اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سن روابط پیش از ازدواج به راهنمایی رسید



اخبار ,اخبار اجتماعی ,روابط پیش از ازدواج

 

اخبار اجتماعی - سن روابط پیش از ازدواج به راهنمایی رسید

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه رابطه قبل از ازدواج رو به افزایش است، گفت: این روابط از سنین راهنمایی شکل می گیرد و لازم است سامان یابد.

دکتر محمود گلزاری با اشاره به اینکه با افزایش سن ازدواج و بی‌میلی به ازدواج روبرو هستیم، افزود: بسیاری از دختران تحصیلکرده همسر مناسب پیدا نمی‌کنند که به آن تجرد ناخواسته می‌گویند و این نوع تجرد بین دختران در حال افزایش است.

این روانشناس با اشاره به اهمیت انتخاب همسر مناسب گفت: بخش عمده بحران‌های زندگی مشترک و طلاق زوجین از انتخاب نامناسب همسر نشات می گیرد و حتی بسیاری از خانواده‌های تحصیلکرده آگاهی کافی درباره ملاک‌های انتخاب همسر ندارند.

متخصصان درباره ملاک‌های ازدواج توافق ندارند
وی با بیان اینکه متخصصان درباره ملاک‌های ازدواج توافق ندارند، اظهار کرد: نزدیک 60 کتاب درباره ازدواج به زبان فارسی را بررسی کردیم. حدود 10 کتاب ترجمه و حدود 50 کتاب تالیف و از میان آنها حدود 40 کتاب با رویکرد اسلامی نوشته شده است. در کتاب‌های دانشمندان حوزه و دانشگاه، ملاک‌های واحدی برای ازدواج نمی‌بینیم؛ اما مردم از این کتاب‌ها استفاده می‌کنند.

گلزاری با تاکید بر اینکه در حوزه ازدواج مسایل زیاد و ابهام داریم، ادامه داد: از میان کتاب‌های تالیفی، 30 کتاب جزوه‌های ساده‌ای است که از روی کتاب‌های اصلی نوشته‌شده‌اند، بنابراین 10 کتاب تالیفی در این زمینه داریم و کتاب‌های ترجمه شده هم با فرهنگ ما همخوانی ندارد.

تشخیص ملاک‌های ازدواج، سخت‌تر از تعیین ملاک‌هاست
این روانشناس اضافه کرد:‌ سخت‌تر از تعیین ملاک‌ها، راه‌های تشخیص آن‌هاست و همه می‌گویند علاقه داریم که خواستگار دخترمان با ایمان باشد؛ اما وقتی درباره چگونگی تشخیص ایمان خواستگار از آنان می‌پرسیم، نمی‌توانند پاسخ درستی دهند و در واقع روی این مسائل کار کارشناسی نشده است، این در حالیست که در نهایت عینی‌ترین ملاک‌ها مانند زیبایی، پول و مدرک، معیار انتخاب همسر قرار می‌گیرد، اما زوجین در زندگی مشترک، دچار مشکل می‌شوند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: بیش از 30 درصد از ازدواج‌ها در شهرهای بزرگ در کمتر از چهار سال به طلاق منجر می‌شود واین آمار در میانگین کشوری سالانه 20 درصد طلاق در سنین جوانی است.

گلزاری در ادامه با بیان اینکه پس از ازدواج،‌ مشکل جدی سازگاری زوجین است، اظهارکرد: پس از پیوند زناشویی، با نوزادی به نام ازدواج دو نفر مواجه هستیم. این نوزاد باید تا پنج سالگی تحت مراقبت زن و شوهر و خانواده‌های آنان باشد. در این زمینه دوره‌های آموزشی و کتاب نداریم و انتخاب نامناسب همسر، فقدان آموزش و مشاوره هنگام اختلاف، بیش از60 درصد بحران‌های خانواده را تشکیل می‌دهد.

ضرورت فعالیت وزارتخانه و معاونت زنان ریاست جمهوری درباره فرهنگ‌سازی
گلزاری در پایان تاکید کرد: لازم است وزارت ورزش و جوانان و معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری درباره حوزه فرهنگی و آموزشی ازدواج فعالیت بیشتری داشته باشند.
اخبار اجتماعی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
ا shia شیعه ازدواج اسلامی ازدواج ایرانی سن ازدواج

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سن ازدواج درقلب پایتخت به 40 سال رسید



اخبار,اخباراجتماعی , سن ازدواج

  میانگین سن ازدواج در قلب پایتخت چند درصد بالاتر از مناطق دیگر است، این درحالی است که طبق یافته های پژوهشگران معاونت اجتماعی و فرهنگی منطقه 6 میانگین سنی 35 تا 40 سال را نشان می دهد.

 به  گزارش  ایسنا  ؛ پژوهشگران معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 6 پس از ماه ها تحقیق و مطالعه از گروه های مختلف عنوان می کنند با توجه به شرایط فرهنگی، اجتماعی، شهری منطقه، میانگین سن ازدواج در منطقه 6 نسبت به مناطق دیگر چند پله بالاتر است و شاید هم نادر.

مهدی عابدی، پژوهشگر معاونت امور اجتماعی و فرهنگی منطقه 6 در جلسه شورای اجتماعی و فرهنگی منطقه 6 با بیان این خبر گفت: در زمینه میانگین سن ازدواج در مناطق مختلف شهر تهران الگو و یافته های متفاوتی وجود دارد. هر چند گفته می شود میانگین سن ازدواج در پایتخت بین 30 تا 35 سال است، اما یافته های پژوهشگران معاونت امور اجتماعی و فرهنگی منطقه 6 نشان می دهد، میانگین سن ازدواج در منطقه ما تا چند درصد بالاتر است. یعنی بین 35 تا 40 سال، حتی استثناهایی در این زمینه وجود دارد که در مناطق دیگر شهر تهران کمتر دیده می شود.

وی تاکید کرد: پژوهش و مطالعات اجتماعی برای افزایش نگرانی خانواده ها نیست، بلکه زنگ هشداری است تا برای رفع این گونه مسائل چاره ای اندیشیده شود.

به گفته عابدی، معاونت اجتماعی و فرهنگی منطقه 6 پس از جمع آوری اطلاعات و یافته های مربوط به مسائل اجتماعی توسط پژوهشگران و کارشناسان مربوطه دست به کار شده اند و با اجرای برنامه های گوناگون برای حل و فصل این گونه چالش ها تلاش می کنند.

یکی از برنامه های ابتکاری و جدید، طرح توزیع دفترچه خاطرات زوجین، در دفترخانه ها و بین جوان هاست. برپایی کلاس ها و کارگاه های مشاوره ای گروهی و انفرادی در سراها از دیگر برنامه هاست که با موضوعاتی چون ازدواج جوان ها، خواسته های جوان دیروز و امروز در امر ازدواج، نقش خانواده در تشکیل خانواده جوانان با حضور کارشناسان و صاحبنظران به اجرا درآمده است.

 

 اخبار اجتماعی  - ایسنا