اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سناریوی جدید دولت برای سهام عدالت/ طیب نیا: نرخ ارز را بازار تعیین می‌کند نه دولت



طیب نیا,نرخ سود بانکی

نرخ سود بانکی امروز تغییر نمی‌کند؛
سناریوی جدید دولت برای سهام عدالت/ طیب نیا: نرخ ارز را بازار تعیین می‌کند نه دولت

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام طرح جدید دولت برای اینکه مردم بتوانند از منافع سهام عدالت برخوردار شوند، گفت: دولت با تغییرات ناگهانی نرخ ارز در هر سمت و سویی که باشد، موافق نیست و در تعیین نرخ ارز در بازار مذاکره ای نمی کنیم.

به گزارش مهر، علی طیب نیا امروز در حاشیه همایش بهبود فضای کسب و کار در ایران در جمع خبرنگاران درباره برنامه های جدید دولت تدبیر و امید در بخش سهام عدالت، گفت: سهامی که در اختیار مردم است به نحوی شده که سهامداران نمی توانند از منافع خود برخوردار شوند و حتی اعمال مدیریت نیز امکان پذیر نیست.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: حدود 40 درصد سهام بنگاههای مشمول صدر اصل 44 قانون اساسی در این خصوص واگذار شده که شرکت های مناسب، کارآمد و فعالی بوده اند. دولت روی طرحی کار می کند که بتواند مردم را از منافع واقعی سهام عدالت بهره مند کند.

وی در خصوص جلسه امروز شورای پول و اعتبار برای افزایش نرخ سود بانکی، گفت: چنین چیزی در دستور کار شورا نیست و جلسه شورا برای تعیین نرخ سود بانکی برگزار نمی شود و اگر هم بانک مرکزی چنین گزارشی را داده که شورا به دنبال تغییر نرخ سود بانکی است، بهتر است خودشان پاسخ بگویند، ولی تا جایی که من می دانم این طور نیست.

طیب نیا درباره وضعیت بازار ارز اظهار داشت: سیستم تعیین نرخ ارز براساس قانون شناور مدیریت شده است و دولت در فرآیند تعیین نرخ ارز دخالت نمی کند. شرایط نرخ ارز را بازار مشخص می کند.

وزیر اقتصاد ادامه داد: آنچه اتفاق افتاد، این بود که ما با تغییرات سریع، ناگهانی و موقتی نرخ ارز مواجه شدیم که دولت چه در جهت کاهش نرخ ارز و چه در جهت افزایش آن با این گونه تغییرات مخالف است.

وی خاطر نشان کرد: اگر نرخ ارز به طور ناگهانی تنها در چند روز کاهش یابد، کسانی ضرر می کنند که سپرده های کوتاه مدت و کوچک خود را در بازار می فروشند؛ بنابراین دولت با تغییرات ناگهانی نرخ ارز در هر سمت و سویی که باشد موافق نیست و در تعیین نرخ ارز در بازار مذاکره ای نمی کنیم.

طیب نیا درباره تصمیم جدید دولت برای اجرای ایران کد و طرح شبنم، اظهار داشت: در این باره قرار است جلسه ای برگزار و تصمیمات مقتضی گرفته شود اما هنوز این نشست را برگزار نکرده ایم.

وی در خصوص حل مشکل گشایش ال سی 30 درصدی اظهار داشت: دولت و بانک مرکزی حداکثر مبلغ ریالی گشایش ال سی را 30 درصد تعیین کرده اند و این موضوع به بدنه بانکها ابلاغ کردند و در حال حاضر بخش عمده ای از بانکها به این ابلاغیه بانک مرکزی عمل می کنند و ما در حال رصد کردن هستیم که اگر بانکی هم به آن عمل نکند، قطعا مشکل را پیگیری کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: زمینه های اجرای کامل این مصوبه فراهم است و به صورت کلی گشایش ال سی مشکلی ندارد و هم اکنون سیستم بانکی با حداکثر 30 درصد گشایش ال سی را انجام می دهد و اگر احیانا بانکی به طور مثال در شهرستانی به این ابلاغیه عمل نکرده، بانک مرکزی در حال اعمال نظارت برای رفع مشکلات است.

طیب نیا به این موضوع نیز اشاره کرد که اگر مشکلی هم در این بخش وجود دارد عمدتا در خصوص ال سی نیست و به معاملات از طریق حواله بر می گردد.

/ مهر


ویدیو مرتبط :
علی طیب نیا: ثبات در بازار ارز مهمتر از نرخ ارز است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طیب نیا: اجرای اصل 44 از اولویت‌های دولت یازدهم است/ تعیین نرخ سود بانکی از سوی شورای پول و اعتبار



علی طیب نیا ,نتایج سفر روحانی به نیویورک

طیب نیا: اجرای اصل 44 از اولویت‌های دولت یازدهم است/ تعیین نرخ سود بانکی از سوی شورای پول و اعتبار

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که جلسه مشترک دولت و مجلس در فضایی بسیار خوب و دوستانه برگزار شد اظهار کرد:‌رییس جمهور در این برنامه نتایجی از سفر خود به نیویورک را برای نمایندگان ملت توضیح دادند که بسیار مورد استقبال واقع شد.

علی طیب نیا درحاشیه مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان خصوصی سازی افزود: همچنین در این جلسه رییس جمهور گزارشی از اقدامات صورت گرفته در 44 روز دولت یازدهم به نمایندگان اعلام کرد.

وی با اظهار بی اطلاعی از توقف اجرای اصل 44 قانون اساسی اظهار کرد: بنده نیز نمی دانم منبع اصلی این حرف کجا بوده اما قطعا اجرای اصل 44 قانون اساسی و در راستای آن بهبود فضای کسب وکار کشور جزو اولویت‌های دولت یازده است و این دولت با تمام توان خود در این راه قدم خواهد گذاشت.

وی همچنین درباره بحث تعیین نرخ سود بانکی نیز گفت: این مساله جزو وظایف شورای پول و اعتبار است که باید در یکی از جلسات آن در صورت جلسه گنجانده شده و راجع به آن بحث و بررسی صورت گیرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در پاسخ به سوالی که مشکلات اقتصادی فعلی را تا چه حد نتیجه تحریم‌ها می دانید تاکید کرد: نمی توان به صورت علمی در این رابطه صحبت کرد و نرخ دقیقی را گفت. اما قطعا مجموعه‌ای از تحریم‌ها مشکلات مدیریتی و برخی از دیگر عوامل دست به دست هم داده تا اقتصاد ایران با مشکلاتی که امروز در آن وجود دارد دست به گریبان شود. /ایسنا