اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سیدمحمدخاتمی: نباید بلندپروازی کنیم



سیدمحمدخاتمی,همایش سراسری ستاد ملی جوانان اصلاح‌طلب

سیدمحمدخاتمی: نباید بلندپروازی کنیم

رئیس دولت اصلاحات با تجلیل از نقش جوانان در سال‌های اخیر که در نهایت موجب رقم خوردن حادثه‌ای بزرگ در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم شد، گفت:« این حاصل کار جوانان است که باید ما به آنها توجه کنیم و میدان دهیم. هرگاه به جوانان میدان داده‌ایم حماسه خلق شده است، چنان‌که در جنگ تحمیلی و خود انقلاب این امر اثبات شد. در این مرحله هم توانستیم با حفظ آرمان‌ها، معیارها و اصول و با توجه به مصالح کشور گام بزرگی را در جهت بهبود امور برداریم.»

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی در پیامی صوتی و تصویری به همایش سراسری ستاد ملی جوانان اصلاح‌طلب که در شهرکرد برگزار ‌شد، اظهار داشت:« دوست داشتم در جمع مبارکی که عزیزان به‌خصوص جوانان عزیز در آن گرد هم آمده‌اند، حضور داشته باشم و از نزدیک عرض سلام و خسته نباشید به آن‌ها بگویم.»

وی افزود:« می‌دانم که همه شما در سال‌های گذشته سختی‌های فراوانی را تحمل کرده‌اید؛ ناروایی‌ها، نارسایی‌ها، بی‌مهری‌ها، ایجاد محدودیت‌ها سبب شده است که زندگی بر خیلی از شما تنگ بشود، اما خدا را سپاسگزارم که شما ظرفیت نسل آگاه انقلابی و درعین‌حال واقع‌بین را از خود نشان دادید.»

رئیس بنیاد باران تصریح کرد:« نارسایی‌ها و ناروایی‌ها شما را ناامید نکرد، دلبستگی شما را به انقلاب بیشتر کرد، انقلاب بزرگی که توانست در سرنوشت کشور ما تاثیر تعیین‌کننده‌ای داشته باشد، شما از پایبندی به این انقلاب و آرمان‌هایش سر برنتافتید، آرمان‌ها مورد توجهتان بود.»

وی ادامه داد:« دلبستگی‌تان به ایران سربلند، ایرانی که همه افراد آن از حرمت و عزت برخوردار باشند، در آن تبعیض و تحقیر انسان نباشد و پیشرفت و توسعه توام با معیارهای اخلاقی و معنوی بر آن حاکم باشد، همواره مورد توجه شما بود. دلبستگی به ایران و ایرانی و سربلندی ایرانی هیچ‌گاه شما را از راه منحرف نکرد و خوشبختانه حضور شما و حضور آگاهانه ملت ما دستاورد بزرگی داشت. ما همیشه باید مسائل را با توجه به واقعیات ارزیابی کنیم، آنچه پیش آمد یک حادثه بزرگ بود.»

خاتمی با بیان این‌که «ملت ما نشان داد باز هم با همه مشکلاتی که هست سرنوشت خود را پای صندوق‌های رای جست‌وجو می‌کند»، اظهار داشت:« آنچه پیش آمد سبب شد که دشمن خارجی ناامید شود، دشمنی که به این دل بسته بود که لحظه به لحظه فاصله میان ملت و دولت زیادتر شود و از این طریق بتواند به کشور ضربه بزند. تدبیری که در این انتخابات به کار گرفته شد، هم از سوی نظام و هم دلسوزان نظام نتیجه خود را داد. مردمی که می‌رفت کم‌کم مایوس شوند، امیدوار شدند و با حضور خود نتیجه گرفتند.»

رئیس‌جمهور اسبق کشورمان یادآور شد:« من در اینجا باید به‌طور خاص به یکایک شما و ‌هزاران نفر از جوانانی که الان در بین شما نیستند خسته نباشید بگویم و این حاصل کار جوانان است که باید ما به آنها توجه کنیم و میدان دهیم. هرگاه به جوانان میدان داده‌ایم حماسه خلق شده است، چنان‌که در جنگ تحمیلی و خود انقلاب این امر اثبات شد. در این مرحله هم توانستیم با حفظ آرمان‌ها، معیارها و اصول و با توجه به مصالح کشور گام بزرگی را در جهت بهبود امور برداریم.»

وی با تاکید بر این‌که «امروز با همت شما و مردم، دولتی روی کار آمده است که دارای شعارهای روشن، رویکرد درست و امیدبخش هست»، گفت:« آنچه ما در این مرحله باید بخواهیم این‌که دولت محترم روی شعارها و جهت‌گیری‌هایی که به‌خاطر آن‌ها از مردم رای گرفته است، پافشاری کند و رییس‌جمهوری محترم همواره بر آن‌ها تاکید کرده است.»

رئیس بنیاد باران افزود:« این انتظار تنها انتظاری است که ما می‌توانیم داشته باشیم و مراقبت کنیم که این مساله عملی نیز بشود، شعار‌ها به مرحله عمل دربیاید، رویکرد چنان شود که هم مشکلات را حل کند و هم دامنه پیشرفت را گسترش دهد و ان‌شاءالله چنین هم خواهد شد.»

خاتمی تصریح کرد:« البته از سوی دیگر ما نباید بلندپروازی کنیم، باید واقع‌بین باشیم، مشکلاتی که امروز دولت با آن روبه‌روست مشکلات بزرگی ا‌ست. در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و در عرصه‌های بین‌المللی و به‌خصوص رسیدگی به مردم و وضع زندگی مردم، نمی‌شود انتظار داشت که همه مشکلات یک‌شبه حل شود، نیازمند کمک است، همراهی است. آنچه ما می‌توانیم داشته باشیم و بر آن تاکید کنیم، همان آرمان‌ها و جهت‌ها و شعارها و مسائلی است که در انتخابات مطرح شد و مورد قبول مردم قرار گرفت و یادآوری این‌که دولت و مسئولان محترم پایبندی خود را همان‌طور که تابه‌حال نشان داده‌اند، نشان دهند.»

وی ادامه داد:« مشکلات و موانع و محدودیت‌های دولت را درک کنیم و از این‌که یک‌شبه مشکلات حل نمی‌شود مایوس نشویم، آنچنان که نشدیم و نخواهیم شد. آنچه درباره خود ما مهم است انسجام و همبستگی و تلاش برای تعامل با همه نیروهای اجتماعی است که در جامعه هستند، در جای دیگری گفته‌ام که اگر به ما هم بد شد ما به هیچ‌وجه قصد انتقام نداریم. اصلا دوگانگی‌ها و کینه‌ها و تقابل‌ها بوده است که بسیاری از مشکلات ما را ایجاد کرده است، امیدوارم حاکمیت و نظام زمینه‌های این دوگانگی‌ها را از بین ببرد و ما هم تلاش کنیم که به یکدیگر نزدیک بشویم.»

خاتمی تاکید کرد:« اگرهمه نیروهایی که دلسوز انقلاب و نظام و کشور هستند، دست به دست هم دهند، باز هم ‌زمان زیادی طول می‌کشد تا ما بتوانیم به آن چیزی که می‌خواهیم برسیم. به تعبیر بعضی دوستان اقتصاددان اگر چهار سال همه با هم تلاش کنیم، همه با هم باشیم، همه باتدبیر عمل کنیم و همه اختلافات را کنار بگذاریم، بعد از چهار سال به نقطه صفر سال ۱۳۸۴ می‌رسیم. یعنی امکاناتی که در این مدت درست از آن استفاده نشده است، این‌ها رفعش نیاز به همدلی و همراهی دارد.»

وی با بیان این‌که «اگر تمام کسانی که دلشان برای انقلاب و این کشور می‌سوزد با هم همکاری کنند، به جای تقابل به تعامل بیندیشند، ما می‌توانیم امیدهایمان را تقویت کنیم»، اظهار داشت:« شما عزیزان باید گرد هم باشید، دور هم باشید، انسجام پیدا کنید و البته این انتظار هست که زمینه برای حضور و فعالیت جامعه مدنی و جریاناتی که واقعا دلسوز هستند فراهم شود و این وظیفه حکومت است. ما هم باید بکوشیم با نگاه تعامل و نه تقابل به سوی آینده حرکت کنیم، باید در یک فضای امن و آزاد نقد کنیم، بحث کنیم، باید همدیگر را نقد کنیم و هم جامعه را نقد کنیم و درعین‌حال راهکار‌های مناسب را هم نشان دهیم.»

خاتمی تصریح کرد:« این فضا و این زمینه فراهم آمده است و این ماییم که باید بکوشیم با کمک حکومت و دستگاه‌ها و جریان‌های مختلف این زمینه بسط پیدا کند، به‌گونه‌ای که هم دشمن خارجی مایوس شود و هم به منافع ملت ما تن بدهد و هم در درون جریانات افراطی و متحجر که لطمه‌های بزرگی به ما زدند نتوانند تاثیری بگذارند.»

رئیس‌جمهور اسبق کشورمان با بیان این‌که «البته اصلا جهت و گرایش ما اصل نیست، همه باید حضور داشته باشند، حتی کسانی که به ما بد کردند»، گفت:« اما خود دولت با شعارهایی که داده است باید تاثیرگذار باشد و همچنین جریان‌هایی که اهل تدبیر و فکر کردن هستند.»

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت:« نسل جوان ما باید توانمندی خود را زیاد کند، سطح علمی خودش را بالا ببرد، البته با انسجام و همبستگی با جریانات مختلفی که هستند، چه تشکل‌هایی که هستند و نتوانستند آن‌گونه که باید و شاید کار کنند، چه ایجاد تشکل‌هایی که به منظور خدمت به مردم، کشور و آرمان‌های انقلاب باشد و مهم‌ترین آرمان‌ها تامین حرمت و حقوق مردم است.»

رئیس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها ادامه داد:« ما باید روی حقوق مردم تاکید کنیم. هرکسی در این کشور است و با هر گرایشی که در چارچوب قانون اساسی عمل می‌کند، باید حرمت و حقوق داشته باشد. باید تشکل‌های مختلف در جامعه ما به رسمیت شناخته و فعال شوند. فضای امنیتی تغییر یابد و فضای رقابتی و سالم جایگزین آن شود و نیز علم و تدبیر و کارشناسی به کار گرفته شود، تا اولا مشکلات و موانع از بین برده شود و ثانیا با سرعت بیشتری به سوی پیشرفت حرکت کنیم.»

خاتمی تاکید کرد:« آرزو و آرمانی که ملت ما در انقلاب خود داشته است به اوج خود رسیده است و خواستش این بوده که از این انقلاب الگویی در جامعه بسازد که نه‌تنها حقوق یکایک افراد در آن محترم باشد، بلکه بتواند برای دنیای آشفته امروز یک الگو باشد. هرچند که این آرمان آرمان بلندی‌ است و ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که یک‌شبه به آن برسیم اما مهم این است که احساس کنیم در حال حرکت به آن سمت هستیم. اصلاحات چیزی جز این نمی‌خواسته و نمی‌خواهد.»

وی با بیان این‌که«اصلاحات حضور همه را می‌خواهد و خواهان تدبیر و تلاش برای اعتلای انقلاب و مهم‌تر از آن حق و حرمت مردم است»، افزود:«در قانون اساسی ما نیز اصول مربوط به حقوق اساسی ملت بسیار مهم است. قانون اساسی هم باید به تمام موارد توجه داشته باشد، برای این‌که حرکت ما حرکت متعادلی و به سمت پیشرفت باشد.»

رئیس بنیاد باران در بخش پایانی پیامش اظهار داشت:« مجددا به همه شما خسته نباشید می‌گویم، کار مهمی کردید و انتظار است که با همدلی و همراهی میان خودتان انسجام و تشکل را قوی‌تر کنید و ثانیا نشان دهید قصدتان حرکت و همراهی برای پیشرفت کشور است.»

وی ادامه داد:« توقعی که هست این است ‌که شعارهایی که داده شد مورد عمل و با جدیت مورد پیگیری قرار گیرد. باید اطمینان داشته باشیم که از یک مرحله سخت که در آن دل‌ها پر از کینه بود، می‌خواهیم از این مرحله عبور کرده و به سوی همدلی برویم. بازشدن فضا و تامین شرایط حضور همه نیروها، خود به معنی تامین امنیت کامل در کشور ما خواهد بود و زمینه را برای پیشرفت همه‌جانبه مهیا بکند.»

رئیس بنیاد باران ابراز امیدواری کرد:« از این دست نشست‌ها با فراغ بال و انسجام داشته باشیم و با انسجام و همراهی بیشتر با همدیگر و بعد در جامعه بتوانند تاثیر خوبی داشته باشند و در مراحل بعدی هم حضور آن‌ها کارساز باشد. برای همه آرزوی سلامتی، موفقیت و پیروزی دارم.»سید

خاتمی خاطر نشان کرد:« از خداوند می‌خواهم که عنایت بفرماید این مشکلات حل شود و همه امیدوارشوند و احساس پیروزی بکنیم. همچنان که در این انتخابات همه عقلای قوم، همه جریاناتی که واقعا دور از افراط و تفریط بودند از هرجناح احساس خشنودی می‌کنند، این احساس باید باقی بماند و به جامعه منتقل شود تا شما جوانان که پایبندی و پایمردی کامل به معیارهای اصیل اصلاحات داشتید، بتوانید نقش موثر و بهتری داشته باشید.»/ایسنا


ویدیو مرتبط :
موج نو(1)-سیدمحمدخاتمی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سیدمحمدخاتمی:راه ما از براندازان جداست



سیدمحمدخاتمی:راه ما از براندازان جداست

 

به گزارش مشرق ، سید محمد خاتمی در آخرین پست وب سایت خود به دیدار خود با ایثارگران در سالگرد شهادت آیت الله بهشتی پرداخت و  نوشت : مایه افتخار من است که در ایامی که به حق به نام روز پاسدار و جانباز نامیده شده در خدمت عزیزان ایثارگر و فداکاران جامعه هستم که بهترین دوران عمر خود را در جبهه ها گذرانده و برای دفاع از اسلام و انقلاب و ایران و سرزمین تلاش کردند و نه تنها از اعضاء فعال ایثارگری و سپاه بودند، بلکه در تقویت و حتی بنیانگزاری سپاه و تثبیت و تکمیل ساز و کارهای آن نقش داشتند.

 

* باز هم می گویم: آری ، ما نظام را قبول داریم و انقلاب اسلامی را واقعه بزرگی می دانیم که منجر به استقرار جمهوری اسلامی شد. واقعه بزرگی که نه می توان آن را نادیده گرفت .

* جمهوری اسلامی به نظر ما همان است که می تواند پاسخگوی نیاز جامعه ما باشد؛ جامعه ای که طالب آزادی و استقلال و سربلندی و امنیت است. به شرط آن که واقعاً «جمهوری اسلامی» باشد، یعنی رأی و نظر مردم در تعیین حکومت مؤثر باشد و حکومت هم خود را در برابر مردم مسؤول بداند.

 

* اصلاحات همین را می خواهد که اصلاح در جهت رفع کاستی ها و سامان یافتن امور براساس موازین و آرمان هایی که در انقلاب ما مطرح شده است. حال اگر دیگرانی، خواستار راه و سامان و نظام و انتظامی دیگر و در پی براندازی هستند، دچار اشتباه بزرگی شده اند و طبعاً راه ما هم از آنان جداست.

 

* این همه تأکید و تلاش برای رفع حصرها و حبس ها و عبور از وضعیت امنیتی به وضع امن و آزاد و قانونی، نشانه دلبستگی ما به اصل نظام و جلوگیری از تحریف نظام و ارائه چهره نامطلوب از جمهوری اسلامی است.

 

* مطمئن هستم که شما هم دلتان برای اسلام و انقلاب و ایران می طپد و مبنای عمل هم قانون اساسی و قوانین ناشی از آن و موازین شرع و عقل است. همین قانون اساسی ظرفیت هایی دارد که اگر به طور جامع مبنای رفتار همگان و بخصوص حاکمیت باشد، می تواند پاسخگوی نیاز تاریخی جامعه و سیر به سوی سربلندی باشد..../مشرق