح‌ها به خوبی مراقبت می‌کنیم و از آنها برای دفاع از ملت‌مان استفاده خواهیم کرد.

ما در کنار سوریه ایستاده‌ایم، همانگونه که سوریه نیز در کنار ملت و مقاومت لبنان از لحاظ سیاسی مادی و معنوی ایستاده بود و به ما کمک کرد تا جنوب لبنان را از وجود اسرائیلی‌ها پاک کنیم و ما نیز امروز اعلام می‌کنیم که از لحاظ مادی، معنوی همکاری‌ها و هماهنگی‌ها با مقاومت در سوریه همراهی می‌کنیم تا جولان اشغالی را آزاد کنیم.

دبیرکل حزب‌الله افزود: آنچه که امروز جریان دارد نشان دهنده این است که رهبری توانمندی سوریه را در شرایط کنونی اداره می‌کند و با آرامش،‌ حکمت و شجاعت جنگ با دشمن را به پیش می‌برد و این چیزی است که به اذن خداوند در آینده پیروزی را نصیب سوریه خواهد کرد.

وی گفت: با همه این اوصاف باید برای توقف خونریزی‌ها در سوریه تلاش کرد و آزادگان و اهل شرافت در دنیا برای این کار تلاش کنند چرا که این خجالت آور است که آمریکا بخواهد منافع سوریه را حفظ کند و به عنوان ناجی سوریه خود را نشان دهد؛ در حالی که عرب‌ها خود در حال ویران کردن سوریه هستند و این چیزی جز فعالیت در راستای منافع دشمن نیست.

انتخابات تشکیل دولت لبنان

دبیرکل حزب الله لبنان در بخش پایانی سخنان خود به مسائل داخلی لبنان از جمله انتخابات و تشکیل دولت وحدت ملی پرداخت و گفت: در صورتی که طرح قانون ارتدوکسی به پارلمان لبنان بیاید یقینا حزب‌الله و همپیمانانش به این قانون رای خواهند داد و دیگران به آن رای بدهند یا نه چندان برای ما تفاوتی نخواهد کرد.

اما اگر این طرح به پارلمان نیاید اوضاع براساس همانی که بود اداره خواهد شد چرا که هنوز بر طرح دیگری که جایگزین آن باشد به توافق نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: ما خواهان تشکیل دولت در سریع‌ترین وقت ممکن هستیم و می‌خواهیم انتخابات پارلمانی در زمان مقرر خود برگزار شود. دولت باید در مقیاس و صلاحیت‌های واقعی خود تشکیل شود و تمامی گروه‌های لبنانی در آن سهیم باشند و احساس کنند که واقعا در تشکیل دولت سهیم هستند.

ما با "تمام سلام"، نخست وزیر پیشنهادی برای تشکیل کابینه همکاری کامل می‌کنیم تا دولتی که منافع ملی را در شرایط کنونی لبنان مد نظر دارد روی کار آید.

نصرالله افزود: تمام سلام را جناح دیگر لبنان معرفی کرد و ما چون این شخصیت را یک شخصیت میانه رو می‌دانیم و معتقدیم که می‌توانیم با او کار کنیم این پیشنهاد گروه 14 مارس را پذیرفتیم و گفتیم همگی با هم دولت وحدت ملی تشکیل می‌دهیم، ما امروز برای تشکیل دولت با تمام سلام به گونه‌ای همکاری می‌کنیم که گروه "14 مارس" این همکاری را با نجیب میقاتی، نخست وزیر پیشین انجام نداد.

دبیرکل حزب الله به حمله به روستاهای مرزی لبنان با سوریه نیز اشاره کرد و گفت: به اهالی این روستاها می‌گویم که شما مالیات آنچه را که ملت سوریه با آن رو به رو هستند پرداخت می‌کنید و ما تلاش می‌کنیم تا هرچه سریعتر به این موضوع پایان دهیم و معتقدم که این موضوع به زودی خاتمه می‌یابد.

در مورد شهروندان لبنانی نیز که در سوریه ربوده شده‌اند باید بگویم ما هرآنچه که باید را انجام دادیم و مابقی پرونده برعهده دولت است که امیدواریم آن را پیگیری کند./ایسنا

 

 

 


ویدیو مرتبط :
سخنرانی سید حسن نصرالله ضد آمریکا و رژیم صهیونیستی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیامی که سید حسن نصرالله برای رژیم صهیونیستی فرستاد



اخبار,اخبار بین الملل,حزب الله لبنان


 اخبار بین الملل - پیامی که سید حسن نصرالله برای رژیم صهیونیستی فرستاد

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، مدتی پیش در جریان یک مصاحبه با روزنامه ای لبنانی، پیامی غیرمستقیم برای رژیم اسرائیل ارسال کرد که حاوی نکات بسیار مهمی بود. اکنون و با گذشت بیش از دو هفته از آن پیام، رژیم اسرائیل دست به اقداماتی زده که نشان می دهد پیام دبیرکل حزب الله را به خوبی دریافت کرده و از معنای آن آگاه شده است.

به گزارش  تابناک ، سایت تحلیلی «المانیتور» با انتشار مطلبی، به اظهارات سید حسن نصرالله در جریان مصاحبه وی با روزنامه «السفیر» پرداخته که در جریان آن، تأیید کرده بود که بمب گذاری در مسیر گشتی های رژیم اسرائیل در منطقه «شبعا» کار حزب الله بوده است.

به نوشته این سایت، منابع نزدیک به حزب الله گفته اند که شکایت رژیم اسرائیل به شورای امنیت سازمان ملل بر سر این جریان، بیانگر آن است که محاسبات نصرالله صحیح بوده و پیش بینی های وی در این زمینه درست از آب درآمده است. این منابع، به ماهیت این محاسبات و پیش بینی ها نیز اشاره کرده اند.

ماجرا به آنجا برمی گردد که سید حسن نصرالله در مصاحبه ای که روز هفتم آوریل در روزنامه «السفیر» منتشر شد، اظهار داشته بود که کار گذاشتن بمب بر سر راه گشتی های رژیم اسرائیل در منطقه اشغال شده مزارع شبعا در تاریخ 14 مارس، کار نیروهای حزب الله بوده است. به گفته منابع لبنانی مذکور، ریشه این اقدام و تأیید انجام آن، به حضور نیروهای حزب الله در سوریه و نبرد آن با گروه های شورشی در این کشور بازمی گردد.

بر این اساس، حزب الله تلاش داشته تا چند موضوع کلیدی را مورد توجه قرار دهد. نخست، تأکید بر این نکته که میدان «نبرد محوری» حزب الله، از جبهه جنوب (سرزمین های اشغالی) به جبهه شمال (سوریه) منتقل نشده است. دوم، نشان دادن این امر به رژیم اسرائیل که نیروهای حزب الله که در سوریه حاضر هستند، از نیروهای مقاومت در مقابل رژیم اسرائیل در جنوب لبنان جدا نشده اند و با آن ها تفاوت دارند. و سوم، نشان دادن این نکته که حزب اله دارای منابع انسانی و مادی کافی برای مبارزه در بیش از یک جبهه به طور همزمان می باشد و به واسطه حضور در سوریه، قدرتش کاهش نیافته است.

در چارچوب همین منطق، وقتی که تنها دو ماه پس از پیروزی نیروهای حزب الله در نبرد «قصیر» در سوریه (در تاریخ 5 ژوئن 2013)، گشتی های اسرائیلی در نیمه شب هفتم اوت وارد مرز لبنان در منطقه «لبونه» شدند، با دو وسیله انفجاری هدف قرار گرفتند. این عملیات، آشکارا توسط حزب الله انجام شده بود؛ اما آن ها تصمیم گرفتند این موضوع را به صورت علنی بیان نکنند.

چند ماه بعد و زمانی که نیروهای حزب الله در منطقه «قلمون» سوریه مشغول نبرد بودند، رژیم اسرائیل تصمیم گرفت دست به یک ماجراجویی دیگر بزند. در نیمه شب 24 فوریه، نیروی هوایی این رژیم به یک پاسگاه در «جنته» واقع در «دره بقاع» در شرق لبنان و نزدیکی مرز سوریه حمله کردند. به نظر می رسید هدف رژیم اسرائیل از این حمله، تلاش برای تغییر قواعد بازی با حزب الله بوده که از زمان جنگ 33 روزه پابرجا بوده و در قالب قطعنامه شماره 1701 شورای امنیت نمود پیدا کرده است.

فردای آن شب، حزب الله اعلام کرد که این حمله، بدون پاسخ باقی نخواهد ماند. سپس، در 14 مارس، یعنی درست یک هفته پس از آنکه نیروهای حزب الله همراه با ارتش سوریه در به دست آوردن کنترل شهر «یبرود» موفق عمل کرد، بمبی در مسیر گشتی های رژیم اسرائیل در مزارع شبعا منفجر شد.

اما چرا اکنون حزب الله تصمیم گرفته این موضوع را، آن هم از طریق دبیرکل خود، به صورت علنی اعلام کند؟ منابع نزدیک به این حزب می گویند دلیل این امر آن است که پس از مجموعه ای از تحولات، اکنون رهبری حزب الله تا آن اندازه ای از بابت قدرت و امنیت خود مطمئن هست که عملیات های خود را علنی کند. در جریان این تحولات، طی ماه های اخیر رژیم اسرائیل از چندین جبهه مورد تهدید قرار گرفته و عملیات هایی نیز علیه این رژیم انجام گرفته که همگی از سوی حزب الله نبوده است.

بر این اساس، حزب الله با علنی کردن عملیات های خود این پیام را به رژیم اسرائیل فرستاده که هرگونه تلاش برای تغییر قواعد بازی در لبنان، تنها به مرزهای لبنان محدود نخواهد ماند و پاسخ به آن نیز تنها از جبهه لبنان نخواهد بود.

در عین حال، پس از مصاحبه اخیر نصرالله، حزب الله اقدامات رژیم اسرائیل را به دقت زیرنظر گرفت. یک روز پس از عملیات شبعا، ارتش رژیم اسرائیل حوزه عملیات خود را تنها به ریختن آتش بر مواضعی که تصور می کرد رزمندگان حزب الله در آن ها حضور دارند محدود کرد. پس از عملیات دیگری در بلندی های جولان – که البته هیچ گروهی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته – نیز ارتش این رژیم تنها بر سوریه متمرکز شد و بمباران مناطق مجاور همان ناحیه را در دستور کار قرار داد.

این بدان معناست که تل آویو پیام نصرالله را درک کرده است. نصرالله اعلام کرد که حزب الله مسئول بمب گذاری در شبعا بوده و این عملیات نیز پاسخی به حمله رژیم اسرائیل به جنته بوده است. در نتیجه، اسرائیل تصمیم گرفت شکایتی را علیه لبنان تسلیم شورای امنیت سازمان ملل کند. این یعنی رژیم اسرائیل به طور کامل پیام را گرفته، آن را درک کرده و خود را به محتوای آن متعهد نموده است: قواعد بازی همچنان همانی است که در تابستان 2006 برقرار شد.
اخبار بین الملل - تابناک