اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سناریوی مبهم برای انتخاب جانشین ولاسکو


در حالی که پس از خداحافظی "خولیو ولاسکو" از تیم ملی، رییس فدراسیون والیبال "لورنزو برناردی" را به عنوان جانشین قطعی او معرفی کرده بود، همچنان تکلیف سرمربی جدید تیم ملی والیبال مشخص نیست و این احتمال وجود دارد که فدراسیون با گزینه دیگری به جمع‌بندی نهایی برسد!

ایسنا: در حالی که پس از خداحافظی "خولیو ولاسکو" از تیم ملی، رییس فدراسیون والیبال "لورنزو برناردی" را به عنوان جانشین قطعی او معرفی کرده بود، همچنان تکلیف سرمربی جدید تیم ملی والیبال مشخص نیست و این احتمال وجود دارد که فدراسیون با گزینه دیگری به جمع‌بندی نهایی برسد!

پس از خداحافظی خولیو ولاسکو از تیم ملی والیبال ایران و قطع همکاری یک‌طرفه او با فدراسیون ایران، افکار عمومی شاهد ژانر درام و هندی مراسم خداحافظی سرمربی محبوب تیم ملی والیبال بودند. فدراسیون والیبال با تأکید بر اینکه مردم خوش استقبال ایران باید خوش بدرقه بودن خود را به جهانیان ثابت کنند، ضیافت شام ترتیب داد و با پخش فیلم‌هایی خاطره‌انگیز از پیروزی‌های تیم ملی فضای خداحافظی ولاسکو را احساسی کرد. دست گذاشتن روی عواطف ایرانی‌ها موجب شد تا برای یک هفته اهالی کوچه و بازار و نمایندگان رسانه‌ها و حتی مسئولان ارشد ورزشی هم تحت تاثیر قرار بگیرند و با رفتاری احساسی منافع فردی یک فرد(ولاسکو) را بر منافع ملی ایران در اولویت قرار دهند!

مسئولان فدراسیون والیبال از قطعی بودن همکاری با "لورنزو برناردی" به عنوان سرمربی جدید تیم ملی خبر دادند که بارها توسط رئیس، دبیر و سرپرست تیم ملی والیبال نام "برناردی" به عنوان جایگزین "ولاسکو" اعلام شد.

این در حالی است که چند روز بعد از پایان قطعی همکاری با ولاسکو هنوز فدراسیون والیبال ایران با گزینه جدید سرمربیگری برای تیم ملی قرارداد رسمی امضا نکرده است!

*سکانس اول:

"خولیو ولاسکو" در آستانه چهارمین سال همکاری ‌اش با تیم ملی والیبال ایران تصمیم گرفت تا هدایت والیبالیست‌های ایرانی را رها کند و سرمربیگری تیم ملی آرژانتین را بپذیرد. اگر چه در ابتدا تلاش‌هایی برای تداوم همکاری با ولاسکو صورت گرفت اما این مربی حرفه‌ای در رفتاری به قول خودش غیر حرفه‌ای یک جانبه تصمیم گرفت تا عطای هدایت تیم ملی والیبال ایران را به لقایش ببخشد.

محمدرضا داورزنی، در این باره در همان زمان گفت: بازی‌های خوب تیم ملی والیبال ایران مردم، ‌مسئولان و تیم ملی آرژانتین را به فکر فرو برد که از ولاسکو بخواهند تا والیبال این کشور را احیا کند. ولاسکو با من در این باره صحبت کرد. او خیلی از جدایی تیم ایران ناراحت بود اما گفت که نمی‌تواند درخواست مردمش را رد کند. به هر حال ولاسکو در آرژانتین متولد شده و درس خوانده و به این کشور احساس دین می‌کند.

پیمان اکبری نیز چندی پیش در پاسخ به این پرسش که آیا خداحافظی ولاسکو هفت ماه زودتر از پایان قرارداد رسمی‌اش در دنیای حرفه‌ای جایی دارد یا خیر؟ تاکید کرد:‌ به نظر من این رفتار حرفه‌ای نیست. ولاسکو همه جوره از ایران و ایرانی‌ها انتظار رفتار حرفه‌ای داشت، که با او برخورد حرفه‌ای داشته باشند. ولی به نظرم شاید ما ایرانی‌ها او را خیلی دوست داشتیم و رفتار غیر حرفه‌ای کردیم و اجازه دادیم به راحتی برود. شاید بهتر بود همان‌ کاری که تیم لهستان کرد را می‌کردیم. همان طور که می‌دانید لهستان در حال حاضر آناستازی را از تیم ملی‌اش جدا کرد اما اجازه نمی‌دهد آناستازی در جای دیگر مربی‌گری کند. به نظرم لهستانی‌ها بیشتر حرفه‌ای عمل کردند. ما ایرانی‌ها همیشه دارای احساس لطیفی هستیم و مهمان‌نوازی می‌کنیم اما در این مورد حرفه‌ای برخورد نکردیم.

*سکانس دوم:

از آنجایی که ولاسکو تا پایان سال 2014 با فدراسیون والیبال ایران قرار داد داشت، انتظار می‌رفت تا ملی پوشان والیبال ایران با هدایت سرمربی نامدار خود نمایش درخشانی در لیگ جهانی و مسابقات قهرمانی جهان داشته باشند و مدال بازی‌های آسیایی را نیز بدست آورند اما خداحافظی ناگهانی ولاسکو کار را خراب کرد. در فاصله زمانی کمتر از پنج ماه تا آغاز مسابقات بین‌المللی سپردن هدایت تیم ملی ایران به هر مربی خارجی و یا حتی داخلی نمی‌توانست موفقیت والیبالیست‌ها را تضمین کند.

داورزنی با اشاره به توافق با برناردی برای هدایت تیم ملی خاطر نشان کرد: او به دلیل درگیری که در باشگاه لهستان دارد اواخر آوریل(اردیبهشت ماه) به طور مستقیم هدایت تیم ملی ایران را در دست می‌گیرد، اما فعلا فیلم بازی والیبالیست‌های ایران را آنالیز می‌کند و بعد از مرحله پلی‌آف لیگ برتر والیبال برنامه‌های خود را برای تیم ملی اعلام خواهد کرد. برناردی پیش از این در تیم ملی امید ایتالیا و یک تیم باشگاهی در لهستان خوب کار کرده است و فکر می‌کنم که از نظر فنی و تکنیکی می‌تواند در تیم ملی والیبال ایران هم بسیار مفید باشد.

*سکانس سوم:

فدراسیون والیبال با طرح موضوع "خوش بدرقه کردن ولاسکو" تلاش کرد تا موضوع قطع همکاری سرمربی تیم ملی والیبال ماه‌ها زودتر از پایان قرار داد رسمی‌اش برای مردم ایران قابل هضم شود. ترتیب ضیافت شام خداحافظی ولاسکو با حضور والیبالیست‌ها و وزیر ورزش و معاون ورزش قهرمانی و دبیر کمیته ملی المپیک با پخش موسیقی‌های ملی میهنی و فیلم‌هایی از موفقیت‌های تیم ملی همراه با ولاسکو موضوع رفتار غیرحرفه‌ای سرمربی تیم ملی را در یک ژانر احساسی و درام برد و لب منتقدان را دوخت.

خولیو ولاسکو که در حاشیه نشست خصوصی با بازیکنان اشک ریخته بود و با چشمانی سرخ در ضیافت شام شرکت کرد، در حاشیه این مراسم گفت: امیدوارم والیبالیست‌های ایران راه خود را ادامه دهند و موفقیت‌شان در المپیک را به من هدیه کنند.

من غمگین هستم که از تیم ملی والیبال ایران خداحافظی می‌کنم. در هفته‌های گذشته داورزنی تلاش زیادی کرد تا نظرم را عوض کند و از ایران نروم اما من تصمیم خود را گرفته بودم. تصمیمم حرفه‌ای نبود. امیدوارم مردم ایران من را درک کنند. در این سال‌ها متوجه شدم که مردم ایران علاقه زیادی به وطن خود دارند و عشق ایرانی‌ها را به وطن دیدم. امیدوارم که آن‌ها هم شرایط من و تعلق خاطرم به وطن را درک کنند.

وزیر ورزش هم در حاشیه این مراسم گفت: ما همواره ولاسکو را از خودمان می‌دانیم. امیدوارم ولاسکو در آرژانتین هم به داورزنی کمک کند و بتوانیم مسیری که ولاسکو شروع کرد را تداوم ببخشیم و توفیق پیدا کنیم. برای او آرزوی موفقیت می‌کنم. امیدوارم همان طور که ایران پیشرفت کرد، آرژانتین هم ارتقا پیدا کند. شاید روزی هم این دو تیم روبه‌روی هم قرار بگیرند. امیدوارم اگر ایران و آرژانتین روبه‌روی هم قرار گرفتند ولاسکو توجه ویژه‌ای داشته باشد.

دبیر کل کمیته ملی المپیک تاکید کرد: ما باید برای جذب مربیان خارجی اولویت‌هایی را تعیین می‌کنیم، یکی از آنها اخلاق است. ارتباط ولاسکو با بازیکنان ایرانی یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت تیم ملی ایران است. حالا من می‌بینم که در مراسم خداحافظی ولاسکو با بازیکنان اشک در چشمان ملی‌پوشان ایران و همین طور اطرافیان ولاسکو و سایر دست اندرکاران تیم جمع شده است.

*سکانس چهارم:

در حالی که «لورنزو برناردی» در گفت و گوی اختصاصی با ایسنا حاضر به تأیید تفاهم اولیه با فدراسیون والیبال ایران نشد، رئیس فدراسیون والیبال ایران و سرپرست تیم ملی از همکاری با این مربی جوان برای هدایت تیم ملی والیبال ایران و موفقیت در المپیک 2016 خبر دادند.

لورنزو برناردی در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اظهار بی‌اطلاعی از اخبار منتشر شده درباره قبول هدایت تیم ملی ایران گفت: چه کسی گفته با ایران قرار داد امضا کرده‌ام؟ فعلا قرارداد من با یک تیم لهستانی است. امیدوارم متوجه این موضوع باشید.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا توافق اولیه با فدراسیون والیبال ایران را تائید می‌کنید؟ گفت: متاسفم، هفته آینده می‌توانم در این باره حرف بزنم.

خولیو ولاسکو هم در کنفرانس خبری‌اش با اطمینان از حضور برناردی در رأس کادر فنی تیم ملی خبر داد و گفت: من تقریبا مطمئن هستم که "برناردی" به ایران می‌آید و سرمربی می‌شود، اما لورنز فعلا سرمربی یک تیم باشگاهی در لهستان است، شاید دوست نداشته باشد که فعلا در این شرایط درباره هدایت تیم جدیدی صحبت کند و این کار حرفه‌ای نیست، اما مطمئن هستم که او تمایل دارد که به ایران بیاید. به هر حال او قادر نیست که این موضوع را به صورت رسمی بیان کند.

*سکانس پنجم:

فدراسیون والیبال چند روز بعد از خداحافظی ولاسکو و درست زمانی که افکار عمومی منتظر اعلام خبر امضای قرار داد با برناردی به عنوان سرمربی جدید تیم ملی بود، با انتشار مصاحبه‌ای منتسب به رئیس فدراسیون تلویحاً از قطعی نبودن توافق نهایی با برناردی و مشخص شدن موضوع همکاری با این سرمربی جوان تا چند روز آینده خبر داد.

داورزنی گفت: چند جلسه‌ای که با "برناردی" صحبت کردم در نهایت به این نتیجه رسیدیم که همه شرایط را مجدداً بررسی کنیم و جمع بندی نهایی را روز جمعه انجام دهیم تا تکلیف کار وی کاملا مشخص شود. جمعه یا با "برناردی" قرارداد امضا می‌کنیم و یا سریعاً به سراغ گزینه‌های دیگر خود می‌رویم.

اولویت ما دفاع از منافع ملی است و در این شرایط ما باید با حوصله و تدبیر از شرایط بهره گیریم و بهترین انتخاب موجود خود را انجام دهیم تا بتوانیم به بهترین نتیجه هم برسیم.

سکانس ششم:

به تازگی مُد شده که برای فیلم‌های احساسی و هنری پایان "باز" می‌گذارند. یعنی تکلیف مخاطب را با داستان و بیننده‌هایش مشخص نمی‌کنند. هر کس می‌تواند از پایان "باز" و "مبهم" سناریو برداشت شخصی داشته باشد. در فیلم‌ هندی و درام «خداحافظی ولاسکو» هم فعلاً پایان "باز" است. معلوم نیست برناردی سرمربی می‌شود و یا اینکه فدراسیون سراغ گزینه دیگری می‌رود. اما در این میان شتابزگی برخی از خبرنگاران و برنامه‌سازان ورزشی در نوع خود جالب توجه است که در کسوت خبرنگار و به عنوان وجدان بیدار جامعه به هندی‌تر شدن هر چه بیشتر این سناریو احساسی کمک کردند.


ویدیو مرتبط :
انتخاب جانشین بعد از پیامبر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

موافقت رئال مادرید با خروج مورینیو/ انتخاب جانشین ظرف چند روز آینده



موافقت رئال مادرید با خروج مورینیو/ انتخاب جانشین ظرف چند روز آینده

فلورنتینو پرس در کنفرانس خبری موافقت خود را با رفتن مورینیو از رئال مادرید اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، فلورنتینو پرس رئیس رئال مادرید در کنفرانس خبری خود که به صورت زنده در سایت های معتبر جهان پوشش داده شد به طور رسمی موافقت خود را برای رفتن مورینیو از تیمش اعلام کرد.

در حالی که در چند روز گذشته زمزمه های زیادی مبنی بر رفتن مورینیو از رئال مادرید به گوش می رسید، فلورنتینو پرس در کنفرانس خبری خود اعلام کرد: من دوست داشتم تا به همکاری خود با مورینیو ادامه بدهم زیرا او مربی فوق العاده ای برای ما بوده است.

ما قبل از مورینیو شش سال نتوانستیم از مرحله دوم لیگ قهرمانان بالا بیاییم اما با وجود او سه بار به نیمه نهایی رسیدیم. عملکرد مورینیو خوب است اما در رئال مادرید همه از شما توقع پیروزی و قهرمانی دارند.

کسب دومی در لیگ و حذفی کسی را در رئال مادرید راضی نمی کند . فشار زیادی در رئال مادرید برای قهرمان شدن وجود دارد. مورینیو نیز به این فشارها آشناست اما در طول چند ماه گذشته فشاری که به مورینیو وارد شده ، غیرقابل تحمل بوده است . او تصمیم گرفته است تا رئال را ترک کند و من نیز با درخواست او موافقت می کنم.

پرس همچنین از انتخاب جانشین مورینیو ظرف چند روز آینده خبر داد و گفت: با هیچ مربی گفتگو نکرده است اما در چند روز آینده سرمربی جدید رئال مادرید را مشخص می کند.

ژوزه مورینیو در طول 3 سال حضور خود در رئال مادرید با این تیم به قهرمانی در لیگ، جام حذفی و سوپرجام رسید و سه بار در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا حذف شد./ایسنا