اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سقوط قیمت مرغ در بازار


دیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران با بیان اینکه هم‌اکنون قیمت هرکیلوگرم گوشت مرغ در بازار درحدود 6300 تومان است.

خبرگزاری مهر: مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران با بیان اینکه هم‌اکنون قیمت هرکیلوگرم گوشت مرغ در بازار درحدود 6300 تومان است، گفت: تاکنون فقط حدود 23 درصد از 55 هزارتن کنجاله سویایی که از شرکت پشتیبانی امور دام طلب داشتیم را دریافت کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم مابقی آن را بگیریم.

 حسین مقدم نیا در خصوص قیمت فعلی مرغ اظهارداشت: درحال حاضر قیمت هرکیلوگرم مرغ زنده درب مرغداری درحدود 4250 تومان و قیمت هرکیلوگرم گوشت مرغ در بازار درحدود 6300 تومان است. پیش از این، قیمت هر کیلوگرم مرغ در سطح شهر بیش از 7000 تومان شده بود.

 وی با بیان اینکه اگر نهاده ها به صورت مداوم به دست تولیدکنندگان برسد شاهد روند کاهشی قیمت مرغ در بازار خواهیم بود، گفت: صنعت پرورش مرغ گوشتی روزانه به 10 هزارتن نهاده ذرت و 5 هزارتن نهاده کنجاله سویا نیاز دارد که باید به طور مستمر تامین شود تا قیمت مرغ در بازار افزایش پیدا نکند.

 مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران درخصوص میزان دریافت نهاده کنجاله سویا، گفت: تاکنون فقط درحدود 23 درصد از 55 هزارتن کنجاله سویایی که از شرکت پشتیبانی امور دام طلب داشتیم را دریافت کرده ایم و امیدواریم بتوانیم مابقی آن را بگیریم.

 وی در ادامه افزایش قیمت نهاده ذرت در بازار را مورد اشاره قرار داد و افزود: متاسفانه طی چند روز گذشته قیمت نهاده ذرت از هرکیلوگرم 580 تومان به 650 تومان افزایش یافته و این مسئله مشکلاتی را برای تولیدکنندگان بوجود آورده است.

 مقدم نیا درخصوص میزان تولید گوشت مرغ عنوان کرد: با توجه به اینکه ماهیانه در حدود 90 میلیون تا 95 میلیون قطعه جوجه ریزی انجام می شود، انتظار داریم در ماه بالغ بر 144 هزارتن گوشت مرغ تولید و به بازار عرضه کنیم.        


ویدیو مرتبط :
افرایش قیمت مرغ || بررسی وضعیت توزیع مرغ در بازار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تعادل قیمت مرغ در بازار به نفع تولیدکنندگان به شیوه جدید دولت



 

 

تعادل قیمت مرغ در بازار به نفع تولیدکنندگان به شیوه جدید دولت

 

 

مازاد مرغ و پایین بودن قیمت در بازار، مسئولان را بر آن داشته تا با خرید مرغ مازاد و برنامه ریزی برای صادرات قیمت را افزایش دهند تا تولید کننده ضرر نکند، در این میان صحبت از افزایش قیمت به کیلویی ۳۴۰۰ تومان است و قرائن بازار هم از افزایش ۳۰۰ تومان در هر کیلو طی دو هفته اخیر حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس طی چند ماه اخیر تولید کنندگان مرغ بارها از پایین بودن قیمت مرغ به دلیل تولید مازاد گله داشتند، آنها می گویند تولید، ماهانه ۲۰ هزار تن بیش از حدنیاز است.

به گفته آنها ماهانه ۱۵۰ هزار تن مرغ در کشور تولید می شود در حالی که اوج نیاز کشور بیش از ۱۳۰ هزار تن نیست.

آنها می گویند: کاهش قیمت بازار باعث شده تولید کنندگان مرغ را به کشتارگاهها عرضه نکنند. وزن مرغها روز به روز در مرغدایها در حال افزایش است وحتی به ۴ کیلوگرم هم می رسد.

افزایش وزن مرغ تبعات زیادی برای مصرف کننده دارد، زیرا هر چه مدت نگهداری مرغ در مرغداری بیشتر شود میزان استفاده از داروهای آنتی بیوتیک و سایر داروها نیز بیشتر شده و به صورت باقیمانده دارویی در گوشت مرغ جمع می شود که برای سلامتی فوق العاده مضر است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز بارها از این موضوع انتقاد کرده و از وزارت کشاورزی خواسته است در این مورد اقدام کنند زیرا سلامتی انسانها با سالم بودن یا نبودن غذایی که می خورند گره خورده است.

به هر حال در پی پایین بودن قیمت مرغ، اتحادیه سراسری مرغداران کشور به نمایندگی از تولید کنندگان بارها درخواست خود برای افزایش قیمت مرغ را به سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، وزارت بازرگانی آن موقع و وزرات جهاد کشاورزی اعلام کرد.

وزرات کشاورزی در نامه ای به وزارت بازرگانی قیمت مرغ زنده را ۲۳۶۰ تومان پیشنهاد کرد اما این قیمت چندین ماه اجرا نشد تا اینکه از دو ماه گذشته مرکز پشتیبانی امور دام که یکسالی است از وزارت کشاورزی منفک و به وزارت بازرگانی ملحق شده کار خرید مرغ مازاد را آغاز کرد.

قیمتی که این مرکز خریداری می کند ۲۹۰۰ تومان برای مرغهایی در نظر گرفته شده که امعاء و احشاء آنها به روش سنتی تخلیه می شود و قیمت ۳۰۵۰ توما برای مرغهایی که امعاء و احشاء آنها به صورت اتوماتیک تخلیه می شود یا به عبارتی کامل تخلیه می شود.

مرکز پشتیبانی امور دام روزانه ۶۰ تن مرغ مازاد را در کشور خریداری و انبار می کند تا در زمان نیاز عرضه بازار کند.

در کنار خرید مازاد، وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال برنامه ریزی برای صادرات است و برای صادرات هر یک کیلوگرم مرغ ۵۰۰ تومان جایزه صادراتی در نظر گرفته است، اگرچه هنوز مرغی صادر نشده اما جو روانی در بین مردم ایجاد کرده است.

به هر حال خرید مرغ مازاد و برنامه برای صادرات دو برنامه کلیدی دولت برای افزایش قیمت مرغ است تا به زعم آنها مرغداران متضرر نشوند.

از سوی دیگر مرغداران معتقدند قیمت ۳۳۰۰ الی ۳۴۰۰ تومان برای فروش مرغ مناسب است زیرا با هدفمندی یارانه ها قیمت تمام شده مرغ بالاتر رفته است.

تا دو هفته گذشته قیمت هر کیلوگرم مرغ در بازار ۲۷۰۰ تومان بود که امروز به هر کیلوگرم ۳هزار الی ۳۱۰۰ تومان رسیده است.

در این میان مسولان تنظیم بازار نیز می گویند کار خرید مرغ مازاد و برنامه ریزی صادرات مرغ تا زمانی که قیمت بازار به حدی برسد که مرغداران ضرر نکنند ادامه خواهد داشت.

به عبارتی باید منتظر مرغ کیلویی ۳۴۰۰ تومانی در بازار باشیم اگرچه معلوم نیست چند هفته یا چند ماه طول بکشد اما چیزی که از قرائن بر می آید مسولان تصمیم گرفته اند تا قیمت مرغ را به کیلویی ۳۴۰۰ تومان برسانند.

اما آنچه برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان مهم است ثبات و پایداری قمیت به نحوی که طی سال نوسان معنی داری نداشته باشد در این حالت برنامه ریزی برای تولید و مصرف راحت تر می شود اما در نوسان بازار هر دوی این طیف متضرر شده و تنها دلالان بازار سود می برند..... /  گزارش : خبرگزارى فارس