اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سیدحسن خمینی : بزرگ‌ترین لازمه امر به معروف آزادی رسانه‌ها و احزاب است



اخبار,اخبارسیاسی,سیدحسن خمینی

 

 اخبارسیاسی  -  بزرگ‌ترین لازمه امر به معروف آزادی رسانه‌ها و احزاب است

یادگار امام با اشاره به گسترده بودن مفهوم امر به معروف و نهی از منكر گفت: از بزرگ‌ترین منكرات در جامعه ما دزدی، فساد، رشوه و خوردن حق یكدیگر است.

آیت‌ا... سیدحسن خمینی در دیدار با دبیركل، اعضای شورای حزب وحدت و همكاری ملی با اشاره به طرح بحث «جنگ فقر و غنا» از سوی امام راحل در سال‌های آخر عمرشان، این موضوع را از محورهای مغفول سخنان امام برشمرد و اظهار داشت: این جنگ به معنای جنگ فقیر و غنی نیست و این نگاه كه فقرا قرار است به جنگ اغنیاء بروند، یك تحلیل ماركسیستی از سخن امام است؛ چرا كه قطعا امام چنین مرادی را از سخن خود نداشته‌اند؛ جنگ فقر و غنا همچنین به این معنا نیست كه همه در جامعه فقیر شوند، در حالی كه بسیاری فكر می‌كردند عدالت یعنی توزیع فقر، بدین معنا كه همه از نظر مالی ندار باشند.

 

وی افزود: جنگ فقر و غنا به معنای مبارزه با سیستمی است كه باعث پیدایش دو گانه فقیر و غنی شده است؛ نظامی كه در آن فقر به رسمیت شناخته شده و گروهی غنی و گروهی فقیر می‌شوند. جامعه‌ای كه به سمت شكاف طبقاتی و توزیع نابرابر ثروت و توسعه فقر در قسمتی از جامعه و انباشت ثروت در بخش دیگری می‌رود، نه مطلوب است نه پایدار؛ نه اسلامی، نه اخلاقی و نه باقی می‌ماند. البته اینكه در جامعه هر كس به اقتضای توان و همتش مزد می‌گیرد یك قاعده است و اگر انتظار داشته باشیم كسی كه كار می‌كند و كسی كه كمتر كار می‌كند یك اندازه از مواهب بهره بگیرند به معنای از بین بردن انگیزه‌ها و تلاش‌هاست كه این هم یك نابرابری است.


 جامعه مطلوب جامعه تساوی نیست
آیت‌ا... سید حسن خمینی با بیان اینكه جامعه مطلوب جامعه تساوی نیست؛ جامعه عدالت است، گفت: عدالت یعنی بستر رشد را برای همه فراهم كنیم و اگر كسی خواست همت بیشتری به خرج دهد توان آن را داشته باشد و اگر كسی خواست بیشتر پیشرفت كند راه برای او بسته نباشد؛ این جامعه جامعه‌ای است كه توسعه امكانات به قومیت و قبیله و نژاد و مذهب وابسته نشود؛ جامعه‌ای است كه در آن اگر كسی خواست پیشرفت كند، بتواند.

 

وی ادامه داد: در تاریخ خوانده‌ایم كسی كه به شاه ساسانی كمك زیادی كرده بود حاضر بود تمام مایملكش را به او بدهد تا پسرش تحصیل كند، اما اجازه نیافت كه این یك نظام نادعادلانه است. انقلاب اسلامی ما هم وقتی پدید آمد -اگر آن را با این نگاه تحلیل كنیم- بسیاری پایه‌های عدالت را در دهه نخستین ایجاد كرد؛ یك انقلاب اجتماعی ایجاد كرد؛ طبقات اجتماعی را به هم ریخت، فرصت تحصیل ایجاد كرد و این حجم بالای دانشجویان كه از روستاها و شهرستان‌های كوچك برای تحصیل به شهرهای بزرگ آمدند و تغییر طبقه اجتماعی دادند (كه یكی از نمادهای آن دانشگاه آزاد اسلامی است) نشانگر این واقعیت است.

 

یادگار امام با اشاره به فرمایش امیرالمومنین(ع) كه اگر ثروت نامشروعی دارید آن را غربال می‌كنیم، یادآور شد: اما واقعیت این است كه آن حضرت هیچ‌وقت با اصل ثروت‌اندوزی و پیشرفت مشروع مقابله نكردند؛ بلكه جلوی آن نظامی را كه باعث می‌شود بخشی از هزینه‌ها به دوش گروهی و بخشی از سرمایه‌ها به دوش گروهی دیگر باشد را گرفتند. وی گفت: نكته مهم اینجاست كه ممكن است این مشكلاتی كه برشمرده شد، تابع قانون باشد و شما روی كاغذ نتوانید كسی را متهم به بی‌قانونی كنید؛ اما قانونی كه به شكاف فقیر و غنی منجر شود عادلانه نیست و باید برداشته شود. ممكن است در محكمه‌ای نتوان یك گروه و طبقه را محكوم كرد، اما در پیشگاه عدالت واقعی كه قانون باید در محضر آن زانو بزند، محكوم است.

 

سیدحسن خمینی تصریح كرد: در جامعه امروز، هر مشكل اجتماعی را كه می‌بینیم بخش بسیار زیادی از آن تابع فساد و تبعیض و این نظام پذیرفته شده است؛ توزیع فقر، عدالت نیست؛ به هم زدن تمام ساختارها و به سمت تساوی غیرارزشمند رفتن عدالت نیست، بلكه عدالت بستر و امكانات مناسب برای همه فراهم كردن است. وی افزود: امروز بخش‌های زیادی از جامعه و فرهنگ بیمار است كه همه اینها به شاخص‌های گفته شده برمی‌گردد. اگر در جامعه‌ای فقر باشد، آن جامعه به هزاران مشكل همچون اعتیاد دچار می‌شود، جامعه‌ای كه فقیر است، جامعه‌ای است كه بیكار است و باید برای از بین بردن فقر كار ایجاد كنیم و برای از بین بردن بیكاری باید سرمایه‌گذاری كرد.


 جامعه فاسد احتیاج به نهادهای رصد كننده دارد
یادگار امام سپس به موضوع «فساد» به عنوان یكی از مشكلات جدی جامعه امروز ایران اشاره كرد و اظهار داشت: متاسفانه بخش‌هایی از نظام دیوان سالاری، تقنینی و قضایی ما دچار فساد شده است. اگر هم این فساد واقعی نیست، حداقل در ذهن بخش زیادی از جامعه این فساد پررنگ است. احساس فساد برای جامعه از خود فساد بسیار بدتر است. احساس فساد باعث می‌شود افراد سالم جامعه خیال كنند در یك مسابقه عقب مانده‌اند و ناخودآگاه آنها هم به فساد دچار می‌شوند. ما اگر احساس كنیم همه جامعه فاسد است انگیزه‌های شخصی‌مان برای ایستادن مقابل فساد بسیار كمرنگ می‌شود؛ اما اگر احساس كنیم جامعه سالم است برای فاسد شدن دنبال بهانه می‌گردیم.

 

سید حسن خمینی با تاكید بر اینكه جامعه فاسد احتیاج به نهادهایی دارد كه دائما آن را رصد كنند، تصریح كرد: هیچ عاملی برای مقابله با فساد در هر دسته و طبقه، با هر میزانی كه باشد، بهتر از نظارت اجتماعی خود مردم نیست. اگر ما واقعا می‌خواهیم از جامعه مان فساد رخت بربندد، بهترین راه آن گسترش رسانه‌های عمومی و نظارت عمومی است؛ زیرا نظارت دولتی خودش فاسد می‌شود.

 

اگر می‌خواهیم جامعه از فساد تهی باشد، باید بپذیریم كه بخش‌هایی از جامعه مانند یك موجود زنده خودش را بررسی كند تا در مقابل درد فریاد كشد. اگر جامعه دچار درد نشود ممكن است یك بیماری یك‌باره او را از پا بیندازد؛ درد و تب یك نعمت است زیرا باعث می‌شود ما یك بیماری را طبابت كنیم. یادگار امام، تحزب را یكی از كاركردهای نهاد نظارتی دانست كه الزاما در حوزه سیاسی محدود نمی‌شود و شامل تمام حوزه‌ها می‌شود.


 جامعه بدون امر به معروف و نهی از منكر می‌میرد
وی در همین زمینه ادامه داد: بحث امر به معروف و نهی از منكر یك واجب اخلاقی و دینی نیست؛ یك واجب فطری بشر است، اما بسنده كردن آن به بعضی گروه‌ها و در برخی حوزه‌ها، تقلیل موضوع است، بنابراین تنها منكر در جامعه ما بدحجابی نیست؛ بلكه از بزرگ‌ترین منكرات در جامعه ما دزدی، فساد، رشوه و خوردن حق یكدیگراست؛ بزرگ‌ترین معروف در جامعه توسعه عدالت است.

 

اگر ملاك این باشد، جامعه بدون امر به معروف و نهی از منكر می‌میرد؛ اما جامعه را در حد چند منكر پایین دستی محدود كردن یا بسنده كردن به چند مورد، تقلیل موضوع است. وی گفت: بزرگ‌ترین لازمه امر معروف و نهی از منكر آزادی رسانه‌ها و احزاب برای نقد و بیان مسائل است تا اگر قدرت در جایی فاسد شد،حزبی با رأی مردم بیاید و آن را اصلاح كند و این ضرورت كاركردی تجمعات و گروه‌هایی است كه شما در آنها حضور دارید.


  اخبار سیاسی  - آرمان 


ویدیو مرتبط :
امر به معروف و نهی از منکر یعنی آزادی بیان....

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سیدحسن خمینی: لازمه ضرورت حضور همه مردم در انتخابات، ایجاد فضایی برای آمدن همه به این عرصه است



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

یادگار گرامی امام تأکید کرد: راهی جز سهیم شدن همه مردم و گروهها در سرنوشت جامعه و پیشرفت آن و تن دادن به لوازم این حضور، وجود ندارد.

آیت الله سید حسن خمینی در دیدار جمعی از جوانان اصلاح طلب و اعتدالی استان گیلان در حرم مطهر امام خمینی با اشاره به موضوع گسست نسلی در جامعه اظهار داشت: اگر نسل های جدید تصمیم بگیرند که اشتباهات نسل های قبل را تکرار کنند گسست میان نسل ها پدید می آید، در حالی که ما باید با عبرت گیری از اشتباهات گذشتگان مسیر صحیح را انتخاب کنیم.

وی با اشاره به اینکه در دوران معاصر در اثر ورود ابزارهای ارتباطی جدید گسست نسلی به 5 تا 10 سال رسیده است، یادآور شد: چند دهه قبل ابزارهای رسانه ای فعلی وجود نداشت و اخبار صرفا به واسطه چند خبرگزاری مطرح مخابره می شد، اما امروز با توجه به ابزارهای گوناگون بشری و از جمله رسانه ها، ذائقه و بعضا راهکارهاى نسل های جدید نیز متفاوت از گذشته است که امر مبارکی است؛ اما آنچه به عنوان یک چالش این دوران مطرح می شود، گسست نسلی و درس نگرفتن از شکست ها و پیروزی های نسل های پیشین است که باید مراقب آن باشیم.

یادگار امام با تأکید بر همراهی و اعتماد میان نسل ها، تصریح کرد: بخش های مدیریتی میان سال و پا به سن گذاشته باید نسل جوان را باور کند و از سوی دیگر این نسل ها نیز به خرد و تجربه نسل قبل اعتماد کنند که در این صورت از گسست نسلی عبور خواهیم کرد.

وی لازمه ایجاد اعتماد میان نسلی را تمرین این امر در حلقه های کاری و اجتماعی کوچک ذکر کرد تا به تدریج در امور کلان تحقق یابد.

سید حسن خمینی در ادامه سخنان خود، با اشاره به سخنان برخی حضار در خصوص مشکلات کشور، راه حل این مشکلات را اعتماد به مردم دانست و تأکید کرد: حل مشکلات مردم فقط به دست خود آنان ممکن است.

وی با اشاره به تجربه کمونیسم شوروی که یک حزب فکر می کرد می تواند به جای تمام مردم بیندیشد و مردم مجری آن افکار باشند، تأکید کرد: اینکه یک گروه یا طایفه، ولو با نیّت خیر، تصور کند می تواند به تنهایی مشکلات را حل کند صحیح نیست و حتی اگر در یک بازه زمانی کوتاه این شیوه جواب دهد در بلند مدت پاسخگو نخواهد بود.

سید حسن خمینی با تأکید بر حضور همه بخش های جامعه در عرصه حل مشکلات کشور ادامه داد: راهی جز سهیم شدن همه مردم و گروهها در سرنوشت جامعه و پیشرفت آن و تن دادن به لوازم این حضور، وجود ندارد.

وی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت حضور همه مردم در انتخابات آتی گفت: این بیان زیبای مقام معظم رهبری لوازمی دارد که از جمله آن ایجاد امکان آمدن همه به این عرصه است.

یادگار امام با بیان این مطلب که مردمسالارى دینى نیازمند تمرین است و اینگونه نیست که هرکس دم از دموکراسی می زند هنگام روی کارآمدن پابند به آن باشد، گفت: شرایط و چارچوب ها باید به گونه ای باشد که اگر کسی وارد کار شد نتواند از قواعد مردمسالارى تخطی کند.

سید حسن خمینی با تأکید بر وجود امید در جامعه، یادآور شد: اگر خدا را یاری کنیم او نیز ما را نصرت خواهد کرد و باور کنیم که این وعده ای کاذب نیست، چرا که در آیات قرآن نیز تأکید شده است «ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم»؛ لذا در کارها نباید تعجیل کنیم، بلکه باید با تحمل شرایط امید به خدا را از دست ندهیم تا او کرامت خود را بر ما نازل کند.

یادگار امام همچنین در این دیدار به سابقه تاریخی خطه گیلان و مردم آن اشاره کرد و دورانی چون حکومت آل بویه، مشروطه، مبارزه با استبداد صغیر، نهضت جنگل و دفاع مقدس را از نقاط پرافتخار تاریخ آن ذکر کرد و گفت: مقاومت مرحوم میرزا کوچک خان جنگلی با سرنوشت مظلومانه و افتخار آمیزش یکی از نقاط ارزشمند تاریخ ایران است که میرزا را به یکی از نمادهای پر افتخار تاریخ ایران تبدیل کرده است.

در ابتدای این دیدار، جمعی از جوانان اصلاح طلب و اعتدال گرا و یکی از بانوان این استان به بیان دیدگاهها ونظرات خود در مورد شرایط کشور پرداختند.

تأکید بر اهمیت جایگاه بیت امام در کشور و ایستادگی آن در مقابل افراط گرایی، بیان مشکلات اقتصادی جامعه، ضرورت جوان گرایی در کشور، تأکید بر برگزاری پرشور انتخابات و... از جمله محورهای سخنان حضار بود.

 

اخبار انتخابات - انتخاب