اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سلسله راهپیمایی های هفتگی در تهران با رویکرد انتقادی به دولت روحانی!+تصاویر



انتقاد از تیم دیپلماسی روحانی در قامت راهپیمایی
سلسله راهپیمایی های هفتگی با رویکرد انتقادی به دولت

حال باید منتظر ماند و دید آنان که از همان ابتدا هم با رویکردهای دولت در مذاکرات دیپلماتیک موافق نبودند چه اقدامات تازه ای را در دستور کار قرار داده و آیا بازهم به جای آنکه به مذاکره کنندگان ایرانی اعتماد داشته باشند بر اساس گزارشات مغرضانه دول متخاصم که دشمنی شان بر کسی پوشیده نیست به قضاوت خواهند پرداخت

پس از سفر  نیویورک حسن روحانی و تیم دیپلماتیک کشورمان که در آن رویکردهای تازه ای در جهت تنش زدایی به منصه ظهور رسید و وزیر خارجه ایران و آمریکا گفت و گوی نیم ساعته ای  در حاشیه مذاکرات وزرای خارجه ایران و 1+5 داشتند و پس از آن نیز روسای جمهور ایران و ایالات متحده گفتگوی تلفنی 15 دقیقه ای را انجام دادند.

 

در طول چند هفته سپری شده همواره پس از نماز جمعه تهران راهپیمایی های به انجام رسیده که در آن شعارهایی از سوی راهپیمان داده می شود که مضمون کلی این شعارها در مخالفت با برخی رویکردهای دیپلماتیک دولت است.

هفته گذشته راهپیمان تهرانی در شعارهای اعلامی خود گفته بودند« سازشگر حیا کن انقلاب را رها کن» حال در دور تازه راهپیمایی که ساعتی پیش و پس از نماز جمعه به انجام رسید به گزارش فارس نمازگزاران تهرانی ضمن درخواست شفافیت از سوی دولت در مذاکرات هسته ای، شعارهای ذیل را نیز سرداده اند:

«این است صدای ملت، شفافیت، صداقت»، «اگر به مردم بشود اعتماد، منافع ملت نمی‌رود بر باد»، «این است شعار ملت، شجاعت، شجاعت»، «نماینده ملت، نظارت، نظارت»

نکته جالب توجه در این میانه آنست که روز گذشته تشکیلاتی که خود را کمیته صیانت از منافع مردمی خوانده است ضمن درخواست برای فراخوان روز جمعه این روز را با عنوان «جمعه شفافیت و صداقت با مردم» نامگذاری کرد.

 

 


در بیانیه این تشکل ضمن انتقادات شدید از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و رویکردهای وی چنین عنوان شده که مردم ایران در جریان مذاکرات محرم دانسته نشده اند و این فراخوان درراستای سلسه راهیپیمایی های « مرگ بر آمریکا» و در راستای  درخواست روشنگری از پیشنهادات ایران و توافقات کلی صورت گرفته در مذاکرات و برای رساندن صدای آنان به گوش مسئوالان انجام گرفته است.

نکته جالب توجه در این میانه آنست که استناد رسانه های دعوت کننده به این راهپیمایی مبنی بر گزارشی است که یک روزنامه اسرائیلی آن را انتشار داده و مدعی شده که به متن و محتوای مذاکرات دست یافته و مدعی شده که  ایران در مذاکرات پیوستن به پروتکل الحاقی را پذیرفته است!.

این در حالیست که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با صراحت هر چه تمامتر اعلام داشته این گمانه زنی ها چیزی جز خیال بافی نیست. ظریف در صفحه فیس بوکش نوشته است: البته می‌دانیم که گروهی مایل نیستند این مذاکرات به نتیجه برسد.

 

بیش‌ترین واهمه از موفقیت مذاکرات را صهیونیست‌ها دارند و با توجه به حضور پررنگ این گروه در رسانه‌های غربی احتمال تلاش‌های متنوع و بعضی وقت‌ها عجیب و غریب آن‌ها برای برهم زدن مذاکره بسیار زیاد است.

 

حتی دیده‌ایم که تازگی‌ها رسانه‌های صهیونیستی حامی بازدارندگی ایران شده‌اند و هرگونه توافق هسته‌یی را برهم زننده این بازدارندگی توصیف کرده‌اند. این‌ها همه نشانه استیصال جنگ‌طلبان است، و من یقین دارم که حنای این عده رنگی برای مردم ما ندارد.


وی همچنین افزوده است : مطمئن باشید که بنده و همکارانم آن چنان استوار و منطقی مذاکره کرده‌ایم که هیچ نگرانی از افشای مطالب مذاکرات نداریم. ولی چون برای رسیدن به تفاهم وارد این عرصه دشوار شده‌ایم و نه برای افشاگری و برد زودگذر و کم فایده تبلیغاتی، لذا جزییات مذاکره را، با کسب اجازه از محضر شریف مردم، محرمانه نگاه می‌داریم.

 

باید از فرصتی که شما مردم با انتخاب حماسی‌تان به دنیا دادید تا با ایران مقتدر، منطقی و اهل تعامل و گفت‌وگو کنار بیایند، بهترین استفاده واقعی و عملیاتی را بکنیم و گرنه فرصت برای تبلیغات بسیار است.

حال باید منتظر ماند و دید آنان که از همان ابتدا هم با رویکردهای دولت در مذاکرات دیپلماتیک موافق نبودند چه اقدامات تازه ای را در دستور کار قرار داده و آیا بازهم به جای آنکه به مذاکره کنندگان ایرانی اعتماد داشته باشند بر اساس گزارشات مغرضانه دول متخاصم که دشمنی شان بر کسی پوشیده نیست به قضاوت خواهند پرداخت.

/خردادنیوز

تصاویر:فارس

 


ویدیو مرتبط :
گردشگری و رویکرد دولت روحانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روحانی در دانشگاه تهران: دانشگاه جای اظهار نظر است/ دولت فشارهای محفلی را بر دانشگاه نخواهد پذیرفت



سخنرانی روحانی در دانشگاه تهران, حسن روحانی

دکتر روحانی در دانشگاه تهران: دانشگاه جای اظهار نظر است/ دولت فشارهای محفلی را بر دانشگاه نخواهد پذیرفت

رئیس‌جمهور گفت: دانشگاه جای بیان اظهارنظر است. در دانشگاه یک زبان را ما بیشتر نمی‌پذیریم و آن زبان علم و خرد و عقلانیت است.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز(دوشنبه) در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری در تالار علامه امینی دانشگاه تهران گفت: در آغاز کلام می‌خواهم بر همه استادان بزرگ این دانشگاه، شهیدان و مبارزان آن در دوران نهضت اسلامی درود و سلام هدیه و نثار کنم.

رئیس جمهور ادامه داد: همچنین بر امام بزرگوار که راه نهضت، استقلال و آزادگی را به ما آموخت و نیز بر رهبر معظم انقلاب که مسیر و هدایت‌های آن امام بزرگوار را برای هدایت جامعه ادامه داد، درود و سلام می‌فرستم.

دکتر روحانی تصریح کرد: حضور در این جمع برای من افتخارآمیز است؛ شروع سال تحصیلی در این مراسم که البته امسال کمی با تاخیر این مراسم آغاز شد، امید دارم که در سال‌های آینده در زمان مناسب‌ترش این مراسم برگزار شود، می‌تواند به معنای اغاز پر برکت برای مسیر علم و دانش باشد.

وی در ادامه اظهار داشت: دانشگاه تهران حلقه وصل سنت آموزشی گذشته و جدید است، همانطور که می‌دانید در آغاز کاری این دانشگاه بویژه در علوم انسانی، اساتید بزرگی بودند که از حوزه‌های علمیه به این مرکز علمی هجرت گزیدند، در نسل‌های بعدی همچون شهید مطهری، شهید بهشتی و در نسل‌های بعد طلابی همچون بنده توانسیتم از این مرکز علمی بهره و استفاده ببریم.

وی در ادامه افزود: دانشگاه تهران به عنوان مرکزی که نه تنها تولید علم کرد، بلکه احساس مسئولیت سیاسی و اجتماعی را نیز در جامعه دیروز و حتی در جامعه امروز نشر داده و خواهد داد.
 
رئیس‌جمهور ادامه داد: برای من بسیار زیبا بود دو بیانیه‌ای که دو گروه دانشجویی اینجا قرائت کردند، هردو زیبا بود، چون هردو حرف دل خود را در نوشتاری اعلام کردند، این جزء افتخارات کشور و دانشگاه‌های ماست، چنین آزادی برای اظهارنظر در همه دیارها و کشورها نیست، این جزو آثار و افتخارات انقلاب اسلامی است.
 
وی در ادامه افزود: نقد دانشجویان همانقدر زیباست که حمایت آنان، مگر نقد حمایت نیست؟ نقد از دولت و دولتمردان نعمت بزرگی است که باید در برابر آن با کمال تواضع سر فرود آوریم و بدانیم نقد دلسوزانه و سازنده نه تنها برای دولت که برای کشور می‌تواند ثمرات ارزشمندی را به همراه داشته باشد.
 
دکتر روحانی ادامه داد: درست است که دانشگاه مرکز حزب نیست و فعالیت یک دانشجو در دانشگاه ولو فعالیت سیاسی و اجتماعی که حق اوست، به عنوان عضو یک حزب نخواهد بود، همانطور که در یکی از نوشتارها آمد؛ دانشجو از منظر یک سیاستمدار نمی‌خواهد به مسائل بنگرد، دانشگاه و دانشجو به مثابه یک عالم و اندیشمند و روشنفکر به مسائل جاری و سیاسی نگاه می‌کند.
 
وی تصریح کرد: البته نه تنها آشنایی دانشجویان به مسائل مهم سیاسی کشور، منطقه و جهان مفید است، بلکه ضروری و لازم است، اما یادمان نرود که دانشگاه رسالت اصلی اش تولید علم و فناوری است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: البته همانطور که دانشگاه شهروند متخصص را می‌سازد و تحویل جامعه می‌دهد، شهروند مشارکت جو و آگاه را نیز تحویل جامعه می‌دهد.

دکتر روحانی بیان داشت: از این منظر است که باید دانشجویان عزیز ما به مسائل سیاسی و اجتماعی به معنای عام کلمه آگاه و آشنا باشند.

وی افزود: مقصود از سیاست تنها بحث‌های مهم سیاست داخلی یا خارجی نیست، بلکه مقصود من از حضور دانشگاه و دانشجو و اساتید در مسائل سیاسی و اجتماعی به معنای اعم یعنی حتی حضور و فعالیت در بحث محیط زیست،‌ حضور و فعالیت در مسائل فرهنگی جامعه و البته در زمینه سیاست داخلی و سیاست خارجی و به ویژه در شرایط حاضر در مسائل اقتصادی است.

دکتر روحانی به رهنمود رهبر معظم انقلاب مبنی بر اقتصاد دانش‌بنیان تاکید کرد و گفت: مرکب پیشرفت جهان علم و دانش است، توانا بود هر که دانا بود؛ همان تعبیری که قدرت در دنیای امروز در سایه علم و دانش است، بی تردید دانشگاه و دانشجو باید مدیریت،‌ اقتصاد و سیاست آینده ما را بر دوش گیرد و من افتخار می‌کنم که بخشی از دولت تدبیر و امید از اساتید به نام دانشگاههای کشورمان هستند که امروز بار مسئولیت را بر دولت بر دوش گرفته‌اند.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: سیاست و فرهنگ هم باید دانش‌بنیان باشد. سیاست داخلی ما هم باید دانش‌بنیان باشد. دولت مدرن یعنی دولت دانش‌بنیان. در تمام رشته‌ها و در تمام بخش‌ها، علم و دانش باید حاکم باشد. این وضعیت وقتی می‌تواند باشد که دانشگاه ما محیط نقد و اندیشه و اظهارنظر باشد.

دکتر روحانی ادامه داد: این باعث سرشکستی یک دولت است که دانشجویش و یا استادش بخاطر بهانه‌جویی‌های عده‌ای دم فروبندد و نتواند اظهارنظر کند.

وی افزود: دانشگاه جای بیان اظهارنظر است. در دانشگاه یک زبان را ما بیشتر نمی‌پذیریم و آن زبان علم و خرد و عقلانیت است.

دکتر روحانی اظهارداشت: در دانشگاه باید آزادی آکادمیک در کنار اجرای قانون آکادمیک باشد تا ما بتوانیم به تولید علم، دانش و حکمت بپردازیم، تنها هم علم و دانش برای کاربرد و ساخت و ساز نیست.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه علم و دانش باید بتواند خلاقیت، تحلیل و فکرعلمی را در جامعه به ارمغان بیاورد، اظهار داشت: آثار تحلیل علمی و فکر علمی برای آینده کشور، حتی گاهی از فناوری هم آثارش بیشتر است.

دکتر روحانی گفت: سخن گفته شد که دانشگاه و مراکز علمی و پژوهشی در کشور ما در مسیر پیشرفت قرار دارد که البته این باعث افتخار همه ماست، اما می خواهم بر این نکته تاکید کنم چرخه علم و دانش و تولید علم و فناوری فقط مقاله ISI نیست.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: دل خوش نکنیم، تنها به مقالاتی که گاهی برخی از آن مقالات مشکل فناوری و دانش کشور ما را نیز حل نمی‌کند بلکه مشکل دیگران را حل می‌کند. البته این سخنان به این معنا نیست که بخواهم بگویم مقاله نوشتن بی ارزش است یا بگویم به همین زنجیره واحدی که به آن افتخار می‌کنیم کنار بگذاریم. من می‌گویم در همه حوزه‌ها باید دانش ما به استاندارد جهانی برسد.

دکتر روحانی ادامه داد: دانشگاه‌های ما از لحاظ کمیت رشد بسیار خوبی داشته است. بگذریم از اینکه ترکیب رشته‌ها آیا با نیاز کشور متناسب است یا خیر؟ بگذریم از اینکه دانشجویی با خون دل وارد دانشگاه شده و با زحمت صاحب مدرک می‌شود اما متاسفانه صاحب شغل و گاهی صاحب منزلت اجتماعی هم نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ما باید همه حلقه‌های علم و فناوری را تکمیل کنیم، گفت: خوب خودمان را با دیگر کشورها مقایسه کنیم، حلقه علم و فناوری از ایده شروع می‌شود، به تحقیق منتهی می‌شود، تحقیقات به نمونه فناوری منتهی می‌شود، آن نمونه به توسعه فناوری منتهی می‌شود، توسعه فناوری به سمت صنعتی شدن حرکت می‌کند، بازار می‌یابد و بالاخره تبدیل به ثروت ملی یا قدرت ملی می‌شود.

رئیس قوه مجریه گفت: ما باید رشته‌های تحصیلیمان، تعداد دانشجویانمان، برنامه‌ریزی دانشگاه ‌هایمان با نیاز جامعه منطبق باشد. ما جامعه استوانه نمی‌خواهیم. ما نیاز به هرم داریم و برای این کار باید ببینیم در قله چه کسانی باشند و در قاعده چه کسانی. من می‌گویم در همه زمینه‌ها جایگاه ما رنکینگ دانشگاهی ما باید به استاندارد جهانی برسد.

وی خاطرنشان کرد: باید در دانشگاه‌هایمان زبان علم و تحقیق به عنوان زبان رسمی باشد. در دانشگاه در کنار این زبان، فقط قانون باید حکمفرما باشد. این دولت فشارهای محفلی را بر دانشگاه نخواهد پذیرفت./باشگاه خبرنگاران