اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سودجویی با جعل داروی آمریکایی


عضو هیئت مدیره انجمن تالاسمی ایران، افزایش هزینه درمان بیماران تالاسمی را حاصل دعواهای مدیریتی و سودجویی منفعت برندگان دارو دانست.

خبرگزاری مهر: عضو هیئت مدیره انجمن تالاسمی ایران، افزایش هزینه درمان بیماران تالاسمی را حاصل دعواهای مدیریتی و سودجویی منفعت برندگان دارو دانست.

دکتر محمود هادی پور گفت: عده ای از همان اول می خواستند کل کشور و سلامت بیماران را برای منافع مالی خود قبضه کنند. این افراد در همان ابتدا تلاش کردند با حذف کامل واردات دارو همه بیماران را ملزم به استفاده از داروهایی کنند که منافع سرشاری برای خودشان داشت. چنین خواسته ای نه با حقوق بیمار مطابقت دارد نه اساسا حتی در کشورهای کمونیستی اجرا می شود. خنده آور اینکه یکی از سودجویانی که سابقه جعل منبع علمی در نامه نگاری دارد بطور مستمر خواسته خود را مستند بر بازار دارویی آمریکا مطرح می کند که این امر نشر کذب است.

وی افزود: وزارت بهداشت بدون در نظر گرفتن حقوق بیماران در بسیاری از موارد و تحت فشار لابی های این افراد حق دسترسی و انتخاب داروی مناسب برای بیماران را نادیده گرفت. اما خواسته این افراد تمامی ندارد و اکنون با دادن آدرس غلط زندگی بیماران خاص به ویژه تالاسمی ها را به خطر انداخته اند.

هادی پور افزود: از آنجا که داروی بیماران خاص با حمایت دولت توزیع می شود و بازار مشخص، سهل الوصول و دولت محوری است، طمع بسیاری از افراد با نفوذ را برای کسب درآمد آسان برانگیخته است. این افراد که از ورود به بازارهای بین المللی و کسب درآمد از طریق رقابت ناتوان هستند، تصمیم دارند با کسب درآمد از زندگی تالاسمی ها خرج تفریحات خارجی اقوام خود و اتومبیل های لوکس خارجی خود را به دست بیاورند. به همین منظور با نادیده انگاشتن حمایت های بی حد و حصر وزارت بهداشت از منافع گروهی خود و با به خطر انداختن زندگی بیماران تالاسمی درصدد گرفتن باج بیشتر از وزارت متولی سلامت هستند.

عضو هیئت مدیره انجمن تالاسمی با تاکید بر اینکه وظیفه وزارت بهداشت حمایت از بیماران و تضمین سلامت مردم است، افزود: اگر خاطیانی که بدون کسب مجوز منابع ماده اولیه و مواد همراه داروی خود را تغییر داده بودند و کسانی که داروهایی را که به محل تولید ویژه و تحت کنترل نیاز دارد در محل های فاقد استاندارد مناسب تولید می کردند، منطبق با قانون مجازات می شدند امروز شاهد این شیوه باج خواهی نبودیم. اگر قانون شفاف در نظارت بر محصولات دارویی و بهداشتی بر ارجحیت سلامت مردم تاکید می نمود، امروز هیچکس قادر نبود داخلی یا وارداتی بودن یک محصول را بر اساس سود شخصی خود از آن محصول تفسیر کند.

وی ادامه وضعیت فعلی را برای حیات بیماران تالاسمی و نظام سلامت کشور خطرناک ارزیابی نمود و از دولت و سایر نهادها خواست با حذف لابی هایی که سلامت مردم را به مخاطره می افکند، به یاری بیماران تالاسمی بشتابند.


ویدیو مرتبط :
تناقض بزرگ آمریکایی ها در تحریم داروی هزاران بیمار ایرانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دردسر تزریق داروی آمریکایی برای بیماران ایرانی



اخبار,اخبار اجتماعی , سازمان غذا و دارو

تعداد قابل توجهی از بیماران بر اثر تزریق چشمی یک داروی آمریکایی در یکی از کلینیک‌های خصوصی تهران دچار مشکل بینایی شدند به طوری که سازمان غذا و دارو برای آزمایش این دارو اقدام کرده و حتی وزیر بهداشت نیز دستور رسیدگی ویژه داده است.

به گزارش تسنیم، دوشنبه 11 اسفند در پی تماسی از طرف یکی از همراهان بیمار، اعلام شد که در کلینیک «ر» یکی از کلینیک‌های چشم پزشکی خصوصی تهران تعداد قابل توجهی از بیماران پس از تزریق داروی «آواستین» دچار درد شدند و هم اکنون نیز چشمان آنان هیچ روشنایی ندارد و نمی‌توانند جایی را مشاهده کنند.

بر این اساس در تماس نخست با مسئولان مربوطه وزارت بهداشت و با توجه به عدم اطلاع آنان در ساعات اولیه این رویداد به صورت غیررسمی تکذیب شد، در نهایت با مراجعه خبرنگار تسنیم به کلینیک یاد شده وقایع به صورت دیگری رقم خورد و معلوم شد که این حادثه واقعیت دارد.

تعداد قابل توجهی بیمار پس از تزریق داروی آمریکایی «آواستین» دچار مشکل نابینایی شده بودند، به طوری که یکی از همراهان بیماران به تسنیم عنوان کرد: پدرم بیماری دیابت دارد و برای این‌که لیزر نشود تاکنون در چند نوبت (6 تا 7 بار) داروی «آواستین» را به چشمانش تزریق کردیم که تا به حال هم مشکلی نداشت ولی در پی آخرین تزریق چشمان پدرم؛ و در مسیر برگشت به منزل دچار درد شدیدی شد و در نهایت آن چشمش که تزریق صورت پذیرفته بود دیگر نمی‌تواند چیزی را مشاهده کند.

خبرنگار تسنیم در حین صحبت با همراه این بیمار از سوی یکی از مسئولان پرستاری کلینیک با برخوردی تُند مواجه شد. این مسئول از خبرنگار تسنیم درخواست کرد تا از کلینیک بیرون رود و گرنه با 110 تماس می‌گیرد اما در نهایت، ماجرا با وساطت مدیرعامل کلینیک ختم به خیر شد.

مدیرعامل کلینیک با دعوت از خبرنگار و برخی از همراهان بیماران به یکی از اتاق‌های کلینیک با تأیید این حادثه برای چشم بیماران توضیح داد. وی گفت: تزریق این داروی آمریکایی (آواستین) که از طریق رسمی و قانونی نیز تهیه شده است توسط یکی از متخصصان به نام (دکتر پ) که یکی از پزشکان ارزشی و خوب جامعه پزشکی است انجام شده و به احتمال زیاد این مشکل بر اثر دارو بوده است زیرا عوارض دارویی همیشه در چنین مواقعی مطرح است.

مدیرعامل کلینیک با دعوت از ایجاد آرامش و پرهیز از پرداختن رسانه‌ای به این حادثه که باعث استرس برای بیمار و شخص پزشک می‌شود درخواست ‌کرد تا همراهان بیماران برای شنیدن توضیحات بیش‌تر منتظر پزشک معالج باشند زیرا دکتر در اتاق عمل است و مشغول اقدامات لازم برای این بیماران است، همچنین مدیرعامل کلینیک (ر) عنوان کرد که کل کلینیک در اختیار این بیماران قرار گرفته است تا به امور آنان رسیدگی شود که البته همراهان بیماران به سخن مدیر کلینیک واکنش نشان دادند و اعتراض داشتند چرا کارهای درمان به کُندی صورت می‌پذیرد و چرا از صبح اینگونه به آنان توضیح شفاف و با طمأنینه داده نشد.

در نهایت براساس عرف کار رسانه و برای جلوگیری از هر گونه ترس در بین مردم و پرهیز از اختلال در درمان این بیماران تصمیم بر آن شد که تا اطلاع ثانوی این خبر منتشر نشود و از طریق وزارت بهداشت پیگیری‌های لازم صورت پذیرد، بنابراین حادثه به طور کامل به اطلاع مسئولان وزرت بهداشت رسید به طوری که از سازمان غذا و دارو بازرسی به این کلینیک اعزام شد و به گفته رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو؛ نمونه‌های ویال این دارو به آزمایشگاه سازمان غذا و دارو ارجاع داده شد تا آزمایشات لازم صورت پذیرد.

رئیس سازمان غذا و دارو در این خصوص به تسنیم عنوان کرد: این دارو از طریق رسمی وارد کشور شده و احتمال دارد نوع و روش تزریق درست نبوده است ولی در مجموعه برای نتیجه نهایی باید تا هفته آینده صبر کرد ولی اقدامات لازم برای این بیماران در حال انجام است.

حسین رستگار رئیس مرکز تحقیقات آزمایشگاهی غذا و دارو نیز در تشریح انجام آزمایشات بر روی این داروی آمریکایی به تسنیم بیان داشت: در حال حاضر ویال‌های این دارو به آزمایشگاه سازمان غذا و دارو انتقال یافته است و باید منتظر نتایج شد ولی مطمئناً در صورت هر گونه مشکل در این دارو با نمایندگی کارخانه سازنده برخورد جدی صورت می‌پذیرد و اگر مشکل از جای دیگر بود نیز به صورت قانونی به این امر رسیدگی خواهد شد.

در این راستا در امروز 12 اسفند نیز یکی دیگر از همراهان بیماران در تماس با خبرنگار تسنیم عنوان کرد امروز سه شنبه 12 اسفند یک نماینده از طرف وزارت بهداشت به کلینیک آمد و اعلام کرد که دستور مستقیم وزیر بهداشت است که به صورت ویژه به این حادثه رسیدگی شود.

این همراه بیمار به تسنیم عنوان کرد: در حال حاضر اقدامات درمانی بر روی چشم بیماران انجام شده است ولی چشم برخی از آنان روشنایی ندارد و ما نگران هستیم، بنابراین درخواست داریم که یک تیم فوق تخصصی چشم پزشکی از طرف وزارت بهداشت برای درمان این بیماران که بالغ بر 21 چشم 16 بیمار است (برخی بیماران یک چشم و برخی دیگر دو چشم) رسیدگی فوری انجام شود و تقاضا داریم وزیر بهداشت که خودش از استادان فن در این رشته است خودشان در این جا حضور یابند زیرا هم باعث دلگرمی ما می‌شود و طرفی هم دیگران نیز برای درمان چشم بیماران‌مان اقدام خواهند کرد زیرا سرعت عمل برای درمان در این حادثه بسیار مهم است، چون ما از روند درمانی کنونی که به کُندی صورت می‌پذیرد راضی نیستیم.
اخبار اجتماعی - تسنیم