اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سکته قلبی در زنان بی صداست!



اخبار,اخباراجتماعی ,سکته قلبی در زنان

سکته قلبی یا آنفارکتوس در خانم ها دیرتر تشخیص داده می شود و خطر مرگ یا بروز مجدد آن، در مقایسه با آقایان بیشتر است.

البته خانم ها در مقایسه با آقایان اهمیت بیشتری به سلامت خود می دهند اما غفلت هایی نیز دارند. معمولا گفته می شود که خانم ها کمتر دچار آنفارکتوس یا همان سکته قلبی می شوند. برای همین یک حاشیه امن کاذب برای آن ها ایجاد شده است اما واقعیت این است که قلب خانم ها هم از این مشکل در امان نیست. هر مشکل و بیماری، علائم خود را دارد که در اکثر موارد، شناسایی به موقع آن ها از مشکلات جدی و خطرناک پیشگیری می کند.

فقط خود خانم ها می دانند که در طول روز چقدر مشغول کارها و انجام وظایف گوناگون هستند. به طوری که حتی گاهی فرصت سرخاراندن هم ندارند. با وجود اینکه خانم ها در مراجعه به دکتر جدی تر هستند اما آن ها نیز مانند آقایان از کنار علائم ساده ای مانند خستگی، معده درد، نفس تنگی، بادگلو و غیره به راحتی می گذرند غافل از اینکه همین علائم به ظاهر ساده می تواند تهدیدی جدی برای سلامت قلب شان باشد. علائم آنفارکتوس یا سکته قلبی در خانم ها مشابه علائم آقایان نیست.
 
سکته قلبی در خانم ها بی صدا و با کمترین درد کلید می خورد و معمولا دیر تشخیص داده می شود. برای همین لازم است که همیشه حواس تان به بروز علائمی هرچند ساده ولی دردسرساز باشد. اگر با علائمی که در زیر اشاره می شود، زیاد مواجه می شوید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت تان مورد بررسی قرار گیرد.
 
نفس تنگی
خانم ها معمولا نفس تنگی را جدی نمی گیرند و آن را به خستگی زیاد یا استرس های روزمره نسبت می دهند اما به عقیده ی محققان اکثر خانم هایی که دچار آنفارکتوس میوکارد شده اند قبلا با مشکلات تنفسی ناگهانی و غیرمنتظره مواجه بوده اند که نادیده گرفته شده است. اگر بدون دلیل خاص و روشنی دچار نفس تنگی می شوید، بیشتر به سلامت قلب خود فکر کنید و تحت بررسی قرار بگیرید تا علت، ریشه یابی شود.
 
خستگی غیرمعمول
خانم ها مدام در حال انجام کارهای خانه، رسیدگی به بچه ها و در بسیاری موارد، کار در بیرون از منزل هستند. چند مسئولیتی خانم های امروز باعث خستگی زیاد آن ها نیز می شود که با استراحت بیشتر قابل رفع است اما به عقیده ی متخصصان نباید خستگی زیاد و غیرمعمول را نادیده گرفت چون امکان دارد عامل پنهانی سکته قلبی باشد.

اگر خستگی زیاد و مداومی دارید و در عین حال دچار مشکلاتی مانند فشار خون بالا، اضافه وزن و کلسترول بالای خون هستید، لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید.

سکسکه، آروغ، معده درد
بدون شک همیشه مشکلاتی مانند آروغ زدن، معده درد یا سکسکه را به مشکلات گوارشی نسبت می دهند. درست است که در بیشتر موارد، این مسائل نشان دهنده ی مشکلات گوارشی است اما همین مشکلات به ظاهر ساده نیز می تواند نشان دهنده احتمال بروز سکته قلبی در خانم ها باشد.

به عقیده متخصصان، سکسکه، حالت تهوع، استفراغ، تعریق، آروغ و معده دردهای طولانی، جزو مشکلات گوارشی هستند که می توانند نشان دهنده ی احتمال بروز سکته ی قلبی نیز باشند. اگر سابقه این بیماری را در خانواده دارید و خودتان را مستعد آن می دانید و در عین حال، این علائم را نیز در خود مشاهده کرده اید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

درد در ناحیه قفسه سینه
خانم ها نیز مانند آقایان درد در ناحیه قفسه سینه را نادیده می گیرند. البته چون تصور می کنند که سکته قلبی، مشکلی مردانه است خیال شان از بابت آن راحت است. اما باید بدانید که سکته قلبی، خانم ها را نیز تهدید می کند. شاید در بسیاری از موارد، درد در ناحیه سینه، مشکل چندان بزرگی نباشد اما اگر درد از پشت جناغ سینه و ناگهانی باشد حواس تان را بیشتر جمع کنید.
 
درد در این منطقه به صورت شدید و فشرده و نفس گیر بروز می کند که می تواند به گردن، فک، بازوی چپ یا هر دو بازو و گاهی به پشت یا شکم نیز سرایت کند. هروقت که با چنین دردی آن هم در شب یا اول صبح مواجه شدید بدون معطلی، خودتان را به پزشک برسانید. توجه داشته باشید که هر دردی در ناحیه قفسه سینه اگر بیش از 30 دقیقه ادامه داشته باشد، لازم است که با اورژانس تماس گرفته شود.
 
سخن آخر
به هیچ یک از نشانه های فوق، بی تفاوت نباشید. خیلی از موارد اشاره شده می تواند در نتیجه استرس و مشکلات روحی بروز کند اما در عین حال احتمال مشکلات جدید تر را از نظر دور نکنید. خانم هایی که به دیابت مبتلا هستند، باید حواس شان را بیشتر جمع کنند چون آنفارکتوس در آن ها بی سر و صدا و بدون علائمی چون درد و تنگی نفس بروز می کند.

این خانم ها بهتر است به طور مراتب تحت نظر پزشک باشند و سلامت قلب شان کنترل شود. متاسفانه آنفارکتوس در خانم ها دیرتر تشخیص داده می شود و خطر مرگ یا بروز مجدد آن، در مقایسه با آقایان بیشتر است.


  اخباراجتماعی  - فرارو 


ویدیو مرتبط :
‫سکته قلبی در مردان، دو برابر زنان‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سکته های قلبی در زنان



سکته های قلبی در زنان

 

آمار کلی سکته های قلبی در کشورمان افزایش یافته است. عوامل خطر فراوانی برای این معضل مطرح است از جمله زندگی بی تحرک، آلودگی هوا، مصرف سیگار در سنین پایین و آمار رو به افزایش آن در زنان، افزایش میزان مبتلایان به دیابت.

اغلب علائم و نشانه های قلبی و درمان در هر دو جنس یکسان است. با این حال دیده شده که در تعدادی از زنان عوارض متفاوت است. با توجه به این که شناخت این تفاوت ها هم برای پزشکان و هم برای بیماران ضروری است، بنا شد که در این هفته به بررسی تفاوت میان زن و مرد در بروز علائم ناشی از تنگی عروق قلب و علائم سکته قلبی پرداخته شود.

زن ها به دلیل مسائل هورمونی از مردان متفاوت هستند. تفاوت در هورمون ها باعث شده تا بیماری های قلبی تا قبل از سن یائسگی در زنان از مردان کمتر باشد، اما پس از بروز یائسگی سکته های قلبی در زنان افزایش می یابد تا جایی که پس از حدود ۱۰ سال میزان آنها با هم برابر می شود.

یکی از شایع ترین و رایج ترین علائم «درد قفسه سینه» است. درد بیماران با فعالیت، هیجان، سرما و حتی خوردن غذای سنگین شروع می شود و با استراحت یا مصرف قرص های نیتروگلیسیرین (زیرزبانی) بهبود می یابد. در زنان ممکن است درد حین استراحت بوده و ارتباطی با فعالیت نداشته باشد و هنوز منشأ درد در قلب باشد. بسیاری از زنان شروع درد خود را در حال خواب عنوان می کنند.

در مواردی دیده شده زنانی که مشکل قلبی آنها در بررسی های بعدی نشان داده شده است، تنها از خستگی شکایت داشته اند. خستگی به تنهایی به ندرت علامت اصلی برای مشکل قلبی است.

در تعدادی از مطالعات دیده شده که در زن ها بر خلاف مردها درد با استراحت و قرص های زیرزبانی بهبود نمی یابد و در عوض به داروهای ضداسید معده پاسخ می دهد در حالی که مشکل واقعی آنها گوارشی نبوده، بلکه قلبی است.

بیماران گاهی دارای علائمی همراه با درد هستند که وجود این علائم شانس بیماری قلبی را ۲ برابر می کند. علائم همراه شامل تنگی نفس، تعریق، تهوع و استفراغ است. در زنان ممکن است علائم همراه شامل درد گردن و حتی درد در پشت قفسه سینه باشد. علامت همراه رایج در مردان، تعریق است.

زنان ممکن است مشکل قلبی خود را به جای درد با تنگی نفس بیان کنند؛ البته این تنها در زنان دیده نمی شود، بلکه افراد مسن، بیماران دیابتی و افراد با اختلالات روانی نیز ممکن است تجربه تنگی نفس را به جای درد داشته باشند.

عموما تپش قلب علامتی از فعالیت غیرمعمول قلب است، این علامت از ضربان آهنگ غیر طبیعی قلب منشأ می گیرد. کاهش خونرسانی به قلب می تواند منجر به تپش شود. جالب است که دیده شده بیماران قلبی زن، گاهی تنها با تپش قلب بدون درد قفسه سینه به اورژانس مراجعه می کنند.

همین تفاوت ها باعث شده تا بسیاری از زنان به دلیل تفاوت های عمده در بروز بیماری خود، با تأخیر در مراجعه و تأخیر در تشخیص مواجه شوند. همین تأخیرها می تواند علتی برای مرگ ناگهانی در زنانی باشد که هیچ مشکل قلبی واضحی تا زمان فوت نداشته اند.

منبع:jamejamonline.ir