اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سهام خانواده رایس در شرکت های مرتبط با ایران



باز هم انتقاد از ثروتمند ترین عضو کابینه اوباما

سهام خانواده رایس در شرکت های مرتبط با ایران

جمهوریخواهان می گویند اطلاعات جدید تردید ها در مورد مناسب بودن رایس برای پست وزیر امور خارجه جمهوری آمریکا را افزایش می دهد. به گفته آنها سهامداران شرکت هایی که با ایران در رابطه بوده یا هستند نباید به عنوان نامزد برای این پست معرفی شوند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

دیپلماسی ایرانی: سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل و همسرش در شرکت هایی که تا همین اخیرا با ایران تجارت می کردند، سهام دارند و این مساله موجب شده موضع مخالفان راهیابی رایس به وزارت خارجه آمریکا تقویت شود.

این در حالی است که دست کم برخی از این شرکت ها با توجه به تحریم های اعمالی علیه ایران، به تجارت خود با جمهوری اسلامی پایان داده اند.

روزنامه واشینگتن پست به نقل از ارین پلتون، سخنگوی رایس نوشت: رایس همواره برای اعمال تحریم های سازمان ملل علیه ایران تلاش کرده و به تعهدات خود پایبند است. به ادعای وی، اکنون ایران بیش از هر زمان دیگری در انزوا قرار دارد و بیشترین فشار علیه این کشور اعمال می شود.

این در شرایطی است که یکی از بزرگترین سهام خانواده رایس سهامی 50 هزار دلاری و یکصد هزار دلاری در شرکت شل است. شرکت نفتی بین المللی که خرید نفت از ایران را از اویال سال جاری متوقف کرده است و با بانک مرکزی جمهوری اسلامی نیز همکاری ندارد. هرچند به گفته مقامات رسمی معامله با ایران دیگر امکان پذیر نیست اما برخی منابع آگاه می گویند شل هم اکنون 1 میلیارد دلار به ایران بدهکار است.

رایس و همسرش همچنین بین 15 تا 50 هزار دلار سهام در شرکت ایتالیایی انی دارند که در بخش نفت فعال است. انی می گوید دیگر با ایران تجارت نمی کند اما در ضمن از معافیت تحریم ها برخوردار شده تا بتواند طلب یک میلیارد دلاری خود را از ایران دریافت کند. این شرکت در توسعه میدان های نفتی ایران و خرید نفت از این کشور فعال بود.

گزارش ها حاکی از آن است که اطلاعات مربوط به سرمایه گذاری های رایس در تجارت های مربوط به ایران اکنون در بین سیاستمداران دست به دست می چرخد. برخی جمهوریخواهان می گویند اطلاعات جدید تردید ها در مورد مناسب بودن رایس برای پست وزیر امور خارجه آمریکا را افزایش می دهد. به گفته آنها سهامداران شرکت هایی که با ایران در رابطه بوده یا هستند نباید به عنوان نامزد برای تصدی این پست معرفی شوند.

این در حالی است که رایس در سال 2010 رهبری گفت و گو هایی را بر عهده داشت که در خصوص تحریم ایران در سازمان ملل انجام می شد. شورای امنیت سازمان ملل پیش نویس قطعنامه ای را بررسی کرد که توسط رایس پیشنهاد داده شده بود و دیپلمات ها آن را یکی از سخت ترین تحریم هایی توصیف کردند که در تاریخ این سازمان علیه یک کشور پیشنهاد شده است. البته با توجه به خودداری چین و روسیه از اجرای کامل تحریم ها، آمریکا و اتحادیه اروپا اکنون تحریم های یکجانبه خود را علیه ایران اعمال می کنند.

گزارش ها حاکی از آن است که رایس یکی از ثروتمند ترین اعضای کابینه اوباما است. وی و همسرش ، ایان کامرون،  در سال 2099 حدود 23 و 43 میلیون دلار ثروت داشتند. کامرون که یک تولید کننده تلویزیونی است که از مدت ها پیش این فعالیت را کنار گذاشته مانند رایس فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد است. پدر وی نیز مالک شرکتی بزرگ در بریتیش کلومبیا است.

شماری از شرکت هایی که رایس در آنها سرمایه گذاری کرده از سوی سازمان اتحاد علیه ایران هسته ای به ریاست مارک والس مورد توجه قرار گرفته اند. وی معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل در دوره ریاست جمهوری جورج بوش بوده است. این سازمان از تحریم ها علیه ایران حمایت می کند و فهرستی از شرکت های خارجی در ارتباط با ایران را منتشر کرده است./دیپلماسی ایرانی

 


ویدیو مرتبط :
بررسی ارتباط بین نقد شوندگی سهام و تصمیمات مرتبط با ساختار سرمایه شرکت های پذیرف

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزارت خزانه‌داری آمریکا 2 فرد و 6 شرکت را به لیست تحریم‌شده‌های مرتبط با ایران افزود/ قرارگاه موشکی سپاه هم تحریم شد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

وزارت خزانه‌داری آمریکا در یکی دیگر از اقدامات پسابرجامی دولت اوباما، 2 تبعه انگلیسی و 6 شرکت ایرانی و خارجی را به اتهام همکاری با هواپیمایی تحریم‌شده ماهان و برنامه موشکی ایران، تحریم کرد.

به گزارش فارس، وزارت خزانه‌داری آمریکا 2 فرد و 6 شرکت را به اتهام ارتباط با برنامه موشکی ایران و همکاری با شرکت هواپیمایی ماهان در فهرست تحریم قرار داد.

بر اساس اعلام این وزارتخانه، 2 تبعه انگلیسی، 2 شرکت مستقر در خاک انگلیس، دو شرکت مستقر در امارات متحده عربی و دو شرکت ایرانی با نام‌های صنایع شهید موحد و صنایع شهید نوری، بر اساس حکم جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌‌اند.

اُفک یا همان دفتر کنترل اموال خارجی وزارت خزانه‌داری که برای تجار ایرانی در دوران تحریم نامی آشنا بود، اعلام کرده که شرکت‌های صنایع شهید نوری و شهید موحد  به دلیل قرار داشتن در فهرست شرکت‌های تحت مجموعه شرکت صنایع شهید همت که خود 28 ژوئن سال 2005 به فهرست تحریم‌ها پیوست، تحریم شده‌اند.

2 شرکت ایرانی در فهرست/ جرم = تولید سوخت برای موشک
جُرم صنایع شهید همت از دیدگاه آمریکایی‌ها، داشتن فن‌آوری مدرن تأمین سوخت مایع موشک‌های بالستیک ایران است.

قرارگاه موشکی سپاه هم تحریم شد
قرارگاه الغدیر نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، موسسه دیگری است که بر اساس جدیدترین دور احکام ایرانی اُفک، به دلیل داشتن مسئولیت در پرتاب موشک بالستیک نقطه‌زن عماد، به فهرست تحریم‌ها اضافه‌ها شده است.

انگلیسی‌ها هم تحریم شدند
یک تبعه و شرکت انگلیسی هم در فهرست تحریم‌های جدید دیده می‌شود. «جفری جان جِیمز اشفیلد» و 2 شرکت تحت مالکیت‌اش یعنی Aviation Capital Solutions و میهمانان خارجی جدید تحریم‌های ضدایرانی هستند.

جِیمز متهم است که اواخر سال 2015، شخصاً در یک سری مذاکرات تجاری برای خرید یک قطعه هواپیمای آمریکایی شرکت جسته؛ این قطعه بنا بوده بر روی یکی از هواپیماهای ماهان بسته شود.

شرکت این انگلیسی هم متهم است که روند خرید قطعات هواپیما برای ماهان را تسهیل کرده است.

یک شرکت انگلیسی دیگر به نام Aircraft, Avionics, Parts & Support هم در فهرست جدید تحریم‌ها نام خود را جای داده، این شرکت هم متهم است که با شرکت‌های زیرمجموعه ماهان همکاری و برای آنها قطعه خریده است.

رئیس این شرکت یعنی «جان اِدواردز» آخرین انگلیسی لیست جدید تحریم‌هاست.

دو شرکت بازرگانی اماراتی FZE و HSI هم به دلائل مشابه یعنی کمک به ماهان، تحریم شده‌اند.

FZE متهم است که در قراردادهای تعمیر و نگهداری و حتی خرید هواپیما، از جانب ماهان وارد مذاکره شده است. HSI علاوه بر اتهام کمک به خرید هواپیما، متهم است که در فعالیت‌های بازرگانی هم با ماهان همکاری داشته است.

ماهان، هدف اصلی تحریم‌ها
شرکت ماهان در سال 2011 به اتهام کمک به سپاه قدس و بر اساس دستور اجرایی شماره 13224 تحریم شد. دستورات اجرایی آن دسته از قوانین آمریکا است که مشابه مصوبات هیئت وزیران ایران، از سوی رئیس‌جمهور ایالات‌متحده مستقیماً ابلاغ می‌شود و لغو آن هم در اختیار خود وی است.

 

اخبار سیاست خارجی - فارس