اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سه استیضاح ، دو قربانی



 

سه استیضاح ، دو قربانی

 

سرنوشت وزیر نیرو چه خواهد بود؟

سه استیضاح ، دو قربانی

ماراتن استیضاح وزیر نیرو فردا در حالی به خط پایان می رسد كه از چند جهت بی سابقه بوده و از نكات برجسته تاریخ فعالیت مجالس در جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود.

نخست آنكه طرح استیضاح یك بار در حدود یازده روز قبل اعلام وصول و پس از چهار روز نیز برای محكم كاری بیشتر بار دیگر اعلام وصول شد و این مساله با توجه به وجود آیین نامه نحوه اداره مجلس و قوانین بالادستی درخصوص نحوه وصول طرح ها و نیز ساز و كار اجرای آن بسیار عجیب می نماید!

دوم آنكه این استیضاح اگر چه با مخالفت هیات رئیسه به ویژه شخص ابوترابی فرد كه به هنگام تصدی مسئولیت شركت آب و فاضلاب كشور توسط مجید نامجو و سیلی خوردن او توسط یكی از نمایندگانی كه در حال حاضر نیز طرح استیضاح را امضا كرده، از نزدیك شاهد ماجرا و كظم غیظ و به نماز ایستادن نامجو به جای پرخاش متقابل بود از یك طرف و نیز نظر مخالف دكتر لاریجانی، رئیس مجلس هشتم كه شاهد فعالیت های وزارت نیرو به ویژه در عرصه آبرسانی به قم و مدیریت خشكسالی در آن استان بوده از طرف دیگر مواجه بود ، اما شرط اعلام وصول آن از سوی رئیس مجلس، لزوم ثبات رای نمایندگان و عدم باز پس گیری امضاها عنوان شد چرا كه ماجرای پس گرفتن امضاهای طرح استیضاح اعلام وصول شده حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش و نیز ماجرای اختلاف دولت و مجلس بر سر تعداد امضاهای استیضاح دكتر بهبهانی، ضرورت سخت گیری رئیس مجلس در اعلام وصول طرح استیضاح وزیر نیرو را بیش از پیش ایجاب می كرد.

نكته سوم اینكه استیضاح مجید نامجو، سومین طرح استیضاح از سوی مجلس هشتم به شمار می رود كه شاید در نوع خود ركورد جالبی در تعامل بین مجلس ودولت باشد.

پیش از این نمایندگان مجلس هشتم در اولین گام مرحوم علی كردان را به دلیل ارایه و استفاده از مدرك جعلی دكترای حقوق از دانشگاه آكسفورد با رای عدم اعتماد بدرقه كرد و این در حالی بود كه  نمایندگان طیف های اصول گرا و اصلاح طلب برای باز پس گیری رای اعتماد داده شده به وزیر اسبق كشور اتفاق نظر داشتند.

استیضاح جنجالی وزیر راه و ترابری دولتهای نهم و دهم كه به عنوان استاد رئیس جمهور و شیخ الوزرا در كابینه حضور داشت و عدم حضور وی و دكتراحمدی نژاد در روز رای اعتماد كه برای نخستین بار در تاریخ سیاسی پس از پیروزی انقلاب اسلامی رخ داد، سبب ایجاد  همگرایی بین عموم نمایندگان -فارغ از گرایش های سیاسی- در رای ندادن دوباره به دكتر بهبهانی بود، به گونه ای كه رئیس مجلس نیز از  نشان دادن رای خود به هنگام واریز آن به گلدان های اخذ رای خودداری نكرد.

استیضاح سوم كه قرعه آن به نام وزیر نیروی دولت دهم درآمده است از دو جهت قابل توجه است:

اول آنكه مجید نامجو با 210 رای، بیشترین رای را بین وزیران نیروی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دست آورده است و دوم این که اولین وزیر نیرو پس از پیروزی انقلاب است كه مزه ناگوار استیضاح را می چشد، اگر چه ذكر این نكته ضروری است كه وزیران وقت نیرو همواره از سوی مجالس هم عصرشان با حربه استیضاح تهدید شده بودند اما هیچگاه پای آنها برای استیضاح به مجلس باز نشد.

نكته چهارم درخصوص سه استیضاح صورت گرفته از سوی مجلس هشتم رویكرد متفاوت افكارعمومی و رسانه های گروهی در قبال موضوع استیضاح بود.

استفاده از مدرك جعلی دكتری از سوی علی كردان ، وزیر وقت كشور و نیز سقوط هواپیمای مسافربری تهران – ارومیه در كنار بسیاری از كاستی ها و وعده های بدون اجابت وزیر سابق راه و ترابری سبب ایجاد فضای روانی و رسانه ای سنگین علیه این دو وزیر مورد استیضاح قرار گرفته ، شد و طبیعی بود كه فضای رسانه ای و افكارعمومی از یك سو و جو حاكم بر مجلس از سوی دیگر، نتیجه ای جز سقوط وزیران كشور و راه و ترابری نمی توانست داشته باشد.

اما در مورد مجید نامجو، به دلیل طرح موضوع استیضاح در یك بازه زمانی نامناسب و مطرح بودن بحث بررسی بودجه سال آینده و نیز ضرورت تمركز برای اجرای عالمانه قانون هدفمندی یارانه ها و شاید هم به خاطر كاراكتر بی حاشیه و کاری وزیر نیرو و مهمتر از همه تعلق او به یك خانواده ارزشی كه دو پسر را تقدیم انقلاب نموده است، یك فضای مثبت در رسانه ها و افكارعمومی و نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نفع ابقا شكل گرفت، به گونه ای كه در هفته گذشته بسیاری از نمایندگان مجلس هشتم كه در بین آنها نام روسای كمیسیونهای مختلف و اعضای هیات رئیسه نیز به چشم می خورد، در حمایت از وزیر نیرو و مخالفت با استیضاح وی سخن گفته و حتی 150 نماینده مجلس طی نامه ای استیضاح وزیر نیرو را در شرایط كنونی به مصلحت ندانستند.

بر همین اساس می توان پیش بینی كرد سومین استیضاح مجلس هشتم این بار قربانی نخواهد داشت و مجید نامجو بار دیگر سكان هدایت وزارت نیرو را بر عهده خواهد گرفت؛ اگرچه احتمال كسب 210 رای قبلی و حتی عدد نزدیك به آن دور از واقعیت می نماید. در این میان البته مسایلی كه گاه بین دولت و مجلس پیش آمده و تعامل دو طرف را به حداقل می رساند را نیز نباید از نظر دور داشت.

چه اینكه در صورت عدم حضور نامجو در مجلس استیضاح همانند آنچه كه حدود یكماه پیش برای حمید بهبهانی اتفاق افتاد و یا جبهه گیریهای كه هر چند وقت یكبار بین دولت و مجلس روی می دهد ممكن است فضای موجود را به كلی متفاوت سازد و سومین قربانی استیضاح نیز در كارنامه عملكرد مجلس هشتم ثبت شود....../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
سه قربانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آنفلوانزای A در فارس سه قربانی گرفت



بیماری آنفلوانزای نوع A ، جان سه بیمار را در فارس گرفت .به گزارش واحد مرکزی خبر، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان خرم بید اعلام کرد : 2 بانوی 28 و 31 ساله بر اثر بیماری آنفولانزای نوع A در دو روز گذشته جان باختند .

 

امینی افزود: بانوی 28 ساله خرم بیدی باردار بود .

همچنین بنا بر اعلام شبکه بهداشت و درمان شهرستان خنج یک بانوی 25 ساله دانشجو نیز بر اثر این بیماری جان باخت .

نصری رئیس شبکه بهداشت و درمان خنج اعلام کرد : تاکنون 5 نفر مبتلا به این بیماری در این شهرستان شناسایی شده اند .../واحد مرکزی خبر