اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سکه و دلار در بحران تقاضا



کاهش قیمت سکه,ارز وارداتی کالاهای اساسی,افزایش درآمدهای نفتی

قیمت‌های بازار آزاد همچنان می‌ریزد
سکه و دلار در بحران تقاضا

ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه همچنان ادامه دارد و تعداد کسانی که این روزها برای خرید به این بازار می‌روند به مرور کاهش می‌یابد. دیروز نرخ دلار تا 3115 تومان افت کرد و حتی کمتر از این نرخ هم بر تابلوها دیده شد که تقریبابیش از 30 تومان افت ثبت کرده است.

در بازار سکه نیز تداوم روند ریزش قیمت‌ها منجر به افت 25 هزار تومانی نرخ آن شد تا جایی که قیمت سکه طرح جدید تا یک میلیون و 35 هزارتومان هم کاهش یافت. بازار به سیگنال‌ها و وعده‌های دولت جدید اعتماد بیشتری کرده است.


ریزش قیمت‌ها به کانال‌های پایین‌تر
افت قیمت‌‌ها ادامه دارد و تقاضایی برای خرید‌‌های هیجانی نیست.
تعداد فروشنده‌ها بیشتر از خریدارها است. تقاضای تجاری به تعداد نهایتا 10 تا 40 هزار دلار محدود شده و تاکید دولت بر تامین کالاهای اساسی با دلار 1226 تومانی به نحوی که مابه التفاوت آن با دلار 2500 تومانی تا پایان سال به وارد‌کننده‌ها پرداخت شود، اطمینان تازه‌ای در بازار ایجاد کرده است.

 

تلاش‌‌های تازه‌ای در جهت افزایش درآمدهای نفتی از طریق بالابردن سطح فروش نفت و پیدا کردن مشتریان جدید در دولت روحانی در حال شکل‌گیری است. این اقدام البته همراستا با برخی تلاش‌های دیپلماتیک برای اصلاح روابط با غرب است تا با رفع برخی نگرانی‌‌های ناخواسته، بخشی از فشارهای اقتصادی برداشته شود.

 

وعده‌هایی که در خصوص لزوم کاهش یافتن نرخ دلار به محدوده 2500 تومان در سال‌ها و ماه‌های قبل نیز داده شده بود، در دولت جدید جدی‌تر شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم معارفه خود بر رفع مشکلات تولید و تخصیص میزان بیشتری از اعتبارات صندوق توسعه ملی به بخش صنعت و تولید تاکید کرد و برای صنایعی چون خودرو وعده‌هایی داد.

 

او گفت که ارز وارداتی کالاهای اساسی همچنان 1226 تومان است و تفاوت آن با ارز مبادله‌ای در پایان سال به وارد‌کنندگان پرداخت می‌شود. او برای حل مشکل گشایش اعتبارات اسنادی نیز وعده‌هایی داد که در صورت تحقق می‌تواند برای صنعت و تولید داخلی، انقلابی در تامین اعتبارات باشد.

 

این اتفاق بی شک قیمت ارز را به زیر 3000 تومان کاهش خواهد داد. نعمت‌زاده در عین حال تاکید کرد: قیمت مرجع دلار 2500 تومان است. این سیگنال قیمتی اگرچه در دولت قبل هم بارها به بازار داده شده بود، اما ظاهرا بازار به وعده این دفعه دولت جدید اعتماد خواهد کرد.


دیروز نرخ‌‌ها در بازار ارز و سکه بازهم مسیر کاهشی را ادامه داد. دیروز نرخ دلار بیش از 30 تومان افت داشت. در بازار سکه نیز قیمت هر سکه طرح جدید با کاهش تقریبا 25 هزار تومانی مواجه بود. نشانه‌های موجود در فضای اقتصادی مسیر بهبودی، کنترل و تثبیت را طی می‌کند گرچه برخی متغیرها نگران‌کننده است. در تازه‌ترین آمار از تورم، نرخ میانگین تورم تیر ماه 5/37 درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه 44 درصد اعلام شده است. این نرخ همچنان به عنوان شاخصی تاثیر گذار و تعیین‌کننده زیر ذره بین است.


انتظار برای لغو یک مصوبه
همچنین در بازار صرافان نیز برخی نسبت به لغو مصوبه آخرین جلسه شورای پول و اعتبار به ریاست محمود احمدی‌نژاد در روز اول مرداد امسال ابراز خوشبینی می‌کنند. در این مصوبه بر افزایش 2400 درصدی سرمایه اولیه صرافان نوع اول و افزایش سرمایه 900 درصدی صرافان نوع دوم تصریح شده بود که نگرانی جدی در این زمینه در بین اعضای این صنف به وجود آمده بود.

 

حال با دستور اخیر معاون اول رییس‌جمهور جدید مبنی بر لغو مصوبات دولت احمدی‌نژاد از خرداد ماه سال‌جاری به بعد، اجرایی شدن این مصوبه نیز در‌‌هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. در عین حال برخی مصوبات شورای پول و اعتبار را به دلیل استقلال نسبی از دولت مشمول مصوبات لغو شده جدید نمی‌دانند.


در بازار ارز اما سایر وعده‌های ارائه شده از سوی دولتمردان جدید جدی گرفته می‌شود. وزیر اقتصاد با تاکید بر تلاش برای یکسان‌سازی نرخ ارز گفت: در زمینه سیاست‌های ارزی و تجاری دولت خود را متعهد می‌داند با اعمال کنترل بر رشد نقدینگی و رفع تدریجی عدم‌قطعیت‌های اقتصادی، نوسانات نرخ ارز را کاهش دهد، همچنین سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز همگام با کنترل تورم را در یک فرآیند تدریجی اجرا کند و به ایجاد ثبات در نرخ حقیقی ارز و جلوگیری از تقویت مصنوعی آن به منظور توسعه صادرات غیر نفتی پایبند باشد.

 

وزیر اقتصاد بر تک نرخی کردن نرخ ارز تاکید کرد و افزود: تک نرخی و یکسان‌سازی نرخ ارز از جمله اقداماتی است که بعد از ایجاد آرامش نسبی در بازار پول و ارز کشور، قابل اجرا خواهد بود. در عرصه سیاست خارجی نیز در تازه‌ترین واکنش‌‌ها در خصوص ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای سخنگوی وزارت امور خارجه گفته است: اگر مسوولیت مذاکرات به وزارت امور خارجه سپرده شود، اطمینان دارم که این وزارتخانه از قابلیت‌های لازم برخوردار است و این کار را به‌خوبی هدایت می‌کند.

 

عراقچی با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی اشتون و ظریف درباره مذاکره هسته‌ای گفت: وی در این گفت‌وگو اعلام آمادگی کرد که مذاکرات در کوتاه‌ترین زمان از سر گرفته شود و آقای ظریف نیز متقابلا ابراز علاقه‌مندی و اعلام کرد که جمهوری اسلامی خواهان مذاکرات هدفمند و معطوف به نتیجه است.


همچنین یکی از دغدغه‌هایی که همچنان فعالان بازار ارز را برای اطمینان از وجود دارایی‌‌های ارزی دچار تردید می‌کرد، کمبود درآمدهای ارزی کشور در ماه‌های گذشته بوده است. مواضع جدید دولت برای ایجاد درآمدهای تازه نفتی و بازگرداندن آن به روال سابق، بازار ارز را نسبت به وجود ذخایر ارزی کافی و توانایی بانک مرکزی برای کنترل هدفمند قیمت ارز امیدوار‌تر می‌کند.

 

در این راستا مدیر جدید امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران سه ماموریت این مجموعه را به منظور افزایش صادرات نفت ایران اعلام کرد. به منظور افزایش فروش، وزارت نفت و خارجه هماهنگی‌های بیشتری را در دستور کار قرار خواهند داد. سیدمحسن قمصری گفت: با تاکید بر اینکه به منظور افزایش صادرات نفت خام احیای بازارهای سنتی و کشف بازارهای جدید در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: بر این اساس از تمامی ظرفیت‌‌ها به منظور افزایش فروش نفت خام استفاده خواهد شد.


در بازارهای جهانی
بهای طلا در بازارهای جهانی از سطح افزایش‌یافته 1383 دلار ابتدای هفته سر در کاهش نهاده تا جایی که دیروز تا 1366 دلار نیز افت داشت. به نوشته تحلیلگران یکی از دلایل افزایش قیمت طلا در روزهای اخیر بالارفتن تقاضای خرید سکه و نشان‌های طلا در آسیا و افزایش تقاضای جواهرآلات در هندوستان بوده است.

 

این در حالی است که طی روزها و هفته‌های اخیر بهبود آمارهای اقتصادی آمریکا، امکان کاهش حجم محرک‌های اقتصادی را افزایش داده است. افت احتمالی خرید اوراق قرضه توسط فدرال رزرو موجب کاهش قیمت طلا خواهد شد که در کمترین سطح تا 1276 دلار نیز پایین آورده شده بود. بالا رفتن دوباره قیمت طلا برخی را نسبت به برنامه کاری فدرال رزرو و کاهش سیاست‌های انبساطی دچار تردید کرده بود.


در هفته‌های اخیر البته بالاگرفتن آشوب و کشتار در مصر بهای نفت را قدری افزایش داد و انتظارات تورمی در منطقه را نیز موجب شد. در این شرایط البته بازار داخلی سکه وطلا تناسب زیادی به قیمت‌‌های جهانی به خود ندید.
چراکه بازار داخلی همچنان از مسیر کاهشی قیمت ارز تاثیر به مراتب بیشتری می‌گیرد.


دیروز دلار به مرز 3100 تومان و سکه به 1 میلیون و 35 هزار تومان نزدیک شدند. در بازار برخی البته همچنان منتظر اوج گرفتن قیمت‌ها هم در بازار‌‌های داخلی و هم در بازارهای خارجی نشسته‌اند، اما آنچه به نظر می‌رسد، تعدیل و تثبیت قیمت‌ها در بازار داخلی است.

دنیای اقتصاد

 

 


ویدیو مرتبط :
دلار 5000تومانی سکه یک میلون وهفتصد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حركت معكوس سكه و دلار ابداعات برخی شعب فروش سکه



 

 

حركت معكوس سكه و دلار  ابداعات برخی شعب فروش سکه

 

 

قیمت طلا در بازار های جهانی با رسیدن به کف قیمت ۱۶۵۰ دلار به پایین ترین سطح در ۷ هفته اخیر رسید، اما تا غروب دیروز مجددا تا ۱۶۶۶ دلار بالا آمد. در واکنش به این شرایط سکه در بازار داخلی با ۵۰۰۰ تومان کاهش دیگر، به نرخ ۵۸۰ هزار تومان فروخته شد. در سمت دیگر بازار قیمت دلار آمریکا بازهم گران شد و با ۱۰ تومان افزایش به ۱۳۷۰ تومان رسید. از برخی شعب سکه فروش بانک ملی نیز خبر می رسد که طی اقدامی ابتکاری فروش سکه با قرعه صورت می گیرد.

 

مشاهدات عینی از نحوه فروش سکه در یک از شعب سکه فروش بانک ملی حکایت از آن دارد كه در اقدامی ابتکاری راس ساعت ۸ صبح هر روز کارت های ملی افراد حاضر در صف از آنان تحویل گرفته می شود و پس از بررسی اصالت کارت به قید قرعه به ۵۰ نفر سکه فروخته می شود. بر این اساس اسامی افراد خوش شانس پشت شیشه بانک چسبانده شده و در قبال کارت ملی به خود شخص سکه فروخته می شود.

این اقدام که ظاهرا به دلیل ازدحام بیش از حد متقاضیان و ایجاد سرو صدا در پشت در شعبه صورت گرفته است، اقدامی بدیع است که ممکن است عملا به ایجاد روالی منطقی منجر شود. در عین حال نظر به اینکه با این کار بخشی از تقاضا همچنان بدون پاسخ می ماند، خود عاملی برای افزایش قیمت سکه بازار شده که با اصل تزریق سکه با هدف پایین آوردن قیمت بازار در تضاد است. کارشناسان کندی فروش و تزریق قطره چکانی سکه را عامل تاخیر در کم شدن شکاف قیمت سکه دولتی و بازار می دانند. در مقابل شرایط موجود نشان می دهد که بانک مرکزی ضمن ادعا در توانایی پاسخگویی به تقاضای سکه در بازار، تمایلی کافی به فروش سکه به قیمت ارزان با حجم مناسب برای جوابگویی به نیاز بازار از خود نشان نمی دهد.

روند کاهشی قیمت در بازار سکه ادامه دارد

کاهش ۵۰۰۰ تومانی نرخ فروش سکه در بازار در حالی اتفاق افتاد که قیمت خرید سکه در بازار نیز با ۱۰ هزار تومان افت به ۵۷۰ هزار تومان کاهش یافت. در همین حال قیمت سکه دولتی دیروز بدون تغییر در محدوده ۵۲۷ هزار تومان باقی ماند. از این رو امکان سود بردن از دادو ستد سکه دولتی در بازار تا ۴۳ هزار تومان افت کرده است. طی دو هفته گذشته این فاصله به مرور کاهش یافته است.

بانک مرکزی در ادامه سیاست های خود برای پایین آوردن قیمت سکه در بازار، درصدد پیش فروش سکه برآمده است. بهمنی رییس کل بانک مرکزی که این خبر را در نشست اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان تهران اعلام کرد. انتقادی را نیز متوجه بورس کالا کرد و یکی از دلایل افزایش قیمت زیاد سکه در بازار را متوجه مکانیسم معامله سکه آتی در این بازار کرد که به شدت مورد انتقاد کارشناسان و مقامات اقتصادی قرار گرفت. نقدها در مورد معامله آتی سکه در حالی در سخنان وزیر اقتصاد نیز انعکاس یافته که با وجود افت تقریبا ۶۰ هزارتومانی قیمت سکه برای سررسید در تیر ماه ۹۱ طی ۳ روز گذشته برخی گزارش ها از استقبال دوباره از این معاملات خبر می دهد.

با این حال اعلام خبر پیش فروش سکه از سوی بهمنی با افت ۶۰ دلاری قیمت طلا در بازار های جهانی همراه شد که قیمت آن از ۱۷۱۱ دلار در پایان معاملات هفته گذشته تا ۱۶۵۰ دلار در روز گذشته كاهش یافت که فروش عمده و تداوم نگرانی از بحران بدهی در اروپا در کنار افت قیمت یورو و افزایش قیمت دلار به عنوان دلایل آن برشمرده شده اند. سکه طرح قدیم دربازار دیروز بدون تغییر ۶۱۰ هزارتومان فروخته شد. در این میان نیم سکه با ۱۰۰۰ تومان افزایش ۲۸۳ هزار تومان به فروش رسید. اما ربع سکه همچنان نرخ فروش ۱۴۵ هزار تومان را حفظ کرده است. در بازار طلا قیمت مثقال ۱۷ عیار با ۹۰۰ تومان کاهش به ۲۳۷ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.

دلار ۱۳۷۰ تومان شد

قیمت دلار در بازار آزاد در حالی تا ۱۳۷۰ تومان بالا رفت که بانک مرکزی قیمت دلار مرجع را ۱۵ ریال و دلار بازار فرعی را ۳۱ ریال بالا برد و به ترتیب ۱۰۹۶ تومان و ۱۲۰۸ تومان تعیین شدند. با گران شدن دلار دربازار، شکاف قیمت دلار رسمی و غیر رسمی به ۲۷۴ تومان رسید.

گفته می شود فروخته نشدن درهم ثبت نام نشده موجب گران شدن دلار آمریکا در بازار داخلی شده است.این امر گاهی به ایجاد اخلال در ارسال حواله نیز تعبیر می شود.

افزایش قیمت دلار در بازار درحالی است که افت قیمت در بازار سکه توجه سرمایه داران را دوباره به بازار ارز جلب کرده است. در بازار كاهش قیمت یورو همراستا با افت ارزش آن در مقابل دلار آمریکا ادامه دارد. دیروز یورو ۵ تومان دیگر ارزان شد و به نرخ ۱۸۲۰ تومان رسید...../  گزارش : پایگاه خبری،تحلیلی فرارو