اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سیاست تک فرزندی در چین لغو شد


دولت چین روز پنجشنبه با صدور فرمانی به سیاست «تک فرزندی» در این کشور پس از 35 سال پایان داد.

خبرگزاری ایرنا: دولت چین روز پنجشنبه با صدور فرمانی به سیاست «تک فرزندی» در این کشور پس از 35 سال پایان داد.

سیاست تک فرزندی با هدف کنترل و جلوگیری از افزایش جمعیت از سال 1979 در این کشور پهناور آسیایی اجرایی شد و بر اساس آن هر خانواده مجاز به داشتن تنها یک فرزند بود و با متخلفان برخورد می شد.

روزنامه چاینا دیلی روز پنجشنبه در گزارشی به نقل از بیانیه حزب حاکم کمونیست چین نوشت: «از این پس همه زوج های جوان این کشور می توانند دو فرزند داشته باشند.»

براساس این بیانیه و آماری که مشخص است، 100 میلیون زوج چینی تحت این سیاست قرار خواهند گرفت و این تعداد از زوجها می توانند از این پس صاحب فرزند دوم شوند.

این در حالی است که دولت چین پیشتر داشتن فرزند دوم را فقط برای زوجینی مجاز کرده بود که خود تک فرزند بوده و سپس با یکدیگر وصلت کرده اند.

چین به دلیل اجرای سیاست تک فرزندی در چند دهه گذشته موفق شد تا از افزوده شدن بیش از 300 میلیون نفر دیگر به جمعیت کشور جلوگیری کند.

کمیته ملی سالمندان چین پیشتر گزارشی منتشر کرد که براساس آن، 212 میلیون نفر بر جمعیت جامعه مسن این کشور تا پایان سال 2014 میلادی افزوده شد که این تعداد افزایش، 15.5 درصد کل جمعیت سالمندان کشور را به خود اختصاص داده است.

با اینکه در گزارش یاد شده تاکید شده روند افزایش پیری در کشور تا پایان سال 2015 نیز حتمی است، به نظر می رسد با توجه به کاهش شمار نیروی کار جوان و سالمندتر شدن جامعه چین، این کشور مجبور به عبور از سیاست تک فرزندی شده باشد.

روزنامه چاینا دیلی می نویسد که از سال 2011 میلادی به بعد نیروی کار در چین رو به کاهش گذاشته است و نیروی کاری سنین 16 تا 59 سال به تدریج در سیر نزولی کاری قرار می گیرند.

در زمان حاضر در چین 916 میلیون نفر در این سن و سال قرار دارند که این رقم معادل 66 درصد از کل جمعیت این کشور به حساب می آید.


ویدیو مرتبط :
آیا قانون تک‌فرزندی در چین خاتمه می‌یابد؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چین در حال بازنگری سیاست تک فرزندی


چین در حال باز نگری در سیاست های تک فرزندی و بررسی احتمال دادن اجازه به برخی خانواده ها برای داشتن دو فرزند است.

خبرگزاری مهر: چین در حال باز نگری در سیاست های تک فرزندی و بررسی احتمال دادن اجازه به برخی خانواده ها برای داشتن دو فرزند است.

 کمیته ملی بهداشت و برنامه ریزی خانواده چین در حال بررسی این است که آیا به برخی خانواده ها اجازه داشتن دو فرزند را بدهد یا خیر.

بر اساس این گزارش این کمیته در حال بررسی این موضوع است که آیا به والدینی که خودشان تک فرزند می باشند اجازه داشتن فرزند دوم را بدهد یا خیر.

در حال حاضر فقط خانواده ای می تواند فرزند دوم داشته باشد که مرد و همسر او هر دو خودشان باید تک فرزند بوده باشند.

دولت چین در دهه ۱۹۷۰ با هدف جلوگیری از گسترش فقر و ازدیاد جمعیت سیاست تک فرزندی را در این کشور که پرجمعیت ترین کشور جهان می باشد اعمال کرد.

در این گزارش یکی از دلایل تجدید نظر در سیاست تک فرزندی از سوی دولت جدید چین مقابله با پیری جمعیت و کمبود نیروی کار اعام شده است.