اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سناریوی جدید محافظه کاران برای مواجهه با دولت "سوال بازی" جبهه پایداری با دولت روحانی



اخبار,اخبار سیاسی,سوال نمایندگان از وزرای دولت روحانی


اخبار سیاسی - سناریوی جدید محافظه کاران برای مواجهه با دولت "سوال بازی" جبهه پایداری با دولت روحانی

نماینده مشهد پس ذهن جبهه پایداری درباره روحانی را فاش کرد. جواد کریمی قدوسی گفته از وزیر اطلاعات سوال دارد اما اگر علوی پاسخ ندهد رییس جمهوری را سوال پیچ می‌کند.

«42 برای 21 »؛ شاید بتوان طرح جدید مجلسی ها برای استارت زدن پروژه جدیدشان را خیلی ساده در همین دو عدد خلاصه كرد؛ عدد اول تعداد نمایندگانی است كه  به هدایت جواد کریمی‌قدوسی نماینده مشهد و کلات طرح سئوال از محمود علوی وزیر اطلاعات را به هیات رئیسه ارایه کرده اند و عدد دوم هم بیانگر این است كه این نماینده ها بر اساس 21 محور می‌خواهند وزیر اطلاعات را به چالش بكشند.

برای محورهای مطرح شده هم ظاهرا برنامه‌ریزی‌ها از قبل صورت گرفته است و پاسخ‌های احتمالی علوی به موضوعات مطرح شده هم «امكان سنجی» شده است. حداقل این مورد را می‌توان از پیش‌بینی كریمی قدوسی برداشت كرد كه اگر «سوال» آنها را به مرادشان نرساند، « تهدید » می‌کنند. تهدید به اینکه رییس جمهوری را به مجلس می كشانند.

سوال پرسیدن های پیاپی تکنیک خاص این روزهای محافظه‌کاران است. نخستین بار نیست که کریمی‌قدوسی عضو جبهه پایداری ،رئیس جمهوری را تهدید به سوال در صحن علنی مجلس می‌کند. پیش از این نیز اظهارات اکبر ترکان درباره انتخابات مجلس دهم بهانه او برای تهدید رئیس جمهوری به مجلس بود.

حالا به بهانه سوال از وزیر اطلاعات می‌خواهند حسن روحانی را وارد زمین بازی سوال و استیضاح کنند. محافظه‌کاران قصد دارند با تهدیدهای گاه و بی‌گاه افکار عمومی را برای سوال بازی با رییس جمهوری تست کنند. بازی که در یک سوی آن دولت مورد حمایت اصلاح طلبان قرار دارد و در سوی دیگر، محافظه‌کاران مجلس نهم.

زمینی که قرار است تا پیش از عید استیضاح کمتر از چهار وزیر دولت در آن داغ نگه داشته شود. پیشتر تدبیر از تلاش اعضای جبهه پایداری در مجلس برای به جریان انداختن ماجرای  استیضاح وزیران صنعت و معدن، علوم و تحقیقات، اقتصاد و خارجه تا پیش از عید خبر داده بود.

پیش از اینکه کریمی قدوسی از احتمال به مجلس کشاندن رییس جمهوری سخن بگویذ حمید رسایی عضو دیگر جبهه پایداری در صحن مجلس اعلام کرده بود «ما مامور به سکوت هستیم و فعلا نمی‌خواهیم حرفی بزنیم.»

سکوتی که البته چندان دوام نیاورد و با انتقاد تند آیت الله مصباح یزدی که رهخبر معنوی جبهه پایداری هم هست این سکوت عملا شکسته شد.

اعضای جبهه پایداری بدشان نمی آید نخستین قربانی استیضاح‌های محافظه‌کاران، محمدجواد ظریف باشد.چرا که او از همان روز نخست وزارتش به سیبلی برای تلافی شکست محافظه‌کاران در انتخابات 24 خرداد تدبیل شد. انتقادهای نمایندگان مجلس از فیس بوک او آغاز شد و در آخرین مورد به انگلیسی حرف زدن و ریش ظریف منتهی .

وزیر امور خارجه که به مهمان همیشگی مجلس تبدیل شده، هفته گذشته نیز برای پاسخگویی به 9 سوال 99 نفر از نمایندگان به کمیسیون امنیت ملی احضار شده بود.

از همان روزهای نخست روی کار آمدن دولت روحانی جبهه پایداری در مجلس به دنبال یارگیری برای جلوگیری از رای اعتماد نمایندگان به وزیران دولت یازدهم بود و گویا این حربه آنان تا استیضاح وزیران و حتی مواجهه با رئیس جمهوری ادامه دارد. اظهارهای کریمی‌قدوسی تاییدی بر این ادعاست. او به خبرگزاری تسنیم گفته: « قطعا تعداد امضاهای طرح سوال از وزیر اطلاعات افزایش می‌یابد.» سوالی هایی که کریمی قدوسی پیشاپیش می گوید وزیر اطلاعات جوابی برای آنها ندارد و هدف رییس جمهوری است.
اخبار سیاسی - تدبیر
 


ویدیو مرتبط :
رونمایی از برنامه جبهه پایداری برای دولت یازدهم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاکتیک جدید "جبهه پایداری" علیه دولت روحانی



اخبار,اخبار سیاسی,جبهه‌پایداری‌

 

اخبار سیاسی -  در گفت و گو با سه نماینده مجلس بررسی شدتاکتیک جدید "جبهه پایداری" علیه دولت روحانی

به گفته شوهانی گروهی اندک در مجلس بیشتر به دنبال استیضاح دو وزیر هستند؛ جواد ظریف و بیژن زنگنه/فتاحی می گوید: سوال‌کنندگان از فضای مجلس ترسیدند و یک نوع عقب نشینی کردند/قادر مرزی می گوید ما می‌دانیم این سوال و جواب کردن‌ها به دلیل یک تسویه حساب سیاسی است/

  "جبهه‌پایداری‌"های مجلس می‌خواهند با یک تیر چند نشان بزنند. ابتدا وزیر را به صحن علنی مجلس می‌کشانند، سپس "دلواپسی‌"هایشان را مطرح می‌کنند و در پایان هم می‌گویند به خاطر منافع نظام "قانع" شدیم.

"تاکتیک جدید" پایداری اما روز گذشته نتیجه نداد. قرار بود جواد کریمی‌قدوسی نماینده مشهد و عضو جبهه پایداری به دلیل برخی اظهارنظرهای وزیر امور خارجه درباره قدرت دفاعی کشور و انکار هولوکاست، از محمد جواد ظریف سوال کند. البته پیش از آغاز جلسه علنی روز گذشته دو فراکسیون مجلس برای تصمیم گیری در خصوص رویکردشان در سوال از وزیر امور خارجه تشکیل جلسه داده بودند.

فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت حمایت خود از وزیر امور خارجه و دولت را اعلام کردند که بر این اساس اگر کار به رای گیری در خصوص سوال از ظریف کشید رای موافق به ظریف بدهند.

فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز به ریاست حدادعادل نیز تشکیل جلسه داد. آنان معتقد بودند به دلیل نزدیکی مذاکرات هسته‌ای بهتر است سوال از وزیر خارجه در جلسه روز گذشته مطرح نشود. اما لاریجانی این پیشنهاد را نپذیرفت و اعلام کرد که یا سوال باید پس گرفته شود و یا در جلسه مطرح شود.

به هر ترتیب سوال از ظریف مطرح شد و پس از پاسخ‌های او، کریمی‌قدوسی اعلام کرد که از پاسخ‌های وزیر امور خارجه قانع شده است. این در حالی بود که بسیاری از نمایندگان همزمان با اعلام قانع شدن کریمی‌قدوسی بیان می‌کردند که باید پاسخ وزیر به رای گذاشته شود.

جبهه پایداری‌های پیش تر این تاکتیک را در جلسه سوال از بیژن زنگنه، وزیر نفت پیاده کرده بودند. در آن نشست هم حمید رسایی به عنوان سوال کننده پس از پاسخ‌های وزیر نفت اعلام کرد که از پاسخ‌های زنگنه قانع شده است.

تاکتیک جدید پایداری ها و همفکرانشان علیه دولت در حالی در صحن مجلس پیاده می شوند که این گروه از منتقدان خستگی ناپذیر دولت بیرون مجلس نیز برنامه های متنوعی برای مخالفت دارند. نمونه موخر این برنامه اجرای همایش "دلواپسیم" در محل لانه جاسوسی بود که این برنامه هم با اعتراض بسیاری مواجه شد. با این وجود به نظر می رسد که پایداری ها و یارنشان صحن مجلس را به عنوان خاکریز اصلی خود علیه دولت انتخاب کرده اند و برنامه های اصلی این گروه نیز دقیقا در همین مکان اجرا می شود.

احمد شوهانی درباره تاکتیک جدید پایداری ها به خبرنگار سیاسی تدبیر می‌گوید: «جبهه پایداری‌ها در مجلس با تمام سعی و تلاش خود سوال از وزیران را به صحن می‌کشانند اما وقتی فضای مجس را می‌بینند که اکثریت نمایندگان با آنان همراه نیستند سوال را پس می‌گیرند یا اعلام می‌کنند که از پاسخ وزیران قانع شده‌اند.»

نماینده ایلام و چرداول در مجلس شورای اسلامی بیان کرد که «مثلا در سوال آقای رسایی از آقای زنگنه اگر ایشان فضا را به نفع خودش می‌دید امکان نداشت که اعلام کند از پاسخ وزیر نفت قانع شده است. در واقع آنان از خطر رای گیری می‌ترسند. روز گذشته هم همین اتفاق رخ داد. اگر سوال از آقای ظریف به رای گذاشته می‌شد قطعا رای نمی‌آورد.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اعضای جبهه پایداری در مجلس دست پیش را گرفتند و به راحتی اعلام می‌کنند که از پاسخ‌های وزیر قانع شده‌اند، می‌گوید: «البته آنان شاید هدفشان این است که در حرف هایشان را به هر نحوی بیان کنند و چه تریبونی بهتر از مجلس.» 

به گفته شوهانی گروهی اندک در مجلس بیشتر به دنبال استیضاح دو وزیر هستند؛ جواد ظریف و بیژن زنگنه.

 عابد فتاحی نماینده ارومیه پاسخ‌های وزیران به سوال‌کنندگان را در قانع شدن آنان تاثیرگذار می‌داند و به تدبیر می‌گوید: «علاوه بر اینکه صحبت‌های وزیران قانع‌کننده است فضای مجلس نیز بر اعلام نظر سوال‌کنندگان تاثیرگذار است.»

او که به عنوان یکی از موسسان فراکسیون اعتدال در مجلس است تاکید دارد که «سوال‌کنندگان از فضای مجلس ترسیدند و یک نوع عقب نشینی کردند. چرا که می‌بینند بیشتر نمایندگان با آنان همراه نیستند.»

به گفته فتاحی «سوال حق نمایندگان است اما وقتی 50 نفر سوال را امضا می‌کنند آن هم از یک گروه خاص شائبه سیاسی بودن به وجود می‌آید. اما ما تصور می‌کنیم با این اتفاق‌ها تعداد سوال‌های آنان نیز کمتر شود.»

حامد قادرمرزی نیز بر این باور است که «برخی افراد در مجلس به دنبال بلندگویی برای نظرهای شخصی‌شان هستند بنابراین با برنامه‌ریزی سوالی را مطرح  و بعد اعلام می‌کنند از پاسخ‌های وزیر قانع شده‌اند.»

نماینده قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: «آن چیزی که مسلم است این است که قاطبه نمایندگان مجلس با این افراد همصدا و همراه نیستند، چرا که ما می‌دانیم این سوال و جواب کردن‌ها به دلیل یک تسویه حساب سیاسی است و شاید منافع ملت در آنها جایی نداشته باشد.»

او با توضیح اینکه در اینکه سوال از وزیران جزو حقوق اصلی نمایندگان مجلس است می‌گوید: «انصاف این است که این آقایان به مردم پاسخ دهند که در دولت قبل که به صراحت از اجرای قانون سرپیچی می‌کرد چرا سوالی نمی‌پرسیدند و به فکر منافع ملت نبودند.»

 دومین رونمایی از "تاکتیک جدید پایداری علیه دولت یازدهم" نشان می دهد که همان گونه که پیش تر برخی نمایندگان مجلس هشدار داده بودند این گروه بنا ندارد تا انتخابات دور دهم مجلس از حمله به سیاست های دولت عقب نشینی کند. اعلام چند تذکر اعضا و همفکران این گروه سیاسی به رییس جمهوری وزیران در پایان جلسه سوال از وزیر خارجه نشان از همین عزم جزم است.

اخبار سیاسی - تدبیر