اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سهم ایران از چرخه ۱۲۵۰ میلیارد دلاری گردشگری چقدر است؟



اخبار,اخباراجتماعی,گردشگری

 اخبار اجتماعی - سهم ۶ میلیارد دلاری ایران از چرخه ۱۲۵۰ میلیارد دلاری گردشگری

معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی گفت: درآمدهای کشور در بخش گردشگری سال گذشته شش میلیارد دلار بوده است.

مسعود سلطانی فر در جلسه کارگروه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان افزود: شهر سوخته هفدهمین نقطه ثبت شده کشور در یونیسکو است.

سلطانی فر بیان کرد: قابلیت‌های فرهنگی گنجینه‌ای ارزشمند هستند که در پویایی اقتصاد نقش بی بدیلی را به خود اختصاص می دهند.

وی با تاکید بر درآمدزایی بخش فرهنگی و تاریخی نقاط مختلف کشور ابراز کرد: مکان‌های تاریخی و فرهنگی علاوه بر ارزش معنوی درآمدهای ارزی را به دست می‌آورند.

رییس میراث فرهنگی و گردشگری با توصیف جایگاه شهر سوخته بیان کرد: شهر سوخته متعلق به تمام جهان است.

وی از برپایی جشن ویژه ثبت جهانی شهر سوخته در تهران خبر داد و افزود: تا پایان سال جاری جشن بزرگی که در خور و شأن این افتخار ملی باشد، در تهران برگزار خواهد شد.

معاون رییس جمهور با تاکید بر ارزش اقتصادی صنایع گردشگری بیان کرد: ارزش درآمدی صنعت گردشگری در جهان در سال 2013 میلادی بالغ بر 1250 میلیارد دلار بوده است.

وی با بیان اینکه کشور ایران از این صنعت شش میلیارد دلار درآمد کسب کرده است گفت: در سال گذشته بیش از 300 هزار گردشگر وارد کشور شده‌اند.

سلطانی فر با اشاره به اینکه ایران نیم درصد از درآمدهای گردشگری جهان را به خود اختصاص داده، تصریح کرد: با توجه به قابلیت های موجود این میزان در آمد باید به رقم 3 درصد برسد.

معاون رییس جمهور با اشاره به هزینه های صرف شده در بخش گردشکری تصریح کرد: در سال 92 بالغ بر 400 میلیارد تومان برای توسعه صنعت گردشگری کشور هزینه شده است.

وی از خروج رکود بخش صنعت کردشگری خبر داد و افزود: به لطف توجه دولت یازدهم بخش صنعت گردشگری به جایگاه ویژه خود رسیده است.

به گفته سلطانی فر جذب گردشگر در شهرهای اصفهان و شیراز نسبت به سایر شهرهای کشور گسترده تر بوده است.

رییس میراث فرهنگی و گردشگری با انتقاد از تحریم ها بر علیه ایران ابراز کرد: متاسفانه کارت های اعتباری گردشگران به دلیل تحریم در ایران قابل استفاده نیست. با تدابیر اندیشیده شده، کارت‌های اعتباری گردشگران در فرودگاه به ریال تبدیل می شود.

معاون رییس جمهور با اشاره به شرایط فعلی فرش بافی ایران گفت: 32 میلیون نفر در سراسر کشور در صنعت فرش بافی فعالیت دارند. ارزش درآمد ارزی صادرات فرش کشور در سال گذشته یک میلیارد دلار بوده است. با تدابیر اتخاذ شده این رقم در سال جاری به بیش از 3 میلیارد دلار می رسد.

سلطانی فر از کویر به عنوان فرصت یاد کرد و افزود: کویر در کشورهای اروپایی جذابیت خاصی دارد.

وی با مهم خواندن جایگاه استان در این راستا تصریح کرد: در صورت توجه به ارزش این نعمت خدادادی شهرت منطقه سیستان و بلوچستان در دتیا معرفی می شود.

معاون رییس جمهور با اشاره اهمیت سواحل جنوب کشور افزود: متاسفانه قابلیت گردشگری 3000 کیلومتری سواحل جنوب کشور به خوبی تعریف نشده است.

وی تعداد هتل های بالای 3 ستاره را در سراسر کشور 1100 هتل اعلام کرد و افزود: اعطای تسهیلات ویژه صندوق توسعه ملی به سرمایه‌گذاران بخش گردشگری بهترین فرصت برای افزلیش هتل های 4 و 5 ستاره در کشور بخصوص نواحی ساحلی است.

سلطانی فر اظهار کرد: درحال حاضر حدود 900 مکان نفریحی و رفاهی و همچنین فرهنگی در سراسر کشور با پیشرفت 40 درصدی در دست احداث است.

رییس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به هنر سوزن دوزی استان افزود: هنر صنایع دستی و سوزن دوزی منطقه سیستان و بلوچستان در کشور باید ویژه دیده شود.

معاون رییس جمهور در پایان با نوید دادن آینده خوب استان سیستان و بلوچستان در بخش گردشگری ابراز کرد: بدون شک چایگاه فرهنگی و گردشگری استان مستلزم توجه ویژه است.

 اخبار اجتماعی  - ایسنا


ویدیو مرتبط :
سهم و درآمد ایران از بازدید و گردشگری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سهم ایران از کیک گردشگری دنیا چقدر است؟


تعداد کل گردشگران در جهان چه قدر است ؟ این تعداد گردشگر چه قدر در اقتصاد جهان تاثیر گذارند؟

خبرآنلاین: تعداد کل گردشگران در جهان چه قدر است ؟ این تعداد گردشگر چه قدر در اقتصاد جهان تاثیر گذارند؟

گردشگری به درستی صنعت هزاره سوم نامگذاری شده است چرا که هم اکنون با پیشرفت ارتباطات و زیر ساختهای مسافرتی در اکثر کشورهای جهان این صنعت بسیار بیشتر و راحت تر از قبل بوی منفعت و سود می دهد.

بر اساس آخرین گزارشهای سازمانهای بین المللی مرتبط با گردشگری با افزایش 43 میلیونی گردشگران در سال قبل، تعداد کل گردشگران جهان حدود 1.2 میلیارد نفر است

تعداد کل گردشگران جهان هر ساله در حال افزایش است بعید نیست این تعداد با افزایش و پیشرفت وسایل حمل‌ونقل عمومی گسترش ارتباطات تا سال ۲۰۳۰ به ۱.۸ میلیارد نفر برسد. بنا به گزارش وورد توریسم ریپورت تعداد گردشگران هر سال به طور میانگین ۴۳ میلیون نفر افزایش می‌یابد.

انتظار می‌رود با تغییر مقاصد گردشگری برتر جهان، کشورهای در حال توسعه آسیایی، پاسیفیک، آفریقایی و خاورمیانه شاهد بیشترین میزان گردشگر باشند.

اروپا هم با حفظ جایگاه پیشتاز خود در جذب گردشگران قاره‌های مختلف، میزان سفرهای هوایی افزایش خواهد یافت و این سفرها به رایج‌ترین نوع سفر تبدیل خواهد شد. هم‌اکنون سفرهای هوایی کمترین میزان سفر را در جهان تشکیل می‌دهد.

در حال حاضر کشورهای زیر بیشترین آمار گردشگر را به خود اختصاص داده اند.

ردیف

کشور

تعداد گردشگر ورودی

1

فرانسه

85 میلیون

2

آمریکا

70 میلیون

3

چین

58 میلیون

4

ایتالیا

47 میلیون

5

ترکیه

36 میلیون

6

آلمان

35 میلیون

7

انگلیس

30میلیون

8

روسیه

26 میلیون

9

مالزی

25 میلیون


اژدهای مهربان چینی در آسمان گردشگری

از هر 10 گردشگر جهان یک نفرچینی است که تنها درسال گذشته میلادی، 129 میلیارد دلار پول به کشورهای مختلف سرازیر کردند.با این حال این میزان گردشگر هنوز 4 درصد از کل جمعیت میلیاردی چین است.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی  طبق بررسی‌های منتشر شده ازسوی موسسه تحقیقات گردشگری چین در آلمان، تعداد پروازها از کشور چین به نقاط مختلف جهان اکنون به بیش از 97.3 میلیون در سال 2013 رسیده است که 9 برابر بیشتر از سال 2000 است.
برای درک بهتر این رقم سرسام آور بهتر است درنظرآوریم که این میزان به معنی آن است که از هر 10 گردشگر بین‌المللی درجهان یک نفر چینی است.

چینی‌های مسافر همچنین حدود 129 میلیارد دلار در سال 2013 درکشورهای مختلف جهان، پول خرج کردند که 26 درصد بیشتر از سال گذشته بود. این رقم همچمنین به مراتب بیشتر از 86 میلیارد دلار پولی است که گردشگران امریکایی درهمان سال خرج کردند. بنابراین گردشگران عاشق سفر چینی اکنون بیش از هر کشور دیگری در سال پول خرج می‌کنند.
پس اکنون قابل درک است که چرا گردشگران چینی مبدل به یک کالای پرسود شده‌اند که هرکشوری می‌کوشد بیش از پیش سهمی از آن بردارد.

سهم ایران از کیک

متاسفانه قطعه ایران از کیک پر حجم و خوش طعم گردشگری یک برش بسیار باریک بیشتر نیست.

مسئولان گردشگری کشور از ورود چهار میلیون و 126 هزار گردشگر خارجی در ده ماهه اول سال 92 به کشور خبر می دهند این آمار نشان می دهد که میزان ورود گردشگران خارجی به کشور نسبت به مدت مشابه، 21 درصد رشد داشته است.
بر اساس این گزارش کشورهای اول در تعداد گردشگر خارجی ورودی، عراق آذربایجان، افغانستان، ترکیه، پاکستان، ترکمنستان، عربستان سعودی، کویت و هندوستان بوده استاز این تعداد حدود دو میلیون و 500 هزار نفر از آنها با منظورهای خاص گردشگری به کشور آمده اند که سفر به منظور زیارت در اولویت آنها بوده است.

این آمار نشان می دهدکه سهم ایران از تعداد رو به تزاید گردشگران جهان حدود 0.33 تا 0.34 درصد است.

جدول زیر وضعیت  5 کشور برتر خاورمیانه را نشان می دهد.

گفتنی است که آمارهای مصر و کشور سوریه در دو سال اخیر کاهش جدی داشته و ایران به دلیل خروج سوریه از لیست به جمع 5 کشور اول رسیده است.

ردیف

کشور

گردشگر ورودی

1

عربستان

17 میلیون

2

مصر

10 میلیون

3

امارات

9 میلیون

4

اردن

5 میلیون

5

ایران

4 میلیون


ایران همچنین از حدود 70 الی 80 میلیون گردشگر چینی که هر سال به قصد مسافرت از کشور خارج می شوند سهم اندکی دارد در صورتی که با جذب گردشگران خوش خرج چینی و با وجود به قراردادهای بی شمار گردشگری بین دو کشور می توان امیدوار بود که این صنعت تعیین کننده در کشور ما از رکود و رخوت چندین ساله خود به در آمده و جایگاه شایسته خود را در سطح جهان پیدا کند.