اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سلطانیه: انجام درخواست‌های آژانس قبل از توافق بر سر مدالیته ممكن نیست



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

سلطانیه: انجام درخواست‌های آژانس قبل از توافق بر سر مدالیته ممكن نیست

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به آخرین گزارش آمانو درباره ایران گفت: بدیهی است پذیرش و انجام درخواست‌های آژانس در چارچوب ابهاماتی كه درباره برنامه هسته‌یی ایران مطرح می‌كند قبل از توافق بر سر یك چارچوب و مدالیته مشخص ممكن نخواهد بود.

علی‌اصغر سلطانیه در گفت‌وگو باایسنا، اظهار كرد: در گزارش اخیر مدیركل آژانس به اتهامات بی‌اساس برخی كشورهای غربی درباره برنامه و فعالیت هسته‌یی ایران اشاره شده است و مذاكرات با ایران درباره حل این مسائل انجام شده است.

او افزود: اگرچه بارها ایران ثابت كرده است این ادعاها و اتهامات با انگیزه‌های سیاسی و برای مخدوش كردن فضای همكاری میان ایران و آژانس مطرح شده است و با وجود همكاری ایران با آژانس بار دیگر جمهوری اسلامی ایران به عنوان حسن نیت و شفافیت و اثبات صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌یی‌اش مذاكراتی را با آژانس در ماه‌های گذشته برای تبیین چارچوبی ضابطه‌مند به انجام رساند، هم‌چنین اخیرا یك دور مذاكرات دیگر میان ایران و آژانس انجام شد.

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: بدون شك هرگونه تعامل در زمینه همكاری ایران با آژانس برای حل و فصل موضوعات مطرح باید بر اساس ضوابط و رعایت كامل ملاحظات دقیق كشورمان باشد.

سلطانیه در پاسخ به این كه پس از چندین دور مذاكرات با آژانس، چرا تاكنون نتیجه‌ای برای توافق بر سر یك مدالیته به دست نیامده است، خاطرنشان كرد: از میان نكات اختلافی ایران با آژانس كه تاكنون مانع توافق نهایی بر سر مدالیته‌ی همكاری شده است، این است كه ما اصرار بر تحویل مدارك اتهامات و ادعاهایی هستیم كه برخی كشورها به آژانس ارائه كرده‌اند و می‌خواهیم این مدارك به ایران داده شود. این خواسته ما كاملا منطقی و نیز مورد تایید جنبش غیرمتعهدها در آژانس است كه در بیانیه‌های مختلف آن را مطرح كرده‌اند.

این دیپلمات كشورمان تصریح كرد: در صورت تحقق خواسته‌های منطقی ما و درج آن‌ها در مدالیته مورد مذاكره می‌توانیم به یك جمع‌بندی منطقی برسیم.

وی تاكید كرد: پذیرش و انجام درخواست‌های آژانس قبل از توافق بر سر یك مدالیته و چارچوب مشخص و روشن ممكن نخواهد بود. در عین حال بازرسی‌های عادی نسبت به كلیه فعالیت‌ها و تاسیسات هسته‌یی ایران مطابق ان‌.پی‌.تی ادامه دارد.

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر این كه گزارش آژانس تایید می‌كند كه ‌موضوع ذرات با غنای بالای 20 درصد حل شده است با تایید این مطلب گفت: در این گزارش موارد مثبتی از جمله حل و فصل برخی موضوعات به ویژه مساله مورد اشاره كه در گزارش قبلی آژانس نیز به آن پرداخته شده بود، صورت گرفت.

سلطانیه گزارش اخیر آژانس درباره ایران را از جمله گزارش‌های معمول دانست و افزود: این گزارش یك‌‌بار دیگر پس از 10 سال تایید می‌كند كه هیچ انحرافی در مواد و فعالیت‌های هسته‌یی ایران به سمت اهداف نظامی مشاهده نشده است و فعالیت‌های هسته‌یی ایران به ویژه غنی‌سازی با نظارت كامل آژانس ادامه دارد./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
سر انجام ایران با غرب به توافق رسید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سلطانیه از توافق ایران و آژانس بر مواردی از متن مدالیته خبر داد



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

پایان هشتمین دور مذاکرات ایران و آژانس

سلطانیه از توافق ایران و آژانس بر مواردی از متن مدالیته خبر داد

سلطانیه از رفع برخی اختلافات و توافق بر مواردی از متن مدالیته بین ایران و آژانس خبر داد.

دکتر علی‌اکبر سلطانیه، رییس تیم مذاکره کننده ایران با آژانس درباره مذاکرات روز چهارشنبه ایران و آژانس گفت: مذاکرات تخصصی فشرده‌ با تیم 8 نفره آژانس به سرپرستی معاون مدیرکل در امور پادمان پیرامون مدالیته و چارچوبی برای حل و فصل موضوعات مربوط به ادعاها درباره برنامه هسته‌یی ایران، روز جاری (چهارشنبه) در تهران برگزار شد.

او ادامه داد: ضمن رفع برخی اختلافات و توافق بر مواردی از متن مدالیته مقرر شد پیرامون پیشنهادهای جدیدی که در این جلسه ارائه شد، طرفین بررسی و نظرات خود را در جلسه بعد ارائه کنند./ایسنا