اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سیاست ایران گسترش روابط با تمامی كشورها به جز آمریكا است



 

 

سیاست ایران گسترش روابط با تمامی كشورها به جز آمریكا است

 

سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام كرد: اساس سیاست ما گسترش روابط با تمامی كشورها بجز كشور آمریكا است و با توجه به سیاست هایی كه تاكنون علیه ملت ما اتخاذ كرده سبب شده تا مقامات ارشد نظام این رابطه را به نفع ملت ندانند و نیز رژیم اشغالگر قدس كه اساسا مشروعیت آن را قبول نداریم.

رامین مهمانپرست در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در باره دیدگاه های موجود در منطقه شرق آسیا درباره كره شمالی و نوع تعامل جمهوری اسلامی با دو كشور كره شمالی و جنوبی عنوان كرد: سیاست ما گسترش روابط با تمامی كشورهاست بجز كشور آمریكا كه فعلا با توجه به سیاست هایی كه تاكنون علیه ملت ما اتخاذ كرده سبب شده كه مقامات ارشد نظام این رابطه را به نفع ملت نمی دانند و نیز رژیم اشغالگر قدس كه اساسا مشروعیت آن را مورد قبول نداریم .

وی افزود: آنچه در افكار عمومی منطقه مطرح است موضوعات خاصی است كه بیشتر محدود به این منطقه می شود و حساسیتی كه بین كره جنوبی و شمالی و اتقاقاتی كه در ماههای اخیر میان دو كشور رخ داد شاید زمینه سوالاتی می شود كه از مسئولان جمهوری اسلامی در رابطه با موضع گیری كشور ما مطرح كنند.

وی بیان داشت: از یك طرف رابطه خوبی با كره جنوبی داریم و این رابطه را به نفع هر دو ملت می دانیم و بدنبال گسترش روابط هستیم و از طرف دیگر با كشور كره شمالی نیز رابطه خوبی داریم .

وی ادامه داد: طبیعی است كه روابط میان كشورها براساس موضوعات نقاط مشتركی كه بین آنها وجود دارد ادامه پیدا می كند و طبیعی است كه با یك كشور ممكن است مسایل سیاسی و اقتصادی و با دیگری مسایل فرهنگی نمود بیشتری داشته باشد.

مهمانپرست گفت : بنابراین برای رسانه های كره جنوبی این سووال مطرح بود كه میان كشورهای كره جنوبی و شمالی اگر درگیری و یا تنشی بوجود آید با توجه به رابطه نزدیك ما با هر دو كشور چه سیاستی را دنبال خواهیم كرد.

وی گفت: روشن است كه ما بدنبال حل بحران منطقه ای هستیم و خواستار این هستیم كه همه كشورها برای حل تنش ها از راههای مسالمت آمیز و رایزنی و تفاهم حمایت كنند و ما نیز بخاطر حضوری كه در منطقه داریم و رابطه نزدیك با دو كشور اگر احساس كنیم كه از ظرفیت ها ی موجود كشور می توان برای حل این بحران استفاده كرد حتما امادگی خودمان را اعلام می‌كنیم و از هیچ گونه كمكی دریغ نخواهیم كرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به مراودات و رابطه خوب تهران با سئول و پیونگ یانگ گفت: ما اماده كمك به حل بحران موجود در شبه جزیره كره هستیم و از هیچ گونه كمكی دریغ نخواهیم كرد.

وی یاداورشد: در رابطه با بانك ملت نیز كه مورد اشاره خبرنگاران كره جنوبی قرار گرفت به مطالب منتشره به نقل از سایت ویكی لیكس برمی گردد كه در انها ادعا شده بود از طریق بانك ملت شعبه سئول مبالغی مثلا به كره شمالی ارسال شده كه ما توضیح دادیم برای رسانه های كره جنوبی كه بانك ملت ما دراین كشور درچارچوب قانونی خودش عمل كرده و مقررات كره جنوبی را رعایت می كند و تاكنون هیچ گونه رفتار خلاف مقرراتی انجام نداده و رفتار و عملكرد بانك ملت مورد تاكید مقامات كره جنوبی نیز قرار گرفته است ....../تحلیل:ایرنا


ویدیو مرتبط :
روابط تجاری ایران و بلاروس گسترش می یابد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هاشمی رفسنجانی: سیاست ایران گسترش روابط با کشورهای آسیای میانه است



اخبار,اخبار سیاسی ,هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکی از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی گسترش روابط با کشورهای آسیای میانه است.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار سفیر ازبکستان در جمهوری اسلامی، استقلال کشورهای آسیای میانه را فرصتی مناسب برای ترمیم عقب ماندگی‌های تاریخی دانست و گفت: اشتیاق مردم کشورهای آن منطقه برای استقلال و جشن‌های ملی پس از آن بسیار معنادار بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان خاطراتی از سفرهای خود به کشورهای آسیای میانه و به ویژه ازبکستان، خاطر نشان کرد: در بازدیدهایی که با رئیس‌جمهور شما از جاهای مختلف داشتیم، ظرفیت ازبکستان برای انجام طرح‌های سازندگی را گسترده دیده بودیم.

هاشمی رفسنجانی درباره کشورهای آسیای میانه نیز اظهار کرد: با توجه به شرایط بین‌المللی، امنیت سیاسی و اجتماعی منطقه شما خوب است و امیدواریم دامنه اتفاقات اوکراین به مناطق همجوار گسترش نیابد.

وی در خصوص روابط دو کشور و زمینه‌های مستعد گسترش همکاری‌ها، خاطر نشان کرد: فرهنگ مشترک بهترین ظرفیت برای گسترش روابط است که امیدواریم مسؤولان مربوطه در بخش‌های مختلف از این ظرفیت استفاده کنند.

هاشمی رفسنجانی، یکی از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی را گسترش روابط با کشورهای آسیای میانه دانست و گفت: در طول تاریخ چند ساله این کشورها، یعنی از زمان استقلال تاکنون این اشتیاق را در مردم کشورهای آسیای میانه هم دیدیم.

بر اساس این گزارش الهام اکرم‌اف، سفیر ازبکستان نیز در این دیدار با یادآوری حمایت ایران از استقلال ازبکستان و تشکر از مردم و مسؤولان جمهوری اسلامی، گزارشی از فراز و فرود روابط دو کشور در سال‌های گذشته ارائه کرد و گفت: مردم و مسؤولان ازبکستان تمایل زیادی به گسترش روابط با کشورهای همسایه به ویژه ایران دارند.

سفیر ازبکستان با اعلام این خبر که «امسال در ازبکستان سال بزرگ سالان است»، به برنامه‌های دولت برای این قشر از مردم اشاره و خاطر نشان کرد: قرار است از کسانی که 60 سال به بالا دارند، در هر جا که هستند، از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و پزشکی حمایت شود.

وی درباره سیاست ازبکستان در خصوص اتفاقات اوکراین گفت: بر حلّ مسایل در مذاکرات تأکید داریم.

الهام اکرم‌اف گفت: خوشحالم که پس از 15 سال حضور در تهران، در آغاز و پایان مأموریت با شما دیدار می‌کنم که سفارش اکید مسؤولان عالی کشور متبوع من است.

 

اخبار سیاسی - ایسنا