اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سوختی که قرار است جهان را دگرگون کند



آمریکا,سوختی که قرار است دنیا را دگرگون کند,سوخت

سوختی که قرار است جهان را دگرگون کند

آمریکا تا چند سال دیگر به قطب انرژی جهان تبدیل می‌شود، تحولی که نه تنها بازار انرژی جهان بلکه بازار کار را نیز دگرگون خواهد کرد.

معادلات انرژی در جهان در تغییر است. شاید برای نفت‌دارهای سنتی خبر خوبی نباشد، اما چه خوب و چه بد، طبق آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، قرار است در سالهای آینده عرضه بالا برود و رقابت برای ربودن مشتریها به اوج خود برسد.

ماجرا از تولید روزافزون نفت و گاز آمریکاییها شروع شد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ لوموند، کشف و استخراج سوخت جدیدی که قرار است معادلات سوختی و انرژی جهان را تغییر دهد، در ایالات متحده آمریکا روند پرسرعت‌تری به خود گرفته است. سنگ شیست (Schist) یا شیل (Shale) یا ماسه سنگ، منبع جدیدی است که دو اقتصاد اول و دوم جهان به وفور از آن دارند. سنگی غنی که حاوی نفت، گاز و روغن بوده و آمریکا در حال حاضر تکنولوژی استخراج آن را در بهترین وضعیت داراست.

آمریکا,سوختی که قرار است دنیا را دگرگون کند,سوخت

شمار ایالت‌های آمریکایی که به حلقۀ استخراج‌کنندگان نفت و گاز از سنگ شیست (یا شیل) میپیوندند، در حال افزایش است. داکوتا، کالیفرنیا، تگزاس، لوئیزیانا، سانفرانسیسکو و نیوریورک از جمله آنهاست. در این میان ایالت داکوتا پرچمدار استخراج نفت و گاز شیست است. البته ذکر این مسئله ضروری است که ایالت کالیفرنیا با ظرفیت 15 میلیارد بشکه نفت(4 برابر داکوتا) در رأس ذخایر شیست قرار دارد و از منابع شیست نیویورک نیز سال گذشته 50 میلیارد مترمکعب گاز تولید شد.

کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که استخراج نفت و گاز شیست در آمریکا تا 15 سال آینده بین 500.000 تا 2.8 میلیون عدد شغل ایجاد خواهد کرد. به علاوه تا سال 2020 نیز نزدیک به 25 میلیارد دلار (19.5 میلیارد یورو) به حجم مالیاتهای محلی خواهد افزود.

در ویلیستون (واقع در ایالت داکوتای شمالی)، تب طلای سیاه 10 برابر شده است، ایالتی که بر روی سفرۀ غنی شیست خوابیده و تکنولوژی هیدرولیک (شکستن لایه‌های سنگی از طریق تزریق پرفشار مایعی مرکب از آب، مواد شیمیایی و شن، نفت و گاز آزاد می‌شود) را در اختیار دارد؛ تکنولوژی جدیدی که در برخی از کشورها از جمله فرانسه، کاربرد آن ممنوع است، اما ایالت داکوتای شمالی از سال 2006 تاکنون در حال استخراج طلای سیاه به همین شیوه است: ایالت فراموش شده و بی‌اهمیت داکوتای شمالی در مدت 6 سال تولید خود را 150 برابر کرده و آن را به طرز شگفت‌آوری به 660.000 بشکه در روز رسانده است. این قطب نفتی در مقایسه با سایر ایالت‌های آمریکا(با سالانه 78000 دلار) بالاترین دستمزدها و پائین‌ترین نرخ بیکاری را دارد.(3.2% و در ویلیستون 1%)

در اینفوگرافیک ذیل نحوۀ استخراج نفت و گاز از سنگ شیست را می‌بینید

آمریکا,سوختی که قرار است دنیا را دگرگون کند,سوخت

کلی آرمسترانگ، نمایندۀ جمهوریخواه در پارلمان ایالت در این باره می‌گوید: تنها دو خطر وجود دارد که می‌تواند وضعیت فعلی را تهدید کند: کاهش جهانی قیمت نفت و همچنین ملاحظات و قوانین زیست محیطی که واشنگتن می‌تواند وارد این پروسه کند. وی می‌افزاید: ما به طور کامل تنها و ایزوله شده بودیم اما امروز همۀ جهان در حال چرخش به سمت ماست و با کشف هر حلقۀ چاه در ایالت داکوتا، آمریکا استقلال بیشتری در حوزۀ نفت و گاز بدست می‌آورد و نیازش به جهان خارج کمتر می‌شود.

همین مسئله سبب جذب شمار زیادی از کارگران از ایالتهای مختلف به این منطقه شده است. آبل جانسون، 25 ساله، پدر یک خانواده است و از ایالت میسوری به داکوتا آمده و از حقوق سالانۀ خودش بسیار راضی است. او در سال 2012 نزدیک به 115.000 دلار حقوق گرفت و از یک سال پیش در نزدیکی ویلیستون زندگی می‌کند. از در یک خانۀ متحرک به همراه 6 هم اتاقی در آن زندگی می‌کند. آبل میگوید: " زندگی در اینجا بدون همسر و فرزندانم سخت است، به خصوص در روزهای تعطیل و پس از 15 ساعت کار کردن. با این حال بدهیهایم پرداخت می‌شود، فرزندانم بزرگ می‌شوند و یک حساب پس‌انداز دارم، اما از هیچ چیز استفاده نمی‌کنم"

سایرین نیز به همین انگیزه به منطقۀ پرکار داکوتای شمالی می‌آیند. خانواده‌هایی که برای پرداخت وام مسکن، نجات خانواده‌هایشان از ورشکستگی به این منطقه می‌آیند. ویکتور براون، 22 ساله دارد و در هفته 80 ساعت در ازای 40.000 دلار کار می‌کند.

ایالت داکوتای شمالی همیشه ایالتی فقیر بوده در حالیکه بر بستری از طلا آرمیده است: 1.2 میلیارد دلار مازاد در سال 2013 و با بودجۀ 7 میلیارد دلاری. اما این پولها کجا میرود؟ به ظاهر برای فعالیتهای عمرانی و ساخت راه و جاده به کار نمی‌رود. چه آنکه هنوز در این ایالت حمل و نقل عمومی به معنای واقعی آن وجود ندارد. گفته می‌شود بخش قابل توجهی از این هزینه‌ها به بخش‌های شرقی ایالت می‌رود؛ جایی که رأی دهندگان در آنجا سکونت دارند؛ اما از چاههای نفت خبری نیست.

با این حال نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که با گسترش، کشف و استخراج بی‌اندازۀ چاههای جدید نفت، وضعیت زندگی در داکوتا و شهرهای اطراف آن تا اندازۀ زیادی مختل شده است، بخش دامپروری آسیب دیده و تبعات زیست محیطی استخراج هیدرولیکی نگرانی‌های زیادی را برانگیخته است.

در نقشۀ ذیل ذخایر نفت و گاز شیست در کشورهای مختلف جهان را مشاهده می‌کنید:

آمریکا,سوختی که قرار است دنیا را دگرگون کند,سوخت

 

/خبر آنلاین

 

 

 


ویدیو مرتبط :
جهان خود را با Holograms دگرگون کنید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اگر به ایران حمله شود، تمام منافع امریکا در سراسر جهان مورد هدف قرار می گیرند/امریکایی ها می دانند که ما چه نوع کشوری هستیم



 

 

 

 

 

آمریکا , منافع آمریکا , حمله به ایران , بمب اتمی

 

 

 

رویترز نوشت: سفیر ایران در روسیه گفت: در صورت حمله امریکا، ایران قادر به حمله به منافع امریکا در سراسر جهان است.

محمود رضا سجادی گفت: حمله به ایران از سوی امریکا اشتباه بزرگی است و به مانند یک خودکشی می ماند.

وی که در یک کفرانس خبری در مسکو حضور داشت، گفت: امریکایی ها می دانند که ایران چه نوع کشوری است. همه ی انها از وحدت مردم ایران اگاه هستند.

سفیر ایران در مسکو تصریح کرد: برای همین است که ایران کاملا اماده ی انجام حملات تلافی جویانه ی به امریکا در سراسر جهان است.

وی که از طریق یک مترجم، سخن می گفت، افزود: اگر امریکا این حمله را انجام دهد، به سرعت پشیمان می شود. به این دلیل که ما لیستی از اقدامات تلافی جویانه داریم.

وی گفت: موضوع حمله به ایران چندین سال است که در برنامه کاری امریکا قرار دارد. اما ایران هرگز اغاز کننده ی جنگ نخواهد بود..../انتخاب