اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سوری‌ها در هر دو طرف درگیر: اسد احتمالا باقی می‌ماند



جنگ داخلی  سوریه,مذاکرات صلح سوریه

 سوری‌ها در هر دو طرف درگیر: اسد احتمالا باقی می‌ماند

"تعداد بسیار زیادی از سوری‌ها در هر دو طرف جنگ داخلی این کشور به همراه تحلیلگران منطقه‌ای و میانجی‌گران بر اساس یک واقعیت اجتناب‌ناپذیر یعنی ادامه حضور رئیس‌جمهوری فعلی سوریه بر سر زمام امور کشور، خواستار استراتژی‌های جدید برای پایان این جنگ داخلی شده‌اند."

به گزارش ایسنا ، آن برنارد، گزارشگر روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی تحت عنوان "سوری‌ها در هر دو طرف جنگ داخلی معتقدند فعلا اسد در راس امور باقی می‌ماند "می‌نویسد: «آنها می‌گویند اصرار ائتلاف مخالفان سوری تحت حمایت آمریکا بر کناره‌گیری بشار اسد، رئیس‌جمهوروی سوریه پیش از آغاز مذاکرات صلح منسوخ شده و در انعکاس وضعیت کنونی این کشور ناکام مانده است. آنها می‌گویند،

 

در عوض، توافق پایان یا کاهش درگیری‌ها باید مشمول اسد باشد و به تلاش‌های فعالانه اعضای دولت سوریه و نیروهای امنیتی با پیشنهادها و ضمانت‌های قاطعانه که بتواند باعث سازش و توافق شود، نیازمند است.

آنها همچنین ادعا کردند، ائتلاف مخالفان سوری تحت حمایت آمریکا که در مرکز سیاست واشنگتن قرار دارد ارتباطات کمی دارد و مبارزان هر دو طرف احترامی برای آنها قائل نیستند. این منتقدان سیاست آمریکا می‌گویند واشنگتن و متحد ائتلافی‌اش در سوریه در حال کمک کردن به این تضمین هستند که همزمان با مرگ سوری‌ها، دیپلماسی همچنان ناتوان باقی می‌ماند.

روز جمعه، ائتلاف مخالفان سوری اعلام کرد که در نشست مسکو شرکت نمی‌کند؛ نشستی که دو طرف از مخالفان سوری را برای اولین بار در کنار مقام‌های دولت دمشق قرار داده و به دقت و موشکافانه مساله عمیق‌تر شدن بحران انسانی در سوریه را نیز خطاب قرار داده است. البته مساله مورد مخالفت ائتلاف مخالفان سوری این است: مسکو، مخالفان اسد را نیز که تمایل زیادی به سازش دارند، به این نشست دعوت کرده است.

منتقدان می‌گویند، هیچ شاخصی در این باره وجود ندارد که اسد شکستی قریب‌الوقوع را بپذیرد، در حقیقت به نظر می‌رسد که او به دنبال افزایش تسلط خود بر بخش‌هایی از سوریه است. بنابراین، آنها با اکراه و بی‌میلی از هدف رو به زوال تشکیل یک دولت انتقالی که در یک حالت میانه اسد را نیز شامل شود، استقبال می‌کنند.

منتقدان می‌گویند که بهترین امیدواری این است که به صورت تدریجی خشونت را در سوریه‌ای که مدت‌هاست میان مبارزان جهادگرا، عناصر بسیار میانه‌روتر مخالفان و دولتی انتقالی تقسیم شده، کم کرد.

این منتقدان می‌گویند، تغییر رویه روسیه در سوریه بسیار فوری است چرا که همزمان با فاصله گرفتن از دورنماهای مذاکرات صلح ژنو، سوریه نیز در حال تقسیم شدن و تجزیه است. در شمال، گروه‌های جهادی افراطی، برای سکنه ایجاد رعب و وحشت می‌کنند،

 

با شورشیان رقیب می‌جنگند و پایگاهی را ایجاد می‌کنند که برای ورای مرزهای سوریه خطر و تهدید است. گرسنگی و بیماری در حال افزایش است. فلج اطفال بار دیگر در منطقه شیوع یافته و رو به افزایش است. بیش از 9 میلیون سوری از منازل خود بی‌خانمان شده‌اند.

رایان سی کروکر، سفیر سابق آمریکا در سوریه، عراق و افغانستان که هم‌اکنون ریاست کالج بوش در خدمات عمومی و دولتی در دانشگاه A&M تگزاس را بر عهده دارد، در این باره می‌گوید: حسی از فراواقع‌گرایی در سیاست آمریکا وجود دارد. اسد باید برود. خب، اسد نمی‌رود!

این سفیر سابق و افراد دیگری می‌گویند، رویکرد کنونی در سود بردن از سوری‌های هر دو طرف که اشتیاق خود را به خاطر جنگ از دست داده‌اند و نگران این مساله هستند که سوریه در حال بدل شدن به یک کشور شکست خورده است،‌ ناکام می‌ماند.

در چندین مصاحبه با افراد مختلف سوری‌ در سراسر این کشور، آنها از رشد و گسترش چنین گروهی که اغلب خودشان را "میانه‌رو خسته" (خاکستری) می‌نامند، حمایت کردند.

 

بسیاری هم از این مساله شکایت دارند که هیچ کس آنها را در آنچه که یک جنگ جاسوسی بین‌المللی است و هم افراط‌گرایان و هم سودجویان از هر دو طرف منافع گسترده‌ای در آن دارند، همچون جنگ داخلی لبنان که 15 سال به طول انجامیده، حساب نمی‌کند.

در مصاحبه‌ای با دو تن از مخالفان سوری که یکی از آنها فعال ضد دولتی است و با یکی از فرماندهان شورشی ازدواج کرده و دیگری یکی از حامیان دولت است که با اعضای تاسیسات امنیتی روابط نزدیکی دارد، هر دو احساسات مشابهی را بیان کردند: علاقه شدید به سوریه و تمایل به پایان انهدام و کشتارها.

آنها راه‌حل‌های سازش‌پذیر متفاوت را پیشنهاد دادند. همسر فرمانده شورشی سوریه گفت، اسد تا مدتی که نیروهای امنیتی به طور کامل تجدید قوا کنند، باید بماند. حامی دولت نیز خواستار جایگزینی اسد شد و اعلام کرد که وی باید در هسته نظامی و رهبری امنیتی کشور باقی بماند.

چندین تن از مردم که با دیپلماسی رسمی آشنا هستند، می‌گویند دیپلمات‌های غربی اخیرا به طور محرمانه با یک یا دو تن از مقامات سوریه و اشخاص مرتبط با دولت اسد دیدار کرده اما به آنها پیشنهادات قابل توجه‌ای ارائه نشده است.

راندا اسلیم، یکی از محققان "موسسه آمریکای جدید" و یکی از متخصصان موسسه خاورمیانه که دائما تلاش‌های رسمی و غیررسمی برای برگزاری مذاکرات را دنبال می‌کند، می‌گوید: بهترین چیزی که در حال حاضر غرب به اسد پیشنهاد می‌کند، جایگاه متهم در دادگاه جرائم بین‌المللی است. اما هر توافقی که صورت گیرد نباید افرادی را که دستانشان به خون آغشته است، در بر گیرد.

او در ادامه می‌گوید: در جنگ هیچ قدیسی وجود ندارد.

تحلیلگران می‌گویند: در حالی که مقامات آمریکایی به طور نامحسوس لحن صحبت خود را اصلاح کرده‌اند، به جای آنکه صریحا خواستار برکناری اسد شوند، می‌گویند که اسد مشروعیت خود را از دست داده است.

 

این مقام‌ها تصوری را که مدت حکومت اسد را بپذیرد، ائتلاف مخالفان را فاقد قدرت اجرایی بداند یا به نگرانی رو به رشد سوری‌ها در مورد تسلط شبه نظامیان افراطی اشاره کند که به دنبال ایجاد حکومت مذهبی در مناطق تحت کنترل خود هستند، بیان نمی‌کنند.

در این میان دیگران در انزوای مطلق قرار می‌گیرند. روسیه قصد دارد تا میزبان این نشست با مجموعه بزرگی از مخالفان باشد که حضور برخی از آنها بحث برانگیزتر از ائتلاف مخالفان است.

این در حالی است که خانم بیان الخطیب، سخنگوی ائتلاف ملی سوریه روز چهارشنبه درباره نشانه تغییر استراتژی دولت اوباما گفت: مقامات آمریکایی ائتلاف مخالفان را تشویق به شرکت در این کنفرانس کرده و اعضای این ائتلاف در حال بررسی این مساله هستند.

دیگر تلاش‌های محرمانه، برگزاری مذاکرات غیررسمی است که برخی از آنها با حمایت وزارت امور خارجه آمریکا صورت می‌گیرد. عبدالله الدرداری، یکی از مقامات دولت سوریه است که در سال 2011 میلادی برکنار شده و در حال حاضر یکی از مقامات سازمان ملل است، ماه گذشته میلادی بدون دخالت آمریکایی‌ها نشستی را با حدود 170 تن از سوری‌ها از طرفین مخالف در این درگیری در بیروت برگزار کرد.

چند تن از شرکت‌کنندگان در این نشست گفتند: در این نشست مقامات در سطح متوسط، مقاماتی از دولت تکنوکرات، روحانیون و تجار، اعضای دائم مخالفان صلح‌جو و دستکم دو تن از اعضای ارتش آزاد سوریه که یکی از آنها به انهدام دو فروند هلی‌کوپتر مفتخر بود، حضور داشتند. برنامه اصلی مذاکره درباره بازسازی متعاقب سوریه بود اما هدف اصلی این نشست در حقیقت دسترسی به یک اتفاق نظر بود.

یکی از حاضرین در این نشست به گفتگوی خانمی که به دلیل فعالیت‌های سیاسی ضد دولتی زندانی شده بود با یکی از حامیان دولت در وقت استراحت اشاره کرد. هر دو آنها دشمن اصلی خود را گروه شبه نظامی "کشور اسلامی عراق و شام" می‌دانند.

او افزود، هنگامی که این فعال سیاسی اعلام کرد، از میان دولت اسد و جهادگرایان، دولت اسد را انتخاب می‌کند؛ عقیده‌ای که در میان فعالان مدنی مشترک است، صورت طرفدار اسد از تعجب به سان گچ دیوار سفید شد.

این طرفدار اسد که اغلب با مقامات ارشد ارتش و نیروهای امنیتی در ارتباط است در مصاحبه‌ای می‌گوید: برخی از آنها در صورتی که دولت گذار شامل افرادی که قبولشان دارند،‌ باشد و این اقدام از فروپاشی نیروهای امنیتی جلوگیری کند، سوریه بدون اسد را می‌پذیرند. آنها به حضور رفعت اسد، فرمانده سابق ارتش و عموی تبعید شده بشار اسد اشاره کردند.

او ادامه می‌دهد: اسد احتمالا متقاعد می‌شود که ریاست دولت گذار را به عهده گرفته و سپس از نامزد شدن در انتخابات آتی ریاست جمهوری امتناع کند. این مساله به او اجازه می‌دهد تا مدعی شود که سوریه را از چنگال تروریست‌ها حفظ کرده و آن را به سوی دموکراسی سوق داده است.

این فعال ضد دولتی که همسر فرمانده شورشیان نیز است،‌ می‌گوید: مبارزان همسرم در صورتی که دیگر درخواست‌هایشان تحقق یابد، تا مدتی باقی ماندن اسد در راس امور را می‌پذیرند. او ضمن اذعان این مساله که آنها در میان عمل‌گراترین اشخاص شورشی هستند، متعهد کثرت‌گرایی شد. آنها اهل "یبرود"، شهری متشکل از قومیت‌های مختلف هستند که در آنجا فعالان مدنی خدمات محلی را تحت حکومت شورشیان تامین می‌کنند.

او می‌افزاید: موضوع اصلی اسد نیست بلکه سیستم امنیتی است. ائتلاف مخالفان مردم رنج کشیده سوریه را از دست دادند. اگر آنها از ما کمک می‌خواهند باید این راه حل را بپذیرند.

این فعال ضد دولتی ادامه می‌دهد: آمریکا باید مذاکرات را برگزار و برای دستیابی به توافق اعتمادسازی تلاش کند: یک آتش‌بس یک ماهه که در آن مدت شورشیان گلوله‌باران کردن مکان‌های دولتی را در ازای آزادی زندانیان سیاسی به ویژه زنان و کودکان و ارسال کمک‌های بشردوستانه به مناطق محاصره شده، متوقف می‌کنند.

از نظر تعداد بسیار زیادی از تحلیلگران و سوری‌های میانه رو در حال حاضر بهترین چشم‌انداز، دولت انتقالی است که در آن اسد و مخالفان حضور دارند؛ روند تدریجی تغییر که شامل یک قانون اساسی جدید، انتخابات شفاف و توافقنامه‌ای است که اسد با امتناع از نامزدی در انتخابات آتی ریاست جمهوری نهایتا از قدرت برکنار می‌شود.

رایان کروکر، سفیر سابق آمریکا می‌گوید: به نظر من آنچه که باعث ترس و نگرانی واشنگتن شده این است که ما حقیقتا به تلاش‌های بیشتر برای مذاکره با حامیان دولت و مخالفان و طرفداران آنها نیازمندیم.»

/ایسنا


ویدیو مرتبط :
آنچه از غزه باقی ماند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بشار اسد:سوریه فرو نمی‌پاشد/ من از ملت سوریه هستم و باقی خواهم ماند



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

بشار اسد:سوریه فرو نمی‌پاشد/ من از ملت سوریه هستم و باقی خواهم ماند/ شرط برقراری آتش بس در سوریه

 

 

فرارو- در شرایطی که بحران سیاسی و خشونت ها در سوریه همچنان ادامه دارد و تلاش های میانجی گرایانه بین المللی برای حل این بحران تاکنون به نتیجه مشخصی نرسیده است، بشار اسد، رئیس جمهور این کشور پس از حدود هفت ماه امروز در دانشگاه دمشق در جمع برخی از مقامات دولتی این کشور حاضر شد. بشار اسد، در این سخنرانی ضمن تحلیل وقایع سوریه و منطقه، راهکارهایی را برای خروج از بحران سوریه پیشنهاد کرد.

به گزارش المیادین، رئیس جمهوری سوریه امروز (یکشنبه) در دانشگاه دمشق در جمع برخی از مقام‌های دولتی این کشور حاضر شد و خطاب به ملت کشورش گفت: درگیری در سوریه میان نظام و مخالفان نیست بلکه میان سوریه با دشمنانش است. سوریه با جنگی بی‌سابقه روبرو است.

گزیده‌ای از سخنرانی بشار اسد را در ادامه می خوانیم:

امروز با ناراحتی به سوریه و ملتمان نگاه می‌کنیم. خیابان‌های سوریه امنیت خود را از دست داده‌اند. وطن برای همه است و همه از آن دفاع خواهیم کرد.

الان سختی و دشواری کشور را فرا گرفته و امنیت و آسایش از کشور رفته است. امروز در حالی کنار هم هستیم که مادرها کودکانشان را از دست داده‌اند و خانواده‌ها آواره شده‌اند و اگر این مساله در کشور احاطه پیدا کرده تنها ناراحتی برای آن کافی نیست، بلکه باید کاری انجام داد. رخدادهای سوریه فرصت را برای تبدیل این کشور به زمین مبارزه تروریست‌ها فراهم کرد. اطمینان داریم که بیشتر تروریست‌ها افکار القاعده را با خود همراه دارند.

مقاومت و حرکت ملی گسترده سوریه را از بحران کنونی خارج می‌کند.درگیری سوریه درگیری میان کشور سوریه و دشمنانش و شهروندان با کسانی است که آنها را تحریم و از آرامش محروم کرده‌اند. آیا درگیری میان سوریه و دشمنانش برای یک صندلی و منصب است؟ انقلاب سوریه انقلاب ملت است نه کسانی که از خارج وارد کشور شده‌اند.

سوریه هرگزفرو نمی‌پاشد.

پس از شکست گروه‌های مسلح تکفیری‌ها پیشرفت کردند، اندیشه تکفیری از خارج وارد سوریه شد. سوریه هرگز خواست غرب را نمی‌پذیرد و این همان چیزی است که غرب را آزار می‌دهد.

از ایران، چین و روسیه به خاطر تلاش برای ممانعت از دخالت در امور داخلی سوریه تشکرمی‌کنم.

هرگونه راهکاری باید با در نظر گرفتن عوامل داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی پیشنهاد شود.

ما با دشمنی وحشی و بی‌رحم از خارج روبرو هستیم. درگیری در سوریه، درگیری میان داخل با خارج از این کشور یعنی درگیری میان استقلال سوریه و کسانی است که قصد سلطه بر سوریه را دارند. ما با جنگی تمام عیار روبرو هستیم اما از خود و وطن دفاع می‌کنیم.

اگر از همان ابتدا راهکار سیاسی را برگزیدیم به این معنا نیست که از خود دفاع نمی‌کنیم ما از همان روز اول از راهکار سیاسی صحبت کردیم اما شریکی برای آن نیافتیم. شریک مذاکره باید کسی باشد که به مذاکره تمایل دارد نه کسانی که از خارج برای ضربه زدن به سوریه توطئه می‌کنند. راهکار سیاسی باید راهکاری باشد که مبارزه با تروریسم را شامل گردد. ما با کسانی که برای منفعت سوریه تلاش می‌کنند شریک هستیم.

طرح من برای حل بحران سوریه را بدین گونه است: 1- تعهد کشورهای ذیربط مبنی بر متوقف کردن کمک‌ها به گروه‌های مسلح و توقف عملیات تروریستی این گروه‌ها در سوریه 2- تدوین منشور ملی جدید 3- برگزاری رفراندوم 4- تشکیل دولت جدید سوریه برای نظارت بر انتخابات پارلمانی 5- تشکیل پارلمان جدید و تدوین قانون اساسی جدید

بندی که در توافقنامه ژنو به دوره انتقالی اشاره دارد نامفهوم و گنگ است. مرحله انتقالی در حقیقت انتقال بی‌ثباتی به ثبات است. ما نمی‌خواهیم کسی از خارج چیزی را به ما دیکته کنند که مجبور شویم انجام دهیم. سوریه نصیحت می‌پذیرد اما دیکته و استبداد را هرگز.

وضعیت سوریه دردناک است. من از ملت سوریه هستم و باقی خواهم ماند. پست‌ها همه از بین می‌روند این وطن است که می‌ماند. این خون شهیدان سوریه است که از وطن و منطقه حمایت می‌کند و خون شهدا بهار دروغین غرب را به پاییز کشاند. بهار عربی در سوریه همچون حباب است. سوریه برای کسی نیست که به مبارزه با آن برخاسته بلکه به کسی تعلق دارد که از آن دفاع می‌کند.

مشروح سخنان بشار اسد به شرح زیر است:

فائق آمدن بر وضعیت کنونی جز با به کارگیری توان ملت و تمامی شهروندان سوری ممکن نیست. همه ملت سوریه در قبال وضعیت موجود مسئول هستند چرا که سوریه متعلق به همه است و همه باید با هر وسیله‌ای که می‌توانند از آن دفاع کنند و هر شهروند آگاهی می‌داند که در صورتی که از کشورش دفاع نکند سوریه به سوی نابودی خواهد رفت.

برخی‌ها در دام غربی‌ها و فتنه‌گران افتادند و برخی‌ها نیز می‌پندارند درگیری که در سوریه در جریان است جنگ دولت با مخالفان بر سر قدرت است اما همگان باید بدانند آنچه که در سوریه امروز می‌گذرد جنگ میان وطن و دشمنانش است؛ جنگ میان شهروندان سوری و تروریست‌ها. جنگ میان ملت و کسانی که نان ملت را می‌دزدند. آیا به این افراد می‌توان گفت مخالف و این جنگ را می‌توان جنگ بر سر قدرت نامید؟ آنها دشمن ملت هستند. دشمن ملت دشمن خداست و جایگاهشان در جهنم.

آنها ابتدا نیت‌های خود را با پوششی مسالمت‌آمیز مطرح کردند و سپس دست به اسلحه بردند و آرام آرام حملات وحشیانه خود را گسترش دادند و قصد دارند با ترور از ملت سوریه انتقام بگیرند و با این وجود اقدام خود را انقلاب نامیدند. انقلاب نیازمند تفکر، رهبری و ملتی است که از آن حمایت کنند. اما آیا اقدام آنها از حمایت کسی جز خارجی‌ها برخوردار است؟ و آیا می‌شود اقدام آنها را انقلاب نامید؟!

سوریه با حمله بی‌سابقه‌ای از سوی تکفیری‌ها و حامیان آنها روبه روست. ورود تکفیری‌های حامل تفکر القاعده به سوریه خطرناک است اما ورود تفکر آنها به جامعه سوریه بسیار خطرناک‌تر است و باید مانع از آن شد. آنها جز قتل و کشتار چیزی نمی‌شناسند و خود را طرفداران اسلام نامیده‌اند در حالی که هیچ بویی از اسلام و دین نبرده‌اند.

تروریست‌ها در افغانستان با حمایت غرب و پول برخی کشورهای عرب به وجود آمدند و پس از آن در تمامی جهان منتشر شدند و حتی به جوامع غربی نیز نفوذ کردند و غربی‌ها برای اینکه از شر آنها مصون بمانند سوریه را مکان خوبی برای آنها دیدند و با شیوه‌های مختلف آنها را روانه سوریه کردند و بنا به آمار موسسات غربی اکنون بیشتر تروریست‌های تکفیری در سوریه به سر می‌برند، این مساله‌ای است که نشان می‌دهد غربی‌ها برای خلاص شدن از تروریست‌ها آنها را روانه سوریه می‌کنند.

به وجود آمدن بحران در سوریه دلایل خارجی نیز دارد، برخی کشورهای منطقه خواهان تقسیم سوریه هستند تا اهداف خود را دنبال کنند و برخی نیز ضعیف شدن سوریه را می‌خواهند و کشورهای نوظهوری هستند که به دنبال به دست آوردن جایگاهی در تاریخ می‌گردند چرا که این کشورها از ابتدا از داشتن چنین جایگاهی محروم بوده‌اند اما آنها باید بدانند که سوریه و ملت آن قوی‌تر از آن است که با این اقدامات شکست بخورد.

همه خوب می‌دانند سوریه نیرومند است و توصیه‌های کسی را قبول نمی‌کند اما حاضر است نصایح خیرخواهانه را بپذیرد؛ جامعه جهانی تنها غرب نیست و بسیاری از کشورها از جمله چین، روسیه، ایران و کشورهای عضو بریکس از ما طرفداری می‌کنند و ما از آنها به خاطر حمایت از استقلال و حاکمیت سوریه تشکر می‌کنیم. حل و فصل بحران سوریه جز با در نظر گرفتن عوامل داخلی، منطقه‌ای و خارجی آن محقق نمی‌شود. ما در مقابل یک جنگ تمام عیار قرار داریم، جنگی که از سوی دشمنان خارجی حمایت می‌شود و مقابله با آن بسیار سخت‌تر از شرکت در جنگ‌های کلاسیک است و یقینا هزینه بیشتری نیز به دنبال دارد. اما ما باید برای آن آماده باشیم و برای رویارویی با دشمنان آمادگی نیز داریم.

حل و فصل بحران سوریه با اصلاحات سیاسی و برقراری امنیت در جامعه محقق می‌شود و این دو باید در کنار هم مورد توجه قرار بگیرد چرا که بدون وجود امنیت، اصلاحات معنی ندارد. دفاع از امنیت کشور وظیفه ملی دولت است و ما در دفاع از ملت و کشور به هیچ وجه کوتاهی نمی‌کنیم. ما از ابتدا گفته‌ایم خواهان حل و فصل سیاسی هستیم اما این بدان معنا نیست که از کشور دفاع نمی‌کنیم و امنیت کشور را رها خواهیم کرد. ما برای اداره کشور به دنبال شریکی بودیم و طرفداری از حل و فصل سیاسی بحران نیز به همین خاطر بود. اما اگر این شریک پیدا نشد به این معنی نیست که ما خواهان وجود شریکی برای اداره امور نیستیم.

بگذارید ساده‌تر بگویم، کسی خواستار ازدواج است اما به دلایل مختلف این امر از طرف مقابل رد می‌شود. این مساله به آن معنا نیست که طرفی که درخواست ازدواج داده میل به ازدواج ندارد.

اینکه برخی‌ها می‌گویند دولت سوریه می‌خواهد به شکل امنیتی بر اوضاع سیطره یابد، دروغ است. برخی‌ها خواستار حل و فصل سیاسی اوضاع هستند و برخی‌ها نیز خواستار پایان دادن به شرایط کنونی به شکل امنیتی‌ هستند. اما باید بحران سوریه از جنبه اجتماعی نیز مورد توجه قرار بگیرد. ما با کسی مذاکره می‌کنیم که بنده دیگران نباشد و ویرانی سوریه را در دستور کار خود قرار نداده باشد. تکفیری‌هایی که جز خشونت نمی‌فهمند و رهبران کشورهایی که می‌دانند خروج سوریه از بحران کنونی موقعیت آنها را متزلزل خواهد کرد جایگاهی در گفت‌وگوهای ما ندارند. این غربی‌های استعمارگر هستند که درهای گفت‌وگو را بسته‌اند اما ما با وجود این حاضریم با همه حتی مخالفان خود مذاکره کنیم؛ کسانی که وطنشان را نمی‌فروشند و سلاح را بر زمین می‌گذارند. مذاکرات با مخالفان باید بر پایه حاکمیت، وحدت و استقلال سوریه باشد و اینکه هیچ گونه دخالتی در امور داخلی سوریه انجام نشود و مذاکرات با رهبری سوری‌ها و براساس اساسنامه‌های سازمان ملل باشد.

حل و فصل بحران سوریه تنها با وجود این شرایط محقق می‌شود. کشورهای منطقه‌ای کمک‌های تسلیحاتی و مالی خود به گروه‌های تروریستی را پایان دهند و گروه‌های مسلح مخالف دولت نیز که علیه کشور دست به اسلحه برده‌اند به اقدامات خود پایان دهند؛ آوارگان سوری به مناطق خود باز گردند و در آن شرایط ارتش سوریه نیز به عملیات خود علیه گروه‌های تروریست پایان می‌دهد.

کشورهای همجوار نیز باید در زمینه وضعیت جاری در سوریه با دولت به توافق‌هایی برسند به ویژه در زمینه کنترل مرزها و ورود و خروج کالا و افراد از مرزهای مشترک و پس از آن برگزاری نشستی گسترده با شرکت تمامی گروه‌های سوری برای حل و فصل بحران در سوریه.

باید نشستی فراگیر با حضور تمامی مخالفان و موافقان دولت برگزار شود و در پایان آن اساسنامه‌ای ملی که آینده سیاسی سوریه را ترسیم خواهد کرد تنظیم شود و سپس این اساسنامه به همه پرسی گذاشته شود چرا که این ملت سوریه هستند که در نهایت باید تصمیم گیری کنند. پس از همه پرسی دولت انتقالی تشکیل شود که تنظیم قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات پارلمانی را برعهده بگیرد و با روی کار آمدن پارلمان آن وقت دولت سوریه تشکیل شود و زندانیان سوری با عفو عمومی آزاد شوند اما زندانیانی که حق شهروندان سوری را پایمال کرده‌اند باید از طرف ملت سوریه مورد عفو قرار گیرند و نه دولت.

در پایان نیز باید کشور بازسازی شود و تمامی زیربناهای اقتصادی و حیاتی کشور که ویران شده است بار دیگر ساخته شود تا سوریه همچنان قدرتمند باقی بماند و دولت سوریه به زودی این پیشنهادها را که می‌توان آن را طرح، تفکر و یا هر چیز دیگری نامید، ارائه خواهد کرد.

دولت سوریه به زودی این طرح را ارائه می‌کند اما تا یک تروریست در سوریه باقی بماند ما با آن مبارزه می‌کنیم و تروریست‌ها به هیچ وجه در قالب این طرح گنجانده نخواهند شد. این طرح خطاب به کسانی است که به آینده سوریه باور دارند و خواهان مذاکره هستند. پس همین الان به کسانی که به آن باور ندارند می‌گویم نیازی نیست که شما آن را رد کنید چرا که از ابتدا این طرح به شما ارائه نشده تا بخواهید آن را قبول یا رد کنید!

از این پس هر طرح دیگری که از سوی طرف‌های خارجی و داخلی ارائه شود باید براساس طرح اعلامی ما باشد و هم‌راستا با این طرح و کمک به آن تلقی شود و نه چیزی خارج از آن. حتی در معاهده ژنو نیز که بسیاری از بندهای آن مورد قبول دولت سوریه واقع شده مسائلی نامفهوم و گنگی وجود دارد که از جمله آنها بندی است که اشاره به انتقال قدرت در سوریه دارد.

ابتدا باید مشخص شود این انتقال به چه معنی است تا سوریه آن را قبول کند. آیا انتقال از آزادی به اسارت است؟ در صورتی که این بند انتقال سوریه‌ آزاد به سوریه تحت حاکمیت دیگران را بخواهد ما آن را قبول نمی‌کنیم. تنها چیزی که در مورد انتقال برای ما قابل قبول است انتقال از ناامنی به امنیت است و اینکه سوریه از ناامنی به امنیت منتقل شود. هر طرحی که به سوریه ارائه می‌شود باید به حاکمیت و استقلال سوریه کاملا احترام بگذارد و ملت نیز باید با همه پرسی بر آن مهر تایید بگذارند.

برخی‌ها خیال‌های دیگری برای برای سوریه در ذهن خود می‌پرورانند که این حق آنهاست که در خیال‌ها و تخیلات خود زندگی کنند و دنیای خیالی‌شان را دنبال کنند، اما آنها نمی‌توانند ما را مجبور کنند که در دنیای خیالی آنها زندگی کنیم.

سوریه نیرومند خواهند ماند و کسانی که فکر می‌کنند با فشار بر سوریه می‌توانند این کشور را از مواضع و حقوق خود منصرف کنند در اشتباه هستند. سوریه همواره از فلسطین و مقاومت دفاع می‌کند و جولان را حق خود می‌داند. جولان متعلق به ماست و فلسطین مساله اساسی ما که هیچ گاه از آنها کوتاه نخواهیم آمد. برخی می‌خواهند با کشاندن فلسطینی‌ها به درگیری‌های سوریه از موضوع فلسطین و قضیه آنها سوء استفاده کنند و با این کار توجه را از دشمن اصلی یعنی اسرائیل منحرف کنند. ملت سوریه و فلسطین یکی هستند و هیچ گاه علیه یکدیگر دست به اسلحه نمی‌برند.

از یکایک نیروهای مسلح سوریه چه آنهایی که می‌جنگند و چه آنهایی که جان خود را برای دفاع از کشور و ملت خود از دست داده‌اند تشکر می‌کنیم و به آن‌ها سلام می‌فرستیم و از شهروندانی که در کنار نیروهای مسلح اسلحه برداشته‌اند و به دفاع از کشور می‌پردازند تشکر می‌کنیم که از جمله آنها می‌توان به ساکنان روستای رأس العین در نزدیکی مرزهای ترکیه اشاره کرد که با جانفشانی از منطقه خود دفاع کردند. خانواده‌های زیادی در سوریه برای کشور شهید داده‌اند و من نیز یکی از آنها هستم چرا که من نیز فرزندی از فرزندان سوریه محسوب می‌شوم.

با فضل و عنایت خدا همچنان به پیش می‌رویم و اعلام می‌کنیم سلاح‌ها و اقدامات آنها به هیچ وجه ما را نمی‌ترساند./فرارو