اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سونا و جکوزی در خانه تاریخی عامری ها!


خانه تاریخی عامری ها در کاشان برای مرمت و بهره برداری به یکی از شرکتهای تامین کننده قطعات خودرو واگذار شده و این شرکت در خانه متعلق به دوره زندیه، سونا و جکوزی تعبیه کرده است.

خبرگزاری مهر: خانه تاریخی عامری ها در کاشان برای مرمت و بهره برداری به یکی از شرکتهای تامین کننده قطعات خودرو واگذار شده و این شرکت در خانه متعلق به دوره زندیه، سونا و جکوزی تعبیه کرده است.

سونا و جکوزی در خانه تاریخی عامری های کاشان

خانه عامری‌های کاشان در دوره زندیه  بنا شده و در دوره قاجار به وسیله سهام السلطنه عامری فرد توسعه یافته‌است. این خانه که پیش از این توسط متولیان میراث فرهنگی تا حدودی مرمت شده بود، توسط یکی از شرکتهای تامین کننده قطعات خودرو مراحل نهایی مرمت را می گذراند و قرار است به اقامتگاه گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود.

این واگذاری در سال 89 زمانی که مدیریت سازمان میراث فرهنگی بر عهده حمید بقایی بود، انجام و اعلام شد که این شرکت می تواند سه ساله این بنای تاریخی را مرمت کند و تا هفت سال استهلاک و بازگشت سرمایه داشته باشد و به مدت 59 سال از آن بهره برداری کند.

سونا و جکوزی در خانه تاریخی عامری های کاشان

منتها این شرکت در بنای تاریخی عامری ها از الحاقاتی استفاده کرده که با ماهیت این بنای تاریخی در تضاد است مانند افزود سونا و جکوزی به این بنا. اما مدیرعامل صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی که طرف قرارداد با این شرکت بوده است، نوع مرمت این بنا را یکی از افتخارات می داند و می گوید: به طور حتم در بناهای تاریخی اگر الحاقاتی وجود داشته باشد، باید قابل برگشت به حالت اول باشد. تعبیه سونا و جکوزی نیز به همین ترتیب احداث شده است و آسیبی به بنا نمی زند.

احسان ایروانی با بیان اینکه تزئینات بیرونی خانه عامری ها تاریخی نیست ادامه می دهد: دیوار اصلی را از پشت قاب کرده اند که در هر لحظه که بخواهیم می توان این دیوار و این سازه را برداریم.

وی درباره تاخیر در مرمت و راه اندازی خانه عامری ها می گوید: شرکت سرمایه گذار از مدیرعامل سابق صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی مهلت 6 ماهه خواسته بود که با آن موافقت شده است بنابراین در کل، سه سال و 6 ماه فرصت مرمت این بنای تاریخی را دارند.

سونا و جکوزی در خانه تاریخی عامری های کاشان

بنای تاریخی عامری های کاشان یکی از بناهای نفیسی بود که حمید بقایی آن را به بخش خصوصی داد تا به اقامتگاه گردشگری تبدیل شود این درحالی است که طبق قانون بناهای نفیس باید برای عموم مردم قابل بازدید و استفاده باشد و نباید آن را محدود به افراد خاص کرد . با این وجود تبدیل خانه عامری ها به مکان اقامتی باعث خواهد شد تنها افرادی از آن استفاده کنند که در این خانه اقامت دارند.

اکنون نیز طی کردن مراحل مرمتی در این خانه، باعث شده تا گردشگران داخلی و خارجی کاشان حق بازدید از این بنای فاخر و تاریخی منحصر به فرد کاشان را نداشته باشند. درحالی که مدیرعامل صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی آذر ماه سال گذشته گفته بود: بیش از 90 درصد عملیات حفاظت و مرمت مجموعه عظیم خانه عامریهای کاشان پایان یافته و این بنای تاریخی از اوائل سال 93 آماده بازدید می شود.


ویدیو مرتبط :
سونا و جکوزی در بارداری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خانه‌ی عامری‌ها، خانه‌ی تاریخی خوش‌شانس!



 کاشان، محله‌ی «سلطان میراحمد»، خیابان علوی، سرراست‌ترین آدرس برای رسیدن به بیش از نیمی از بناها و خانه‌های تاریخی این شهر است، خانه‌ی «طباطبایی‌ها»، «بروجردی‌ها»، «احسان»، «عباسیان»، «منوچهری» و «عامری‌ها».

خانه‌هایی که اگر بخواهید هریک را به‌عنوان خانه‌ی برتر از نظر معماری، هنر و زیبایی انتخاب کنید، ریسک بزرگی است، چون معماری، تزیینات، نحوه‌ی ساخت و هنر به‌کار رفته در هریک، ارزش خاصی دارد.

اما تفاوت این خانه‌های ارزشمند با خانه‌های تاریخی شهرهایی مانند تهران، شیراز و اصفهان قابل تأمل است؛ تفاوتی از زمین تا آسمان، در توجه و نوع استفاده‌ای که اکنون از آن‌ها می‌شود؛ هتل و موزه، در مقابل منقل‌خانه و خرابه!

  خانه‌ی عامری‌ها,بنای تاریخی خانه‌ی عامری‌ها

حیاط در دست مرمت خانه‌

«خانه‌ی عامری‌ها» نمونه‌ی شاخصی از خانه‌های تاریخی خوش‌شانس در کاشان است که هرچند حدود 30 سال پیش، 10 حیاط آن به زباله‌دانی مردم محله، محل فروش سیمان یا مکانی برای ماشین‌های قراضه تبدیل شده بود، اما حالا به‌خاطر توجه و مرمت، زیبایی به حیاط‌ها بازگشته و کاربری‌های متفاوتی به هر کدام از حیاط‌ها، اتاق‌ها و بخش‌های مختلف خانه داده شده است.‌

  خانه‌ی عامری‌ها,بنای تاریخی خانه‌ی عامری‌ها

خانه‌ی عامری‌ها

آنچه را که از این عمارت باقی مانده، به دوره‌ی قاجار متعلق می‌دانند، اما براساس منابع و شواهدی که در بخش‌های کوچکی از خانه وجود دارد، بنای اصلی خانه‌ی «عامری‌ها» در دوران زندیه ساخته شده، اما پس از زلزله‌ی بزرگی که در اواخر آن دوره‌ی تاریخی در کاشان رخ داد، تقریبا همه‌ی خانه‌های این شهر با خاک یکسان شدند و فقط چند بنا و چند ستون اصلی خانه‌ی «عامری‌ها» در دل خاک سالم ماندند. این خانه در دوره‌ی قاجار (قرن 13 هجری قمری) توسط مرحوم «سهام‌السلطنه عامری» به‌عنوان محل سکونت فامیلی انتخاب و ساخته شد و توسعه یافت و بناهای دیگری هم به آن اضافه شدند. البته نشانه‌های باقی‌مانده از دوره‌ی زندیه، اکنون در حیاط «خورشیدکلا» به‌عنوان شاهدی از آن زمان نگهداری می‌شوند.

  خانه‌ی عامری‌ها,بنای تاریخی خانه‌ی عامری‌ها

یکی از حمام‌های خانه‌ی عامری‌ها

از سوی دیگر، نباید از دیوارهایی که با نقاشی‌های شاگردان «صنیع‌الملک» در زیرزمین حیاط «خورشیدکلا» وجود دارند، چشم پوشید که تا 15 سال پیش، زباله‌دانی بود.

  خانه‌ی عامری‌ها,بنای تاریخی خانه‌ی عامری‌ها

نصب آسانسور

اگر قصد دیدن خانه‌های تاریخی کاشان را دارید، با وجود تغییر کاربری خانه‌ی عامری‌ها به هتل، هنوز هم می‌توانید بدون یک شب ماندن در این بنای تاریخی، مانند دیگر خانه‌های قرارگرفته در محله‌ی «سلطان میراحمد» از آن دیدن کنید، فقط سه حیاط از دسترس گردشگران خارج شده و هفت حیاط برای ورود گردشگران آماده‌اند، البته در صورت خریدن بلیت ورودی.

برای اقامت در هر کدام از 11 اتاق (کاشانک) و 4 سوییت (کاشانه) آماده‌شده در مرحله‌ی نخست مرمت خانه‌ی تاریخی عامری‌ها، با توجه به بالا و پایین رفتن قیمت دلار، هر شب باید معادل 450هزار تا یک‌میلیون تومان پرداخت کنید. البته با وجود اعلام این قیمت‌ها هنوز باید تا قطعی شدن قیمت اتاق‌های این هتل پنج ستاره صبور باشید.

  خانه‌ی عامری‌ها,بنای تاریخی خانه‌ی عامری‌ها

 تاسیسات در حال نصب

  خانه‌ی عامری‌ها,بنای تاریخی خانه‌ی عامری‌ها

حیاط در دست مرمت

 

منبع:isna.ir