اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سه گره اصلی در مذاکرات از زبان مقام فرانسوی



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

هرلحظه از مذاکرات هسته ای در لوزان با یک خبر جدید در خصوص گره های موجود در مذاکرات همراه است. دقایقی پیش خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات فرانسوی که احتمالا یکی از مقام های ارشد این کشور حاضر در لوزان است نوشت: این دیپلمات اعتقاد دارد که اکنون زمان گفتن بله یا خیر است.

به گزارش تابناک، این مقام فرانسوی گفته در حال حاضر سه گره اصلی در مذاکرات مانع از اعلام موفقیت در این مرحله و تا این زمان شده است: مدت زمان توافق هسته ای، چگونگی برداشته شدن تحریم های سازمان ملل  و مکانیسم نظارت بر تعهدات طرفین در صورت رسیدن به توافق نهایی.

در مورد آخر باید نهاد مسئول یا کمیته ویژه ای وجود داشته باشد که میزان وفای به عهد ایران به تعهدهای فنی انجام شده را تایید کند و از سوی دیگر مراقب تحریم هایی باشد که باید طبق تعهد طرف مقابل از میان برداشته شود. در شرایط تخلف هرکدام از طرفین هم این کمیته یا نهاد نظارتی مسئول پیگیری خواهد بود.

این دیپلمات فرانسوی در این خصوص به خبرگزاری فرانسه می گوید: اگر این سه مورد حل شود ، می توانیم بگوئیم به توافق  در این مرحله نزدیک شده ایم. شرایط رسیدن به توافق امروز بهتر از سه ماه پیش است.

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
سه هدف اصلی ایران در مذاکرات هسته ای از زبان عراقچی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مقام ارشد آمریکایی:مسائل یک شبه حل نمی‌شود/ابعاد غنی‌سازی، شفافیت و ذخایر اورانیوم محورهای اصلی مذاکرات



 غنی‌سازی، شفافیت برنامه هسته‌ای و سرنوشت ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران

مقام ارشد آمریکایی:
مسائل یک شبه حل نمی‌شود/ابعاد غنی‌سازی، شفافیت و ذخایر اورانیوم محورهای اصلی مذاکرات

یک مقام ارشد آمریکایی با بیان اینکه ژنو می‌تواند نقطه آغاز حل مسائل باشد، گفته است که در این مذاکرات سه محور ابعاد غنی‌سازی، شفافیت برنامه هسته‌ای و سرنوشت ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران مورد بحث قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «المانیتور»، یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید نباید انتظار داشت موضوع هسته‌ای ایران در مذاکرات «ژنو» به نتیجه نهایی برسد، اما این مذاکرات می‌تواند شروعی برای حرکت به سمت نتیجه‌گیری باشد.

این مقام ارشد آمریکایی که در جمع گروهی از خبرنگاران صحبت می‌کرد، در این مورد گفت: هیچ‌کس نباید انتظار داشته باشد یک شبه به نتیجه برسیم. بالاخره باید از یک جا شروع کنیم و ما امیدواریم که اینجا همان نقطه آغاز باشد. امیدواریم ایرانی‌ها با پیشنهادی معتبر به میز مذاکره آمده باشند... امیدواریم بتوانیم لحن مثبت را به توافقی در مورد نحوه چگونگی حرکت رو به جلو، تبدیل کنیم.

دور جدید مذاکرات هسته‌ای از فردا به مدت دو روز در ژنو سوئیس برگزار می‌شود. ایران اعلام کرده است که طرحی مدون در این مذاکرات ارائه می‌کند که نقطه آغاز و پایان و مراحل میانی گفت‌وگوها را مشخص می‌کند. دور قبلی مذاکرات در سطح وزیران خارجه در حاشیه اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد. شرکت‌کنندگان در آن نشست، مذاکرات را مثبت و دارای لحنی متفاوت از قبل توصیف کردند.

مقام آمریکایی در تشریح برنامه 1+5 در دور جدید مذاکرات است: ما به دنبال گام‌هایی مشخص در زمینه موضوعاتی مشخص هستیم. میزان و ابعاد برنامه غنی‌سازی، میزان شفافیت مجموعه برنامه هسته‌ای و ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از جمله این موارد هستند.

دیپلمات‌های عضو 1+5 اعلام کرده‌اند که ایران هنوز بسته پیشنهادی خود را به آن‌ها ارائه نکرده است. «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و «کاترین اشتون» نماینده ارشد اتحادیه اروپا در امور خارجی امشب شام کاری خواهند داشت. مذاکرات از فردا ساعت 9:30 صبح به وقت محلی آغاز می‌شود./فارس