اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سه گانه ریاست مجلس‌ دهم


چه كسی رئیس مجلس دهم خواهد شد؟ این پرسشی است كه این روزها رسانه‌های شنیداری و دیداری با دقت فراوان به آن می‌پردازند.

روزنامه آرمان- احسان اسقایی: چه كسی رئیس مجلس دهم خواهد شد؟ این پرسشی است كه این روزها رسانه‌های شنیداری و دیداری با دقت فراوان به آن می‌پردازند.

محمد رضا عارف معاون اول دولت اصلاحات، فرد خوش نامی كه توانست با كناره‌گیری خود درانتخابات۹۲ نام نیكی در میان اصلاح‌طلبان به جای بگذارد و تاكنون از سوی جریانی در اصلاحات مهم‌ترین گزینه اصلاح‌طلبان برای تصدی ریاست قوه مقننه معرفی می‌شود. ازسوی دیگرساختارمجلس دهم تا این زمان به شكلی است كه كرسی‌های پارلمان در میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان تقریبا به صورت مساوی تقسیم شده است و ۷۹ كرسی باقی مانده به طور یقین آرایش سیاسی مجلس دهم را می‌تواند در صورت اقبال مردم به هر كدام از دو طیف اصلاح‌طلب و اصولگرا تغییر دهد.

آرایش مجلس در گرو مرحله دوم


اگر اصولگرایان بتوانند در نبرد مرحله دوم در اكثریت قرار بگیرند، بدون تردید شانس علی لاریجانی شخصی كه ریاست مجلس نهم را برعهده داشت، در پرونده هسته‌ای در مقابل تندروها ایستادگی كرد و از سوی دیگر مورد اقبال طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان و اعتدالیون است بیش از هر كاندیدای دیگری خواهد شود و عارف نیز احتمال دارد به عنوان نایب‌رئیس مجلس دهم بر آن كرسی تكیه بزند.

تغییرمیدان بازی با ورود مطهری


اما چند روز پیش ضلع سومی به دو ضلعی رقابت‌های هیات رئیسه مجلس افزوده شد. علی مطهری دراینستاگرام خود اعلام كرد كه احتمالا كاندیدای نایب‌رئیسی مجلس خواهد شد. احتمالی كه فضای بازی رسانه‌ای و واقعی تعیین قدرت در مجلس آینده را با تغییر روبه‌رو كرد. اگر قرار باشد وی كه از افراد مطرح در میان نمایندگان اصلاح‌طلب و اصولگراست بر كرسی نایب‌رئیسی اول مجلس تكیه بزند زمین بازی تغییر خواهد كرد و در صورت تكیه عارف یا لاریجانی بر كرسی ریاست قوه مقننه یكی از آنها باید نایب ر ئیس دوم مجلس شود.

اما به نظر می‌رسد علی مطهری نیز چندان تمایلی به نایب‌رئیسی اول مجلس نداشته باشد و شخصا ترجیح دهد در كسوت نایب‌رئیسی دوم بنشیند تا هیات رئیسه قوی و كارآمدی مجلس دهم را زعامت كنند. البته نباید از نظر دور داشت كه این نماینده مردم تهران دیروز درباره كاندیداتوری‌اش برای نایب‌رئیس مجلس دهم ابراز بی‌اطلاعی كرد. اما به‌طور واضح این احتمال را رد نكرد و تنها به تكذیب موضوعی پرداخت كه به نقل از نوشتار اینستاگرامی از او منتشر شده بود.

جریان اصولگرایی و قدرت از دست رفته

 اصولگرایان به عنوان مهم‌ترین رقیب اصلاح‌طلبان در لایه‌های مختلف قدرت در ایران با روی كار آمدن دولت روحانی دچار انشقاق زیادی شده‌اند. برخی از اصولگرایان اعتدالی دیگر حاضر نیستند باتندروهای این جریان همنشین شوند ولی تندروهای این جریان تصمیم دارند با قدرت به عرصه سیاست باز گردند و این به معنی انشعاب بخش تندروی این جریان از اعتدالیون اصولگراست. امری كه به‌شدت در بدنه اجتماعی اصولگریان نیز تاثیر می‌گذارد و آنها را به چند لایه تقسیم خواهد نمود.

 از سوی دیگر تعداد قابل توجهی از تندروهای جریان اصولگرا نتوانسته‌اند به مجلس راه یابند و دستی در آرایش قدرت سیاسی در مجلس آتی نداند اما اعتدالیون این جناح نمی‌توانند زیر بار ریاست یك اصلاح‌طلب بر مجلس بروند در صورتی كه اصلاح‌طلبان مجلس دهم به دلیل رشد یافتگی سیاسی در سال‌های اخیر و آرزوی توفیق برای دولت روحانی در صورت عدم كاندیداتوری یا عدم تمایل عارف برای ریاست مجلس به راحتی می‌توانند با لاریجانی در جهت هماهنگی مجلس با دولت برای تضمین پیروزی روحانی در سال ۹۶ تن به تداوم ریاست رئیس كنونی دهند. چنین ساختار و تمایلی در بین اصلاح‌طلبان و اعتدالیون راه یافته به مجلس است كه به احتمال زیاد به شانس لاریجانی برای نشستن بر كرسی مجلس دهم خواهد افزود.

مثلث لاریجانی، عارف و مطهری

 در كسوت قدرت قرار گرفتن لاریحانی، عارف و مطهری كه مورد تایید دو شهر تاثیرگذار در عرصه تاریخ معاصر ایران یعنی قم و تهران هستند، می‌تواند قبل از هر موضوعی تندروی از سوی هر دو جناح را در مجلس آینده به حاشیه برده وآنها را درحالتی قرار دهد كه نتوانند همانند مجلس نهم در متن فعالیت‌های مجلس قرار گرفته و حاشیه‌سازی كنند. چنین مجلسی با ساختار قدرت تقسیم شده میان دو جناح كشور از صدر تا ذیل می‌تواند نوید بخش حركتی نو و پویا در عرصه تعاملات سازنده در بخش‌های مختلف كشور برای سرعت بخشیدن به مسیر رو به شد فعلی در عرصه داخلی و خارجی باشد و فصلی جدید در عرصه سیاست ورزی تعامل محور میان دو جناح اصلی كشور را به وجود آورد.


ویدیو مرتبط :
معرفی سریال درام : سه‌ صفر---داستان یک تراژدی سه‌ گانه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رقابت سه قطبی برای ریاست مجلس دهم


یک نماینده مستقل مجلس نهم گفت: اگرچه رقابت نهایی برای ریاست مجلس دهم بین «لاریجانی» و «عارف» خواهد بود اما احتمال شکل‌گیری قطب سوم و شکسته شدن آرای یکی از آن ها در صورت نتیجه‌بخش نبودن رایزنی‌ها وجود دارد.

خبرگزاری ایسنا: یک نماینده مستقل مجلس نهم گفت: اگرچه رقابت نهایی برای ریاست مجلس دهم بین «لاریجانی» و «عارف» خواهد بود اما احتمال شکل‌گیری قطب سوم و شکسته شدن آرای یکی از آن ها در صورت نتیجه‌بخش نبودن رایزنی‌ها وجود دارد.

مجید منصوری اظهار کرد: با توجه به مشخص شدن نتایج مرحله دوم انتخابات مجلس دهم حدود 55 درصد مجلس در اختیار حامیان دولت و 45 درصد در اختیار اصولگرایان خواهد بود.

نماینده مردم لنجان در مجلس نهم وزن اعتدالیون، اصلاح‌طلبان و اصولگرایان مجلس دهم را نزدیک به هم دانست و افزود: برای تعیین رییس مجلس دهم باید منتظر نتایج جلسات داخلی کاندیداها و رایزنی‌های بزرگان جریان‌های سیاسی ماند چه بسا در این رایزنی‌ها رای اصولگرایان برای ریاست مجلس یا ترکیب هیات رییسه به اصلاح‌طلبان باشد.

وی پیش‌بینی ترکیب نهایی هیات رییسه و ریاست مجلس دهم را منوط به تشکیل شعب، خواندن اعتبارنامه‌ها در صحن علنی و تعیین هیات رییسه سنی این مجلس در کنار مولفه‌های تاثیرگذار خارج از مجلس دانست و افزود: به دلیل نزدیکی وزن اعتدالیون، اصلاح‌طلبان و اصولگرایان ممکن است برای ریاست مجلس سه قطب شکل بگیرد که قطب سوم تاثیر زیادی در افزایش آرای «عارف» یا «لاریجانی» داشته باشند البته این پیش‌بینی به نتایج رایزنی‌های بزرگان سیاسی و توافقات احتمالی کاندیداهای مجلس دهم بستگی نزدیکی دارد.