اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سقوط هواپیمای سینماگران ایرانی در آفریقا


سانحه هوایی سقوط هواپیما، باعث تعطیلی یك روزه فرآیند تولید پروژه «فرزند چهارم» در آفریقا شد.

روزنامه اعتماد: سانحه هوایی سقوط هواپیما، باعث تعطیلی یك روزه فرآیند تولید پروژه «فرزند چهارم» در آفریقا شد.

روز گذشته هواپیمای ملخ‌دار حامل كارگردان و گروه فیلمبرداری هنگام كار در صحرای كلاهاری دچار نقص فنی شد و سقوط كرد كه خوشبختانه جز جراحات سطحی آسیب عمده‌یی به هیچ یك از اعضای گروه وارد نیامده است.

این اتفاق زمانی به وقوع پیوست كه عوامل پروژه «فرزند چهارم» مشغول فیلمبرداری بخش‌هایی از سكانس پایانی فیلم بودند.



روایت كارگردان از سقوط

وحید موساییان، كارگردان و تهیه‌كننده فیلم «فرزند چهارم» درباره نحوه وقوع حادثه گفت: «روز گذشته هنگام فیلمبرداری پلان‌های مربوط به سكانس آخر فیلم كه طی آن قرار بود حامد بهداد با یك هواپیمای ملخ‌دار به دنبال مهتاب كرامتی و مهدی هاشمی كه در صحرا گم شده‌اند برود، هواپیمای حامل گروه كارگردانی و فیلمبرداری به دلیل از كار افتادن موتور هواپیما با سر به سمت زمین سقوط كرد و پس از برخورد با یك درخت از حركت ایستاد.»

موساییان در توضیح بیشتر راجع به صحنه مورد اشاره چنین ادامه داد: «ما روز قبل از این حادثه صحنه‌های مربوط به فرود هواپیمای بهداد و درگیری‌های منجر به تیر خوردن مهدی هاشمی را با استفاده از دو هواپیمایی كه در اختیار داشتیم فیلمبرداری كردیم و تصمیم داشتیم صحنه‌های مربوط به پلان‌های هوایی را فیلمبرداری كنیم. برای این منظور هنرپیشه‌های اصلی ما در یكی از هواپیماها و گروه فیلمبرداری در هواپیمایی دیگر سوار شده و پرواز كردیم.

پس از یك دور فیلمبرداری با تمام شدن نگاتیو، هواپیمای حامل ما بر زمین نشست و پس از برداشتن نگاتیو دوباره به پرواز درآمدیم. نتیجه كار بسیار عالی بود اما حین بازگشت ناگهان ملخ هواپیمای ما از چرخش باز ایستاد و هواپیما با سر به سمت زمین شیرجه رفت.

پس از چند لحظه‌ با برخورد دماغه هواپیما به یك درخت از حركت بازایستاد و متوجه شدیم بنزین از در و دیوار هواپیما سرازیر شده و خطر انفجار باك بنزین هواپیما هر لحظه بیشتر می‌شد.

در حالی كه در هواپیمای درهم شكسته و مابین كمربند نجات و صندلی‌ها گیر كرده بودیم به سختی از هواپیما خارج شد و به شكل معجزه‌آسایی انفجاری رخ نداد و گروه با هلیكوپتری كه به دنبال‌مان آمده بود به بیمارستانی در كالاهاری منتقل شد.»



موساییان با بیان اینكه خود و دیگر عواملی كه درگیر این حادثه بودند جز زخم‌های سطحی آسیب جدی دیگری ندیده‌اند صحبت‌های خود را این‌طور به پایان برد: «خوشبختانه پس از گذشت یك روز از این حادثه توانستیم فیلمبرداری را از سر بگیریم.»

موساییان درباره روند تولید فیلم افزود: «تا امروز حدود 80 درصد از كار فیلمبرداری را پشت سر گذاشته‌ایم، كما اینكه اگر با برخی موانع مواجه نمی‌شدیم تاكنون فیلمبرداری به پایان رسیده بود.»

آغاز فیلمبرداری

فیلمبرداری «فرزند چهارم» تازه‌ترین ساخته وحید موساییان چندی پیش طی مراسمی با حضور مسعود كیمیایی در پردیس سینمایی ملت تهران آغاز شد. مرحله اول فیلمبرداری پروژه «فرزند چهارم» سی‌ام مردادماه در ایران به پایان رسید و عوامل شب سی‌ام برای ادامه تولید این فیلم عازم آفریقا شدند.

مرحله دوم فیلمبرداری تازه‌ترین ساخته موساییان با فیلمبرداری سكانس‌هایی مربوط به شهرهای مرزی سومالی به مدیریت فیلمبرداری علی‌محمد قاسمی 21 شهریورماه به پایان رسید و تولید این پروژه سنگین سینمایی وارد مرحله سوم تولید در صحرای آفریقا شد.



فیلمبرداری در صحرای آفریقا


تولید پروژه در حالی پیش می‌رفت كه گرمای طاقت‌فرسای هوا و كمبود امكانات اولیه در لوكیش‌ها شرایطی سخت برای گروه رقم زده بود. در مرحله سوم تولید پروژه، سكانس‌های جنگی در موكادیشو و صحرای آفریقا فیلمبرداری شد.

در این بخش برای نخستین بار در سینمای ایران گروه در صحرای آفریقا صحنه‌هایی از جنگ و خشونت علیه كودكان و زنان را به تصویر كشیدند. این دومین تجربه سینمایی وحید موساییان در تولید فیلم در خارج از كشور است.

تجربه پروژه موفق «گلچهره» كه در افغانستان تولید شد، این كارگردان ایرانی را در تولید فیلم تازه‌اش در سرزمین‌های بكر و خشن آفریقا كمك كرد.


مهتاب كرامتی، مهدی هاشمی، حسین محب‌اهری، ناصر گیتی‌جاه، معصومه قاسمی‌پور، زهرا برومند، ساناز زرین‌مهر و حامد بهداد بازیگران اصلی این فیلم هستند.


ویدیو مرتبط :
سقوط هواپیمای ایرانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تحریر رسانه های خارجی از سقوط هواپیمای مسافربری ایرانی



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,سقوط‌ هواپیما در تهران


 اخبار سیاست خارجی - آسوشیتدپرس: هواپیمای مسافربری کوچک ایرانی در حال تیک آف سقوط کرد/ ایران از سن بالای ناوگان هوایی رنج می برد

خبرگزاری آسوشیتدپرس با بازتاب خبر سقوط هواپیمای مسافربری ایرانی نوشت: یک هواپیمای مسافربری کوچک ایرانی روز یکشنبه در حال تیک آف از فرودگاه مهرآباد در نزدیکی پایتخت ایران سقوط کرد.

به گزارش نامه نیوز، خبرگزاری رسمی دولت ایرانی از کشته شدن 40 نفر در این حادثه خبر داد.

آسوشیتدپرس در این باره نوشت: این هواپیما که ایران 141 نام داشت و برای مسافت های کوتاه از آن استفاده می شود، در نزدیکی فرودگاه مهرآباد، در غرب تهران دچار حادثه شد.

این خبرگزاری در ادامه می نویسد: ایران از سلسله حوادث هوایی رنج می برد که علت آن سن بالای ناوگان و تعمیر و نگهداری ضعیف آن عنوان می شود. بسیاری از هواپیماهای بوئینگ که هم اکنون در ناوگان هوایی ایران هستند پیش از انقلاب سال 1979 خریداری شدند.

ایران 141، یک هواپیمای کوچک مسافربری است که در ایران و با تکنولوژی اوکراینی ساخته می شود.

خبرگزاری رویترز نیز در خبری با عنوان «یک هواپیما در فرودگاه مهرآباد ایران سقوط کرد» به حادثه سقوط این هواپیما اشاره کرد. 

 اخبار سیاست خارجی - نامه نیوز