اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سیدمهدی طباطبایی: اگر زندانبان با زندانی برخورد تند، جسارت و توهین کند عین مجرم است



اخبار,زندان اوین,درگیری در زندان اوین


اخبار سیاسی - سیدمهدی طباطبایی: اگر زندانبان با زندانی برخورد تند، جسارت و توهین کند عین مجرم است

اگر زندانبانی با زندانی برخورد تند داشته باشد و بر او جسارت و توهینی روا دارد، این فرد نیز عین مجرم است و کارگزار باید بر طبق دستورات اسلامی او را مجازات کند.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی طباطبایی، استاد اخلاق برخورد محبت آمیز و مهربانی با زندانیان را براساس الگوگیری از رفتار پیامبر(ص) و امام علی(ع)، عین عمل به دستورات اسلام می داند و می گوید: در تمام مدتی که متهم در زندان است تا جرم او به قطعیت برسد و حکم او اجرا شود، نه تنها بر او نباید سخت گیری کرد بلکه باید با رأفت و مهربانی با او برخورد شود.

 شفقنا گفت وگویی با حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی طباطبایی انجام داده که در پی می‌آید:

حقوق زندانیان در اسلام چگونه تعریف شده و جامعه اسلامی نسبت به زندانیان، محکومان و متهمان چه وظیفه ای دارد؟
قوانین اسلامی در مرحله اول برخورد با متهم را طبق موازین شرعی معطوف به حد، جریمه یا قصاص می‌داند و در مرحله دوم زندان را قرار داده است در حقیقت متهم فاصله بین دستگیری تا روزی که مجرم بودن او ثابت شود و حکم و قانون در مورد او اجرا شود، در زندان می‌ماند؛ در این مدت طبق دستورات اسلام باید با زندانی با مهربانی، محبت و رأفت برخورد شود، مبادا زندانی در مدتی که حبس است، آزرده شود یا آفتی به او برسد حتی باید به افراد زندانی شغلی داده شود تا درآمد حاصل از آن را سرمایه‌گذاری کنند تا در زمان آزادی بتوانند با استفاده از آن کار کنند و امورات زندگی خود را بگذرانند.

 

اینکه کسی را زندانی کنند و او را در تنگنا و فشار بگذارند و بسیار بر او سخت بگیرند، بر طبق دستورات و موازین اسلامی نیست. وظیفه زندانبان همواره محبت و نیکی به زندانی است و تنها قاضی در دادگاه می‌‌تواند بر طبق جرم مجرم، حکمی را صادر کند که معمولا حکم قاضی باید به حد و مجازات منجر شود و سعی کنند که افراد بیش از اندازه در زندان نمانند. امام علی(ع) می فرمایند: «لا حبس فی تهمة إلّا فی دم و الحبس بعد معرفة الحقّ، ظلم؛ حبس، تنها در اتهام به قتل وجود دارد و حبس پس از شناخت حق، ظلم است.»

ما در برخود ائمه با زندانیان تنها می‌توانیم به رفتار پیامبر و امام علی استناد کنیم چرا که سایر امامان دولتی تشکیل ندادند. آنچه که در زمان پیامبر و امام علی هست این است که این بزرگان غالبا با متهمان به صورت تنبیهی، آگاهی و ساختاری برخورد می‌کردند، به طوری که این افراد در آینده بتوانند در جامعه زندگی کنند. نمونه رفتار قاطع امام علی(ع) در برابر کارگزارن داستان ابن هرمه است. هنگامى که امیر مومنان علی(ع) از خیانت ابن هَرمَه(مأمور بازار اهواز) اطلاع پیدا کرد، به رفاعه(حاکم اهواز) نوشت: «وقتى که نامه ام به دستت رسید، فورا ابن هرمه را از مسوولیت بازار عزل کن، به خاطر حقوق مردم، او را زندانى کن و همه را از این کار با خبر نما تا اگر شکایتى دارند، بگویند. این حکم را به همه کارمندان زیر دستت، گزارش کن تا نظر مرا بدانند. در این کار، نسبت به ابن هرمه نباید غفلت و کوتاه شود و الاّ نزد خدا هلاک خواهى شد و من هم به بدترین وجه تو را از کار برکنار مى کنم و تو را به خدا پناه مى دهم از این که در این کار، کوتاهى کنى».

دستگاه قضایی برگرفته از فقه اسلامی در تعریف حقوق زندانیان به ویژه زندانیان عقیدتی چه مواردی را باید در نظر بگیرد که فقه اسلامی آن را مطابق با کرامت انسانی بداند؟
دستگاه قضایی بر طبق دستورات اسلامی همواره باید با زندانیان به محبت و مهربانی رفتار کند و کرامت انسانی مورد سفارش و تأکید امام علی(ع) را در همه زمینه‌ها حفظ کنند. اگر کسی بیرون از زندان فتنه نمی کند، باید او را آزاد کنیم اما چنانچه به هر دلیل در بیرون از زندان موجب برپایی فتنه می‌شود و فساد می‌کند، باید در زندان نگهداری شود که در این صورت نیز نباید به هیچ عنوان او را مورد آزار و اذیت قرار دهیم.

دستگاه قضایی در مواجهه با اشتباهات احتمالی کارگزاران خود باید چطور رفتار کند که هزینه اشتباه یک فرد یا برخی افراد به پای کل دین یا کل دستگاه قضایی مبتنی بر قوانین برگرفته از فقه، نوشته نشود؟
اگر زندانبانی با زندانی برخورد تند داشته باشد و بر او جسارت و توهینی روا دارد، این فرد نیز عین مجرم است و کارگزار باید بر طبق دستورات اسلامی او را مجازات کند.

توصیه دین اسلام که در همه ابعاد و در مواجهه با انسان نگاه رأفت آمیز دارد و حضرت رسول(ص) و ائمه(ع) به ویژه حضرت علی(ع) درباره برخورد با متهمان، مجرمان و محکومان چیست و چقدر موفق شده ایم نگاه اسلامی را در کشور خود و در دستگاه قضایی پیاده کنیم؟
طباطبایی: کسانی که بر سر کار می‌آیند متفاوت هستند به همین دلیل نمی‌توان گفت در همه دوره‌ها عین قانون عمل شده  و موفق بوده‌ایم. گاهی کارگزارانی که در زندان هستند برخلاف قانون عمل کرده‌اند و برای حفظ آبروی خودشان به مسوولان بالاتر دروغ گفته‌اند که این مشکلات به وجود آمده به دلیل عدم تربیت درست مجریان است. امام خمینی (ره) فرمودند: تا تزکیه نشده‌اید، پست و مقام‌ها برای شما خطرناک است.

اخبار سیاسی  - جماران

 


ویدیو مرتبط :
دعوای شدید زندانبان با زندانی.....

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طباطبایی : می توانید دلواپس باشید، اما حق ندارید فحاشی و بی ادبی کنید / كمی به خود بیایید / شهرتی كه با توهین به دیگران به دست بیاید ، عین ذلت است



اخبار,اخبار سیاسی,سیدمهدی طباطبایی

مردم آن، ادبیات سخیف ، زشت و زننده را بپسندند / با آقایان از آموزه های اسلام پیرامون رد و منقبت توهین، افترا و جسارت سخن بگویی / میدانم كه باب توجیه برای برخی از این آقایان همیشه باز است

حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی طباطبایی استاد برجسته اخلاق طی نامه ای سرگشاده به حجت الاسلام ابوترابی خواستار نصیحت دلواپسانی شد که توهین و بی ادبی می کنند.

نامه این استاد برجسته حوزه در زیر می آید:

جناب آقای حجت الاسلام محمدحسین ابوترابی فرد
نایب رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیكم

با توجه به مسائلی كه در مجلس پیش آمده و ارادت اینجانب به حضرتعالی، و با توجه به دلسوزی شما، اینجانب عرایضی را دلسوزانه به عرض می رسانم و اثرگذاری آن را از خداوند مسالت دارم. بیان این نكات در پیروی از اهل بیت (ع) است، چنانكه رسول الله (ص) می فرمایند «لا تحتقر احدا من المسلمین فان صغیر هم عند الله كبیر» ( هیچ مسلمانی را تحقیر نكنید) و نیز قال لقمان لابنه لا تحتقر احدا فان ربك و ربه واحد» (هیچ كس را سبك نشمارید كه خدای همه یكی است).

چند روزی است كه در خبرها ، مطالبی به نقل از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی مطرح شده كه اگر این مطالب واقعیت داشته باشند، جای بسی نگرانی است.

اینجانب با توجه به شناختی كه از حضرتعالی دارم؛ شما را فردی مومن ، متعهد ، متدین، اصیل، اهل علم و اهل فضل و تقوی و اخلاق می دانم. می دانم  كه خود حضرتعالی هم در بعضی مواقع از دست بی حرمتی های بعضی از آقایان در امان نبوده اید. علی ایحال، با توجه به شناختی كه هم از جهت صنفی (روحانیت ) و هم از لحاظ دینی و  اخلاقی از شما دارم ؛ چند سطری را خدمت تان می نویسم  و خواهشمندم آن را با تأمل و تدبیر بخوانید و آنگونه كه صلاح می دانید و شرایط ایجاب می كند به بعضی از آقایان تذكر دهید:

اول آنكه مجلس شورای اسلامی همان گونه كه همه می دانند متشكل از نمایندگان  مردم است. این ، به آن معنا است كه آنچه از زبان نمایندگان بیان می شود باید بازتاب دهنده خواست مردم  باشد. من بعید می دانم كه حوزه انتخابیه ای  وجود داشته باشد كه مردم آن، ادبیات سخیف ، زشت و زننده را بپسندند. لذا تقاضا دارم كه آقایان را دعوت و به آنان توضیح دهید كه خطر استفاده از چنین ادبیات ناپسندی فقط متوجه شخص نماینده مجلس نیست، بلکه  شآنیت و جایگاه خطیر مجلس و  نیز شخصیت رای دهندگان را نیز هدف می گیرد.

دوم آنكه به آقایان محترم یادآور شوید كه این مجلس، چنانکه از عنوان آن هویداست، «مجلس شورای اسلامی» است و «اسلامیت»،  ركن اساسی آن است. با آقایان از  آموزه های اسلام  پیرامون رد و منقبت توهین، افترا و جسارت  سخن بگویید و  دعوت اسلام به اخلاق و ادب  را بری آنان بازخوانی و و گوشزد فرمایید که  برخی گفتارها و رفتارهای شان مغایر آموزه های دینی است؛ هرچند،  میدانم كه باب توجیه برای  برخی از این آقایان همیشه باز است.

سوم آنكه یادآوری فرمایید كه در دهه گذشته، ادبیات نزدیك به مدل گفتاری و رفتاری آنان،  بسیاری از دلسوزان را آزار داد و آوای ناهنجار توهین کنندگان، مردم را نگران كرد. بنابر این ، بهتر است هدف و منطق  مطلوب خود را با شیوه های جدید سیاست ورزی و دور از توهین و پرخاشگری عرضه كنند. به عزیزان نماینده ، تاکید فرمایید  كه می توانند دلسوزی كنند، نگران یا دلواپس باشند ولی  حق ندارند، فحاشی ، توهین و بی ادب کنند.

چهارم آنكه با بیان شیوا و تاثیرگذار تان به آقایان بفرمایید ، حكومت،  اسلامی است و مسئولان دولت  کنونی از زبان مقام معظم رهبری تعابیر حمایتی و تاییداتی دریافت كرده اند  ، بنابراین،  هتك حرمت آنان ، مغایر  ولایتمداری است. لازم است دوستان عزیز در مجلس را دعوت به اخلاق كنید و یادآوری كنید شهرتی كه با توهین به دیگران به دست بیاید ، عین ذلت است. به آنان یادآوری كنید اگر انتقاد كنند نیت شان خالصانه است اما وقتی توهین می كنند ، لاجرم  ، نیت شان نفسانی می شود و خطرات جبران ناپذیری در پی دارد.

به بزرگواران یادآوری كنید، تریبون مجلس باید راهگشای  سعادت و عاقبت به خیری شان در دنیا و عقبی  باشد. بفرمایید  خواست آنان  كه  امروز تحریك‌شان می كنند و بعد خود به تحسین‌شان می ایستند ، با واقعیت و درك مردم تفاوت دارد. كمی به خود بیایند و نگذارند كلمات مورد نظر افرادی خاص از زبان شان شنیده شود و با عنوان آنها  منتشر شود.  به نمایندگان محترم یادآوری فرمایید معنای اسلام ناب محمدی كه دم از آن زده می شود؛ ادب، دقت، تحمل  و تدبیر و اعتدال و فهم عمیق و درك صحیح شرایط است و اسلام آمریكایی، اسلام همراه با ادعا و بی ادبی است.

به بزرگواران یادآوری كنید، مردم ، هنوز در فقر و مشكلات ناشی از آنچه درسالهای گذشته «كاغذپاره» خوانده می شد، گرفتارند و اكنون چشم به اقدامات دولتی  دوخته اند كه با شعار «تدبیر»  مستقر شده و مایوس كردن این مردم به چالش کشاندن انقلاب و نظام اسلامی است.

در پایان عرض می كنم این اتفاق ها موجب می شود كه مسئولیت ما و شما سخت تر شود، چه آن كه آشناكردن مردم با هویت اسلامی و رفتار اسلامی به عهده مبلغان دینی است و به خدا پناه می برم ازاین كه نكند خدای نكرده این كم كاری و بی توجهی ما باعث بروز این بی اخلاقی ها شود. هرچند حضور حضرتعالی و دیگر بزرگواران، بدور از هر سلیقه سیاسی اما متخلق به اخلاق دینی موجب افتخار و عزت مجلس شورای اسلامی است. از خداوند دوام توفیقات شما برادر بزرگوار را كه ارادت خاصی به شما دارم را خواستارم.

سید مهدی طباطبایی ٢١/٧/٩٤مطابق با ٢٩ ذی الحجه ١٤٣٦

 

اخبار سیاسی - انتخاب