اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سنگ بانک مركزی مقابل پول‌ های كثیف


این نخستین اقدام برای مبارزه با پول‌های كثیف است. حالا بانك مركزی با محدود كردن خرید كارتی به ٥٠ میلیون تومان، گامی عملی برای مبارزه با پول‌های كثیف برداشته است.

روزنامه اعتماد: این نخستین اقدام برای مبارزه با پول‌های كثیف است. حالا بانك مركزی با محدود كردن خرید كارتی به ٥٠ میلیون تومان، گامی عملی برای مبارزه با پول‌های كثیف برداشته است.

همان پول‌هایی كه پیش از این مقامات سیاسی نسبت به حضور و بروزشان هشدار داده‌اند و گفته‌اند باید راهی برای مقابله با آن یافت. رحمانی فضلی، وزیر كشور پیش از این هشدارهایی جدی درباره پول‌های كثیف داد.

وی از دستگیری فردی خبر داده بود كه سردسته باندی بود با گردش مالی دو هزار میلیارد تومانی در سال. وزیر كشور گفت: فردی كه این گردش مالی را انجام داده، ٣٥ ساله بوده و پنج كلاس بیشتر سواد نداشته است.

 اگر چنین گردش مالی وارد چرخه اقتصادی شود، اثرات منفی زیادی دربرخواهد داشت، زیرا اگر گردش مالی كشور را در سال در حوزه مصرف حداقل ١٠ هزار میلیارد تومان و معادل ترانزیت آن را ٢٠ هزار میلیارد تومان بدانیم، دوسوم بودجه عمرانی كشور را شامل می‌شود.

او با اشاره به ورود چنین پول‌هایی به حوزه واسطه‌گری و جریانات كثیف اقتصادی گفت: این پول‌ها در صادرات و واردات غیرقانونی نیز وارد می‌شود و اگر بزرگ‌ترین فیلسوف اقتصادی دنیا نیز بیاید، با وجود قاچاق و مواد مخدر نمی‌تواند اقتصاد كشور را كنترل كند. 

حالا یك ماه و اندی از این هشدار‌ها می‌گذرد و بانك مركزی این‌بار سقف خرید كارتی را محدود كرده است به ٥٠ میلیون تومان. می‌گویند نقل و انتقال پول از این مسیر به سادگی می‌تواند اتفاق بیفتد و باید راهی برای جلوگیری از این اتفاق اندیشید. راه اندیشیده شده، اعمال محدودیت است. پیش از این نقل و انتقال پول از طریق دستگاه خودپرداز به سه میلیون تومان محدود شد.

با تصمیم جدید بانك مركزی مقرر است از بیستم فروردین ماه كسی نتواند در یك روز بیش از ٥٠ میلیون تومان با كارت خرید كند.

 بانك مركزی دلایل اتخاذ چنین تصمیمی را شفاف بیان كرده است. عبدالمهدی ارجمندنژاد، مدیر كل مقررات، مجوزهای بانكی و مبارزه با پولشویی بانك مركزی می‌گوید هدف از صدور بخشنامه اخیر، پیشگیری از پولشویی و كاهش ریسك و مخاطرات ناشی از نقل و انتقال مبالغ كلان در شبكه كارتی كشور از طریق انتظام بخشی به رفتار و اقدامات شبكه بانكی در این زمینه است.

به گفته وی در سراسر دنیا، برای انجام پرداخت‌های مختلف از ابزارها و امكانات گوناگونی استفاده می‌شود و اینگونه نیست كه هر پرداختی با استفاده از هر ابزار پرداختی انجام شود بلكه معمولا بر حسب مبلغ هر پرداخت یا تراكنش از ابزار یا ابزارهای خاصی كه برای آن سطح از مبلغ طراحی شده‌اند، استفاده می‌شود. به عنوان مثال در كشورهای پیشرفته، از كارت‌های اعتباری و برداشت برای انجام پرداخت‌های خرد و از چك و حواله برای انجام پرداخت‌های كلان استفاده می‌شود.

این در حالی است كه بررسی‌های نظارتی بانك مركزی متاسفانه بیانگر این واقعیت است كه برخی بانك‌ها و موسسات اعتباری با نادیده گرفتن این رویه معمول و متداول جهانی و تعبیه امكاناتی برای كارت‌های برداشت، كارت‌های اعتباری و پایانه‌های فروش، امكان جابه‌جایی مبالغ كلان و گاه تا چند صد میلیارد ریال را از این طریق فراهم می‌كنند. برخورداری از این امكان نه تنها در راستای اهداف متداولی كه برای این ابزار‌های كارتی در نظر گرفته می‌شود، نیست بلكه زمینه وقوع تخلفات مالی و به خصوص پولشویی را فراهم می‌آورد. به گفته وی هفت صدم درصد از تراكنش‌های كارتی بالای ٥٠ میلیون تومان است.

 ارجمندنژاد معتقد است: نقل وانتقال مبالغ كلان از طریق ابزار كارت، این امكان را برای پولشویان و دیگر مجرمان فراهم می‌آورد تا با مخفی كردن تراكنش‌های خود در میان میلیون‌ها تراكنش روزانه، فعالیت‌های غیرقانونی خود را از رصد مراجع نظارتی مخفی كنند و بدین طریق به فعالیت‌های غیر قانونی خود ادامه دهند.

ضمن آنكه برخورداری ابزار كارت از این قابلیت با مجموعه اهداف، مفاهیم، قانون و مقررات مبارزه با پولشویی همخوانی ندارد. به عنوان مثال، در حالی كه به موجب ماده ٤٤ آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی حداكثر سقف پرداخت وجه نقد در هر روز مبلغ ١٥ میلیون تومان است نبود سقف در ابزار‌های كارت و عملكرد سوء برخی افراد در انجام نقل و انتقال‌های كلان از این طریق، موجب دور زدن مقررات مربوط به مبارزه با پولشویی در این زمینه شده بود.

بر این اساس به بانك‌ها و موسسات اعتباری حداكثر سه ماه فرصت داده شده است تا سامانه‌های خود را به گونه‌ای اصلاح كنند كه چنانچه مبلغ تراكنش‌های روزانه هر كارت از سقف ٥٠٠ میلیون ریال تجاوز كرد، از ماهیت تراكنش و هویت واقعی پرداخت كننده به‌درستی مطلع شده و سپس اجازه انجام تراكنش صادر شود.

٩٠٠ هزار میلیارد تومان خرید كارتی


 بر اساس آمار ارایه شده از سوی بانك مركزی در سال گذشته بیش از ٩٠٠ هزار میلیارد تومان از طریق شبكه الكترونیك پرداخت كارتی (شاپرك) تبادل مالی صورت گرفته است كه افزایشی دو میلیاردی نسبت به سال پیش از آن را نشان می‌دهد. سهم استان تهران از این تراكنش‌ها مبلغ ٣٣٥ هزار و ١٦٢ میلیارد و ٩٩٠ میلیون تومان و سهم سایر استان‌ها ٥٩٤ هزار و ٥٧٠ میلیارد و ٣٨ میلیون تومان بوده است.

موبایل، درگاهی ناامن برای خرید

بررسی‌ها نشان می‌دهد درگاه‌های سه گانه موبایل، پایانه‌های فروشگاهی و اینترنت در این تبادلات مالی هر یك سهم جداگانه‌ای را داشته‌اند. گردش مالی از درگاه موبایل با وجود عدم تامین امنیت لازم رقم قابل ملاحظه‌ای بوده است.

خبر آنلاین گزارش داد سال گذشته كدهای USSD و تلفن همراه مبلغی حدود ١٧ میلیارد تومان در كل كشور برای خرید جابه‌جا كرده‌اند. این دستگاه كوچك توانسته است طی سال گذشته مبلغی بیش از سه هزار میلیارد تومان برای پرداخت قبوض و همچنین خرید شارژ انتقال دهد. در سال گذشته در كل كشور مبلغی بیش از ٥٢ هزار میلیارد تومان برای خرید واندكی بیشتر از دو هزار میلیارد تومان برای پرداخت قبوض و خرید شارژ از اینترنت استفاده شده است.

٨٥٩ هزار میلیارد تومان خرید با دستگاه كارتخوان


اما پایانه‌های فروشگاهی در سرویس خرید گوی رقابت را از دو درگاه دیگر ربوده‌اند. بر این اساس از طریق دستگا‌های پوز در سال گذشته بیش از ٨٥٩ هزار و ٣٠٥ میلیارد تومان تراكنش خرید در كل كشور انجام شده است. این در حالی است كه مبلغ قبوض خدماتی و خرید شارژی كه از این دستگاه پرداخت شده است بیش از ١٣ هزار میلیارد تومان در كل كشور بوده است.

سرانه هر خرید كارتی؛ ١٢٦ هزار تومان

با مقایسه تعداد و مبالغ تراكنش‌ها طی دو سال ٩٢ و ٩٣ متوسط سرانه هر تراكنش در سال ٩٢ حدود ١٥٠ هزار تومان بوده اما این شاخص به دلیل كاهش تورم در سال ٩٣ به نسبت سال ٩٢ به مبلغ ٠٣٥/ ١٢٦ تومان رسیده است.


ویدیو مرتبط :
معاون حقوقی رئیسی : افزایش اختیارات بانک مرکزی مانع خلق پول بانک ها می شود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فقط یک بانک مرکزی در دنیا چک پول منتشر می کند



 

فقط یک بانک مرکزی در دنیا چک پول منتشر می کند

 

 

بانک مرکزی ایران تنها بانک مرکزی در دنیا نام گرفته است که به انتشار چک پول اقدام می کند.

در گذشته ۱۲ بانک ایرانی اقدام به انتشار چک پول می کردند که این کار از بهار سال ۸۷ ( در زمان ریاست طهماسب مظاهری بر بانک مرکزی ) در انحصار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران درآمده است.

اما چرا بانک مرکزی اقدام به این کار کرد؟ همان زمان اضافه برداشت بانکها از منابع بانک مرکزی به شدت افزایش یافته بود و هر روز بر میزان آن افزوده می شد. بانکها خلق پول می کردند بدون اینکه پشتوانه پولی برای آن داشته باشند و در نهایت وقتی دچار مشکل می شدند راهکار را در اضافه برداشت می دیدند.

بانک مرکزی نیز برای مقابله با این شگرد بانکها وارد عمل شد و اعلام کرد از این پس بانکها دیگر اجازه چاپ چک پول را ندارند و این کار را بانک مرکزی انحصاری انجام خواهد داد.

بدین ترتیب انتشار چک پول توسط بانک مرکزی از آن زمان آغاز و تاکنون ادامه داشته است؛ اقدامی که هیچ بانک مرکزی را در دنیا پیدا نمی کنید که در حال حاضر چنین اقدامی را انجام دهد.

محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی که این روزها هرکجا برای سخنرانی می رود و به نظر می رسد به انتشار چک پول اعتقادی ندارد، انتشار این گونه چک پولها را از وظایف بانک مرکزی نمی داند و دلیل آن را این طور اعلام می کند: " این کار تنها برای ساماندهی وضعیت انتشار چک پولهای بانکها که بدون پشتوانه اقدام به انتشار می کردند و به افزایش نقدینگی در جامعه دامن می زد، انجام شد."

● چک پولهایی که نقش پول را بازی می کنند

این در حالی است که می توان ادعا کرد که هم اکنون چک پولهای بانک مرکزی با وجود فقدان اسکناس درشت در جامعه و اینکه نیازی به پشت نویسی ( البته شرایطی برای آن در نظر گرفته شده است) ندارند، نقش پول را ایفا می کنند.

حتی زمانی که برای اولین بار چک پول ۵۰ هزار تومانی بانک مرکزی وارد بازار شد، با توجه به اینکه تنها یک صفر در مقابل عدد ۵ قرار گرفته بود و چهار صفر ریالی آن حذف شده بود، این شائبه ایجاد شد که بانک مرکزی اسکناس ۵۰ هزار تومانی منتشر کرده است. این شائبه زمانی قوت گرفت که بانک مرکزی اعلام کرد چک پولها نیازی به پشت نویسی ندارد، همچنین کارت شناسایی نیز برای ارائه آن به بانک الزامی نمی باشد.

● جایگزینی اسکناسهای درشت به جای چک پولها

رئیس کل بانک مرکزی هم در حالی پیش از انتشار اسکناسهای ۱۰ هزار تومانی اعلام کرده بود که با ورود این اسکناسها به بازار چک پولهای ۵۰ هزار تومانی بانک مرکزی به مرور جمع آوری می شود که در مراسم رونمایی از این اسکناس مطرح شد که بانک مرکزی فعلا برنامه خاصی برای جمع آوری چک پولها ندارد.

در این میان، مسئولان بانک مرکزی یکی از نیازهای فعلی جامعه در زمینه پولی را انتشار اسکناسهای درشت همچون ۵۰ و ۱۰۰ هزار تومانی می دانند ولی در عین حال عنوان می کنند که مجوزی برای انتشار این اسکناسها دریافت نکرده اند.

البته بانک مرکزی حدود دو سال پیش چک پولهای ۲۰۰ هزار تومانی را نیز به چاپ رسانده که هیچگاه وارد جامعه نشده است و مشخص نیست این چک پولها که به گفته مسئولان بانک مرکزی با هزینه های بسیاری به چاپ می رسد با چه هدفی چاپ شده است؟

● مقررات چک پولها چه می گویند

در قوانین و دستورالعملهای مربوطه در بانک مرکزی برای انتشار چک پول هیچگونه دستورالعملی مبنی بر انتشار ایران چک توسط بانک مرکزی وجود ندارد و تمام مقررات در این زمینه از جمله نحوه انتشار، خرید و فروش و سایر مقررات خطاب به بانکها است.

براساس دستورالعملهای مربوطه از آنجا که بر اساس بند ۶ ماده ۳۴ قانون پولی و بانکی کشور انتشار اوراق دیداری در وجه حامل از سوی بانک ها ممنوع است، بنابراین بانکها می توانند نسبت به انتشار انواع چک پول برای جلوگیری از تبدیل آنها به اوراق مذکور اقدام کنند.

برای انتشار چک پولها توسط بانکها شرایط و مقرراتی وجود دارد که از جمله آن می توان به تمرکز امور مربوط به چک پولها در یک شعبه از بانک، انجام این کار با کسب مجوز از بانک مرکزی، رعایت ویژگی های امنیتی، در نظر گرفتن محل برای درج مشخصات و دو امضا اشاره کرد، این در حالی است که برای فروش چک پولها نیز مقرراتی وجود دارد.

نکته جالب این است که بانک مرکزی در دستورالعملهای مربوطه تاکید کرده است که در طراحی چک پول ها نباید هیچگونه طرح، نشان، عبارت وغیره از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران باشد به نحوی که شائبه صدور و انتشار آنها از سوی بانک مرکزی را در اذهان مشتریان متبادر ساخته و یا شبهه مشابهت اوراق مزبور با اسکناس را ایجاد نماید. این در حالی است که طی دو سال گذشته بانک مرکزی با همین عنوان همواره خود نسبت به انتشار چک پول اقدام کرده است.

در عین حال، بانک مرکزی می تواند برای توقف انتشار چک پولها توسط این بانک اقدامات بسیاری از جمله انتشار اسکناسهای درشت تر ( چون ۵۰ و ۱۰۰ هزار تومانی) که ایجاد تورم نمی کند و مزایای بسیاری چون کاهش هزینه سرانه اسکناس و تسهیل مبادلات را دارد، اقدام کند. در حال حاضر سرانه اسکناس در ایران ۱۱۸ برگ است اما در جهان این تعداد ۱۴ برگ است، ضمن اینکه چاپ هر اسکناس برای بانک مرکزی ۳۸ تومان هزینه در پی دارد.

حذف صفرهای پول ملی نیز از دیگر سناریوهایی است که به نظر می رسد بانک مرکزی می تواند در این راستا آن را عملیاتی کند...../تحلیل:مهر