اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سنای آمریکا به دنبال تمدید تحریم های ایران است



اخبار,اخبارسیاست  خارجی ,تحریم های ایران

 مجلس سنای آمریکا قصد دارد زمان تحریم های ضدایرانی را که در سال آینده به پایان می رسد، تمدید کند.

به گزارش مهر به نقل از پایگاه خبری کنگره آمریکا، سناتورهای آمریکایی در تلاش هستند تحریم ها علیه ایران را تمدید کنند. این اقدام در راستای افزایش فشارها به ایران در پی اجرایی شدن توافق جامع مشترک بین ایران و کشورهای ۱+۵ انجام می گیرد.

بر این اساس سناتورهای آمریکایی در حال بررسی تمدید تحریم هایی هستند که اعتبار آنها عملا در سال آینده میلادی به پایان می رسد. قانون مذکور برنامه هسته ای و فعالیت های نظامی ایران از جمله آزمایش های موشکی این کشور را هدف قرار می دهد.

«بن کاردین» از اعضای کمیته روابط خارجی سنا گفت احتمال می دهد کنگره در سال جدید میلادی اقدامی را در این خصوص انجام می دهد. به گفته وی سناتورها در حال بررسی تمدید تحریم ها علیه ایران هستند.

پیشتر نیز سناتور «کریس کانز» در نشست کمیته روابط خارجی گفته بود شمار زیادی از اعضای کنگره از تمدید قانون تحریم های ایران حمایت می کنند.

حامیان این قانون مدعی اند اقدام آنها به دولت آمریکا این امکان را می دهد که در صورت نقض توافق از سوی ایران، تحریم ها را علیه این کشور اعمال کند.

 

 اخبارسیاست  خارجی  -  مهر 


ویدیو مرتبط :
تمدید تعلیق تحریم های برجامی و وضع تحریم های جدید علیه ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تلاش سنای آمریکا برای تمدید تحریم‌های ایران/ هشدار آمریکا به معارضین سوری



اخبار,اخبارسیاست  خارجی ,کیوسک بین‌المللی

ادامه بازتاب های سفر اروپایی رئیس جمهور ایران، تأکید سخنگوی دولت بر امکان سرمایه گذاری آمریکایی ها در ایران، تلاش سناتورهای آمریکایی برای تمدید قانون تحریم های ایران، سخنرانی باراک اوباما در محل سفارت رژیم اسرائیل در واشنگتن و اخبار مربوط به مذاکرات صلح سوریه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

 امروز نیز بخشی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی به بازتاب سفر اروپایی رئیس جمهور ایران اختصاص دارد. روزنامه «واشنگتن پست» در مطلبی در این زمینه با بیان اینکه اروپا آغوش خود را به روی ایران گشوده است، می نویسد اروپا با استقبال از روحانی و با این انتظار که او می تواند محرکه امضای قراردادهای تجاری و صلح منطقه ای باشد، در حال ایجاد عصری جدید در روابط با ایران است. این روزنامه همچنین معتقد است سفر رئیس جمهوری ایران به ایتالیا و فرانسه، در راستای تلاش های تهران برای برقراری توازن دیپلماتیک با شرکای شرقی مانند چین و روسیه است. رئیس جمهور ایران در کنفرانس خبری چهارشنبه در رم، تجار آمریکایی را به پیوستن به همتایان اروپایی شان در زمینه سرمایه گذاری در ایران و بهره بردن از عصر جدید همکاری «برد- برد» دعوت کرد.

*****

شبکه خبری «سی ان ان» نیز گفت و گویی را با محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران انجام داده که وی در این مصاحبه از فرصت های جدید تعامل اقتصادی با ایران سخن گفته است. نوبخت در این گفت و گو اظهار داشته هیچ محدودیتی برای سرمایه گذاری و فعالیت شرکت های آمریکایی در ایران وجود ندارد؛ اما دولت ایران حق انتخاب را برای پذیرفتن از بین شرکت های اروپایی و آمریکایی محفوظ نگه می دارد. وی موقعیت کنونی ایران را بسیار خوب خوانده و افزوده یکی از نقاط قوت ایران، دارا بودن سرمایه انسانی، نیرومند شامل نیروهای جوان و بسیار تحصیل کرده است که در رشد اقتصادی بسیار تاثیر گذار خواهد بود. نوبخت همچنین گفته با وجود کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی، ایران تصمیم دارد تولید خود را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد.

*****

با این حال، یک سناتور برجسته آمریکایی روز گذشته از تصمیم خود و همکارانش برای رأی گیری درباره تمدید قانون تحریم های ایران خبر داده است. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، یکی از اعضای ارشد سنای آمریکا، تمدید 10 ساله قانون تحریم‌های ایران را از جمله اقداماتی دانسته که این مجلس درباره آن رأی‌گیری خواهد کرد. باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفته این کمیته برای مقابله با برنامه موشکی ایران گزینه‌های متعددی را مد نظر خواهد داشت.  وی افزوده: «تمدید قانون تحریم ایران، یکی از این گزینه‌ها است و من فکر می‌کنم که این طرح در سنا به تصویب خواهد رسید». کورکر همچنین گفته کمیته روابط خارجی مجلس سنا، «در حال بررسی یک حوزه دیگر» برای اقدام علیه ایران است.

*****

حضور باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در سفارت رژیم اسرائیل و سخنرانی وی، از جمله دیگر موضوعاتی است که امروز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، اوباما روز چهارشنبه در مراسم بزرگداشت موسوم به «صالحان در میان ملت ها» در سفارت رژیم اسرائیل در آمریکا شرکت و سخنرانی کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل از حضور و سخنرانی اوباما در این مراسم به عنوان نشانه قدرت و استحکام روابط ما تل آویو و واشنگتن یاد کرده است. منظور از «صالحان در میان ملت ها»، غیریهودیانی هستند که به نجات یهودیان در دوران هولوکاست کمک کردند. گفته می شود حضور اوباما در این مراسم، با دعوت شخصی ران درمر، سفیر رژیم اسرائیل در آمریکا صورت گرفته است.

*****

اما در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات صلح سوریه، بخشی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی نیز به این موضوع اختصاص یافته است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، گروه های مخالف سوری باید فرصت تاریخی شرکت در مذاکرات ژنو در روز جمعه را مغتنم شمارند و بدون هیچ پیش شرطی وارد گفت وگو شوند. مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «جناح های مخالف (سوری) از فرصت تاریخی حضور در ژنو و پیشنهاد راه های جدی و عملی برای اجرای آتش بس، امکان ارایه کمک های بشردوستانه و سایر اقدامات اعتماد ساز برخوردارند و باید بدون هیچ پیش شرطی وارد عمل شوند». این در حالی است که گروه های مخالف سوری روز چهارشنبه در نشستی در عربستان سعودی اعلام کردند، منتظر پاسخ سازمان ملل به مطالبات خود هستند.

*****

در همین حال، «راشا تودی» اظهارات رئیس حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه را بازتاب داده که با اشاره به عدم دریافت دعوتنامه برای حضور در مذاکرات ژنو 3 گفته: «مواضع ترکیه بسیار منفی است و امیدواریم این مواضع بر مذاکرات تأثیری نداشته باشد». صالح مسلم گفته: «ما به‌دنبال دلایل عدم دعوتمان به مذاکرات هستیم و اصرار داریم که در این مذاکرات حضور داشته باشیم... کسانی که راه حل سیاسی بحران سوریه را نمی‌خواهند با مشارکت ما در مذاکرات مخالفند و قصد حذف ما به‌عنوان نمایندگان کردهای سوریه را دارند. این طرف ها می‌خواهند جنگ در سوریه ادامه یابد، اما ما با این قضیه مخالفیم و می‌خواهیم خونریزی در سوریه در نزدیک‌ترین زمان ممکن متوقف شود».


 اخبارسیاست  خارجی -  تابناک