اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سوسن خانومی ها مجاز می شوند


خیلی ها با ویدئوکلیپ «سوسن خانوم» خاطره دارند و هنوز هم خیلی جاها این اثر شنیده می شود. قطعه ای که سرآغاز فعالیت گروه «بروبکس» بود و با همین اثر هم توانستند یک شبه ره صدساله را طی کنند و به محبوبیت و جایگاه ویژه ای در بین علاقمندان موسیقی دست یابند.

 
 
 
 
هفته نامه تماشاگران امروز: خیلی ها با ویدئوکلیپ «سوسن خانوم» خاطره دارند و هنوز هم خیلی جاها این اثر شنیده می شود. قطعه ای که سرآغاز فعالیت گروه «بروبکس» بود و با همین اثر هم توانستند یک شبه ره صدساله را طی کنند و به محبوبیت و جایگاه ویژه ای در بین علاقمندان موسیقی دست یابند.

گروهی متشکل از خشایار و کیوان (مرادی) و حمید (فروزمند) که البته «هومن کامنو» (خواننده رپ خندوانه) در قطعه پرطرفدار این گروه با آنها خواند. آنها در سال های محبوبیت شان بسیار مورد توجه قرار گرفتند و آثارشان گل کرد و در نظرسنجی های مختلف، اسم شان جزو محبوب ترین های این حوزه هم بود.

حالا بعد از چند سال آنها بالاخره اقدام به دریافت مجوز کرده اند. کیوان مرادی در گفتگو با «تماشاگران امروز»، جزییات بیشتری از این موضوع را بازگو می کند.

سوسن خانومی ها مجاز می شوند

بالاخره اقدام کردیم

مراحل اخذ مجوزهای لازم برای فعالیت رسمی در بازار موسیقی کشور طوری است که معمولا زمان مشخصی برای به نتیجه رسیدن (یا نرسیدن) آن وجود ندارد.

کیوان مرادی درباره این موضوع و آغاز روند مجاز شدن «بروبکس» توضیح می دهد: «ما حدود هشت ماه است که برای دریافت مجوز اقدام کرده ایم؛ اتفاقی که مدت ها به فکرش بودیم و بالاخره انجامش دادیم. هنوز مشخص نیست نتیجه این اقدام ما چه شود و اصلا اجازه فعالیت به ما داده می شود یا خیر ولی با توجه به محتوای آثار و اینکه هرگز خط قرمزی را رد نکرده ایم، امید زیادی برای مهیا شدن شرایط داریم.»

کیوان در ادامه می گوید: «فعلا برای رسمیت بخشیدن به فعالیت های گروه اقدام کرده ایم و یک تک قطعه را نیز برای اخذ مجوز به دفتر موسیقی فرستاده ایم و منتظریم تا جوابش بیاید. انتظارمان هم این است که با توجه به اینکه همیشه بیشترین سعی ما حفظ تمام اصول و چارچوب ها در آثار و ویدئوها و قطعات مان بوده، بعد از این چند سال بالاخره بتوانیم به صورت رسمی فعالیت کنیم.»

فضای تکراری عمده ویدئوکلیپ های داخلی

بروبکس را باید به نوعی بنیانگذار ویدئوکلیپ های فکر شده و با سوژه در بازار داخلی کشور دانست که توانستند به مرور با استفاده از جذابیت های تصویری در کارشان پیشرفت کنند. اعضای بروبکس درباره دلایل موج فضاهای تکراری ویدئوکلیپ های داخلی نیز معتقدند: «چون ساخت موزیک ویدئو در ایران کار جدیدی است و عمر آن به 10 سال هم نمی رسد، خانواده ها نمی توانستند آن را بفهمند و باید در این مورد به آنها حق داد.

 شاید امروز خیلی از خانواده ها، مثل خانواده ما به این باور رسیده باشند که این کار آنطورها هم که فکرش را می کردند بد نیست اما متاسفانه جامعه و قوانین ما آن را قبول نکرده و به همین دلیل هم نمی توانیم در آن پیشرفت کنیم. مثلا زمانی که داشتیم آهنگ «سوسن خانوم» را می ساختیم به این فکر نمی کردیم که برویم و به اصطلاح یک کار بترکون بسازیم. ما با آن آهنگ و آن کلیپ ارتباط خوبی برقرار می کردیم و دوست داشتیم آن را منتشر کنیم و ببینیم سلیقه مردم چطور است و اصلا توقع نداشتیم در این حد مورد استقبال واقع شود.»

آنها درباره تجربه موفق «سوسن خانوم» اعتقاد دارند: «ما خیلی سعی کردیم در عالم غیرمجازی مجاز باشیم. شاید ابتدا این کار برایمان سخت بود ولی همین محدودیت ها ما را به ابتکار و خلاقیت واداشت. یکی از مسائل جذاب ویدئوی سوسن خانم، زاویه دید بود. تنها دلیلش این بود که ما نمی خواستیم در موزیک ویدئو، خانمی حضور داشته باشد. یعنی دقیقا گفتیم که حضور خانم امکانپذیر نیست، پس یک جور بهترین ویدئو را بسازیم. اگر هم الان می گفتند که اجازه حضور خانم در کلیپ هایتان را دارید قبول نمی کردیم.»

عزم مان را جزم کرده ایم


در سال های گذشته چهره های زیادی بوده اند که بالاخره با گذشتن از موانع مختلف موفق به اخذ مجوز فعالیت های رسمی در ایران شده اند اما «بروبکس» چرا تا این حد دیر جنبیده؟ دلیل این همه تاخیر چه می توانست باشد؟ کیوان مرادی می گوید: «عزم مان را این بار برای گرفتن مجوز حزم کرده ایم. تصمیم داریم کار مجازمان هم به همان شیوه قبل باشد، یعنی موزیک ویدئو. چند سال قبل زمانی که می خواستیم مجوز بگیریم به ما می گفتند که این شعر یعنی چی؟

قافیه اش کجاست؟ مثلا ما آن موقع نمی دانستیم که قصیده چیست و فقط می گفتیم اینها به هم می خورند و بامزه است. باور کنید ما ادبیات مان را هم پاس کرده بودیم و اتفاقا خوب هم بودیم ولی به نظرم این شعر نو بود. به هر حال سال 81 به ما می گفتند کارهای تان از نظر ادبیات ایراد دارد ولی هنوز ناامید نشده ایم و خیلی جدی تصمیم گرفته ایم باز هم به سراغ مجوز برویم. به این دلیل که الان با داشتن رستوران، کار مجازی را در کشورمان انجام می دهیم و دل مان می خواهد حرفه اصلی مان هم در مسیر مجاز باشد ولی باید یکسری از چیزها را عوض کنیم و باز شاید باعث خلاقیت هم بشود.»

درباره سیروان، یک بار برای همیشه

چند سال پیش بود که اعضای «بروبکس» برای اولین بار در یک کنسرت رسمی حضور پیدا کردند و میهمان کنسرت سیروان خسروی بودند. این خواننده میهمانان حاضر در جمع را معرفی کرد و از ملت خواست برای آنها دست بزنند. از جمله زانیار، برادرش که آن زمان هنوز مجوز فعالیت رسمی در داخل کشور را نداشت اما تا اواسط برنامه اعضای «بروبکس» از سوی سیروان معرفی نشدند و در این بین جمعیت حاضر به قدری اعضای این گروه را تشویق کردند و نام شان را در اواسط کنسرت سیروان بر زبان آوردند که سیروان بالاخره تسلیم شد و آنها را هم معرفی کرد.

بروبکسی ها درباره آن شب، رفتار سیروان و واکنش مردم بالاخره حرف می زنند و توضیح می دهند: «ما میهمان سیروان نبودیم و خودمان به خاطر اینکه کارهایش را دوست داشتیم، بلیت خریدیم و به کنسرتش رفتیم. از اینکه نام ما در سالن اعلام نشد ناراحت نشدیم اما اگر من جای سیروان بودم حتما معرفی می کردم چون ما با هم همکار هستیم. واقعا دلیلی برای ناراحتی ما وجود نداشت.

ما برای شنیدن موسیقی سیروان رفته بودیم و نرفته بودیم که کسی ما را معرفی کند. نه در آنجا و نه در هیچ جای دیگری توقع نداشتیم و نداریم که ما را بیش از حد معمول تحویل بگیرند چون ما هم مثل همه مردم عادی هستیم و فقط شاید تنها فرقی که با مردم داریم این است که عده بیشتری با ما آشنا هستند. سیروان وظیفه نداشت که کسی را معرفی کند و به همین دلیل هم نباید از او ناراحت شد. البته به نظر من اگر همان ابتدا ما را معرفی می کرد، به نفع خودش بود چون همه مردم ما را دیده بودند و اگر معرفی می کرد خیلی زیباتر بود. همانطور که گفتید سیروان مجبور شد ما را در سالن معرفی کند و این چیزی است که برای خود او خوب نبود.»


ویدیو مرتبط :
سوسن خانومی اصل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتشار لیست موسسات مجاز...



 

 

انتشار لیست موسسات مجاز فراگیر در اردیبهشت ماه

 


انتشار لیست موسسات مجاز فراگیر در اردیبهشت ماه

 

 

رئیس دانشگاه پیام نور از اعلام اسامی موسسات مجاز برای آمادگی دوره های فراگیر پیام نور در اواسط اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد.

 


حسن زیاری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در حال حاضر با مشارکت وزارت علوم در حال تنظیم دستورالعمل برای این موسسات هستیم که هنوز به اتمام نرسیده است تا موسسات مورد تایید را معرفی کنم.

 


وی ادامه داد: کلیات این دستورالعمل بر اساس ضابطه های مورد تایید وزارت علوم در حال تنظیم است و اواسط اردیبهشت ماه سال جاری به اتمام می رسد. با اتمام آن اسامی موسسات مجاز برای برگزاری دوره های آمادگی فراگیر اعلام می شود.

 


غلامعلی نادری مدیر کل دفتر آموزشهای آزاد وزارت علوم نیز با بیان اینکه اسامی موسسات مجاز ظرف یک ماه آینده اعلام می شود به مهر گفت: طبق تقسیم بندی که انجام داده ایم ۴۰ موسسه مجاز برای برگزاری دوره های آمادگی فراگیر دانشگاه پیام نور معرفی می شوند.

 


رشد قارچ گونه موسسات غیرمجاز فراگیر و گمراه سازی داوطلبان ورود به دوره های فراگیر پیام نور چندین سال است که شدت یافته و از سه سال پیش وزارت علوم و دانشگاه پیام نور برای رفع این مسئله راهکارهایی را اندیشیده بودند که به سرانجام نرسید. در نهایت معرفی ۴۰ موسسه مجاز برای برگزاری دوره های فراگیر در دستور کار قرار گرفته است.