اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سکوت سازمان میراث فرهنگی در مقابل حراج اشیای تاریخی ایران در آمریکا



 

 

 

 

اشیای تاریخی ایران موزه اشیا تاریخی اشیای تاریخی ایران

 

 

 

 

لایحه حراج اشیای تاریخی ایران در موزه های آمریکا درحالی چند قدم با تصویب نهایی فاصله دارد که سازمان میراث فرهنگی هنوز در مقابل اقدام غیرقانونی دولت این کشور سکوت اختیار کرده است.

 

 

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از کمیته های سنای آمریکا به تازگی لایحه پیشنهادی را به رأی گذاشت که بر اساس آن موزه ها و دانشگاه های آمریکا که دارای اشیای قدیمی و تاریخی ایران از جمله کتیبه های تخت جمشید هستند راحت تر بتوانند آثارشان را به مزایده و حراج بگذارند. اگر این لایحه به تصویب نهایی برسد آثار مرتبط با تخت جمشید تقریبا به راحتی به بالاترین پیشنهاد دهندگان فروخته می شود. اما در همین رابطه شورای ملی ایرانیان آمریکا با انتقاد از این اقدام سنا اعلام کرده است که این آثار جزو میراث بشریت هستند و تلاش می کند از آثار تاریخی ایران در آمریکا محافظت کند به طوریکه در این زمینه باید در مقابل دادگاه، کنگره و حتی کاخ سفید ایستادگی کند. در این میان سازمان میراث فرهنگی در مقابل این اقدام آمریکا سکوت اختیار کرده است.

 

 

 

آمریکا با حراج اشیای تاریخی تیشه به ریشه خود می زند

 

 

 

سلیمان محمودی، باستان شناس و کارشناس میراث فرهنگی در این باره به خبرنگار مهر گفت: سازمان متولی حفاظت از میراث فرهنگی ایران نباید در مقابل لایحه حراج اشیای تاریخی ایرانی در موزه های آمریکا سکوت کند اما متاسفانه این خبر را در حالی شنیدیم که مدیران میراث فرهنگی هنوز واکنشی نسبت به آن نشان نداده اند.

وی گفت: اگر این لایحه به تصویب برسد، آمریکا بار دیگر وجهه خود را در برابر جهان خدشه دار کرده است چرا که اشیای قاچاق شده در موزه های آمریکا تنها از آن ایران نیست و کشورهای دیگر نیز اشیای تاریخی قاچاق شده زیادی در موزه های این کشور دارند. بنابراین با تصویب لایحه، این ترس برای کشورهای دیگر بوجود می آید که اشیای تاریخی آنها نیز به حراج گذاشته شود.

محمودی ادامه داد: اشیای تاریخی ایران برای موزه های آمریکا نوعی سرمایه است و حراج این اشیا به معنای از دست دادن این سرمایه خواهد بود با این حال مطمئن نیستم که آیا آمریکا حاضر است چنین سرمایه ای را از دست بدهد یا خیر!

سرنوشت نامعلوم برای اشیای تاریخی ایران در آمریکا

از سوی دیگر، محمد یوسف روح افزایی، که مدتی در بحث استرداد کتیبه های هخامنشی به امانت گرفته شده در امور بین الملل فعالیت می کرد به خبرنگار مهر گفت: در سازمان یونسکو، کنوانیسون هایی راجع به اشیای تاریخی وجود دارد که این اموال را از توقیف و حراج در محاکم قضایی و کشورها مصون می داشت بنابراین باید ایران با اتکا بر آن کنوانسیون ها، از تصویب این لایحه جلوگیری کند.

 

 

وی ادامه داد: اگر این لایحه در دادگاههای آمریکا به تصویب برسد مشخص نیست که چه اتفاقی برای اشیای تاریخی موجود در موزه های آمریکا می افتد.

 

 

 

پیشنهاد لایجه حراج اشیای تاریخی ایران درحالی در آمریکا مطرح شده است که چندی پیش روسای سابق سازمان میراث فرهنگی ادعا می کردند در حوزه استرداد اشیای تاریخی به خصوص استرداد کتیبه های هخامنشی خبرهای خوشی دارند!.../مهر


ویدیو مرتبط :
چوب حراج میراث فرهنگی توسط سازمان میراث - قسمت اول نسخه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تبرئه مشایی ازاتهام پرونده سازمان میراث فرهنگی



 

 

 

تبرئه مشایی ازاتهام پرونده سازمان میراث فرهنگی

 

مشایی از اتهام پرونده سازمان میراث فرهنگی تبرئه شد

محكمه تجدید‌نظر دیوان محاسبات كشور با نقض حكم صادره علیه ‌مشایی، وی را از ‌اتهامات در خصوص پرونده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تبرئه كرد.

محكمه تجدید‌نظر دیوان محاسبات كشور، ‌اسفندیار رحیم‌مشایی رییس وقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را از اتهام واریز نكردن وجوه مصرف نشده سال 1383 این سازمان به حساب خزانه كل كشور تبرئه كرد.

به گزارش دفتر امور رسانه‌های ریاست جمهوری، محكمه تجدید‌نظر دیوان محاسبات كشور با نقض حكم صادره علیه ‌مشایی، وی را از ‌اتهامات در خصوص پرونده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تبرئه كرد.

در بخشی از این حكم آمده است: :با توجه به ادغام سازمان میراث فرهنگی كشور و سازمان ایران‌گردی و جهانگردی در سال 82 و تأسیس سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری در سال 83 و ابهام در تبعیت از مقررات مالی و معاملاتی دانشگاه‌ها یا قانون محاسبات عمومی به اعتبار شرایط قبل به مكاتبه و پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص تعیین تكلیف مانده وجوه مصرف نشده سنوات قبل و صدور تصویبنامه شماره 32112ت37332ه مورخ 19 / 3 / 86 هیأت وزیران انجامیده است و متعاقب ابطال مصوبه هیأت وزیران در دیوان عدالت اداری، مانده وجوه مصرف نشده به حساب خزانه واریز شده است و با توجه به اعلام نظر كارشناسی و تاریخ شروع مسؤولیت تجدیدنظرخواه (اواسط سال 84) و فقد سوءنیت، رأی هیأت سوم مستشاری نقض می‌گردد...../تحلیل:عصرایران