اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سیاست جدید وزارت بهداشت برای افزایش جمعیت



اخبار,اخبار اجتماعی,برنامه های وزارت بهداشت برای افزایش جمعیت

 

 اخبار اجتماعی - سیاست جدید وزارت بهداشت برای افزایش جمعیت

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: سهم مادران تحصیل کرده از جمعیت آینده در مقایسه با مادران کم تحصیلات بسیار کمتر بوده و سبب کاهش متوسط ضریب هوشی جامعه می‌شود.

به گزارش سایت اطلاع رسانی وزارت بهداشت، محمد اسماعیل مطلق گفت: تغییر نگرش زنان به مسئله تحصیل و منزلت اجتماعی آنان سبب شده است که تا پایان تحصیلات خود ازدواج را به تاخیر بیاندازند، که این تاخیر یکی از عوامل کاهش باروری در زنان است.

او گفت: این امر دقیقاً همان رهنمود مقام معظم رهبری است که فرمودند یکی از مشکلات ما این است که برجسته‌ترین زوج‌های ما که نخبگان هستند کمترین فرزند را دارند که این ضرر بزرگی است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت با بیان اینکه زن به عنوان یکی از دو رکن اساسی خانواده از نظر سنتی دارای دو نقش اصلی همسری و مادری است ادامه داد: این دو نقش با توجه به ویژگی‌های روانی و فیزیکی وظایفی را بر دوش مادر می گذارد از جمله مدیریت خانه و خانواده، نگهداری و تربیت فرزند و ایجاد محیط گرم و عاطفی.

مطلق گفت: مادر در صورت فراهم بودن نیازها و امکانات ضروری می‌تواند فرزندان سالم و موفقی را تربیت کرده و بدین‌ترتیب سلامت و اعتلای جامعه را نیز تضمین ‌کند.

او تاکید کرد: باید برنامه‌ریزی و مداخله در شناسایی خانواده‌های تک فرزند که با وجود برخورداری از شرایط مناسب تمایلی به داشتن فرزند بعدی ندارند، یکی از اولویت‌های مناسب به منظور فرهنگ‌سازی و آموزش در راستای ارتقای نرخ باروری کلی مد نظر قرار گیرد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت گفت:براساس آخرین اطلاعات حاصل از سرشماری سال 90، نرخ باروری کلی به 1.8 رسیده است که لازم است برای پیشگیری از منفی شدن رشد جمعیت با ایجاد تمهیدات مختلف و با کوتاه‌ترین فاصله زمانی، نرخ باروری را حداقل به 2.1 برسانیم.

مطلق گفت: با توجه به پیام مقام معظم رهبری در راستای ریشه‌یابی این امر بدیهی است که شناسایی پدیده‌هایی که منجر به کاهش نرخ باروری شده است و برنامه‌ریزی در راستای بهبود آنها، می‌توان نقش مهمی در جبران این کاهش ایفا کرد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: براساس اطلاعات بدست آمده تک فرزندی یکی از عوامل کاهش نرخ باروری است. این مسئله در خانواده‌های شهری بیشتر دیده می‌شود. نگرش نسبت به فرزندآوری، احساس فشارهای اجتماعی برای فرزندآوری و میزان کنترل بر امکانات و منابع اقتصادی و حمایتی مورد نیاز برای داشتن فرزند دیگر سه عامل مستقیم و بلافصل تعیین کننده نیات باروری هستند.
اخبار اجتماعی - سایت اطلاع رسانی وزارت بهداشت
 


ویدیو مرتبط :
مهر تایید وزارت بهداشت بر افزایش قیمت شیر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نقد وزارت‌بهداشت بر طرح افزایش جمعیت مجلس



اخبار,اخبار اجتماعی,طرح افزایش جمعیت


 اخبار اجتماعی - نقد وزارت‌بهداشت بر طرح افزایش جمعیت مجلس

ما تاکنون قانونی نداشتیم که بخواهد شیوه‌های پیشگیری از فرزندآوری را اجبار کند یا مثلا وازکتومی اجباری باشد. زمانی که موضوع کنترل جمعیت مطرح شد با تبلیغ‌ها و برنامه‌هایی که بود این موضوع به فرهنگ تبدیل شد

طیفی از نمایندگان مجلس به‌دنبال تصویب طرحی هستند که براساس آن، قرار است وزارت بهداشت و درمان موظف به ممنوعیت تبلیغات وسایل پیشگیری از بارداری، توقف سقط جنین و حتی ممانعت قانونی عمل وازکتومی مردان در ایران شود.

در این میان، مدیرکل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت روز گذشته در گفت‌وگو با خبرآنلاین، درباره طرح مجلس شورای اسلامی عنوان می‌کند: «نباید دسترسی مردم به وسایل پیشگیری از بارداری را ببندیم.»

او با تاکید بر اینکه «در بحث کنترل جمعیت نباید به‌زور متوسل شد»، تاکید می‌کند: «ما تاکنون قانونی نداشتیم که بخواهد شیوه‌های پیشگیری از فرزندآوری را اجبار کند یا مثلا وازکتومی اجباری باشد. زمانی که موضوع کنترل جمعیت مطرح شد با تبلیغ‌ها و برنامه‌هایی که بود این موضوع به فرهنگ تبدیل شد. الان هم باید برای افزایش جمعیت فرهنگ‌سازی کرد نه اینکه به زور متوسل شد.»

او می‌افزاید: «مثلا بررسی‌های سال‌های 89 و 90 نشان می‌دهد که خانم‌ها بعد از ازدواج 5/3 سال فرزند نمی‌آورند و فاصله دو فرزند هم بیش از پنج سال است. الان سن ازدواج خانم‌ها 23 تا 25 سال است؛ وقتی این فاصله سه را هم می‌گذارند، طبیعتا سال‌های طلایی و ایده‌آل باروری را از دست می‌دهند. ما باید کاری کنیم که این فاصله‌گذاری‌ها کم شود.» او همچنین درباره موضع وزارت بهداشت در رابطه با این طرح مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «من بارها در این‌باره توضیح دادم حتی زمانی که این موضوع مطرح نبود. بعد از سخنان مقام‌معظم‌رهبری درباره افزایش جمعیت، ما سیاست‌های کنترلی را کمی سختگیرانه‌تر کردیم و الان هیچ هزینه‌ای در مراکز بهداشتی برای وازکتومی و توبکتومی داده نمی‌شود. بیشتر هزینه‌ها برای افزایش باروری است. اما به صورت دستوری با این کار مقابله نکردیم چون معتقدیم که این شیوه جواب نمی‌دهد.»

محمداسماعیل مطلق، مدیرکل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت در ادامه تاکید می‌کند: «برای برخی که بارداری خطرناک است، استفاده از شیوه‌های جلوگیری لازم است و نباید دسترسی را کاملا ببندیم. البته طبق قانون الان که یک فوریت این طرح تصویب شده برای تدوین سیاست‌ها و برنامه‌ریزی از دستگاه‌های مربوطه در این‌باره سوال می‌شود و ما هم نظرات کارشناسی خود را مطرح می‌کنیم.»

اظهارات مدیرکل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت در شرایطی است که این طرح بازتاب‌های جهانی خاص خود را نیز داشته است به‌طوری‌که روزنامه «گاردین» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می‌نویسد، «ایران به‌منظور افزایش نرخ زاد و ولد، در حال بررسی ممنوعیت عمل وازکتومی است.» این روزنامه می‌نویسد، «مجلس ایران در پی ممنوع‌کردن وازکتومی و همچنین تشدید مقررات مربوط به سقط جنین است.»

از طرف دیگر، وزیر بهداشت و درمان نیز پنجشنبه هفته گذشته در جمع خبرنگاران در این رابطه اظهار کرد: «کارشناسان شبکه‌های بهداشت و درمان کشور، طی دو دهه گذشته در زمینه پیشگیری از بارداری فعال بوده‌اند و تصور می‌کنند که همچنان هنر در آن است که مردم کمتر بچه‌دار شوند اما اکنون اینطور نیست و سیاست‌ها تغییر کرده است.» سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی بر همین اساس تاکید می‌کند: «در مرحله نخست باید مجموعه‌ای که در مراکز بهداشت و درمان کشور فعالند، آموزش‌های لازم را دریافت کنند. مجموعه کنونی مقداری متناقض عمل می‌کنند که باید آموزش‌های لازم در جهت توجیه آنها صورت گیرد.»
اخبار اجتماعی - خبر آنلاین