اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سلیمی نمین: هاشمی و احمدی نژاد پشت پرده همدست هستند/ زیباکلام: مشایی بیاید هاشمی و خاتمی هم می آیند



هاشمی و احمدی نژاد,سلیمی نمین

سلیمی نمین: هاشمی و احمدی نژاد پشت پرده همدست هستند/ زیباکلام: مشایی بیاید هاشمی و خاتمی هم می آیند

سلیمی نمین با بیان اینكه قطبی شدن فضا به ماجرای "هاشمی- احمدی نژاد" می انجامد و در این صورت همه تصور می كنند كه برد یكی باخت رقیب را در پی خواهد داشت، تصریح كرد: هاشمی باید این برداشت غلط كه حاكمیت میراث خانوادگی آنهاست را تغییر دهد. همچنین احمدی نژاد هم باید بداند كه بیان نقاط ضعف رقیب برد وی را در پی نخواهد داشت.البته دعوای هاشمی و احمدی نژاد كنونی مصلحتی است چون در پشت پرده با یكدیگر یك دست هستند.استفاده از آدم های هاشمی مثل مرتضوی یا نعمت زاده در سمت های كلیدی دولت احمدی نژاد نشانه پیوند پشت صحنه هاشمی و احمدی نژاد كنونی است.

سه تحلیلگر سیاسی از سه جناح اصلاح طلب ، دولتی و اصولگرا در یک مناظره دانشگاهی به بیان دیدگاه و پیش بینی خود درباره آرایش سیاسی انتخابات ریاست جمهوری در دوره یازدهم پرداختند.

به گزارش مهر، نشست مناظره انتخاباتی میان صادق زیباكلام، عبدالرضا داوری و عباس سلیمی نمین با عنوان خواست های مردم از رئیس جمهور آینده امروز دوشنبه در دانشكده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.

صادق زیباكلام در ابتدای این نشست با اشاره به اینكه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم انتخاباتی پیچیده خواهد بود، چون در بین حاكمیت شكاف ایجاد شده است، گفت: این مساله در سال های گذشته وجود نداشته و اكنون اصولگرایان به دو جناح دولت و سنتی تقسیم شده اند.

وی با اشاره به اینكه این شكاف هر روز بیشتر هم می شود، اظهار داشت: امروز محل مناظره اصلی میان اصلاح طلبان و اصولگرایان نیست بلكه در عرصه اصلی رقابت تا به امروز دو رقابت جدی است.

زیباكلام با بیان این كه دولت نمی داند كه می تواند فرد مورد نظر خود یعنی اسفندیار رحیم مشایی را به عرصه انتخابات وارد و برای حضور وی تاییدیه بگیرد، ادامه داد: اگر دولت بتواند این اقدام را انجام دهد آقای هاشمی و اصلاح طلبان وارد عرصه خواهند شد اما اگر نتواند جریان دولت همین جا تمام می شود؛ در این صورت فقط سنتی ها می مانند و یك نامزد اصلی كه به اعتقاد من علی اكبر ولایتی خواهد بود.

وی خاطرنشان كرد: اگر دولت بتواند مشایی را وارد عرصه انتخابات كند در این صورت انتخابات به صورت جدی پیگیری خواهد شد.

در ادامه این نشست عبدالرضا داوری كه به عنوان نماینده حامیان دولت در این مناظره شركت كرده است ، گفت: امیدواریم انتخابات 92 یك بهار دیگر را در عرصه سیاسی كشور رقم بزند.

وی با اشاره به اینكه در هر انتخاباتی گروه یا سازمان هایی حضور پیدا می كنند، ادامه داد: هر گروهی كه بتواند در توزیع منابع كمیاب ثروت، قدرت و منزلت عادلانه تر رفتار كند ماندگارتر خواهد بود.

وی اظهار داشت: آن چه در انتخابات 92 در حال وقوع است ادامه فرآیندهایی است كه در طول 100 سال گذشته در ایران رخ داده است.

سلیمی نمین ، تاریخ‌دان ، دیگر فرد شركت كننده در این مناظره با بیان این كه حضور افراد شركت كننده در این مناظره به قطبی شدن فضا خواهد انجامید، گفت: قطبی شدن فضای سیاسی انتخابات را پدیده نامباركی می دانم چرا كه در فضای قطبی تعقل وجود نداشته و درستی مواضع مد نظر نخواهد بود.

وی با بیان اینكه قطبی شدن فضا به ماجرای "هاشمی- احمدی نژاد" می انجامد و در این صورت همه تصور می كنند كه برد یكی باخت رقیب را در پی خواهد داشت، تصریح كرد: هاشمی باید این برداشت غلط كه حاكمیت میراث خانوادگی آنهاست را تغییر دهد. همچنین احمدی نژاد هم باید بداند كه بیان نقاط ضعف رقیب برد وی را در پی نخواهد داشت.

در ادامه این نشست زیباكلام به آمدن و نیامدن هاشمی یا خاتمی اشاره كرد و گفت: این مساله منوط به تایید گرفتن احمدی نژاد برای آمدن مشایی خواهد بود.

وی با اشاره به اینكه اگر احمدی نژاد نتواند این تاییدیه را بگیرد نه هاشمی وارد صحنه خواهد شد و نه خاتمی اظهار داشت: اصولگرایان خواهند گفت كه آمدن كواكبیان، عارف و روحانی نشانه آزادی فضای انتخابات است و جریانات سیاسی كشور در عرصه انتخابات حضور دارند اما باید بدانیم كه جامعه این افراد را به عنوان نمایندگان اصلاح طلب نمی شناسد.

وی افزود: اگر فرد دیگری به جز هاشمی و خاتمی به عنوان نامزد اصلاح طلبان وارد عرصه سیاسی شوند باید كسی باشد كه از سوی رهبری اصلاحات مورد تایید قرار بگیرد.

زیبا كلام با طرح پرسشی مبنی بر اینكه چرا اصولگرایان نمی خواهند هاشمی و خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری شركت كنند افزود: پاسخ این است كه در این صورت برد آنها حتمی است.

وی با بیان اینكه یك احتمال برای شركت این دو (هاشمی و خاتمی) در انتخابات وجود دارد و آن هم زمانی است كه احمدی نژاد كارت ورود مشایی را برای انتخابات بگیرد، گفت: اگر مشایی وارد عرصه سیاسی شود حتی رای سنگینی می آورد بنابراین اصولگرایان چاره ای ندارند كه برای حذف مشایی از خاتمی و هاشمی بهره ببرند.

در ادامه داوری با بیان این كه احمدی نژاد در دل جریان اصولگرایی قرار ندارد و مرزبندی گفتمان حامیان احمدی نژاد و بقیه جریان اصولگرایی شفاف شده و بین آنها جدایی اتفاق افتاده است تاكید كرد: توجه به سوابق احمدی نژاد نشان می دهد كه جریان حامیان احمدی نژاد از جریان اصولگرایی جدا هستند.

وی همچنین حضور دولت در عرصه انتخابات را پیش فرضی دانست كه رسانه ها و تحلیل گران سیاسی بدون سند و مدرك مطرح می كنند و گفت: برخلاف آن چه كه در رسانه ها مطرح شد جریان حامی دولت جمع بندی مشخصی برای انتخابات ندارد.

در ادامه این نشست سلیمی نمین اعلام  رهبری برای اصولگرایان و اصلاح طلبان را نوعی دیكتاتوری یا استبداد رای دانست و یادآور شد: اگر اصلاح طلبان حزب بودند داشتن رهبری برای ایشان معنا می داشت اما اصلاح طلبان فقط یك طیف سیاسی هستند پس اینكه گفته شود عارف وارد خواهد شد اگر رهبری اصلاح طلبان آن را تایید كند نوعی استبداد رای است.

وی با اشاره به این كه مطلب مطرح شده مبنی بر اینكه هاشمی نخواهد آمد مگر اینكه مشایی وارد شود، ادامه داد: البته دعوای هاشمی و احمدی نژاد كنونی مصلحتی است چون در پشت پرده با یكدیگر یك دست هستند.

زیبا كلام در واكنش به این سخنان سلیمی نمین با بیان این كه تضاد و تقابل بین هاشمی و احمدی نژاد وجود ندارد و تضاد این دو یك رقابت زرگری است، گفت: این رقابت را یك بچه دبستانی هم می فهمد.

وی با بیان این كه من در سال 90 گفتم كه اصلاح طلبان در انتخابات مجلس حضور نخواهند داشت، ادامه داد: شاهد این مدعا عدم رای آوری كواكبیان حتی در استان سمنان بود.

وی با بیان اینكه اگر شما اصرار دارید كه كواكبیان، روحانی یا شریعتمداری نمایندگان بخشی از اصلاح طلبان هستند گفت: باید اجازه داد كه خاتمی در انتخابات شركت كند تا ببینید كه مردم چه كسی را انتخاب می كنند.

داوری نفر بعدی این مناظره بود كه وی نیز از اعلام جنگ زرگری میان هاشمی و احمدی نژاد از سوی سلیمی نمین انتقاد كرد و گفت: شاید این موضوع در غوغاسالاری سیاسی و رسانه ای كشور مطرح شده باشد اما واقعاً این گونه نیست.

وی با سخنان مقام معظم رهبری در سال 83 اشاره كرد و گفت: ایشان در یك جمعی فرمودند ماركسیست ها حرف بی ربط زیاد می زنند اما یك جمله كلیدی دارند و آن این كه مبارزه علم است.

داوری با اشاره به اینكه تفاوت خاتمی و احمدی نژاد این است كه خاتمی به شعارهای خود پایبند نماند ولی احمدی نژاد پایبند ماند ، تاكید كرد: تضاد كنونی در كشور بین مدیریت مردمی و غیرمردمی در 4 حوزه اقتصاد، فرهنگ و اجتماع، سیاست داخلی و سیاست خارجی است.

وی با اشاره به این كه مدیریت اقتصاد در دو گروه جامعه گرایی و بازارگرایی تعریف می شود و مدیریت فرهنگ و اجتماع به دو گروه فطرت گرایی و اقتدارگرایی، اظهار داشت: یكی از این دو گروه سیاست داخلی را تامین بستر مناسب برای مشاركت آحاد جامعه می داند و گروه دیگر محدود بین احزاب و گروه های خاص است.

وی ادامه داد: در حوزه سیاست خارجی نیز گروهی به توانمندی بومی معتقد است و گروه دیگر به سازگاری با محیط پیرامون.

داوری با اشاره به اینكه اصلاح طلبان و اصولگرایان تضاد فرعی در كشور است خاطرنشان كرد: تضاد اصلی بین مدیریت مردمی و مدیریت غیرمردمی است. اصلاح طلبان بدنه رهبری واحد ندارند اما در درون جریان اصولگرایی چنین چیزی نیست و نقش جامعه مدرسین و روحانیت در این مساله غیرقابل انكار است.

در ادامه سلیمی نمین با بیان اینكه با توهین نمی توان استدلال بنده را درباره رهبری حزبی و استبداد رای خاتمه داد گفت: رهبری حزبی می تواند كسی را از حقوق مدنی محكوم كند اما یك جبهه فكری نمی تواند فردی را با گرایش های فكری خود طرد كند.

وی با بیان اینكه آقای هاشمی در دیدار با حسن روحانی از وی دفاع كرد پس نمی توان گفت كه حسن روحانی قرابتی با جریان هاشمی ندارد تصریح كرد: البته هاشمی چون خودش را راس این جریان می داند حس می كند رای بیشتری هم خواهد داشت.

وی با اشاره به اینكه وجود برخی نكات مثبت و منفی برای آنها نگرانی ایجاد كرده و لذا با تشكیك و احتیاط وارد عرصه سیاسی می شوند خاطرنشان كرد: هاشمی قطعاً خواهد آمد و حضور روحانی به جهت آماده كردن فضا برای آمدن هاشمی صورت می گیرد.

سلیمی نمین یادآور شد: تشویق افراد برای ورود به عرصه به معنای عدم تمایل برای حضور هاشمی برای انتخابات ریاست جمهوری نیست.

وی با بیان اینكه من در بیان دعوای زرگری بین هاشمی و احمدی نژاد از لفظ احمدی نژاد كنونی استفاده كردم تاكید كرد: استفاده از آدم های هاشمی مثل مرتضوی یا نعمت زاده در سمت های كلیدی دولت احمدی نژاد نشانه پیوند پشت صحنه هاشمی و احمدی نژاد كنونی است./مهر

 

 


ویدیو مرتبط :
از ثبت نام هاشمی تا بالا بردن دست مشایی توسط احمدی نژاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نامه مطهری به احمدی نژاد:شما گفتید پشت پرده استیضاح کردان،هاشمی و توکلی قرار دارند ...



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

نامه مطهری به رئیس جمهور:

استیضاح وزیر کار پشت پرده نداشت

نماینده تهران در نامه ای خطاب به رئیس جمهور با رد نظر وی مبنی بر اینکه پشت پرده استیضاح وزیر کار سیاسی بوده است، گفت: یا جنابعالی واقعیت را می دانستید ولی برای اجرای یک پروژه سیاسی این مطالب را بر زبان جاری کردید و یا به خطا معتقد بودید که استیضاح سیاسی و ناشی از امور پشت پرده است، هر دو حالت از جنابعالی به عنوان رئیس جمهور پذیرفته نیست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، متن نامه علی مطهری خطاب به رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله االرحمن الرحیم

جناب آقای محمود احمدی نژاد

رئیس جمهور محترم

با اهدای سلام، لازم است در ارتباط با استیضاح وزیر کار نکاتی را به عرض برسانم:

جنابعالی استیضاح را یک اقدام سیاسی و ناشی از مسائل پشت پرده از قبیل ملاقات آقای فاضل لاریجانی با آقای مرتضوی معرفی کردید و بر اساس آن مطالبی خارج از موضوع استیضاح بیان نمودید که ناچار رئیس مجلس نیز پاسخ در خور و مناسب را دادند.

نظر به اینکه ممکن است بسیاری از مردم و حتی برخی از نمایندگان حرفهای شما را باور کرده باشند ضروری است سیر تکوین این استیضاح را به اختصار بیان کنم.

پس از تمرد وزیر کار از اجرای قانون درباره آقای مرتضوی به مدت نزدیک به یک سال، اینجانب متن استیضاح را نوشتم و چون امضا جمع کردم. حتی آقایان توکلی و نادران که دارای سابقه با آقای مرتضوی شناخته می شدند و برخی این استیضاح را ناشی از کینه ورزی آنها می پندارند، چندان مصمم نبودند. همین طور آقای مصباحی مقدم.

من استدلال کردم که مجلس نمی تواند در مقابل  چنین اتفاقی یعنی یک قانون ستیزی مستمر بی تفاوت باشد و سکوت مجلس فلسفه وجود آنرا زیر سوال می برد. در نهایت، استدلال اینجانب را پذیرفتند و امضا کردند و امضاها از حد نصاب  گذشت. آقای لاریجانی هیچ اطلاعی از این موضوع نداشتند تا نامه استیضاح را همراه آقای دهدشتی نماینده آبادان خدمت ایشان بردیم. ایشان پیشنهاد کردند که جلسه ای با وزیر بگذارید  و ضمن آگاه کردن او از طرح استیضاح فرستی به او بدهید.

امضا کنندگان هم برای اتمام حجت با وزیر این  جلسه را برگزار کردند. اما نتیجه همان شد که می دانید. پس هیچ امر پشت پرده ای در ماجرای استیضاح وجود نداشت وهیچ رابطه ای میان فیلم نمایش داده شده در مجلس شورای اسلامی و طرح استیضاح برقرار نبوده است.

از دو حال خارج نیست، یا  جناب عالی واقعیت را می دانستید ولی برای اجرای یک پروژه سیاسی آن مطالب را بر زبان جاری کردید یا به خطا معقتد بودید استیضاح سیاسی و ناشی از امور پشت  پرده است. هر دو حالت از جناب عالی به عنوان رئیس جمهور که باید مظهر اخلاق و کیاست و تدبیر و حکمت باشد، پذیرفته نیست.

اگر یادتان باشد در ماجرای استیضاح مرحوم کردان نیز همین رفتار را داشتید. از من درخواست ملاقات  کردید و من  خدمت رسیدم. نزدیک به سه ساعت خصوصی صحبت کردیم. هرچه کردم که کردان را به صورت مسالمت آمیز در پستی قرار دهید که نیاز به رای اعتماد مجلس نباشد و آبرویش محفوظ بماند نپذیرفتید و تکرار می کردید که پشت پره  این استیضاح هاشمی و توکلی قرار دارند و می خواهند دولت را زمین بزنند درحالی که هیچ کدامشان در جریان این استیضاح قرار نداشتند.

گویی از نظر جنابعالی اساسا احساس وظیفه نمایندگان برای دفاع از یک ارزش اخلاقی (استیضاح کردان) یا دفاع از قانون مداری(استیضاح شیخ الاسلامی) نمی تواند انگیزه یک استیضاح باشد و حتما انگیزه سیاسی و پشت پرده ای وجود دارد. این در حالی است که ما در دستورات اسلامی به حسن ظن توصیه شده ایم و از بد بینی نهی شده ایم.

والسلام علی مطهری