اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سکه‌ های جایزه «جلال» بازگشت


سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تجدید نظر در کاهش تعداد سکه‌های هفتمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد با مشورت وزیر ارشاد و تامین بودجه لازم از طریق شهرداری تهران خبر داد.

خبرگزاری مهر: سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تجدید نظر در کاهش تعداد سکه‌های هفتمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد با مشورت وزیر ارشاد و تامین بودجه لازم از طریق شهرداری تهران خبر داد.

محمدحسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره آخرین وضعیت برگزاری هفتمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد گفت: علیرغم اهمیت این جایزه در نزد اهل فرهنگ و ادب و با عنایت به اینکه این جایزه یکی از رخدادهای مهم ادبی و فرهنگی کشور ما محسوب می‌شود، اما تنگناهای مالی و حجم این جوایز وزارت ارشاد را وادار به تصمیمی اجباری کرد با این هدف که در مقابل سایر جوایز و مسابقانی که در طول سال درحوزه فرهنگ و هنر برگزار می شود بتواند پاسخگو باشد و در واقع یک اعتدال بوجود بیاید؛ بنابراین یکی دو روز پیش تصمیم گرفته شد که سطح این جوایز کم شود و از 110 سکه بهار آزادی به 30 سکه تقلیل پیدا کند.

وی با اشاره به واکنش‌ها به تصمیم اخیر وزارت ارشاد و ابراز نگرانی و ناخرسندی اهالی فرهنگ و ادب وهمچنین اعضای هیئت علمی این جایزه گفت: مسلم بود که این تصمیم نگرانی هایی را بوجود می آورد و دغدغه هایی از سوی برخی افراد شاخص نیز در همین زمینه مطرح شد. در نهایت با پیگیری شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تصمیم بر اینکه آنچه شایسته این دوره است حفظ سطح قبلی این جایزه است، با همکاری و مشارکت شهرداری تهران در این زمینه تصمیم بر این شد که میزان آثار برگزیده جایزه همان 110 سکه حفظ شود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه در نظر گرفتن این تعداد سکه، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارد گفت: با توجه به جایگاه این شورا در تصمیم گیری های کلان حوزه فرهنگ این مسئله مورد توافق وزارت فرهنگ و ارشاد و شهرداری قرار گرفت و مقرر شد سطح جایزه در همان 110 سکه باقی بماند و به سایر رتبه ها (تقدیری‌ها) 55 سکه اختصاص یابد.

وی به جایگاه جایزه جلال آل احمد و ضرورت بقای آن بدون هر گونه تغییری حتی در سال های بعد اشاره کرد و ادامه داد: واقعیت این است که سطح بالای مادی این جایزه موجب شده بود که در سال های اخیر یا نفرات اول را معرفی نمی کردند و یا به معرفی یکی دو نفر تقدیر شده بسنده می کردند.

نوش آبادی گفت: در واقع علت این مسئله این بود که توان پرداخت جایزه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود نداشت. به عبارت دقیق تر شاید زمانی که 110 سکه برای برگزیده این جایزه تعیین شده بود قیمت سکه 100 هزار تومان بوده است اما الان قیمت سکه بالغ بر 900 هزار تومان است.

وی سپس در توضیح بیشتر و علت ورود نهادی مانند شهرداری تهران به تامین مالی جایزه جلال آل احمد، گفت: شخص آقای دکتر قالیباف در این ماجرا مشارکت کرده و مقرر شد این جایزه به صورت اصلی خود باقی بماند.

وی ادامه داد: شهرداری‌ها مطابق قانون باید بخش هایی از درآمدهای خود را به بخش های فرهنگی و هنری اختصاص دهند و اگرچه شهرداری تهران اقدامات فرهنگی زیاد و موثری انجام داده است، اما باز هم در راستای وظیفه قانونی خود و نیز سیاست مورد توافق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران برای افزایش تعامل در دوره جدید ما فکر کردیم که حضور آنها در بخش های مادی و تجهیزاتی و تدارکاتی خوب بوده و این تعامل و هم افزایی جای گسترش دارد.

نوش آبادی اضافه کرد: به هر حال این اقدام شهرداری تهران جای تقدیر دارد که در موقعیت هایی که می توانند کمک خودشان را از این گونه اقدامات فرهنگی دریغ نمی کنند.

وی با بیان اینکه شخص آقای جنتی علیرغم اینکه برایش بسیار سخت بود که اعلام کند سطح این جایزه کاهش پیدا کرده است، گفت: البته اهتمام ویژه ایشان برای پیگیری این دغدغه بزرگ اهالی فرهنگ و هنر در حصول این نتبجه موثر بود.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا مشخص است که چه تعداد از 20 نامزد هفتمین دوره جایزه ادبی جلال حائز رتبه برگزیده و کسب 110 سکه بهار آزادی و چه تعداد شایسته تقدیر هستند گفت: همانطور که اشاره کردید، هیئت داوران 20 نفر را معرفی و در بخشهای مختلف برای دریافت این جایزه نامزد اعلام کرده و نظرات نهایی را هم خودش اعلام خواهد کرد. ما بعنوان بخش اجرایی به هیچ عنوان وارد بجث محتوایی و ارزشیابی این جایزه نخواهیم شد و قصد دخالت مستقیم و غیر مستقیم در تصمیم گیری هیئت داوران را نداریم.

نوش آبادی در پایان خاطر نشان کرد: باید تا سوم آذرماه صبر کرد تا تعداد و اسامی برگزیدگان جایزه مشخص شود.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران، سه شنبه شب در نشست هم‌اندیشی با ناشران که با حضور معاون فرهنگی وزیر ارشاد، اعضای هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران و همچنین رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران و تعدادی از اعضای این شورا در سالن همایش‌های بوستان گفتگو برگزار شد، در سخنانی گفت: اینکه ما در کشور نتوانسته‌ایم حرکتی جدی و اساسی را در حوزه نشر به وجود بیاوریم، مطلب صحیحی است. ما حتما در شهرداری تهران کار قابل توجهی در این زمینه انجام نداده‌ایم ولی می‌خواهم این را بگویم که از این بحث غافل هم نبوده‌ایم.

وی در ادامه از قول مساعد شهرداری تهران برای کمک به ارتقای صنعت نشر کشور خبر داده بود. که به نظر می‌رسد یکی از اولین اقدامات تامین مالی جایزه ادبی جلال آل احمد باشد.


ویدیو مرتبط :
بازگشت بهای سکه به کمتر از یک میلیون تومان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش به کاهش تعداد سکه‌ های جایزه جلال


وزیر ارشاد در پاسخ به سؤالی درباره کاهش تعداد سکه‌های جایزه جلال گفت: می‌خواستیم در این دوره به برگزیدگان جایزه بدهیم و رقم ۱۱۰ سکه رقم بالایی بود.

خبرگزاری فارس: وزیر ارشاد در پاسخ به سؤالی درباره کاهش تعداد سکه‌های جایزه جلال گفت: می‌خواستیم در این دوره به برگزیدگان جایزه بدهیم و رقم ۱۱۰ سکه رقم بالایی بود.

 مراسم بیست و دومین دوره تکریم مقام کتباداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی و یادبود ارتحال علامه طباطبایی صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی ریاست دفتر مقام معظم رهبری علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از فعالان عرصه فرهنگ و کتاب در تالار وحدت برگزار شد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤال خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس،مبنی بر حضور محمود دولت‌آبادی در برنامه بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، گفت: راجع به کتاب از من بپرسید زیرا آمده‌ایم اینجا در مورد کتابخوانی حرف بزنیم و خارج از این موضوع از من سؤال نکنید.

وی همچنین در پاسخ به خبرنگار فارس در رابطه با کاهش جوایز ادبی جایزه جلال آل احمد گفت:‌ چون می‌خواستیم در این دوره به برگزیدگان جایزه بدهیم و رقم 110 سکه رقم بالایی بود و اگر می‌خواستیم به وجه مطلوبی حق این جایزه را ادا کنیم نمی‌توانستیم و برای اینکه تعداد بیشتری بتوانند این جایزه را دریافت کنند باید این تعداد را کاهش می‌دادیم و تصمیم گرفتیم سی سکه بدهیم.

وی ضمن بی‌اطلاعی از نیازمند بودن تغییرات جایزه جلال به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مگر تغییرات در این جایزه نیاز به مصوبه شورا دارد که بعد از تأئید خبرنگار فارس، گفت: موافقت شورا را می‌گیریم.

وی همچنین در پاسخ به خبرنگار فارس در ارتباط با کارگروهی که این جایزه را تغییر دادند، گفت: در مورد این جایزه از آقای صالحی که معاون فرهنگی ما هستند و مسئولیت این کار را برعهده دارند بپرسید تا توضیح دهد در ضمن ما سخنگو گذاشته‌ایم که حرف دقیق بزنیم و سخن غیردقیق نگوییم.

به گزارش شب گذشته همایون امیرزاده مشاور علمی فرهنگی و مدیریتی معاونت امور فرهنگی اعلام کرد: در هفتمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد به هر یک از برگزیدگان 30سکه و تقدیر شوندگان این جایزه 10 سکه بهار آزادی اهدا می شود.