اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سکه و دلار در سرازیری



اخبار,اخباراقتصادی,سکه و دلار

اخبار اقتصادی - شوک توافق ژنو بر بازار ادامه یافت
سکه و دلار در سرازیری

قیمت سکه و دلار در بازار کماکان در مدار نزولی حرکت می‌کند. اثر بادهای موافق ژنو کماکان در خیابان اسلامبول احساس می‌شود. استقبال اولیه از توافق هسته‌ای در داخل،‌ قیمت دلار را برای ساعتی تا زیر 2 هزار و 900 تومان فروکاست؛ اما در ادامه کمی تعدیل شد. سکه نیز به‌دنبال کاهش نرخ دلار و ارزش اونس، با شتاب بیشتری کاهش قیمت را تجربه کرد. برخی فعالان از پذیرش قیمت‌های جدید برای دلار سخن می‌گویند. گرچه برخی منتظر هستند با کم اثر شدن آثار روانی توافق، دلار بار دیگر به مرزهای قیمتی گذشته بازگردد.

قیمت‌ها در بازار باز هم افت كرد
طلای جهانی افت قیمتی خود را با شروع هفته جدید از سرگرفت و قیمت سکه طلا را نیزهمراه خود پایین کشید. نرخ دلار نیز به مرز 2900 تومان رسید. صبح دوشنبه، قیمت هر اونس طلای جهانی کار خود را با کاهش 12 دلاری شروع کرد ولی  در مرز 1232 دلار متوقف شد و دوباره تا 1242 دلار بالا رفت.  سکه نیز به‌رغم پیش‌بینی‌ها از بازگشت قیمت، مجددا کاهش یافت و با قیمت835 هزار تومان به فروش رسید.


این در حالی است که کالاها در بازار به دنبال تغییر قیمت شدیدی که تجربه می‌کنند، مقداری از آن را جبران کرده و چندی آرام م‍ی‌گیرند، اما این بار سکه هیچ بازگشت قیمتی راتجربه نکرد.برخی در بازار معتقد بودند، افت شدید قیمت سکه به زیر 900 هزار تومان در واکنش به عوامل نامربوطی صورت گرفته است و باید هر چه زودتر برگردد، اما سکه طرح جدید نه تنها بازنگشت؛ بلکه 15 هزار تومان دیگر نیز از قیمت خود کاست.

 

در روز یکشنبه شایعاتی رواج یافته بود، مبنی‌بر اینکه بازار تهران کار خود را متوقف کرده و صرافان دست از خرید و فروش برداشته‌اند، اما آخرین اطلاعات حاکی از آن است که بازار به‌رغم کم رونقی هنوز کم وبیش معاملاتی را در گوشه و کنار مشاهده می‌كند

 

. موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرها در خصوص ادامه روند طلا همچنان ادامه دارد. البته اعداد مربوط به نرخ ارز كه در جدول سمت چپ صفحه آمده‌اند به آخرین ساعات كاری روز مربوط می‌شود در حالی‌كه محتوای گزارش به اعدادی كه نرخ‌ها در طول روز داشته‌اند.


در راستای روند نزولی قیمت طلا «نشریه بیزینس ویک» نیز در تحلیلی به بررسی علل اصلی افت شدید قیمت جهانی طلا در سال 2013 میلادی پرداخته است. بر اساس گزارش این موسسه افت شدید قیمت طلا در ماه‌های اخیر از سال 1980 میلادی بی‌سابقه بوده است. قیمت طلا از ابتدای امسال تاکنون بیش از 26 درصد و نسبت به اوج آن در سال 2011 میلادی بیش از 35 درصد کاهش داشته است.


به نظر می‌رسد مهم‌ترین عامل موثر بر افت شدید قیمت طلا در ماه‌های اخیر کاهش نرخ تورم در اقتصاد جهانی است و این مساله تاثیر زیادی بر ادامه روند نزولی قیمت طلا داشته است. کاهش تورم در اقتصاد جهانی تقاضا برای خرید طلا را به شدت کاهش داده است.

 

تازه‌ترین آمارهای منتشر شده توسط موسسه مالی «جی پی مورگان» نیز نشان می‌دهد که نرخ تورم در 30 کشور که مجموعا 90 درصد تولید اقتصادی جهان را در اختیار دارند، رو به کاهش است. نرخ تورم اقتصاد جهانی در سال 2011 میلادی به بیش از 4 درصد رسیده و این رقم از آن زمان تاکنون روندی نزولی داشته است.

 

نرخ تورم اقتصاد جهانی در ماه فوریه امسال تنها 5/2 درصد رشد داشته است. به نظر می‌رسد نرخ تورم اقتصاد جهانی در شش ماه دوم امسال نیز به بیش از 2 درصد نرسد. این مساله موجب خواهد شد تا روند نزولی قیمت طلا در کوتاه‌مدت ادامه یابد. نگرانی نسبت به متوقف شدن سیاست‌های محرک پولی فدرال رزرو آمریکا نیز عامل مهم دیگری است که فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرده است.


به هر حال قیمت نزولی طلا همچنان ادامه دارد و مثل همیشه به دنبال آن تحلیل‌های مختلفی از آینده وگذشته این بازار صورت می‌گیرد. نشریه «بیزینس ویک» در تحلیلی به بررسی علل اصلی افت شدید قیمت جهانی طلا در سال 2013 میلادی پرداخته است.


بر اساس این گزارش افت شدید قیمت طلا در ماه‌های اخیر از سال 1980 میلادی بی‌سابقه بوده است. قیمت طلا از ابتدای امسال تاکنون بیش از 26 درصد و نسبت به اوج آن در سال 2011 میلادی بیش از 35 درصد کاهش داشته است.

 

به نظر می‌رسد مهم‌ترین عامل موثر بر افت شدید قیمت طلا در ماه‌های اخیر کاهش نرخ تورم در اقتصاد جهانی است و این مساله تاثیر زیادی بر ادامه روند نزولی قیمت طلا خواهد داشت. کاهش تورم در اقتصاد جهانی تقاضا برای خرید طلا را به شدت کاهش داده است.

 

تازه‌ترین آمارهای منتشر شده توسط موسسه مالی «جی‌پی‌مورگان» نیز نشان می‌دهد که نرخ تورم در 30 کشور که مجموعا 90 درصد تولید اقتصادی جهان را در اختیار دارند رو به کاهش است. نرخ تورم اقتصاد جهانی در سال 2011 میلادی به بیش از 4 درصد رسیده و این رقم از آن زمان تاکنون روندی نزولی داشته است. نرخ تورم اقتصاد جهانی در ماه فوریه امسال تنها 5/2 درصد رشد داشته است.

 

به نظر می‌رسد نرخ تورم اقتصاد جهانی در شش ماه دوم امسال نیز به بیش از 2 درصد نرسد. این مساله موجب خواهد شد تا روند نزولی قیمت طلا در کوتاه‌مدت ادامه یابد. نگرانی نسبت به متوقف شدن سیاست‌های محرک پولی فدرال رزرو آمریکا نیز عامل مهم دیگری است که فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرده است. به هر حال نزول قیمت طلا ادامه دارد و مادامی که سران فدرال رزرو تصمیم جدیدی نگیرند، اوضاع بر همین منوال است.


بازگشت‌پذیری دلار
قیمت دلار به دنبال انتشار نتایج مذاکرات هسته ای به 2950 تومان ختم نشد و دیروز نیز کاهش یافت. دلار بازار داخلی، دیروز 45 تومان کاهش یافت و روی نرخ 2905 تومان ثابت شد. صرافان علت افت قیمت 45 تومانی اخیر را به طور عمده با کاهش تقاضای بازار مرتبط می‌دانند.

 

چنانچه گفته شد روز شنبه، خرید وفروش‌های بازار تهران به حداقل رسیده بودند و همه صرفا قیمت می‌پرسیدند. کاهش تقاضای ارز، قیمت دلار را از مقداری که بود هم کمتر کرد و تنزل بیشتر آن را موجب شد. صرافان معتقدند تازمانی که قیمت‌های جدید دلار به رسمیت شناخته نشده و از طریق مطبوعات به عنوان قیمت جدید مطرح نشود، همین است. تغییرات جدید قیمت دلار، نرخ آن را به رقمی که ازسوی بعضی‌ها هدف گذاری شده بود نزدیک تر کرد.

 

اخیرا عده ای از کارشناسان نرخ تعادلی دلار را 2 هزار و 800 تومان عنوان کردند و گفتند که مذاکرات تنها به تسریع کاهش دلار به 2 هزار و 800 تومان کمک کرد و این اتفاق دیر یا زود می‌افتاد. البته در مقابل این گروه دسته دیگری نیز وجود دارند که معتقدند قیمت دلار به زودی به کانال 3 هزار تومانی بازمی‌گردد.


طلا شناسنامه‌دار می‌شود
خبر دیگر در بازار فروش طلای ایرانی با نام خارجی بود. معاون سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به اینکه برخی فروشندگان سودجو مصنوعات طلای تولید داخل را به اسم مصنوعات خارجی در بازار می‌فروشند، گفت: طرح شناسنامه‌دار کردن مصنوعات طلا هم اکنون به صورت آزمایشی در حال اجرا بوده و در صورت موفقیت آن به صورت سراسری در کشور اجرا خواهد شد.


بهادر کاظمی در پاسخ به سوال «ایسنا»، درباره دلیل عرضه مصنوعات ایتالیایی در بازار با وجود ممنوعیت عرضه مصنوعات طلای خارجی در بازار داخلی توضیح داد: در حال حاضر برخی مصنوعات طلا به صورت قاچاق وارد شده و در بازار فروخته می‌شوند که این کار تخلف بوده و در صورت مشاهده حتما با فروشنده آن مصنوع برخورد می‌شود.

 

وی افزود: در عین حال برخی فروشندگان مصنوعات طلا با هدف سودجویی و دریافت کارمزد بیشتر برخی مصنوعات طلای تولید داخل را به دلیل کیفیت بالایی که دارند به اسم مصنوع ایتالیایی به مردم می‌فروشند که این کار نیز تخلف و فریب مشتری محسوب می‌شود که حتما در صورت مشاهده با آن برخورد می‌کنیم.

 

او با اشاره به اینکه در چند سال گذشته اغلب واحدهای تولید مصنوعات طلا در کشور کد رهگیری دریافت کرده و شناسایی شده‌اند، افزود: قصد داریم در آینده مصنوعات طلا با درج علامت استاندارد روانه بازار شوند و در کنار آن شناسنامه‌دار کردن مصنوعات طلا نیز به صورت آزمایشی در حال انجام است که اگر موفق باشد، مشتری خواهد توانست کلیه مشخصات مصنوع طلای خریداری شده اعم از عیار، وزن و دیگر مشخصات آن را پیش از خرید مشاهده کند.

 

معاون سازمان ملی استاندارد ایران در مراسم امضای تفاهم نامه سازمان ملی استاندارد با اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر و سنگ‌های قیمتی با بیان اینکه در حال حاضر واردات مصنوعات طلا به کشور ممنوع بوده و هر کس تنها می‌تواند برای مصارف شخصی تا 150 گرم مصنوع طلا با خود وارد کشور کند، افزود: این نوع مصنوعات طلا نیز قابلیت فروش به صورت مستقیم در بازار ندارند و برای فروش ابتدا باید حتما آب شوند.


کاظمی افزود: اخیرا مصنوعات طلا به صورت تزئینی در قالب تابلو و گل تحت‌عنوان طلای 24 عیار وارد بازار شده‌اند که ما بعد از بررسی متوجه شدیم این مصنوعات تقلبی بوده و فقط دارای روکشی از طلا هستند.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

 

قیمت ارز در بازار ایران

 


ویدیو مرتبط :
دلار 5000تومانی سکه یک میلون وهفتصد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حركت معكوس سكه و دلار ابداعات برخی شعب فروش سکه



 

 

حركت معكوس سكه و دلار  ابداعات برخی شعب فروش سکه

 

 

قیمت طلا در بازار های جهانی با رسیدن به کف قیمت ۱۶۵۰ دلار به پایین ترین سطح در ۷ هفته اخیر رسید، اما تا غروب دیروز مجددا تا ۱۶۶۶ دلار بالا آمد. در واکنش به این شرایط سکه در بازار داخلی با ۵۰۰۰ تومان کاهش دیگر، به نرخ ۵۸۰ هزار تومان فروخته شد. در سمت دیگر بازار قیمت دلار آمریکا بازهم گران شد و با ۱۰ تومان افزایش به ۱۳۷۰ تومان رسید. از برخی شعب سکه فروش بانک ملی نیز خبر می رسد که طی اقدامی ابتکاری فروش سکه با قرعه صورت می گیرد.

 

مشاهدات عینی از نحوه فروش سکه در یک از شعب سکه فروش بانک ملی حکایت از آن دارد كه در اقدامی ابتکاری راس ساعت ۸ صبح هر روز کارت های ملی افراد حاضر در صف از آنان تحویل گرفته می شود و پس از بررسی اصالت کارت به قید قرعه به ۵۰ نفر سکه فروخته می شود. بر این اساس اسامی افراد خوش شانس پشت شیشه بانک چسبانده شده و در قبال کارت ملی به خود شخص سکه فروخته می شود.

این اقدام که ظاهرا به دلیل ازدحام بیش از حد متقاضیان و ایجاد سرو صدا در پشت در شعبه صورت گرفته است، اقدامی بدیع است که ممکن است عملا به ایجاد روالی منطقی منجر شود. در عین حال نظر به اینکه با این کار بخشی از تقاضا همچنان بدون پاسخ می ماند، خود عاملی برای افزایش قیمت سکه بازار شده که با اصل تزریق سکه با هدف پایین آوردن قیمت بازار در تضاد است. کارشناسان کندی فروش و تزریق قطره چکانی سکه را عامل تاخیر در کم شدن شکاف قیمت سکه دولتی و بازار می دانند. در مقابل شرایط موجود نشان می دهد که بانک مرکزی ضمن ادعا در توانایی پاسخگویی به تقاضای سکه در بازار، تمایلی کافی به فروش سکه به قیمت ارزان با حجم مناسب برای جوابگویی به نیاز بازار از خود نشان نمی دهد.

روند کاهشی قیمت در بازار سکه ادامه دارد

کاهش ۵۰۰۰ تومانی نرخ فروش سکه در بازار در حالی اتفاق افتاد که قیمت خرید سکه در بازار نیز با ۱۰ هزار تومان افت به ۵۷۰ هزار تومان کاهش یافت. در همین حال قیمت سکه دولتی دیروز بدون تغییر در محدوده ۵۲۷ هزار تومان باقی ماند. از این رو امکان سود بردن از دادو ستد سکه دولتی در بازار تا ۴۳ هزار تومان افت کرده است. طی دو هفته گذشته این فاصله به مرور کاهش یافته است.

بانک مرکزی در ادامه سیاست های خود برای پایین آوردن قیمت سکه در بازار، درصدد پیش فروش سکه برآمده است. بهمنی رییس کل بانک مرکزی که این خبر را در نشست اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان تهران اعلام کرد. انتقادی را نیز متوجه بورس کالا کرد و یکی از دلایل افزایش قیمت زیاد سکه در بازار را متوجه مکانیسم معامله سکه آتی در این بازار کرد که به شدت مورد انتقاد کارشناسان و مقامات اقتصادی قرار گرفت. نقدها در مورد معامله آتی سکه در حالی در سخنان وزیر اقتصاد نیز انعکاس یافته که با وجود افت تقریبا ۶۰ هزارتومانی قیمت سکه برای سررسید در تیر ماه ۹۱ طی ۳ روز گذشته برخی گزارش ها از استقبال دوباره از این معاملات خبر می دهد.

با این حال اعلام خبر پیش فروش سکه از سوی بهمنی با افت ۶۰ دلاری قیمت طلا در بازار های جهانی همراه شد که قیمت آن از ۱۷۱۱ دلار در پایان معاملات هفته گذشته تا ۱۶۵۰ دلار در روز گذشته كاهش یافت که فروش عمده و تداوم نگرانی از بحران بدهی در اروپا در کنار افت قیمت یورو و افزایش قیمت دلار به عنوان دلایل آن برشمرده شده اند. سکه طرح قدیم دربازار دیروز بدون تغییر ۶۱۰ هزارتومان فروخته شد. در این میان نیم سکه با ۱۰۰۰ تومان افزایش ۲۸۳ هزار تومان به فروش رسید. اما ربع سکه همچنان نرخ فروش ۱۴۵ هزار تومان را حفظ کرده است. در بازار طلا قیمت مثقال ۱۷ عیار با ۹۰۰ تومان کاهش به ۲۳۷ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.

دلار ۱۳۷۰ تومان شد

قیمت دلار در بازار آزاد در حالی تا ۱۳۷۰ تومان بالا رفت که بانک مرکزی قیمت دلار مرجع را ۱۵ ریال و دلار بازار فرعی را ۳۱ ریال بالا برد و به ترتیب ۱۰۹۶ تومان و ۱۲۰۸ تومان تعیین شدند. با گران شدن دلار دربازار، شکاف قیمت دلار رسمی و غیر رسمی به ۲۷۴ تومان رسید.

گفته می شود فروخته نشدن درهم ثبت نام نشده موجب گران شدن دلار آمریکا در بازار داخلی شده است.این امر گاهی به ایجاد اخلال در ارسال حواله نیز تعبیر می شود.

افزایش قیمت دلار در بازار درحالی است که افت قیمت در بازار سکه توجه سرمایه داران را دوباره به بازار ارز جلب کرده است. در بازار كاهش قیمت یورو همراستا با افت ارزش آن در مقابل دلار آمریکا ادامه دارد. دیروز یورو ۵ تومان دیگر ارزان شد و به نرخ ۱۸۲۰ تومان رسید...../  گزارش : پایگاه خبری،تحلیلی فرارو