اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سنای آمریکا طرح منوط کردن رفع تحریم‌های ایران به شناسایی رژیم صهیونیستی را رد کرد



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,سنای آمریکا

نمایندگان مجلس سنای آمریکا طرج یک نماینده جمهوری‌خواه که تحریم‌های ایران را به به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی منوط می‌کرد، رد کردند.

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس سنا بامداد دوشنبه طرح یک سناتور که خواستار گره زدن رفع تحریم‌های ضد ایرانی به شناسایی حق بقای رژیم صهیونیستی بودند را رد کردند.

پایگاه هیل، نشریه تخصصی کنگره آمریکا گزارش داد سنا روز یکشنبه مانع از الصاق توافق هسته‌ای ایران به یک لایحه دیگر، موسوم به لایجه بزرگراه شد.

نمایندگان مجلس سنا، در یک رأی‌گیری شفاهی از حکمی که ریاست سنا صادر کرده بود حمایت کردند.

روز جمعه به سناتور «کروز»، که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم هست اجازه اضافه کردن متمم به لایحه بزرگراه داده نشد.

متمم پیشنهادی کروز خواستار آن بود که «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا تا قبل از به رسمیت شناخته شدن اسرائیل توسط ایران و آزادی اتباع آمریکایی محکوم‌شده در دادگاه‌های ایران قادر به رفع تحریم‌ها نباشد.

اما از آنجا که میچ‌مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان سنا با تاکتیکی موسوم به «اشباع درخت» (Filling the tree) جلوی اضافه شدن متمم به لایحه بزرگراه را گرفته بود، طرح کروز، «خارج از دستور» تشخیص داده شد.

منظور از فرایند «اشباع درخت» در قواعد قانون‌گذاری سنا دستوری است که از سوی رهبر حزب اکثریت صادر می‌شود و به موجب آن تمامی سناتورها از پیشنهاد متمم‌های جدید به یک طرح یا قانون منع می‌شوند.

این اصطلاح خود از تشبیه یک طرح یا لایحه به درختی گرفته شده که تنه آن را خود طرح و شاخه‌های آن را متمم‌های پیشنهادی تشکیل می‌دهند. دستور اشباع درخت به معنی آن است که سناتورها بدون رأی به اتفاق آرا نمی‌توانند متمم خود را به یکی از «شاخه‌ها» الصاق کنند.

کروز بعد از رأی‌گیری روز یکشنبه از میچ‌مک‌کانل انتقاد کرد و گفت: «اگر رهبر اکثریت با ما مخالفت نکرده بود می‌توانستیم اصرار کنیم که ایران قبل از رفع تحریم‌ها حق بقای اسرائیل را به رسمیت بشناسد و گروگان‌هایمان را آزاد کند.»

 

 اخبار  سیاست  خارجی  -  فارس


ویدیو مرتبط :
طرح کورکر در سنای آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرح جدید سنای آمریکا برای تشدید تحریم‌های علیه ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

در حالی که پس از حصول توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5، دوره زمانی چند ماهه اخیر متمرکز بر جزئیات اجرایی این توافق و مسائل مربوط به همکاری های ایران و آژانس بوده، برخی سناتورهای آمریکایی همچنان تلاش دارند با توسل به اقدامات مختلف، به این توافق ضربه زده و حداکثر فشار ممکن را بر ایران وارد کنند.

در حالی که آژانس بین المللی انرژی اتمی در تدارک انتشار ارزیابی نهایی خود از برنامه هسته ای ایران است، سه تن از سناتورهای آمریکایی با تدوین طرحی، خواستار تأکید کنگره بر حمایت از ادامه تحریم های ایران از طریق دولت های ایالتی شده و بهانه این موضوع را نیز ادعای حمایت ایران از تروریسم، نقض حقوق بشر و دیگر فعالیت های این چنینی دانسته اند.

مارک کِرک، جو مانچین و مارکو روبیو در این طرح تأکید کرده اند که قوانین ایالات متحده به دولت های ایالتی و محلی اجازه می دهد تحریم هایی را علیه فعالیت های «غیرقانونی» ایران و نیز شرکت هایی که با این کشور تجارت می کنند، وضع نمایند. در این طرح همچنین تأکید شده که توافق هسته ای، بر اختیار قانونی ایالت ها و دولت های محلی برای وضع تحریم علیه ایران در موضوعات مرتبط با تروریسم و حقوق بشر، تأثیری ندارد.

مارک کرک در اظهاراتی گفته با این طرح، کنگره خود را با 30 ایالتی که تاکنون تحریم هایی را علیه ایران وضع کرده اند، همسو کرده و از آن ها حمایت می کند. وی مدعی شده توافق هسته ای، مبلغ 100 میلیارد دلار را در اختیار «بزرگترین حامی تروریسم در جهان» قرار می دهد و به همین دلیل، آمریکا می بایست به هر روشی، اطمینان یابد که این کشور حمایت خود را از تروریسم، نظامی گری و نقض حقوق بشر در خاورمیانه افزایش نخواهد داد. دو سناتور دیگر تدوین کننده این طرح نیز اظهاراتی مشابه را بیان کرده اند.

گفتنی است تاکنون ناحیه کلمبیا (دی.سی) و 30 ایالت آمریکا، تحریم هایی را علیه ایران به تصویب رسانده اند. این ایالت ها عبارتند از آلاسکا، آریزونا، کالیفرنیا، کلرادو، کنکتیکت، فلوریدا، جورجیا، ایلینویز، ایندیانا، آیووا، لوئیزیانا، مریلند، ماساچوست، میشیگان، مینه سوتا، میسوری، نوادا، نیوجرسی، نیویورک، کارولینای شمالی، اوهایو، اوکلاهما، اورگان، پنسیلوانیا، رود آیلند، کارولینای جنوبی، داکوتای جنوبی، تگزاس، یوتا و واشنگتن. 11 ایالت از این مجموعه نیز قوانینی را به تصویب رسانده اند که بر اساس آن، عقد قرارداد با شرکت های طرف تجارت با ایران، ممنوع است.

همزمان با انتشار متن این طرح در پایگاه اینترنتی شخصی مارک کرک، طرح موازی آن در مجلس نمایندگان نیز توسط پیتر روسکام، تد دویچ، دان لیپینسکی، مایک پومپئو، برد شرمن و لی زلدین ارائه شده است. 

 

اخبار سیاست خارجی - تابناک