اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سوریه: ادامه درگیری ها در دمشق و حلب / فرار مردم از پایتخت



سوریه: ادامه درگیری ها در دمشق و حلب / فرار مردم از پایتخت / دعوت فرانسه از مخالفان اسد برای تشکیل دولت موقت

از این مناطق، دود زیاد و غلیظی به آسمان بلند شده و بوی جنازه های باقی مانده در خیابان ها و در کنار خودروهای سوخته به مشام می رسد.

درگیری های مسلحانه میان نیروهای دولتی و مخالفان مسلح در دمشق پایتخت سوریه وارد هشتمین روز خود شد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، دیروز شنبه، نیروهای دولتی با حمایت بالگردها و تانک ها، حملات جدیدی را علیه مخالفان مسلح در دمشق انجام دادند و توانستند کنترل منطقه میدان در پایتخت را از مخالفان پس بگیرند. در این عملیات شماری از مخالفان مسلح کشته، زخمی یا دستگیر شدند.

تلویزیون دولتی سوریه هم از پس گرفتن منطقه قابون در دمشق خبر داد و تصاویری از  مخالفان کشته شده و بازداشت شده را پخش کرد.از سوی دیگر ،مخالفان مسلح توانستند موقعیت خود را در منطقه مزه دمشق تقویت کنند.

خبرگزاری فرانسه هم نوشت که صبح امروز یکشنبه هم نیروهای دولتی و مخالفان مسلح در مناطق برزه و مزه دمشق به زدو وخورد پرداختند.

فعالان مخالف حکومت سوریه می گویند که بالگردهای ارتش سوریه محله هایی در نزدیکی منطقه سیده زینب دمشق را بمباران کردند که دهها نفر تلفات در بر داشت.

 

صلیب سرخ: مردم دمشق در حال فرار هستند

در پی ادامه درگیری و ناامنی ها ، صلیب سرخ جهانی مستقر در ژنو هم در بیانیه ای اعلام کرد: مردم برای پیدا کردن پناهنگاه و امنیت، در حال فرار از دمشق هستند.خشونت های شدید در پایتخت سوریه باعث شده تا بسیاری از مردم سوریه به سمت لبنان حرکت کنند.

تاکنون حدود 400 هزار نفر آواره و پناهنده از سوریه به کشورهای ترکیه، لبنان و اردن ، رفته اند.

 

کمبود سوخت و آذوقه در دمشق

این در حالی است که پایتخت با کمبود سوخت و آذوقه مواجه شده است. در این باره تلویزیون دولتی سوریه گزارش داد با تلاش مقامات مسئول، کمبود بنزین در دمشق، رفع می شود.هم اکنون پمپ بنزین های بسیاری در دمشق به دلیل تمام شدن سوخت، تعطیل شده اند و پمپ بنزین های فعال نیز شاهد صف های طولانی خودروها هستند. برخی ساکنان دمشق هم از صف های طولانی در مقابل نانوایی ها خبر دادند.

"قدر جمیل" وزیر بازرگانی داخلی سوریه به خبرنگاران گفت که با اقدامات انجام شده تمامی مشکلات در زمینه تامین مواد غذایی و کالاهای اساسی در دمشق در چند روز آینده حل خواهد شد.مقامات بانکی هم خبرها درباره کمبود نقدینگی بانک های سوریه را تکذیب کردند.

رویترز می نویسد: بیشتر مغازه ها و فروشگاه ها در دمشق تعطیل شده اند و خودروهای کمی در خیابان ها دیده می شوند اما تعداد آنها نسبت به چند روز گذشته، بیشتر شده است.

نیروهای امنیتی نیز به برخی مراکز ایست بازرسی در دمشق بازگشته اند . مراکزی که در هفته گذشته، از ماموران پلیس و ارتش، خالی شده بودند.

خبرگزاری فرانسه هم در گزارشی درباره پایتخت نوشت: برخی محله های دمشق به دلیل درگیری های شدید مسلحانه میان نیروهای دولتی و ارتش آزاد سوریه (جداشدگان از ارتش) به صحنه های جنگ واقعی تبدیل شده اند . از این مناطق، دود زیاد و غلیظی به آسمان بلند شده و بوی جنازه های باقی مانده در خیابان ها و در کنار خودروهای سوخته به مشام می رسد.

سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه یک مجموعه مخالف حکومت بشار اسد هم در گزارشی اعلام کرد که دیروز شنبه 140 نفر از جمله 43 سرباز در مناطق مختلف سوریه کشته شده اند. بیشتر این افراد در استان حمص، کشته شده اند.

یک دیپلمات غربی که خواست نامش اعلام نشود هم گفت که بشار اسد در حال انتقال نیروهای نظامی و ارتش به سمت پایتخت برای حمایت از دمشق است .

مخالفان مسلح از روز یکشنبه هفته گذشته به دمشق حمله کرده و با نیروهای دولتی به زد و خورد پرداختند. این درگیری های مسلحانه تاکنون ادامه دارد.

سوریه از 17 ماه پیش تاکنون با موجی از ناآرامی ها و خشونت ها روبه رو است. تاکنون حدود 400 هزار نفر آواره و پناهنده از سوریه به کشورهای ترکیه، لبنان و اردن ، رفته اند.

 

درگیری های شدید در حلب

شهر حلب دومین شهر مهم سوریه هم دیروز شنبه ،شاهد شدیدترین درگیری ها میان مخالفان مسلح و نیروهای دولتی بود. مخالفان مناطقی از حومه و شهر حلب را در اختیار خود گرفته اند. درگیری ها امروز هم ادامه دارد.

حلب تنها 15 کیلومتر با مرز ترکیه و گذرگاه مرزی باب الهوی فاصله دارد. مخالفان مسلح قبل از این توانسته بودند گذرگاه باب الهوی مهمترین گذرگاه میان دو کشور را در کنترل خود بگیرند.

رویترز می نویسد: مخالفان با حمله به مراکز پلیس و امنیتی در حلب تلاش می کنند بتوانند کنترل مناطقی از دومین شهر مهم سوریه را به دست بگیرند. مخالفان  از سه روز پیش توانسته بودند کنترل منطقه صلاح الدین در حلب را به دست بگیرند اما درگیری ها همچنان ادامه دارد. صدها خانواده نیز این شهر را ترک کرده اند.

 

وضعیت گذرگاه های مرزی سوریه

مخالفان در سوریه همچنین از به دست گرفتن کنترل یک گذرگاه مرزی جدید در شمال شرق این کشور با عراق خبر دادند.این خبر از سوی تعدادی از مقامات عراقی تایید و از طرف برخی دیگر تکذیب شده است.

مخالفان مسلح در سوریه قبل از این توانسته بودند سه گذرگاه مرزی را با عراق (بوکمال) و ترکیه (جرابلس و باب الهوی) را به دست بگیرند.سخنگوی دولت عراق ضمن اعلام تقویب و افزایش شمار نیروهای نظامی این کشور در مرز با سوریه گفت که عراق نمی تواند میزبان آوارگان و پناهندگان از سوریه باشد.

یک منبع امنیتی در اردن هم به خبرگزاری فرانسه گفت: مخالفان مسلح در سوریه دیروز شنبه تلاش کردند کنترل گذرگاه مرزی این کشور با اردن (گذرگاه النصیب) را به دست بگیرند اما پس از درگیری با نیروهای دولتی، نتوانستند به هدف خود برسند.

 

مخالفان دولت مستقل تشکیل دهند

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه هم از مخالفان حکومت سوریه خواست به سرعت ، دولت موقت تشکیل دهند.وی  گفت که پس از تماس هایی با دبیر کل اتحادیه عرب و وزیر امور خارجه قطر، آنها توافق کردند که زمان آن رسیده که مخالفان در سوریه، مسئولیت اداره کشور را برعهده بگیرند./عصرایران


ویدیو مرتبط :
ادامه درگیری ها در شهر حلب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آخرین تحولات سوریه: اخراج مخالفان از دمشق/ ادامه درگیری های شدید در حلب



روایت طرفین درگیر

آخرین تحولات سوریه: اخراج مخالفان از دمشق/ ادامه درگیری های شدید در حلب

مخالفان مسلح ساختمان های رادیو تلویزیون دولتی و کاخ دادگستری در حلب را به محاصره خود درآورده اند...شاهدان عینی و فعالان مخالف هم گفتند ارتش به منطقه التضامن در جنوب دمشق حمله کرد تا بتوانند کنترل دوباره این منطقه را در اختیار بگیرند.خبرگزاری رسمی دولت سوریه اعلام کرد: ارتش توانست پس از حدود یک هفته ، مخالفان مسلح را از آخرین منطقه در دمشق، به بیرون برانند.

به گزارش عصر ایران، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نوشت: در منطقه التضامن دمشق واحدی از نیروهای مسلح سوریه، باقیماندگان گروه های "تروریست جیره خوار" را تحت تعقیب قرار دادند و ضمن درگیری با آنها ، تلفات سنگینی را بر آنها وارد ساختند. در این عملیات حجم زیادی اسلحه ، مهمات و دارو، کشف و ضبط شد.

رویترز هم نوشت: نیروهای ارتش سوریه دیروز جمعه با استفاده از تانک و خودروهای زرهی به آخرین محل استقرار مخالفان مسلح در دمشق حمله کردند. شاهدان عینی و فعالان مخالف هم گفتند ارتش به منطقه التضامن در جنوب دمشق حمله کرد تا بتوانند کنترل دوباره  این منطقه را در اختیار بگیرند. مخالفان گفتند که اکثر بخش های این منطقه تا عصر دیروز جمعه به کنترل ارتش درآمد.

 

ادامه درگیری در حلب

با این حال شهر حلب واقع در 300 کیلومتری شمال دمشق و پایتخت اقتصادی سوریه همچنان شاهد شدیدترین درگیری های مسلحانه میان ارتش و مخالفان مسلح است.

 

درگیری های ارتش و مخالفان در دمشق و حلب - منبع: سایت رادیو و تلویزیون دولتی سوریه

 

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

سانا (خبرگزاری رسمی) در این باره نوشت:" نیروهای مسلح شجاع ما و دستگاه های مسئول ، به تعقیب باقی ماندگان تروریست ها در مناطق مختلف شهر حلب و حومه آن پرداختند که منجر به کشته شدن شمار زیادی از آنها و دستگیری تعدادی دیگر، مصادره اسلحه و مقدار زیادی گلوله و مهمات و نابودی خودروهای مجهز به مسلسل شد.

سانا افزود: نیروهای امنیتی با همکاری مردم از کشف یک تونل در منطقه دیربعلبه در شهر حمص خبر دادند که تروریست ها از آن برای برنامه ریزی و انجام اقدامات ترویستی و کشتار، استفاده می کردند.

رویترز هم نوشت: در شهر حلب درگیری ها در منطقه صلاح الدین متمرکز است . ارتش سوریه منطقه صلاح الدین را دروازه ورودی این شهر می داند. منطقه صلاح الدین مورد هدف گلوله های توپخانه و بالگردهای ارتش سوریه قرار دارد.

ارتش سوریه با وجود آغاز عملیات از دو هفته پیش هنوز نتوانسته است شهر حلب را به کنترل خود درآورد. شهر حلب حدود 40 تا 50 کیلومتر با مرز ترکیه فاصله دارد.

 

 

تانک تخریب شده ارتش در منطقه اعزار در شمال حلب - منبع: رویترز

 

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

تانک های ارتش سوریه در اختیار مخالفان - حلب

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

دستگیری شماری از هواداران مسلح دولت به دست مخالفان مسلح در شهر حلب

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

مخالفان مسلح به رویترز گفته اند پس از درگیری های چند روزه توانستند یک مرکز بزرگ پلیس را در شهر حلب در اختیار خود بگیرند. ابو زاهر یکی از فرماندهان ارشد مخالفان مسلح در این باره گفت که آنها توانستند شماری از افسران پلیس را بازداشت و اسلحه و مهمات آنها را در اختیار خود بگیرند.

منابع آگاه در میان مخالفان گفته اند که هم اکنون درگیری های شدید مسلحانه میان ارتش و مخالفان در مناطق مختلف حلب در جریان است. 

شبکه الجزیره هم که به شهر حلب خبرنگار فرستاده است گزارش داد: مخالفان مسلح ساختمان های رادیو تلویزیون دولتی و کاخ دادگستری در حلب را به محاصره خود درآورده اند.

به تازگی نیز خبرهایی درباره دسترسی مخالفان مسلح در حلب به موشک های زمین به هوا و  تانک های ارتش  منتشر شده بود.

 

اردوگاه یرموک در جنوب دمشق

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

 

حمله به یرموک

در همین حال پنجشنبه شب گذشته اردوگاه یرموک محل زندگی آوارگان فلسطینی در جنوب دمشق، مورد حمله خمپاره ای قرار گرفت که منجر به کشته شدن 20 نفر و زخمی شدن شماری از فلسطینیان شد.دولت سوریه و مخالفان ، یکدیگر را به انجام این اقدام، متهم می کنند.

حکومت خودگردان فلسطین  با صدور بیانیه ای، این حادثه را محکوم کرد و از سازمان ملل متحد خواست حمایت لازم برای آوارگان فلسطینی در سوریه را فراهم کند.جنبش حماس هم با صدور بیانیه ای ضمن محکومیت این حادثه و توصیف آن به "جنایت زشت" اعلام کرد ضروری است فلسطینی ها و اردوگاه های آنها از بحران سوریه، به دور باشند.