اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سناتوری که از پشت خنجر می‌زند



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

مخالفت چاک شومر با وتوی اوباما
سناتوری که از پشت خنجر می‌زند

تصمیم شومر برای پیوستن به جمهوری‌خواهان برای کارشکنی در توافق هسته‌ای ایران بار دیگر نشان داد که وی شایستگی رهبری دموکرات‌ها در سنا را ندارد.

سناتور چاک شومر (دموکرات از نیویورک) ماه گذشته در نشستی خصوصی که با حامیان مالی در منزلش داشت، سیگنال هایی داده بود که ممکن است با توافق رئیس جمهور باراک اوباما با ایران مخالفت کند. براساس گفته های کسانی که در آن نشست حضور داشتند، وقتی از وی پرسیده شد که آیا پس از وتوی رئیس جمهور هم با توافق مخالفت می کند، شومر پاسخی نداد. آن حامیان مالی حالا به پاسخ سوالشان رسیدند. مت هوس، سخنگوی این سناتور تایید کرد که در صورتی که اوباما لایحه مخالفت کنگره را وتو کند، شومر به رای وتوی اوباما هم رای مخالف خواهد داد.

شومر بیانیه ای منتشر و در آن مخالفتش با توافق را اعلام کرد. برخلاف دیگر مخالفان توافق ایران، شومر گفت که این تصمیم سختی برایش بوده و دلیلش 10 سال اول این توافق بوده است. وی در ادامه می گوید: «ما می توانستیم توافق بهتری داشته باشیم. وقتی بحث بر سر جنبه های هسته ای پس از ده سال و جنبه های غیرهسته ای است، بهتر بود که این توافق را نمی داشتیم.»

بیانیه شومر به دو دلیل مهم است. وی یکی از قدرتمندترین حامیان دموکرات اسرائیل در سنا است و فضایی سیاسی برای دیگر دموکرات هایی که مخالف توافق هسته ای ایران هستند، ایجاد کرد. اگر کاخ سفید توانسته بود نظرات شومر در زمینه توافق را برآورده کند، دیگر آرای مورد نیاز برای شکستن وتوی رئیس جمهور هم به دست نمی آمد. احتمال به دست آمدن اکثریت دو سوم در مجلس نمایندگان و سنا برای شکست وتوی اوباما همچنان بعید است، اما مخالفت شومر موجب زنده ماندن این احتمال شده است.

این نکته هم قابل توجه است که شومر که رهبر آینده دموکرات ها در سنا است، خودش را در مقابل اعضای پیشرو حزبش و کاخ سفید قرار داده است. به همین دلیل شومر در بیانیه ای که صادر کرد لحنی محترمانه داشت و دیپلماسی باراک اوباما و جان کری را مورد ستایش قرار داد. این لحن در تضاد با سخنرانی اوباما در دانشگاه آمریکن بود که در آن گفت نیروهای سپاه ایران هم مخالف توافق هستند. به این صورت آنها هم در مخالفت با توافق همسو با جمهوری خواهان قرار گرفتند.

برخی از فعالان پیشرو دموکرات در حال حاضر معتقدند که مخالفت شومر با توافق هسته ای ایران موجب عدم صلاحیت وی برای جانشین شدن سناتور هری رید (دموکرات از نوادا) به عنوان رهبر دموکرات ها در سنا است. یک گروه فشار پیشرو به نام کردو اکشن، پس از بیانیه شومر ایمیلی اعتراضی فرستاد و وی را متهم به شکست کشانیدن صلح با ایران کرد. بکی باند، مدیر سیاسی این گروه در بیانیه ای اعلام کرد: «چاک شومر درباره عراق اشتباه کرد و درباره ایران هم اشتباه می کند. تصمیم شومر برای پیوستن به جمهوری خواهان برای کارشکنی در توافق هسته ای ایران بار دیگر نشان داد که وی شایستگی رهبری دموکرات ها در سنا را ندارد. شاید زمان آن فرا رسیده باشد تا لقب وی از چاک وال استریت به چاک جنگ طلب تغییر کند.»

کردو اکشن تنها نیست، دیلن ویلیامز مدیر سیاسی جی استریت، گروهی یهودی که حامی توافق هسته ای است، در توییتر به چاک شومر اعتراض کرد. استیو رابینوویتز، تحلیلگر ارتباطات که با سازمان های یهودی کار می کند روز جمعه گفت که شومر در موقعیت «باخت-باخت» قرار گرفته است. وی معتقد است که شومر می توانست در موقعیت «برد-برد» قرار بگیرد و حمایت گروه های پیشرو در زمینه رهبر دموکرات های سنا شدن را هم به دست آورد، در وضعیتی که به توافق رای منفی می دهد، اما دیگر همکارانش را متقاعد به مخالفت با توافق و رای منفی مجدد برای شکستن وتو نمی کند.

مخالفت شومر با توافق مهم نیست، مسئله ای که الان سناتور ارشد نیویورک با آن روبه رو است مخالفت دموکرات های پیشرو که حامی توافق هسته ای ایران هستند با نامزدی شومر برای رهبری دموکرات های سنا بعد از بازنشستگی هری رید است.

اخبار سیاست خارجی - بلومبرگ ویو،ایران دیپلماسی

 


ویدیو مرتبط :
ایستادی به جنگ رو در رو، خنجر از پشت می زند دشمن...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیت الله مکارم: این اختلاس نشانه بی عقلی افراد است/ترکیه از پشت به مسلمانان خنجر می زند



 

 

آیت الله مکارم: این اختلاس نشانه بی عقلی افراد است/ترکیه از پشت به مسلمانان خنجر می زند

 

برای مصرف 3000 میلیارد سه هزار سال عمر لازم است؛

آیت الله مکارم: این اختلاس نشانه بی عقلی افراد است/ترکیه از پشت به مسلمانان خنجر می زند

مرجع تقلید شیعیان با انتقاد شدید از مواضع و عملکرد ترکیه اظهار داشت: ترکیه اگر چه در ظاهر با اسرائیل جنگ زرگری دارد، اما از پشت به مسلمانان خنجر می زند.

آیت الله مکارم شیرازی در آغاز درس خارج فقه در مسجد اعظم قم به انتقاد شدید از مواضع و عملکرد ترکیه پرداخت و گفت:همه مسلمانان و مردم ترکیه باید در مقابل این عملکرد بخروشند و آن را محکوم کنند.

وی با انتقاد از سکوت مردم و مسئولان در داخل کشور در قبال این رفتارها گفت: کار زشت دیگر دولتمردان ترکیه این است که دست در دست عربستان و آمریکا گذاشته اند و علیه سوریه اقدام می کنند تا آنجا را مانند لیبی به جنگ داخلی بکشانند تا تعداد زیادی از مسلمانان را به کشتن دهند.

آیت الله مکارم تاکید کرد: اگر چه سوریه باید در اصلاحات شتاب کند و از خشونت بپرهیزد اما ظاهرا گناهی جز مقابله با اسرائیل نداشته که ترکیه با همدستی عربستان و آمریکا به مقابله با او پرداختند.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به هفته دفاع مقدس گفت: در این هفته یاد و خاطره دفاع مقدس تجدید شد اما لازم است به این حقیقت توجه شود که چه اندازه دستاوردهای دفاع مقدس را حفظ کرده ایم.

رسواییهای اقتصادی اخیر معارض دستاوردهای دفاع مقدس است

مرجع تقلید شیعیان جهان ادامه داد: آیا مفاسد اخلاقی و فرهنگی و رسوایی های اقتصادی اخیر و زمزمه اختلاف میان برخی از اصولگرایان با دستاوردهای دفاع مقدس همخوانی دارد.

برای مصرف 3000 میلیارد سه هزار سال عمر لازم است

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اختلاس سه هزار میلیاردی گفت: این اختلاس نشانه بی عقلی افراد است. فرض کنید انسانی بخواهد سه هزار میلیارد را مصرف کند اگر سالی یک میلیارد برای زندگیش خرج کند باید سه هزار سال عمر کند تا این پول تمام شود.

آیت الله مکارم ادامه داد: اگر فرض کنیم 10 نفر باشند باز هم باید هر کدام باید 300 سال عمر کنند تا این مبلغ را مصرف کنند آیا نشانه بی عقلی و بی خردی نیست..../تحلیل:انتخاب