اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سود سه ساله سهام عدالت پرداخت می شود



 

 

سود سه ساله سهام عدالت پرداخت می شود

 

مدیر عامل اتحادیه کشوری تعاونی های سهام عدالت با بیان اینکه ارزش این سهام افزایش یافته و سود آنها محفوظ است، به مردم اطمینان داد: سود این سهام از سال ۸۷ به بعد به صاحبان آن پرداخت می شود و هموطنان به هیچ وجه نگران این موضوع نباشند.

به گزارش خبرگزاری مهر، داریوش پاک بین در گفتگویی رادیویی گفت: سود سهام عدالت سالهای ۸۵ و ۸۶ پرداخت شده است و مشمولان مرحله اول ۲ بار و بعد از آن هم یک بار سود سالانه ۴۰ هزار تومان را دریافت کرده اند و بقیه هم به عنوان بدهی به دولت پرداخت شد.

وی درباره علت تاخیر در پرداخت سود سهام سالهای بعد افزود: براساس قانون تجارت شرکتهای سرمایه پذیر گاهی تا ۱۶ ماه بعد از پایان سال مالی مهلت دارند این سود را به شرکتهای سهام عدالت پرداخت کنند و برخی شرکتها نیز بدهکار هستند.

پاک بین اظهارداشت: براساس مقرراتی که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده و همچنین در سازمان خصوصی سازی تاکید شده است، قبل از پرداخت سود سهام عدالت باید از منابع سود دریافت شده همه بدهی ها بابت اقساط شرکت های مشمول سهام عدالت به خزانه واریز شود که این موضوع باعث تاخیر شده است.

وی با بیان اینکه همه سود سالهای معوقه پرداخت خواهد شد، افزود : از مجلس و دولت می خواهیم با اصلاح قوانین و مقررات این بخش شرایطی را فراهم کنند که سود سهام عدالت بموقع یا با حداقل تاخیر زمانی به صاحبان آن پرداخت شود.

کل مشمولان سهام عدالت در قالب ۶ دهک، جمعیت ۴۲ میلیون نفری را تشکیل می دهند که از مجموع ۷۵ هزار میلیارد تومان واگذاری سهام شرکت های دولتی در سالهای ۸۴ تا خرداد ۹۰ بیش از ۳۴ هزار میلیارد تومان مربوط به سهام عدالت است..... /  خبرگزارى مهر

 


ویدیو مرتبط :
سود سهام عدالت به سازمان خصوصی پرداخت می شود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توقف پرداخت سود سهام عدالت تا پایان ۹۴



توقف پرداخت سود سهام عدالت تا پایان ۹۴

دارندگان سهام عدالت تا پایان سال ۹۴ منتظر دریافت سود نباشند؛ این خبری است که دبیرکل کانون سرمایه‌گذاری‌های استانی برای ۴۱ میلیون سهامدار این طرح دارد؛ به گفته هوشنگ عمرانی، براساس ماده ۱۰۰قانون برنامه پنجم توسعه پرداخت سود به سهامداران تا پایان پرداخت اقساط ممنوع است؛

 

دنیای اقتصاد: پس از شش سال از آغاز اجرای طرح واگذاری سهام عدالت سهامداران این طرح تنها در سال‌های ۸۵ و ۸۶ سود دریافت کردند، اما پس از آن دیگر خبری از پرداخت سود نقدی نیست. به گفته عمرانی، در حال حاضر سهامداران علاوه بر‌ عدم‌دریافت سود نقدی، حق فروش سهام خود را هم ندارند.

۶ سال از عمر سهام عدالت گذشت، برگه سهمی كه در دست ۴۱ میلیون ایرانی است و البته قرار است چند میلیون نفری هم به تعداد آنها اضافه شوند.

 

آیا اساسا پرداخت دو نوبت سود سهام كه كمتر از یارانه یك ماه هر فرد بود متناسب با این نامگذاری بود؟

با گذشت بیش از ۶ سال از اجرایی شدن واگذاری سهام عدالت به مردم در حال حاضر تنها خبر موجود از سهام عدالت، حضور جدی در شركت‌های بزرگ كشور به عنوان سهامدار است.

در واقع مهم‌ترین خبر روز سهام عدالت كه هم‌اكنون سكان اداره‌اش به كانون شركت‌های سرمایه‌گذاری‌ سهام عدالت استانی سپرده شده، سهامداری ۴۱ میلیون ایرانی در این طرح وسیع است و پس از توزیع سودی كه در خلال سال‌های ۸۵ تا ۸۶ صورت گرفت تاكنون عایدی خاصی به سهامداران عدالت پرداخت نشده و به گفته دبیركل كانون شركت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی قرار هم نیست كه فعلا سودی به سهامداران عدالت پرداخت شود.

 

اما شمار قابل توجه سهامداران عدالت در كشور و اهمیت این موضوع سبب شد تا در گفت‌وگویی با هوشنگ عمرانی دبیركل كانون سرمایه‌گذاری‌های عدالت استانی به گفت‌وگو پرداخته و آخرین تحولات این حوزه را جویا شویم.او در این گفت‌وگو اعلام می‌كند كه تا پایان برنامه پنجم توسعه یعنی سال ۹۴ سودی از بابت سهام عدالت به مشمولین پرداخت نخواهد شد، اما می‌توان به قابل معامله شدن سهام شركت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سهام در آینده‌ای نزدیك امیدوار بود.

این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

 

با توجه به گذشت حدود دو سال از فعالیت كانون شركت‌های سرمایه‌گذاری‌ استانی، مهم‌ترین فعالیت این تشكل در سال ۹۰ به همراه برنامه‌های سال ۹۱ را تشریح كنید.

عمده‌ترین وظایف اساسنامه‌ای كانون شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی مدیریت بهینه شركت‌های زیرمجموعه سهام عدالت است. به علاوه اصلی‌ترین وظیفه آن كه جای بحث هم دارد؛ اداره سبد دارایی‌های اعضا است.

به معنای آنكه در هنگام آزادسازی سهام عدالت و فراهم شدن امكان معامله آن، كانون شركت‌های سرمایه‌گذاری به منظور كمك به اعضا، خرید و فروش این سهام را مدیریت خواهد كرد. در واقع هرگونه خرید و فروش و معامله در سهام عدالت از سوی شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی باید از كانال این كانون و به صورت یكپارچه انجام شود.

اما این اقدام كانون به معنای مالكیت در سهام شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی نیست. سهام عدالت و منابع حاصل از آن به شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی تعلق دارد.

اقدام ما تنها مدیریت پرتفوی سهام عدالت است. در واقع كانون با این اقدام تلاش خواهد كرد كه در هنگام فروش سهام عدالت از سوی یك شركت سرمایه‌گذاری استانی، هماهنگی‌های لازم با دیگر شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی صورت گیرد تا سایر شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی نیز از انجام این امر مطلع شوند و نسبت به فروش سهام مزبور یا خرید آن اقدام كنند.

 

آیا پرداخت اقساط سهام عدالت امكان آزادسازی برخی از سهام حاضر در پرتفوی سهام عدالت را فراهم كرده است؟

این مساله بزرگ‌ترین دغدغه كانون است كه به صورت مكتوب نیز به مسوولان و به ویژه سازمان خصوصی‌سازی انعكاس داده و عنوان شده است كه اگرچه خود سهام عدالت در انتخاب سهام شركت‌های مزبور نقشی نداشته است، اما در حال حاضر با توجه به افول و رشد برخی از صنایع بورسی، مجموعه سهام عدالت به عنوان مالك این سهام، برای برخورداری از پرتفوی مناسب و خوب نباید به حفظ پرتفوی موجود اصرار ورزد. به‌رغم این مساله تاكنون هیچ گونه آزادسازی صورت نگرفته است.

 

با توجه به واریز سود سهام عدالت به حساب خزانه به نظر می‌رسد كه باید بخشی از این سهام آزاد می‌شد؟

بوروكراسی موجود مانع از تحقق این امر شده است. براساس قانون، آزادسازی سهام عدالت به نسبت اقساط پرداخت شده و سهام اختصاص داده شده با تخفیف ۵۰ درصدی به دو دهك‌ پایین درآمدی، صورت می‌گیرد. البته براساس ماده ۱۰۰ قانون برنامه پنجم توسعه، پرداخت سود به سهامداران تا پایان تسویه اقساط ممنوع شده است.

 

نحوه آزادسازی سهام در آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۰۰ قانون برنامه پنجم مشخص است كه به موجب آن سهام دو دهك اول كه از تخفیف برخوردار بودند یكجا آزاد نمی‌شود و با توجه به تعیین دوره ۱۰ساله برای پرداخت اقساط، هر سال یك‌دهم از این سهام آزاد می‌شود. اما از سال ۸۵ تا ۸۷ سود سهام شركت‌های حاضر در پرتفوی سهام عدالت به شركت كارگزاری سهام عدالت تعلق می‌گرفت. در واقع به موجب مصوبات ستاد مركزی سهام عدالت، سود ۲ سال سهام عدالت تعیین تكلیف شده است.

 

بر این اساس برای سال ۱۳۸۵، مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان از این سود بابت اقساط به خزانه واریز و بقیه به سهامداران پرداخت شد و برای سال ۱۳۸۶ نیز ۳۰۰ میلیارد تومان به خزانه و بقیه به مشمولین سهام عدالت پرداخت شده است. در مجموع با توجه به تعریف ۱۰ ساله برای پرداخت اقساط سهام عدالت، میزان پرداخت اقساط به طور سالانه از سوی دولت تعیین می‌شود.

 

اگر شركت‌های حاضر در پرتفولیوی سهام عدالت در سالی از سود مناسبی برخوردار نشوند، پرداخت این سود چگونه تعریف خواهد شد؟

اگر منابع مالی برای اقساط در یك سال تامین نشود، به سال‌های بعد منتقل می‌شود تا در پایان ۱۰ سال، مطالبات دولت تسویه و سهام آزاد شود. در غیر این صورت یا باید مشمولین از منابع خود باقیمانده اقساط را تامین نمایند یا از محل فروش بخشی از سهام واگذار شده این مطالبات تسویه خواهد شد.

 

سالانه چه میزان سود از سوی سهام عدالت تقسیم شده است؟

برای سال ۸۵، مبلغ ۴۰ هزار تومان به طور یكسان میان تمام مشمولین سهام عدالت همان سال تقسیم شده است. برای سال ۸۶ هم به مشمولینی كه از تخفیف برخوردار بودند، ۸۰ هزار تومان سود و به بقیه مشمولین مبلغ ۴۰ هزار تومان سود تعلق گرفته است. اما سود سهام عدالت در سال ۸۷ تعیین تكلیف نشده است.

در این خصوص هیچ تكلیفی وجود ندارد. علت این مساله نیز اجرای قانون اصل ۴۴ و قانون اساسی در سال ۸۷ بود كه در پی آن شورای عالی اجرای سیاست‌های كلی اصل ۴۴ با ریاست رییس‌جمهور و دبیری وزیر امور اقتصادی و دارایی اقتصاد تشكیل شد.

سازمان خصوصی‌سازی مدعی است كه كل سود سهام عدالت مربوط به سال ۸۷ باید صرف پرداخت اقساط شود. ضمنا سازمان خصوصی‌سازی مسوولیت وصول سود سهام عدالت از سال ۸۸ به بعد را نیز دارد.

به موجب آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۰۰ برنامه پنجم توسعه سازمان خصوصی‌سازی، مسوول وصول سود سهام عدالت در شركت‌های زیرمجموعه سهام عدالت شده و براساس مصوبه شورای عالی اجرای سیاست‌های كلی اصل ۴۴ شركت‌هایی كه در مهلت قانونی نسبت به پرداخت سود سهام عدالت اقدام نكرده‌اند، سازمان خصوصی‌سازی موظف به دریافت اصل سود و جریمه تاخیر از آنهاست.

 

این رقم جریمه چه میزان در نظر گرفته شده است؟

در مصوبه شورای عالی اجرای سیاست‌های كلی اصل ۴۴ قانون اساسی، میزان این جریمه تعیین نشده است، اما در مذاكرات مبنای این جریمه نرخ سود اوراق مشاركت در نظر گرفته شده است.

 

سود سهام عدالت تا چه زمانی به سازمان خصوصی‌سازی تعلق خواهد گرفت؟

طبق قانون حداقل تا پایان برنامه پنجم توسعه یعنی سال ۹۴.

 

انتهای سهام عدالت به چه چیزی ختم می‌شود؟ آیا سهام عدالت از قابلیت نقدشوندگی برای سهامدارانش برخوردار خواهد بود؟

تا پایان برنامه پنجم توسعه، هیچ سودی از بابت سهام عدالت به مشمولین قابل پرداخت نیست. باید در نظر داشت كه به طور قطع سود تقسیمی شركت‌ها پاسخگوی ارزش بهای سهام نخواهد بود. در میان مشمولین سهام عدالت، دهك اول از بدهی ۵۰۰ هزار تومانی برخوردارند یعنی بدهی آنها بابت سهام عدالت كمتر است كه این موضوع آنها را از احتمال آزادسازی سهامشان در زمان زودتر از موعد مقرر برخوردار می‌سازد.

البته آزادسازی این سهام سازوكار مشخصی می‌خواهد. در حال حاضر بابت سهام عدالت سهمی در اختیار مردم است كه قابل معامله نیست و خرید و فروش آن غیرمجاز است. اما چنانچه سهام شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس قابل معامله شود، عملا امكان خرید و فروش سهام مشمولین در بورس عملی خواهد شد.

 

ضمنا به موجب تصمیمات كمیسیون ویژه نظارت بر اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی، سهامداران شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی مردم هستند. شركت‌های تعاونی شهرستانی نیز به تعاونی‌های فراگیر ملی تبدیل می‌شوند كه می‌توانند به انجام فعالیت‌های خدماتی مشغول شوند.

 

شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی چه زمانی وارد بازار سرمایه خواهند شد؟

ورود شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی به بورس یا فرابورس دغدغه اصلی حال حاضر ماست. ورود این شركت‌ها به بازار سرمایه مستلزم افزایش سرمایه آنهاست. سرمایه این شركت‌ها در حال حاضر ۵ تا ۱۰۰ میلیون ریال است كه این سرمایه باید به میزان سهام عدالت متعلقه به مشمولین هر استان، افزایش یافته و به ازای آن سهام شركت سرمایه‌گذاری استانی بین مشمولین توزیع شود.

 

سرمایه در شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی از چه محلی افزایش خواهد یافت؟

سرمایه این شركت‌ها می‌تواند به قیمت قرارداد‌های خرید سهام آنها از سازمان خصوصی‌سازی افزایش یابد. از سوی كانون شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی و فرابورس چند پیشنهاد برای افزایش سرمایه آنها به كمیسیون تخصصی شورای عالی اجرای سیاست‌های كلی اصل ۴۴ قانون اساسی ارائه شده است. براساس این پیشنهاد افزایش سرمایه شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی می‌تواند از محل سلب حق‌تقدم از شركت‌های تعاونی شهرستانی كه به عنوان سهامداران آنها در مجمع حضور می‌یابند، صورت گیرد.

 

این اقدام به نفع مشمولین سهام عدالت براساس لیستی كه وجود دارد، صورت می‌گیرد. در واقع در این نوع از افزایش سرمایه پولی وجود ندارد، تنها به ازای تعداد مشمولین و بدهی‌های بلندمدت شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی به دولت یا سازمان خصوصی‌سازی و بدهكاران سهام عدالت مشمول، ترازنامه جدید تعلق می‌گیرد.

 

در حال حاضر در ترازنامه شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی از بابت سهام واگذار شده به مشمولین، تنها سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و بدهی‌های بلندمدت ثبت شده است. درخصوص قابل معامله شدن آن نیز به موجب پیشنهاد مزبور فروش سهام شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی، بدهی از بابت اصل‌ بهای سهم به شركت سرمایه‌گذاری استان ذی‌ربط و سپس به سازمان خصوصی‌سازی پرداخت می‌شود تا به این واسطه سهم آزاد و از طریق كارگزاری‌ها قابل معامله باشد. همچنین پیشنهاد شد كه براساس نرم‌افزارهای مخصوص، كارگزار بتواند با كسر هزینه‌های معاملات مبادرت به فروش سهام كند و پس از پرداخت اقساط از محل فروش این سهام به سازمان خصوصی‌سازی یا شركت سرمایه‌گذاری استانی، مابه‌التفاوت آن به عنوان سود به سهامدار پرداخت شود.

 

آیا این پیشنهاد مورد موافقت قرار گرفته است؟

این پیشنهاد البته با برخی از مخالفت‌ها مواجه شد. با توجه به ماده ۳۵ قانون اصل ۴۴، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی، سهامدار اصلی شركت‌های سرمایه‌گذاری‌های استانی را شركت‌های تعاونی شهرستانی می‌داند كه به موجب آن مردم هم سهامدار شركت‌های تعاونی شهرستانی هستند. بر این اساس در افزایش سرمایه‌ای كه از محل سلب حق‌تقدم از شركت‌های تعاونی شهرستانی به نفع مشمولین صورت می‌گیرد، شركت‌های تعاونی از اركان اصلی تصمیم‌گیری شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی عدالت حذف می‌شوند كه وزارت كار، رفاه و تعاون اجتماعی با این پیشنهاد مخالفت كرده است.

 

این وزارتخانه در این پیشنهاد به دغدغه خود از فروش سهام عدالت از سوی سهامداران اشاره كرده است. در حالی كه ما بر این باور هستیم كه منافع حاصل از سهام عدالت باید به مشمولین آن یعنی مردم برسد. مشمولین سهام عدالت باید به نحو مناسب از سهام خود منتفع شوند. این در حالی است كه براساس قانون مردم نه تنها مالكیت بلكه باید مدیریت سهام عدالت را نیز داشته باشند.

 

آیا نگرانی از فروش سهام عدالت و حضور برخی سودجویان در دادوستد این نوع سهام وجود دارد؟

آنچه كه از سوی مردم به عنوان سهام عدالت به فروش می‌رسد سهام شركت‌های سرمایه‌گذاری استانی است. حتی ورود یك شخص در ۱۰۰ درصد سهام یك شركت سرمایه‌گذاری استانی تاثیر چندانی در شركت‌های حاضر در پرتفولیوی سهام عدالت ندارد. برخی‌ها اصرار دارند كه كسب سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون در اقتصاد كشور باید از طریق سهام عدالت صورت گیرد. این در حالی است كه فعالیت‌های بخش تعاون باید پس از بسترسازی‌های مناسب گسترش یابد. تا مردم و فعالان اقتصادی در این مسیر جذب و موجبات افزایش سهم واقعی بخش تعاون در اقتصاد كل كشور شوند.

 

پس در نهایت شورای عالی اجرای سیاست‌های كلی اصل ۴۴ قانون اساسی این پیشنهادات شما را رد كرده است؟

كمیسیون تخصصی شورای عالی اجرای سیاست‌های كلی اصل ۴۴ قانون اساسی و كارگروه‌های تخصصی آن تاكنون چندین جلسه برای بررسی این موضوع تشكیل داده‌اند و در نهایت امیدواریم كه پیشنهاد كمیسیون تخصصی شورا درخصوص شیوه پیشنهادی فرابورس و كانون مبنی بر نحوه افزایش سرمایه شركت‌ها و همچنین اجرای قانون برای آزادسازی سهام عدالت، موجبات گشایش در امر سهام عدالت و امكان بهره‌مندی واقعی مشمولین از سهام واگذار شده، فراهم شود./دنیای اقتصاد