اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سولانا: باید اسد را به رسمیت شناخت


خاویر سولانا' مسئول سابق سیاست خارجی و امنیت مشترک اتحادیه اروپا تاکید کرد: سوریه شاهد بدترین فاجعه در قرن کنونی است و برای حل این منازعه خونین باید بشار اسد را به رسمیت شناخت.

خبرگزاری ایرنا: خاویر سولانا' مسئول سابق سیاست خارجی و امنیت مشترک اتحادیه اروپا تاکید کرد: سوریه شاهد بدترین فاجعه در قرن کنونی است و برای حل این منازعه خونین باید بشار اسد را به رسمیت شناخت.
 
سولانا در مقاله ای که در روزنامه 'ال پاییس' چاپ مادرید انتشار یافته است، گفت: برای حل بحران سوریه باید آتش بس در این کشور برقرار کرد و چنین اقدامی، ماهیت توافق در محیط نوین و متغیر بین المللی را نشان خواهد داد.

وی افزود: چنین آتش بسی باعث خواهد شد تا آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه، ایران و شاید عربستان سعودی و قطر بر سر یک میز بنشینند اما اگر طرفین بخواهند به نتایج گسترده، فراگیر و آشکار برسند، باید منافع متقابل همگانی را مد نظر قرار دهند.

سولانا تصریح کرد: در این میان، مشکل و مساله بزرگ همانی است که در مورد سلاح های شیمیائی سوریه نیز وجود داشت یعنی باید اسد را به عنوان مخاطب لازم نجات داد و پس از مدت ها مبارزه با اسد، باید حضور او را برای حل و فصل این مناقشه خونین پذیرفت.

مسئول سابق سیاست خارجی و امنیت مشترک اتحادیه اروپا گفت: در چنین وضعیتی است که چند قطبی بودن با تمام سختی اش خود را نشان می دهد زیرا دیگر رهبری یک جناح که منجر به اتخاذ تصمیمی شود، به تنهایی کافی نیست و هر گونه پیشرفتی منوط به تفاهم و موافقت همه بازیگران صحنه است.

سولانا با تاکید بر اینکه در بحران سوریه، اقدامات یکسویه به تنهایی کافی نیست، خاطرنشان کرد: چنانچه در ابتدای بحران با سرسختی بیشتری مذاکره می کردیم، می توانستیم از این همه مرگ و نابودی جلوگیری کنیم.

وی یادآور شد: از پانزده مارس شوم سال 2011 تاکنون نزدیک به چهارسال گذشته و بیش از 240 هزار نفر در سوریه کشته شده اند. بر اثر این بحران، بیش از سه میلیون پناهنده بوجود آمده و بیش از چهار میلیون آواره شمارش شده اند.

دبیرکل پیشین ناتو افزود: سوریه همچنان در یک منازعه خونین و بی رحمانه دست و پا می زند و مردم آن شاهد یکی از بدترین فاجعه های این قرن بوده اند اما حالا دیگر زمان آن فرا رسیده است که طور دیگری صحبت کنیم.

سولانا با اشاره به درگیریها در حلب به عنوان میراث فرهنگی بشریت و یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان و جنایاتی که در آنجا انجام شده است، گفت: شورشیان در این شهر توسط نیروهای رژیم اسد محاصره شده اند و در چند ده کیلومتری این ناحیه نیز داعش کمین کرده است.

وی افزود: با وجود تمامی تلاش ها از جمله مذاکرات ژنو، تاکنون امید برای صلح به ناامیدی تبدیل شده است. در حالی که اگر مذاکرات به موقع به نتیجه می رسید، از بروز شرایط رعب انگیزی مانند تجدید حیات تروریسم افراطی داعش جلوگیری می شد.

این سیاستمدار برجسته اروپایی خاطرنشان کرد: برقراری آتش بس در حلب ناکافی اما فوری و ضروری است و اینک به تلاش شدیدی برای کاهش فاجعه انسانی ناشی از این جنگ خونین در سوریه به موازات تلاش های ' استفان دی مستورا' میانجیگر سازمان ملل متحد احساس نیاز می شود.

سولانا افزود: روسیه و ایران به عنوان دو متحد بزرگ بشار اسد دلایلی برای دستیابی به آتش بس در اختیار دارند. روسیه به صرفه جوئی مالی بخاطر شرایط حساس اقتصادی ناشی از کاهش قیمت نفت و تحریم نیازمند است و همزمان می تواند نشان دهد که با تقبل برخی از مسوولیت به ثبات بین المللی کمک می کند و ایران نیز در لحظه بسیار مهم مذاکرات هسته ای قرار دارد.

وی با بیان اینکه ایران باید به عنوان یک قدرت سازنده منطقه ای عمل کند، خاطرنشان ساخت: چنانچه مسکو و تهران تمایل داشته باشند، برای اسد هیچ گزینه دیگری جز صلح باقی نخواهد ماند.

سولانا با هشدار نسبت به 'وضعیت پیچیده و بغرنج خاورمیانه' گفت: ما در اروپا نیز باید هر چه زودتر با چنین وضعیتی مقابله کنیم زیرا کانون جذابیت اروپا تضعیف شده و بحران یورو بتدریج به سوی بحران ژئوپولیتیک دیگری حرکت کرده است.

وی افزود: علاوه بر مشکلات اقتصادی که مانع رشد و اشتغال در قاره اروپا شده، ما اکنون با یک بحران بزرگ ژئوپولیتیک که ممکن است شاخصه تحولات سال های آینده باشد، روبرو خواهیم بود.

این مقام بلندپایه سابق اتحادیه اروپا با بیان اینکه اوکراین، روسیه، شمال آفریقا و خاورمیانه، ما را با چالش های عمده ای روبرو کرده است، خواستار بازتعریف «سیاست همسایگی اروپایی» به نحوی شد که این سیاست در مقابل شرایط نوین محیط جهانی پاسخگو باشد.

سولانا با بیان اینکه اتحادیه اروپا دیگر یک نقطه مرکزی نیست که همسایگان در اطراف آن می چرخند، گفت:

ما نباید فراموش کنیم که بازیکنان دیگری نیز در این میان وجود دارند. کانون های دیگری نیز وجود دارد که ظرفیت جذب دارند و در خارج از اتحادیه اروپا به جلب و جذب ادامه می دهند. «سیاست همسایگی اروپایی» باید این واقعیت را بپذیرد.


ویدیو مرتبط :
تحلیل ارز دیجیتال سولانا، قیمت سولانا، خرید سولانا | تحلیل بیت کوین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قطر انقلابیون لیبی را به‌رسمیت شناخت



پرس تی وی خبر داد:وزارت خارجه قطر اعلام کرده است این کشور شورای ملی لیبی را به عنوان نماینده مشروع این کشور به رسمیت می‌شناسد.

 

خبرگزاری قطر روز دوشنبه (8 فروردین) به نقل از یک مقام ارشد این کشور گزارش داد، به رسمیت‌ شناختن مخالفان رژیم قذافی به معنای آن است که دوحه شورای ملی لیبی را نماینده این کشور و ملت می‌داند.

این مقام قطری افزود، شورای ملی لیبی متشکل از نمایندگان مناطق مختلف این کشور بوده و در میان مردم این کشور مورد پذیرش قرار گرفته است.

عبدالرحمان العطیه، دبیر کل شورای همکاری کشورهای خلیج فارس نیز گفته است: "حکومت لیبی مشروعیت خود را از دست داده است."

بحرین، عربستان سعودی، عمان، کویت، امارات متحده عربی و قطر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند .

این حرکت قطر در حالی صورت گرفت که نیروهای مخالف رژیم قذافی موفق شده‌اند در روزهای اخیر کنترل شهرهای راس لانوف، بن جواد، اجدابیه، بریقه و عقیله را در اختیار گیرند.

نیروهای انقلابی لیبی به زادگاه قذافی، شهری مهم و استراتژیک که دروازه فتح طرابلس محسوب می‌شود، نزدیک شده‌اند.

خبرنگار پرس تی‌وی روز دوشنبه (8 فروردین) از لیبی گزارش داد، در صورت سقوط شهر سرت و تسلط مردم انقلابی بر آن، سیر سرنگونی رژیم معمر قذافی، حاکم خودکامه لیبی، تسریع خواهد شد.

در همین حال، خبرگزاری دولتی لیبی ،جانا، مدعی شده است نیروهای غربی روز دوشنبه در حمله هوایی به سبعا، مناطق مسکونی و غیرنظامی این شهر را بمباران کرده‌اند که در اثر آن چندین خانه ویران شده و ده‌ها غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند.

رژیم قذافی می‌گوید در حملات هوایی نیروهای غربی تاکنون 114 نفر که بیشتر آنان را غیرنظامیان تشکیل می‌دهند، کشته شده‌اند.

این در حالی است که نیروهای وفادار به این رژیم نیز از آغاز انقلاب در این کشور تاکنون، صدها تن از مردم را کشته یا شکنجه کرده‌اند..../عصر ایران