اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سنگینی قیمت هر شانه تخم‌مرغ روی شانه مردم



 

 

سنگینی قیمت هر شانه تخم‌مرغ روی شانه مردم

 

 

درحالیكه به گفته مرغداران افزایش قیمت تخم‌مرغ ناشی از كمبود آن در پی بیماری آنفولانزای پرندگان و حذف 40 درصد از گله‌های كشور به دلیل نبود اعتبار برای مقابله از شیوع این بیماری در زمستان گذشته است؛ وزیر كشاورزی دلیل افزایش قیمت این محصول را سودجویی برخی افراد دانسته و معتقد است برخی از شرایط ایجاد شده در بازار، سوء استفاده كرده و سبب افزایش قیمت آن در بازار شده‌اند و شرایط تولید و واردات در این زمینه نقشی ندارد.

به گزارش ایسنا، طبق گفته صادق خلیلیان در تولید تخم‌مرغ مشكلی وجود ندارد، بلكه بالا بودن تعرفه واردات آن سبب برخی مشكلات شده كه تعرفه اصلاح شده است.

این درحالیست كه مرغداران معتقدند مشكل افزایش قیمت تخم‌مرغ از بهمن ماه سال گذشته در پی شیوع بیماری آنفلانزای پرندگان و نابودی

28 میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار ایجاد شده كه سبب كمبود جوجه و از بین رفتن نقدینگی مرغداران شده است.

مرغداران تاكید دارند: اگر سال گذشته طبق پروتكل جهانی با بیماری آنفولانزای پرندگان برخورد می‌شد و با توجه به اطلاعات سازمان دامپزشكی و پیش‌بینی این سازمان برای بروز بیماری اگر اعتبار برای جلوگیری از شیوع آن تامین می‌شد، این بیماری در بدو ورود از بین می‌رفت و به گله‌های دیگر سرایت نمی‌كرد.

درحالیكه براساس پروتكل جهانی برای مبارزه با بیماری آنفولانزای پرندگان، كانون آلوده تا شعاع سه كیلومتری باید معدوم و تا شعاع 10كیلومتری باید قرنطینه شود. اما در كشور ما سال گذشته به دلیل نداشتن اعتبار این قانون اجرایی نشد و طبق قانون ایران باید كانونی آلوده به این بیماری باشد و طیور آن پس از آلودگی دفن شوند تا خسارت پرداخت شود كه این امر در سال گذشته باعث پیش‌روی بیماری به واحدهای دیگر و معدوم شدن 40 درصد از گله‌های مرغ تخم‌گذار شد و امسال ایران را نیازمند واردات بالای تخم‌مرغ و همچنین افزایش قیمت این محصول در بازار مصرف كرده است.

از ششم بهمن ماه سال گذشته در پی بروز بیماری آنفولانزای پرندگان قیمت هر شانه تخم‌مرغ به شش هزار تومان در سطح شهر افزایش یافت و پس از آن با وجود عرضه مستقیم این محصول در میادین میوه‌و‌تره‌بار (البته به صورت جسته و گریخته) همچنان قیمت برای مصرف‌كنندگان بالا است و طی روزهای اخیر این قیمت به اوج رسید.

اكنون با صفر شدن تعرفه واردات، عرضه مستقیم تخم‌مرغ توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین موسسه جهاد استقلال وزارت جهاد كشاورزی حداقل قیمت در بازار مصرف شانه‌ای هفت هزار تومان و دانه‌ای 250 تومان فروخته می‌شود كما این كه این قیمت به شانه‌ای بیش از هشت هزار تومان و دانه‌ای 300 تومان هم رسید.

لازم به ذكر است؛ سازمان دامپزشكی سال گذشته پیش‌بینی بازگشت این بیماری از سال 86 را داده بود اما اعتباری برای معدوم سازی كانون آلوده در ابتدای شیوع نداشت و این بیماری به واحدهای دیگر نیز منتقل شد؛ به طوریكه معدوم‌سازی واحدهای آلوده با هزینه مرغداران صورت گرفت و سپس دامپزشكی مبلغ را به آن‌ها پرداخت كرد.

استان‌های تهران، البرز، قم و قزوین به عنوان قطب تولید تخم‌مرغ كشور سال گذشته از مرغ تخم‌گذار تهی شدند و استان‌های تهران و البرز كه 29 درصد تولید تخم‌مرغ را بر عهده دارند میزان پرنده‌هایشان از 19 میلیون قطعه سال گذشته به یك میلیون قطعه در سال جاری رسیده است كه این امر باعث كاهش تولید جوجه و افزایش قیمت آن و همچنین كاهش نقدینگی تولیدكنندگان گردید البته55 تا 60 درصد خسارات از سوی بیمه به عنوان غرامت پرداخت شد.

امسال نیز با توجه به درگیری كشورهای چین، ویتنام و هند و همچنین اخطار سازمان‌های فائو و OIE آسیا در خطر جدی آنفولانزای پرندگان است كه باید اعتبار برای درگیری این بیماری پیشاپیش تامین شود تا به سرگذشت سال قبل دچار نشویم و امروز با كمبود تخم‌مرغ و افزایش قیمت آن مواجه نباشیم تا برای تنظیم بازار مجبور به واردات از كشور تركیه شویم؛ كشوری كه سال گذشته همزمان با ایران درگیر بیماری آنفولانزای پرندگان شد و علیرغم عقب‌تر بودن وضعیت دامپزشكی‌اش از ایران توانست این بیماری را كنترل كند و اكنون علاوه بر تامین نیاز داخلی خود، صادركننده تخم‌مرغ به ایران باشد.

به گفته مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار مجوز 15 هزار تن تخم‌مرغ با اولویت واردات از تركیه صادر شده و این میزان واردات برای تنظیم بازار در راه است.

درحالیكه سال گذشته 750 هزار تن تخم‌مرغ در كشور تولید شد و میزان ناچیزی در مقاطع مختلف برای تنظیم بازار وارد كشور شد اما امسال مشخص نیست واحدهای تولید داخل قادر به تولید چقدر از نیاز كشورمان باشند و چه میزان تخم‌مرغ وارد می‌شود؛ از سوی دیگر مصرف‌كننده با قیمت‌های روبه افزایش مواجه است.

همچنین با توجه به اینكه هزینه تولید هر قطعه مرغ تخم‌گذار 13 هزار تومان است و در صورت بیماری و معدم‌سازی بیمه مبلغ چهار هزار و 600 تومان برای هر قطعه پرنده غرامت می‌پردازد؛ اگر به این بیماری مبتلا شویم تولیدكننده با خسارت بیش از هفت هزار تومان برای هر قطعه پرنده مواجه خواهد شد.

امید است با توجه به هشدار فائو و OIE مبنی بر درگیری این بیماری در كشورهای آسیایی در سال جاری، با تامین اعتبار به سرنوشت امسال و سال گذشته دچار نشویم.... / تحلیل : عصر ایران


ویدیو مرتبط :
خوردن دو تا شانه تخم مرغ خام

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فرمول تعیین قیمت تخم‌مرغ اعلام شد: شانه‌ای 6000 تومان



فرمول تعیین قیمت تخم‌مرغ اعلام شد: شانه‌ای 6000 تومان

دبیرکل کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخم‌گذار ایران ضمن اعلام تهیه فرمول قیمت برآوردی تخم مرغ گفت: درحال حاضر قیمت هرشانه تخم‌مرغ در فروشگاه‌های سطح شهر حدود 6000 تومان است.

سیدفرزاد طلاکش در گفتگو با مهر درخصوص ساماندهی وضعیت قیمت تخم مرغ در بازار اظهارداشت: درحال حاضر با اقدامات کارشناسی براساس آنالیز هزینه های تولید تخم مرغ فرمول قیمت برآوردی تخم مرغ را تهیه کرده ایم و آن را به سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و ستاد تنظیم بازار ارائه داده ایم.

وی درعین حال تصریح کرد: البته فرمولی که تهیه کرده ایم فرمول برآورد قیمت تقریبی تخم مرغ است نه فرمول تعیین قیمت تمام شده تخم مرغ.

دبیر انجمن تولیدکنندگان تخم مرغ شناسنامه دار اضافه کرد: با توجه به نوسانات قیمت عوامل متعددی که در تعیین قیمت این محصول نقش دارند نمی توان بصورت دقیق قیمت تمام شده تخم مرغ را تعیین کرد.

وی با اشاره به اینکه 3 عامل "قیمت تمام شده دان مرغ، قیمت مرغ پولت (مرغ آماده تخم گذاری) و سایر هزینه ها اعم از هزینه های بهداشتی، پرسنلی و تاسیساتی" در قیمت برآوردی تخم مرغ نقش دارند، گفت: البته میزان 3 درصد ضایعات تخم مرغ از میزان 100 درصد تخم مرغ تولیدی و همچنین کارمزد 2 درصد سرمایه در گردش هم در این فرمول در نظر گرفته ایم.

طلاکش با بیان اینکه قصد داریم از این پس قیمت برآوردی تخم مرغ را بصورت ماهیانه بر روی سایت کانون قرار دهیم، گفت: درحال حاضر قیمت برآوردی هرکیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری در حدود 3100 تومان است.

به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان تخم مرغ شناسنامه دار هم اکنون هرکیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری با قیمت 2000 تومان به فروش می رود.

وی درعین حال تصریح کرد: البته این قیمت برآوردی تخم مرغ به میزان 3100 تومان مربوط به زمانی بود که نرخ هرکیلوگرم نهاده کنجاله سویا 1100 تومان و نرخ هرکیلوگرم نهاده ذرت 620 تومان بود اما الان نرخ هرکیلوگرم نهاده کنجاله سویا 1250 تومان و نرخ هرکیلوگرم نهاده ذرت 720 تومان است.

دبیرکل کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخم گذار ایران درخصوص قیمت تخم مرغ در بازار نیز عنوان کرد: قیمت تخم مرغ در مناطق مختلف متفاوت است اما قیمت هر عدد تخم مرغ بطور میانگین در فروشگاههای سطح شهر در حدود 200 تومان، قیمت هرکیلوگرم تخم مرغ در حدود 3000 تومان و قیمت هرشانه تخم مرغ در حدود 6000 تومان است./مهر