اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سیاست هوشمندانه پوتین در به رسمیت شناختن مخالفان



تاکتیک انتخاباتی,مخالفان پوتین  , مردم روسیه

 

امروز مردم روسیه برای انتخاب رییس جمهوری جدید به پای صندوق های رای می روند .

برگزاری این انتخابات از مدت ها پیش در کانون توجه رسانه های داخلی و خارجی قرار داشته است ویکی از دلایل عمده آن نیز حضور دوباره " ولادیمیر پوتین " نخست وزیر کنونی ، رییس جمهوری پیشین و به گمان بسیاری از ناظران "مرد شماره یک " ساختار قدرت در روسیه در این دوره از انتخابات است .

پوتین که دو دوره 4 ساله ( 2000-2008) حضور در کرملین را تجربه کرده است ، پس از یک دوره 4 ساله که رییس دفتر سابق خود ( دمیتری مدودف ) را به کرملین فرستاد، حالا بار دیگر عزم حضور در کرملین را کرده است و با توجه به اصلاحات انجام شده در قانون اساسی این کشور می تواند دو دوره 6 ساله دیگر نیز در سمت ریاست جمهوری پهناورترین کشور جهان ، بماند.

این خواسته پوتین از مدت ها قبل قابل پیش بینی بود ؛ زمانی که وی در یک سال گذشته در جریان مصاحبه های متعدد بارها خود را با " تئودور روزولت " رییس جمهوری اسبق آمریکا مقایسه کرده و گفته است که اگر در جامعه ای دموکراتیک همچون آمریکا رییس جمهور شدن روزولت برای 4 دوره متوالی نقض اصول و معیارهای دموکراتیک نیست ، قاعدتا در روسیه نیز نباید کسب عنوان رییس جمهوری برای یک فرد برای بیش از دو دوره محل مناقشه باشد !

اما پوتین خود به خوبی می داند که قیاس او با روزولت هر چند از برخی جنبه های شکلی می تواند بدون عیب و نقص باشد ، اما در مجموع و با ملاحظه جمیع جهات ، قیاسی مع الفارق است چه آنکه روزولت اساسا در شرایط جنگ دوم جهانی رییس جمهور بود و ایالات متحده در آن مقطع زمانی در جنگ بود و از سوی دیگر تا زمان روزولت هیچ منع قانونی برای رییس جمهوری یک نامزد برای دوره های متوالی وجود نداشت و تنها یک عرف نانوشته در این زمینه وجود داشت و از همه مهم تر اینکه مقایسه جامعه آمریکا که از همان ابتدا بر مبنای رواداری ، تکثر و آزادی شکل گرفته با دولت روسیه که تاریخچه ای دراز از اعمال اقتدارگرایی و دولت های اقتدارگرا دارد ، محل اشکال است .

به هر جهت تا کنون این خواسته پوتین از سوی مخالفان داخلی در روسیه بارها مورد انتقاد قرار گرفته و در 3 ماه گذشته شهروندان مخالف در روسیه بارها به شکل تجمعات و اعتراضات دهها هزار نفری به خیابان ها آمدند و مخالفت خود را با پوتین ابراز داشتند.

دولت مسکو  پس از برگزاری انتخابات پارلمانی در ماه دسامبر 2011 با موجی از اعتراضات خیابانی گروه ها و احزاب مخالف مواجه شد که خواسته آنها ابطال انتخاباتی بود که مدعی تقلب گسترده پوتین در آن بودند .

دولت روسیه در گام نخست تلاش کرد تا مخالفت ها را سرکوب کند و به دستگیری و ضرب و شتم معترضان خیابانی پرداخت اما با توجه به انتقادات گسترده غرب از روسیه و نیز بازتاب منفی جهانی سرکوب مخالفان ، کرملین در سیاست های خود در قبال معترضان تجدید نظر کرد .

بدین سان دولت روسیه در اقدامی کم سابقه به مخالفان اجازه برگزاری تجمع و تظاهرات داد و پس از این اقدام ، مخالفان با بسیج گسترده نیروهایشان بارها با برگزاری تظاهرات دهها هزار نفری در مسکو و برخی دیگر از شهرهای بزرگ روسیه ، حضور خود را به رخ مقامات کرملین کشیدند و این مساله سبب شد تا دولت روسیه در دو سه ماه اخیر ژست دولتی  مسئولیت پذیر و شنوای انتقادهای مخالفان بگیرد و مخالفان را به رسمیت بشناسد.

پوتین بارها در ماه های گذشته در مصاحبه ها و سخنرانی های خود با وجود به رسمیت شناختن معترضان ، آنها را " اقلیت دارای حقوق" و محترم دانسته که "باید صدای آنها شنیده شود" اما نخست وزیر روسیه در عین حال تاکید کرده است که اقلیت یک جامعه نباید بر اکثریت حکمرانی کند .

پوتین و حامیان وی در هفته های اخیر با تغییر گفتمان سیاسی خود تلاش کرده اند خود را در جایگاه اکثریت و مخالفان را در جایگاه اقلیت بنشانند و با پیگیری حساب شده این نکته که اکثریتی مسئول وشنوا هستند ، توانسته اند با سرکوب کمتر معترضان و صدور مجوز برگزاری تظاهرات اعتراضی ، از انتقادهای جامعه جهانی و فشارهای فزاینده داخلی بکاهند.

این سیاست نسبتا موفق کرملین در هفته های اخیر سبب شده تا مخالفان پوتین حتی بتوانند از هم اکنون برای فردای روز انتخابات (دوشنبه) از وزارت کشور روسیه مجوز راهپیمایی بگیرند .

بنابراین دولت روسیه با مشاهده نتایج و تبعات خیزش های اعتراضی یک سال گذشته در خاورمیانه و شمال آفریقا و نتیجه اعمال سیاست های سرکوب گرایانه در برخی از این کشورها تصمیم گرفته است ، ضمن حفظ پایه های اقتدارش ، شکنندگی خود را کاهش داده و به مخالفان اجازه برگزاری تجمع اعتراضی حتی در قالب تظاهرات دهها و صدها هزار نفری بدهد و در عین حال آسیبی از نمایش و به رخ کشیده شدن مخالفان احساس نکند.

دولت روسیه با پیش گرفتن این سیاست یک گام از اعمال سیاست های اقتدارگرایانه و استبدادی فاصله گرفته است اما واقعیت این است که مسکو برای رسیدن به استانداردهای یک دولت "دموکراتیک و مسئول " هنوز فاصله زیادی داشته و نیاز به انجام اصلاحات زیادی دارد.

نتیجه انتخابات امروز ، نحوه رفتار مخالفان و به تبع آن نحوه برخورد دولت روسیه با تظاهرات اعتراضی مخالفان که احتمالا فردا ( دوشنبه) برگزار خواهد شد ، نشان خواهد داد پوتین که به احتمال زیاد پیروز انتخابات امروز خواهد بود ، قصد دارد به چه شکلی 6 سال آینده خود را در کرملین سپری کند ؟

آیا مردم روسیه امروز به پوتین جدید رای می دهند که معترف به حقوق مخالفان و اقلیت این کشور است یا اینکه این سیاست ها تنها برای باز کردن معبری به سمت کاخ کرملین است و در فردای برگزیده شدن ، مرد شماره یک روسیه همان راه قبلی را در پیش خواهد گرفت؟.../عصرایران


ویدیو مرتبط :
رای گیری به رسمیت شناختن اسرائیل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فرانسه آماده به رسمیت شناختن دولت مخالفان سوری است



فرانسه آماده به رسمیت شناختن دولت مخالفان سوری است

رییس‌جمهور فرانسه اعلام کرد، در صورت تشکیل دولت موقت فراگیر در سوریه که تمامی گروه‌های سیاسی را نمایندگی کند، دولت فرانسه آن را به رسمیت خواهد شناخت. وی همچنین نسبت به استفاده رژیم اسد از سلاح‌های شیمیایی هشدار داد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

جام نیوز؛ دویچه وله نوشت : «رییس‌جمهور فرانسه اعلام کرد، در صورت تشکیل دولت موقت فراگیر در سوریه که تمامی گروه‌های سیاسی را نمایندگی کند، دولت فرانسه آن را به رسمیت خواهد شناخت. وی همچنین نسبت به استفاده رژیم اسد از سلاح‌های شیمیایی هشدار داد.»

دویچه وله در خبر خود افزود: «فرانسوا اولاند، رییس‌جمهور فرانسه، در تازه‌ترین واکنش نسبت به تحولات سوریه از مخالفان حکومت بشار اسد خواست اقدام به تشکیل دولتی موقت و فراگیر کنند.

اولاند این درخواست را روز گذشته در همایش سفیران فرانسه در کاخ الیزه مطرح کرد. وی همچنین تاکید کرد، به محض اینکه تمامی گروه‌های سیاسی در دولت انتقالی حضور داشته باشند، پاریس از این دولت حمایت خواهد کرد و آن را به‌رسمیت خواهد شناخت.

فرانسه پیش‌تر نیز خواستار ایجاد منطقه "پرواز ممنوع" بر فراز بخشی از آسمان سوریه شده بود؛ درخواستی که مورد تایید ایالات متحده آمریکا قرار گرفت و حمایت ترکیه را نیز در پی داشت. رییس‌جمهور فرانسه که در جمع دیپلمات‌های این کشور سخن می‌گفت همچنین اعلام کرد اگر حکومت بشار اسد از سلاح شیمیایی استفاده کند، زمینه مداخله‌ی مستقیم در سوریه فراهم خواهد شد.»

فرانسوا اولاند نیز نشان داد به شعارهای خود در زمینه استقلال سیاسی چندان پایبند نیست و دنباله رو آمریکا و رژِیم صهیونیستی است./جام نیوز

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب