اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سومین پرونده ضرب‌ و شتم پرستاران زن


مرد پزشک با انگیزه‌ای عجیب پرستار زن را مورد ضرب‌و‌شتم قرار داد. وقتی نوزاد ٣ماهه روی تخت بیمارستان در حال دست‌وپنجه نرم کردن با مرگ بود هیچ‌کس باور نداشت پزشک قبل از رسیدگی به بیمارش برای تسویه‌حساب به سراغ پرستار جوان برود.

روزنامه شهروند: مرد پزشک با انگیزه‌ای عجیب پرستار زن را مورد ضرب‌و‌شتم قرار داد. وقتی نوزاد ٣ماهه روی تخت بیمارستان در حال دست‌وپنجه نرم کردن با مرگ بود هیچ‌کس باور نداشت پزشک قبل از رسیدگی به بیمارش برای تسویه‌حساب به سراغ پرستار جوان برود.

شامگاه دوشنبه ٦ بهمن‌ماه حادثه‌ای عجیب در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران رخ داد، حادثه‌ای که جامعه پرستاری را ملتهب کرد و بار دیگر انگشت اتهام را به سمت پزشکان نشانه گرفت.

نوزاد ٣ماهه از اتاق عمل به بخش آی‌سی‌یو منتقل شده بود و پزشک جراح و متخصص بی‌هوشی در حال رسیدگی به وضع نوزاد بودند. حالش وخیم بود و به همین خاطر از یکی از پرستاران شیفت شب بیمارستان درخواست کردند تا برای انجام اکو، پزشک رزیدنت را در جریان ماجرا قرار دهد.  

رزیدنت به دلایلی نامعلوم از رسیدگی فوری به نوزادی که روی تخت بخش آی‌سی‌یو در حال دست‌وپنجه نرم کردن با مرگ بود سر باز زد و همین موضوع کافی بود تا پرستار زن، رئیس گروه رزیدنت‌ها را در جریان ماجرا قرار دهد تا این‌که چنددقیقه بعد، اتفاق هولناکی آرامش بیمارستان را برهم زد. پزشک رزیدنت از این‌که رئیس گروهش در جریان این موضوع قرار گرفته خشمگین شده بود و قبل از رسیدگی به بیمار برای تسویه‌حساب به سمت پرستار زن حمله‌ور شد.

لحظه‌های دلهره‌آوری بود و پرستار بی‌دفاع در برابر ضرب‌وشتم مرد پزشک قرار گرفته بود. صدای فحاشی پزشک، سالن بیمارستان را ملتهب کرده بود و با وساطت پرستاران و پزشکان دیگر اوضاع کم‌کم آرام شد اما این همه ماجرا نبود و نوزاد ٣ماهه در حالی ‌که دقایق اورژانسی را سپری می‌کرد روی تخت بیمارستان جان سپرد.

جامعه پرستاری ملتهب است

این سومین درگیری پزشکان با کادر پرستاری در بیمارستان‌های کشور است. حادثه‌های مشابهی که چندماه پیش در یکی از بیمارستان‌های یزد رخ داد و چندماه بعد در بیمارستان شهدای تجریش به وقوع پیوست. برخوردهای غیرحرفه‌ای در حال سریالی شدن هستند و هر از چند گاهی با لطمه‌هایی جبران‌ناپذیر جامعه پزشکی را زیرسوال می‌برند. محمد شریفی‌مقدم دبیرکل خانه پرستار در رابطه با این حادثه به «شهروند» گفت: «بیمارستان قلب شهید رجایی ریاست و سیستمی مستقل دارد.

 اختلاف زیادی در پرداخت حقوق کارکنان بخش‌های مختلف بیمارستان وجود دارد. همین مسأله باعث شده تا پزشکان احساس فرمانروایی در بیمارستان داشته باشند. درواقع الگوی پزشک‌سالاری در این سیستم حاکم شده است، به همین خاطر شامگاه دوشنبه وقتی پرستار زن شیفت شب برای رسیدگی به وضع نوزاد ٣ماهه‌ای که از اتاق عمل به بخش آی‌سی‌یو، منتقل شده بود پزشک رزیدنت را در جریان ماجرا قرار می‌دهد،  رزیدنت بخش به جای اینکه به بررسی وضعیت نوزاد رسیدگی کند، به سراغ پرستار زن می‌رود و با او درگیری فیزیکی پیدا می‌کند. به دنبال وقوع این حادثه و ضرب‌وشتم پرستار زن توسط پزشک مرد، جامعه پرستاری به‌شدت از این حادثه متاثر شده و خواستار رسیدگی به این ماجراست.»

زنان پرستار بی‌دفاع هستند


دبیرکل خانه پرستار در رابطه با تکرار حوادث اینچنینی در ماه‌های گذشته به «شهروند» گفت: «چنین حوادثی در بیمارستان‌های دیگری هم سابقه دارد. یک‌ماه قبل در یکی از بیمارستان‌های یزد مشابه این اتفاق رخ داد و بعد از آن هم در بیمارستان شهدای تجریش تهران، یک جراح در اتاق عمل با ضربه مشت به شکم پرستار زده بود، ولی متاسفانه با فرد خاطی هیچ برخوردی نشد.

جالب‌تر این‌که در این ٣حادثه  جداگانه، جنسیت پرستارانی که مورد ضرب‌وشتم قرار گرفتند زن بود و این درواقع رفتار غیرانسانی علیه زنان بی‌دفاع را نشان می‌دهد، چون قطعا چنین رفتارهای خشن توام با برخورد فیزیکی برای مردان صدق نخواهد کرد و مردان به دلیل ذاتی در این مواقع متقابلا به همان شکل از خودشان دفاع خواهند کرد.»

وزیر بهداشت پاسخگوی جامعه پرستاران باشد


تکرار حادثه تلخ و عجیب هتک‌حرمت به پرستاران زن به‌شدت جامعه پرستاران را تحت‌تأثیر قرار داده است. حالا همه آنها خواستار رسیدگی به حقوق حرفه‌ای و صنفی‌شان هستند. با این حال در این حادثه هنوز شکایت خصوصی علیه پزشکان مطرح نشده اما نمایندگان صنف پرستاران خواستار برخورد سیستم‌های نظارتی، قضایی، انتظامی و وزارت بهداشت، با پزشکان خاطی هستند. شریفی‌مقدم در رابطه با تکرار حوادث اینچنینی و واکنش جامعه پرستاری گفت: «این حادثه بار دیگر پرستاران را متاثر کرده و آنها در فضای مجازی از این موضوع به‌شدت اظهار انزجار کرده‌اند. هرچند رفتار غیرانسانی و حتی غیرشرعی این پزشک تعجب‌آور است اما از زاویه‌ای دیگر نمی‌توان تنها او را مقصر دانست و به نظر مقصر سیستمی است که به این افراد جسارت چنین رفتاری را داده است. ما انتظار داریم وزیر بهداشت هم راجع‌به این موضوع واکنش نشان دهد و با پیگیری موضوع پاسخگوی جامعه ملتهب پرستاران باشد.»


ویدیو مرتبط :
ضرب و شتم زن بحرینی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سومین پرونده ضرب‌وشتم پرستاران زن



اخبار,اخباراجتماعی ,ضرب‌وشتم پرستاران زن

نوزاد ٣ماهه از اتاق عمل به بخش آی‌سی‌یو منتقل شده بود و پزشک جراح و متخصص بی‌هوشی در حال رسیدگی به وضع نوزاد بودند. حالش وخیم بود و به همین خاطر از یکی از پرستاران شیفت شب بیمارستان درخواست کردند تا برای انجام اکو،  را در جریان ماجرا قرار دهد.

مرد پزشک با انگیزه‌ای عجیب پرستار زن را مورد ضرب‌و‌شتم قرار داد. وقتی نوزاد ٣ماهه روی تخت بیمارستان در حال دست‌وپنجه نرم کردن با مرگ بود هیچ‌کس باور نداشت پزشک قبل از رسیدگی به بیمارش برای تسویه‌حساب به سراغ پرستار جوان برود.

به گزارش شهروند، شامگاه دوشنبه ٦ بهمن‌ماه حادثه‌ای عجیب در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران رخ داد، حادثه‌ای که جامعه پرستاری را ملتهب کرد و بار دیگر انگشت اتهام را به سمت پزشکان نشانه گرفت.

نوزاد ٣ماهه از اتاق عمل به بخش آی‌سی‌یو منتقل شده بود و پزشک جراح و متخصص بی‌هوشی در حال رسیدگی به وضع نوزاد بودند. حالش وخیم بود و به همین خاطر از یکی از پرستاران شیفت شب بیمارستان درخواست کردند تا برای انجام اکو، پزشک رزیدنت را در جریان ماجرا قرار دهد. 

رزیدنت به دلایلی نامعلوم از رسیدگی فوری به نوزادی که روی تخت بخش آی‌سی‌یو در حال دست‌وپنجه نرم کردن با مرگ بود سر باز زد و همین موضوع کافی بود تا پرستار زن، رئیس گروه رزیدنت‌ها را در جریان ماجرا قرار دهد تا این‌که چنددقیقه بعد، اتفاق هولناکی آرامش بیمارستان را برهم زد.

 

پزشک رزیدنت از این‌که رئیس گروهش در جریان این موضوع قرار گرفته خشمگین شده بود و قبل از رسیدگی به بیمار برای تسویه‌حساب به سمت پرستار زن حمله‌ور شد. لحظه‌های دلهره‌آوری بود و پرستار بی‌دفاع در برابر ضرب‌وشتم مرد پزشک قرار گرفته بود. صدای فحاشی پزشک، سالن بیمارستان را ملتهب کرده بود و با وساطت پرستاران و پزشکان دیگر اوضاع کم‌کم آرام شد اما این همه ماجرا نبود و نوزاد ٣ماهه در حالی ‌که دقایق اورژانسی را سپری می‌کرد روی تخت بیمارستان جان سپرد.

جامعه پرستاری ملتهب است
این سومین درگیری پزشکان با کادر پرستاری در بیمارستان‌های کشور است. حادثه‌های مشابهی که چندماه پیش در یکی از بیمارستان‌های یزد رخ داد و چندماه بعد در بیمارستان شهدای تجریش به وقوع پیوست. برخوردهای غیرحرفه‌ای در حال سریالی شدن هستند و هر از چند گاهی با لطمه‌هایی جبران‌ناپذیر جامعه پزشکی را زیرسوال می‌برند.

 

محمد شریفی‌مقدم دبیرکل خانه پرستار در رابطه با این حادثه به «شهروند» گفت: «بیمارستان قلب شهید رجایی ریاست و سیستمی مستقل دارد. اختلاف زیادی در پرداخت حقوق کارکنان بخش‌های مختلف بیمارستان وجود دارد. همین مسأله باعث شده تا پزشکان احساس فرمانروایی در بیمارستان داشته باشند. درواقع الگوی پزشک‌سالاری در این سیستم حاکم شده است، به همین خاطر شامگاه دوشنبه وقتی پرستار زن شیفت شب برای رسیدگی به وضع نوزاد ٣ماهه‌ای که از اتاق عمل به بخش آی‌سی‌یو، منتقل شده بود پزشک رزیدنت را در جریان ماجرا قرار می‌دهد،  رزیدنت بخش به جای اینکه به بررسی وضعیت نوزاد رسیدگی کند، به سراغ پرستار زن می‌رود و با او درگیری فیزیکی پیدا می‌کند. به دنبال وقوع این حادثه و ضرب‌وشتم پرستار زن توسط پزشک مرد، جامعه پرستاری به‌شدت از این حادثه متاثر شده و خواستار رسیدگی به این ماجراست.»

زنان پرستار بی‌دفاع هستند
دبیرکل خانه پرستار در رابطه با تکرار حوادث اینچنینی در ماه‌های گذشته به «شهروند» گفت: «چنین حوادثی در بیمارستان‌های دیگری هم سابقه دارد. یک‌ماه قبل در یکی از بیمارستان‌های یزد مشابه این اتفاق رخ داد و بعد از آن هم در بیمارستان شهدای تجریش تهران، یک جراح در اتاق عمل با ضربه مشت به شکم پرستار زده بود، ولی متاسفانه با فرد خاطی هیچ برخوردی نشد. جالب‌تر این‌که در این ٣حادثه  جداگانه، جنسیت پرستارانی که مورد ضرب‌وشتم قرار گرفتند زن بود و این درواقع رفتار غیرانسانی علیه زنان بی‌دفاع را نشان می‌دهد، چون قطعا چنین رفتارهای خشن توام با برخورد فیزیکی برای مردان صدق نخواهد کرد و مردان به دلیل ذاتی در این مواقع متقابلا به همان شکل از خودشان دفاع خواهند کرد.»

وزیر بهداشت پاسخگوی جامعه پرستاران باشد
تکرار حادثه تلخ و عجیب هتک‌حرمت به پرستاران زن به‌شدت جامعه پرستاران را تحت‌تأثیر قرار داده است. حالا همه آنها خواستار رسیدگی به حقوق حرفه‌ای و صنفی‌شان هستند. با این حال در این حادثه هنوز شکایت خصوصی علیه پزشکان مطرح نشده اما نمایندگان صنف پرستاران خواستار برخورد سیستم‌های نظارتی، قضایی، انتظامی و وزارت بهداشت، با پزشکان خاطی هستند. شریفی‌مقدم در رابطه با تکرار حوادث اینچنینی و واکنش جامعه پرستاری به «شهروند» گفت: «این حادثه بار دیگر پرستاران را متاثر کرده و آنها در فضای مجازی از این موضوع به‌شدت اظهار انزجار کرده‌اند. هرچند رفتار غیرانسانی و حتی غیرشرعی این پزشک تعجب‌آور است اما از زاویه‌ای دیگر نمی‌توان تنها او را مقصر دانست و به نظر مقصر سیستمی است که به این افراد جسارت چنین رفتاری را داده است. ما انتظار داریم وزیر بهداشت هم راجع‌به این موضوع واکنش نشان دهد و با پیگیری موضوع پاسخگوی جامعه ملتهب پرستاران باشد.»

  اخباراجتماعی  - شهر وند