اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سقط جنین غیرقانونی، چگونه و چقدر؟


شاید این موضوع توجیهی برای وجودنداشتن آمار در مورد سقط ‌جنین باشد اما باید گفت سقط‌ جنین نیز مانند برخی از اقدام‌های غیرقانونی دیگر، در کشور انجام می‌شود و نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت. از آنجا که این سقط‌ها را افراد غیرمتخصص و در شرایط غیربهداشتی انجام می‌دهند، تبعاتی دارند که بیشتر اوقات جبران‌پذیر نیست.

شاید این موضوع توجیهی برای وجودنداشتن آمار در مورد سقط ‌جنین باشد اما باید گفت سقط‌ جنین نیز مانند برخی از اقدام‌های غیرقانونی دیگر، در کشور انجام می‌شود و نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت. از آنجا که این سقط‌ها را افراد غیرمتخصص و در شرایط غیربهداشتی انجام می‌دهند، تبعاتی دارند که بیشتر اوقات جبران‌پذیر نیست.

 هفته نامه سلامت: هیچ آمار رسمی و دقیقی در مورد سقط‌جنین‌های غیرقانونی وجود ندارد و تنها آمار رسمی وزارت بهداشت در این زمینه مربوط به 14 سال پیش از این است. در کشور ما طبق موازین دینی، سقط‌جنین مجاز نیست و خلاف قانون است مگر در مواردی که قانون‌گذار تعیین می‌کند...

شاید این موضوع توجیهی برای وجودنداشتن آمار در مورد سقط ‌جنین باشد اما باید گفت سقط‌ جنین نیز مانند برخی از اقدام‌های غیرقانونی دیگر، در کشور انجام می‌شود و نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت. از آنجا که این سقط‌ها را افراد غیرمتخصص و در شرایط غیربهداشتی انجام می‌دهند، تبعاتی دارند که بیشتر اوقات جبران‌پذیر نیست.

 آمارهای قدیمی، پیش‌بینی‌های جدید
آخرین آماری که از سقط ‌جنین در کشور منتشر شده، مربوط به سال 77 است. مدیرکل دفتر سلامت و جمعیت خانواده، مدارس وزارت بهداشت در گفت‌وگو با سلامت می‌گوید: «براساس نتایج به دست آمده از این بررسی، هر سال حدود 90 هزار جنین در کشور به‌صورت قانونی و غیرقانونی سقط می‌شدند؛ یعنی به‌طور متوسط هر روز 221 جنین و هر ساعت 9 جنین.»

 دکتر محمداسماعیل مطلق می‌گوید: «این تحقیق را دکتر ملک افضلی انجام داده‌اند.» دکتر حسین‌ ملک‌افضلی، استاد آمار حیاتی و رییس پژوهشکده سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه 10 تا 15 درصد بارداری‌ها به سقط منجر می‌شود،  می‌گوید: «بررسی‌ها نشان می‌دهد، از 90 هزار سقط در سال،80 هزار سقط، غیر‌قانونی انجام شده است و به‌طور تخمینی، می‌توان گفت در حال حاضر سالانه 120 هزار سقط غیرقانونی در کشور انجام می‌شود.» اما حتی دست پزشکی قانونی نیز از آمار سقط‌جنین‌های غیرقانونی خالی است.

به گفته رییس پزشکی قانونی منطقه مرکزی تهران، فقط آمار سقط‌جنین‌های قانونی و سقط‌های غیرقانونی که منجر به فوت می‌شوند، در پزشکی قانونی ثبت می‌شود. آمارهای این سازمان نشان می‌دهد در سال 89، 4 هزار و 202 مورد مجوز سقط صادر شده که نسبت به سال پیش از آن 8/18 درصد افزایش داشته است.

 سقط غیرقانونی افزایش جدی نداشته است
وزیر بهداشت با هشدار نسبت به عوارض سقط‌جنین‌های غیرقانونی، تاکید می‌کند: «متاسفانه سقط‌جنین‌‌های غیرقانونی سلامت مادران را به خطر می‌اندازد و سوراخ‌شدن رحم، مشکل‌های انعقادی در عروق، عفونت‌های مزمن و حتی معلولیت‌هایی که تا‌ آخر عمر با فرد خواهد بود، از عوارض خطرناکی است که باید زنان از آن آگاهی داشته باشند.»

دکتر دستجردی در مورد افزایش سقط‌های غیرقانونی به سلامت می‌گوید: «آمارهایی که از مراکز معتبر مثل پزشکی قانونی به صورت غیر رسمی به دست ما می‌رسد، نشان می‌دهد سقط‌های غیرقانونی افزایش جدی نداشته است.» وی مهم‌ترین موضوع در مورد سقط‌های غیرقانونی را آموزش روش‌های پیشگیری از بارداری می‌داند و توضیح می‌دهد: «وقتی وسایل پیشگیری از بارداری در کشور وجود دارد، چرا باید بارداری ناخواسته اتفاق بیفتد؟

در زمانی که بیماران را ویزیت می‌کردم، حتی برخی از زوج‌های جوان نمی‌دانستند اگر در سال اول ازدواج،‌ راه‌های پیشگیری از بارداری را به کار نگیرند، 85 درصد امکان بارداری وجود دارد، بنابراین آگاهی دادن به زوج‌ها بسیار اهمیت دارد.» وزیر بهداشت تاکید می‌کند: «لازم است فرهنگسازی کنیم و آگاهی زوجین را در مورد روش‌های مطمئن پیشگیری از بارداری بالا ببریم.» به گفته دکتر دستجردی، رسانه‌ها نقش مهمی در آگاه‌کردن زوجین در مورد عوارض سقط‌جنین دارند.

 چه سقط‌هایی مجازند؟
وجود برخی از بیماری‌ها و ناهنجاری‌ها در جنین که صدمه‌هایی را متوجه مادر می‌کند، سقط را مجاز می‌کند. این قانون «سقط‌درمانی» نام دارد. دکتر آمنه بیک‌محمدی، رییس پزشکی قانونی منطقه مرکزی تهران، با بیان اینکه قانون سقط‌درمانی به شکل یک ماده واحده است که هیچ تبصره‌ای ندارد، به سلامت می‌گوید: «سقط‌درمانی با تشخیص قطعی 3 پزشک متخصص و تایید پزشکی قانونی مبنی بر بیماری جنین که به‌علت عقب‌افتادگی یا ناقص‌الخلقه بودن باعث حرج مادر است یا بیماری مادر که با تهدید جانی مادر توام باشد، قبل از ولوج روح (4ماه) با رضایت زن، مجاز است و مجازات و مسوولیتی متوجه پزشک مباشر نخواهد بود، متخلفان از اجرای مفاد این قانون به مجازات‌های مقرر در قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد.»

منبع: تابناک

 

 



ویدیو مرتبط :
همه چیز در رابطه با سقط جنین و اینکه جنین از هفته چندم زنده می ماند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارشی مخفی از چند مرکز سقط جنین غیرقانونی که اتفاقا کاملا بهداشتی و مکانیزه‌اند!



 ,سقط جنین,راههای سقط جنین,هزینه سقط جنین,مراکز سقط جنین,اخبار

 

گزارشی مخفی از چند مرکز سقط جنین غیرقانونی که اتفاقا کاملا بهداشتی و مکانیزه‌اند!

سلامت - همشهری آیه پرونده ای درباره سقط جنین منتشر کرده است. در این پرونده گزارشی از چند مرکز سقط جنین وجود دارد که کوتاه شده آن را می خوانید؛

 

با حالتی ناراحت و پریشان به اتاق مامایی می‌رویم. کسی آنجا نیست. گفته بودند کسی هست که جنین سقط می‌کند. سراغش را از خانم منشی می‌گیریم. اسمش را هم نشنیده! نگران می‌شویم. زمان می‌گذرد و دوباره سمت اتاق مامایی می‌رویم. حالا دیگر خانم دکتر جوانی در اتاق نشسته. آرام وارد می‌شویم. سرم را در گوش دکتر می‌برم:

 

«خانم... اینجا کار می‌کنند؟»

کمی کنجکاو نگاهمان می‌کند و می‌‌گوید: «با او چه کار دارید؟»

می‌گویم:«خصوصی است!»

بلافاصله می‌پرسد:«کارتان چیست؟»

آرام اطراف را نگاه می‌کنم و می‌گویم: «سقط!»

خانم دکتر آرام اشاره می‌کند در را ببندم. می‌فهمیم که درست آمده‌ایم؛ «آن خانم مدت‌هاست اینجا کار نمی‌کند. چهار سالی می‌شود که دیگر این کار را نمی‌کند».

انگار همه نقشه‌هایمان نقش بر آب شده باشد، وا می‌رویم. موبایلش زنگ می‌خورد و شروع می‌کند به حرف زدن. با همراهم پچ‌پچ می‌کنم. سعی می‌کنیم رفتارمان طبیعی باشد. صحبتش که تمام می‌شود، می‌پرسد: «برای خودت می‌خواهی؟»

می‌گویم: «نه. برای همسر برادرم می‌خواهم».

 

دست به دامانش شده‌ایم که دست خالی نرویم. حال ما را که می‌بیند، کم‌کم نطقش باز می‌شود. مشخصات زن باردار را می‌پرسد و می‌گوید: «12 هفته برای سقط زیاد است. برای مادر خطر دارد و احتمال نازایی را بالا می‌برد».

 

جزئیاتی را می‌گوییم که احیانا بو نبرد خبرنگاریم؛ اینکه خانم باردار 27 ساله بچه را نمی‌خواهد چون مجبور می‌شود کارش را‌‌ رها کند، اینکه بچه اولش است و برایش مهم نیست که بچه‌دار شود، اینکه از چه کسی حامله شده و... .

 

در مورد علت سقط کنجکاوی می‌کند. جوابم را که می‌شنود انگار که بو برده باشد، می‌گوید: «به هر حال من که اینجا نمی‌توانم کاری بکنم. خانم... هم دیگر مدت‌هاست کار نمی‌کند».

شماره خانم سقط‌کننده را می‌خواهیم. با حس امانت‌داری می‌گوید نمی‌تواند شماره را بدهد؛«من با این خانم در دانشگاه آشنا شدم. مربی من بود. مدت‌هاست می‌شناسمش. نمی‌دانستم که این کار را می‌کند. شما اولین نفری هستید که سراغش را برای این کار می‌گیرید!»

نشانی‌های ما درست است اما به هر حال آن خانم الان دیگر بازنشسته شده.

 

راه‌های رسیدن فراوان است!

دست از پا درازتر از دکتر سراغ راه دیگری را می‌گیریم؛ اینکه جایی دیگر و سراغ کس دیگری برویم و از او بخواهیم بچه فرضی ما را سقط کند. زیر بار نمی‌رود. بعد از اصرار زیاد ما بالاخره می‌گوید: «پیش هر دکتر زنان و زایمانی بروید این کار را می‌کند. اصلا چیزی نیست که بخواهید دنبال یک جای مخفی بگردید!»

 

آدرس درمانگاه بالایی را می‌دهد و می‌گوید: «آنجا هم کسانی هستند که این کار را بکنند».

با چهره‌ای مثلا خوشحال از پیدا کردن راه دیگر، خداحافظی می‌کنیم و به درمانگاه بالایی سر می‌زنیم. از پذیرش در مورد دکتر مامایی می‌پرسیم. ویزیت 8 هزار تومانی از ما می‌خواهد. با اکراه پول را می‌دهیم؛ چیزی مثل حق مشاوره. پیش دکتر می‌رویم و با‌‌ همان قیافه ناراحت روبه‌رویش می‌نشینیم؛ «دکتر، همسر برادرم می‌خواهد بچه‌اش را سقط کند».

 

روزی چند نفر برای این کار به‌سراغش می‌روند. این را وقتی فهمیدیم که ما را با یکی که صبح آمده بود اشتباه گرفت. آنقدر تعدادشان در روز زیاد است که خیلی اشتباه می‌کند؛ «تو همانی هستی که می‌خواستی دوقلو بیندازی؟»

 

دوقلو؟! یعنی واقعا کسی هست که دلش بیاید دو تا بچه نازنین را با هم از بین ببرد؟! از شنیدن این حرف شوکه می‌شویم. در مورد علت سقط بسیار کنجکاوی می‌کند. توضیحات ما قانع‌کننده است؛ آنقدر که راضی‌اش می‌کند؛ «دکتری را می‌شناسم که این کار را انجام می‌دهد. خیلی کارش خوب است. هر کس را پیشش فرستاده‌ام راضی بوده».

 

هر جایی ممکن است

«کجا این کار را انجام می‌دهد. جایش تمیز است حالا!» در جواب می‌گوید:«خب معلوم است دیگر! در مطبش. دکتر معروفی است».

می‌پرسم:«یعنی حاضر است به شهرتش لطمه بزند؟»

که می‌گوید:«الان دیگر همه این کار را می‌کنند. کسانی که به‌خاطر حفظ شهرتشان این کار را نکنند خیلی کم هستند».

نکته بامزه اینجاست که فکر می‌کردیم مراکز سقط غیرقانونی جاهایی است که در فیلم «میم مثل مادر» ملاقلی‌پور دیدیم؛‌‌ جایی که در آن بچه‌های نامشروع را از بین می‌بردند. الان دیگر جنین چه شرعی باشد و چه غیرشرعی، از بین می‌برندش! مهم این است که بتوانی از پس مخارجش بر بیایی. می‌گوید: «در هر جایی که این کار انجام می‌شود، با وسایل استریل و تمیز است».

می‌پرسم:«پس اینکه می‌گویند در خانه‌های قدیمی و دخمه‌های نمور جنین را سقط می‌کنند چیست؟»

می‌خندد و می‌گوید: «ای بابا، این مال قدیم‌هاست. الان دیگر این‌جوری نیست. این خانم دکتر این کار را زیاد کرده».

می‌پرسم:«یک وقت نکند بعد از سقط دیگر بچه‌‌دار نشود!»

می‌گوید: «کسی که معرفی می‌کنم خیلی کارش درست است! هر کسی را که به او معرفی کرده‌ام، دوباره بچه‌دار شده و مشکلی برایش پیش نیامده». خیلی از کار دکتر مذکور راضی است و راحت در موردش حرف می‌زند. انگارنه‌انگار که دارد در مورد جان یک انسان حرف می‌زند! شاید تصورش این است که این جنین هنوز روح ندارد که بخواهیم نگرانش باشیم؛ «پدر بچه راضی است؟» می‌پرسم: «مگر رضایت پدر لازم است؟!»

که می‌گوید: «بله. اگر پدر راضی نباشد، دکتر کاری برای مریض شما نمی‌کند».

می‌پرسم: «مگر کارتان غیرقانونی نیست. پس دیگر رضایت پدر را می‌خواهید چه کار؟!»

می‌گوید: «خب باشد. مگر بچه پدر ندارد. بالاخره باید بیاید بگوید می‌خواهد بچه‌اش را بکشد یا نه!»

بر سر این قضیه کلی با او چانه می‌زنیم و وانمود می‌کنیم که پدرش راضی نیست. کلافه می‌شود و می‌گوید: «دیگر کاری نمی‌تواند بکند».

می‌پرسم: «اگر بچه شرعی نباشد باید اجازه پدر زن را بیاوریم؟»

می‌گوید: «باید برویم و رضایت پدر را بگیریم».

قبول می‌کنیم که با پدر جنین خیالی صحبت کنیم و رضایتش را بگیریم. می‌گوید: «پس من برایتان از خانم دکتر وقت می‌گیرم. زن باید با همسرش بیاید آنجا».

می‌‌پرسیم:«مگر رضایتنامه کتبی کفایت نمی‌کند؟» که می‌گوید: «نه. خودش باید باشد تا برگه‌ها را امضا کند».

دیگر حرفی برای گفتن نمی‌ماند. خیلی راحت دارد ترتیب همه چیز را می‌دهد. می‌خواهد با دکتر حرف بزند و وقت بگیرد تا جنین را دو دستی تقدیمش کنیم. ما را از همه چیز مطمئن می‌کند؛ از کار خوب دکتر، از اینکه خیلی‌ها تعریفش را می‌کنند و مو لای درز کارش نمی‌رود، از اینکه ریسک کار خودمان را باید بپذیریم و دکتر ‌‌نهایت تلاشش را می‌کند و از این جور حرف‌ها. انگار دارد با خیالی آسوده در مورد تولد هدیه‌ای از طرف خدا حرف می‌زند!

 

هزینه سقط جنین چقدر است؟

طبق قانون اگر وجود بچه برای مادر مضر باشد یا بچه دچار نقض ژنتیکی و... باشد دستور سقط قانونی صادر می‌شود؛ ولی اگر مدت زمان کوتاهی در جمع خانم‌های باردار بنشینید حتما می‌شنوید که در خیلی از بیمارستان‌ها و مطب‌ها سقط به دستور پزشک و آن هم با یک نامه سقط تشخیصی ساده انجام می‌شود!

در بسیاری از موارد وقتی جنین در هفته‌های ابتدایی شکل‌گیری‌اش باشد، با تجویز یک‌سری قرص، سر و ته قضیه را هم می‌آورند و جنین بعد از مصرف دارو‌ها از بین می‌رود و دفع می‌شود؛ ولی اگر هفته‌های بارداری بیشتر باشد، دیگر کار از قرص و دوا می‌گذرد و جنین دو تا چهار ماهه را با زایمان یا کورتاژ از بین می‌برند./خبرآنلاین