اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سفیر ایران در فرانسه: افزایش دستیابی به تفاهم برد - برد هسته‌یی



سفیر ایران در فرانسه,تفاهم نامه هسته ایی

افزایش دستیابی به تفاهم برد - برد هسته‌یی

سفیر ایران در فرانسه گفت: احتمال دستیابی به تفاهم به صورت برد - برد درباره برنامه هسته‌یی ایران افزایش یافته است.

 به گزارش ایسنا، دكتر علی آهنی، سفیر ایران در فرانسه در گفت‌وگو با نشریه دفاع ملی افزود: بی‌شك منطقه خاورمیانه و خلیج فارس از منظر ژئوپولتیك از اهمیت و جایگاه بسیار مهمی برخوردار و امنیت و ثبات این منطقه بر امنیت و ثبات بین‌المللی تاثیرگذار است.

جمهوری اسلامی ایران كه در نقطه تلاقی تمدن‌های شرق و غرب و كریدور شمال – جنوب و شرق و غرب قرار داشته با بهره‌مندی از موقعیت ژئواستراتژیكی و با برخورداری از مهم‌ترین منابع انرژی نفت و گاز جهان و منابع انسانی عظیم و اهمیت و نفوذ سیاسی‌اش، از نقش اساسی در معادلات استراتژیك منطقه و جهان برخوردار است.


او ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با وجود اینكه در دهه‌های اخیر همواره در حلقه محاصره چندین كانون بحران بوده كه گریزی از آنها نداشته و این امر آسیب‌ها و هزینه‌هایی را به آن تحمیل كرده است، تلاش كرده تا به عنوان یك لنگرگاه ثبات و امنیت، نقشی ثبات‌بخش، مسوولانه و عقلایی ایفا كند.سفیر ایران در پاریس با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ایران گفت: انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری در ایران با مشاركت 73 درصدی نه تنها نشانگر تقویت انسجام و وحدت ملی بود و ثبات و امنیت كشور را تضمین كرد بلكه در ارائه تصویری دقیق و صحیح از واقعیات داخلی ایران به افكار عمومی جهان و افزایش اعتبار منطقه‌یی و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران نیز بسیار موثر بود.


رای قاطع ملت ایران به سیاست‌های اعلامی رییس‌جمهور منتخب پیرامون سیاست خارجی و اولویت‌های وی در تقویت مناسبات با همسایگان و كشورهای منطقه این نوید را می‌دهد كه درآینده شاهد كاهش اختلاف‌نظرها و بهبود روابط میان جمهوری اسلامی ایران و كشورهای منطقه باشیم. وی افزود: از سوی دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر احتمال دستیابی به تفاهمی منصفانه، واقع‌بینانه و به صورت برد – برد در چارچوب حقوق بین‌الملل و رفع سوءتفاهم‌ها حول برنامه هسته‌یی ایران را افزایش بخشیده كه این امر خود آثار گسترده‌یی برای ایجاد آرامش و تقویت همكاری‌ها در منطقه خواهد داشت.


 البته بدیهی است كه تحقق این هدف مستلزم آن است كه غرب با كنار گذاشتن سیاست‌های قهری و مجازات‌های كنونی خود علیه ملت ایران، زمینه را برای ایجاد اعتماد متقابل و پیشبرد سیاست شفاف‌سازی برنامه‌های هسته‌یی ایران و همكاری كاملش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در قالب معاهده منع اشاعه هسته‌یی فراهم كند. بدون تردید تامین شرایط آرام‌تر سیاسی و اقتصادی، پس از انتخابات ایران، فراهم شدن زمینه برای تقویت همكاری‌های منطقه‌یی از یك‌طرف و تامین امنیت دسته جمعی كشورهای منطقه توسط خودشان و بدون مداخلات خارجی از طرف دیگر را تضمین خواهد كرد./ایسنا

 

 


ویدیو مرتبط :
پویانمایی معامله شیرین درباره مذاکرات هسته ای برد-برد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی:به مراكز هسته‌یی حمله شود دشمن جان سالم به در نمی‌برد



فرمانده قرارگاه پدافند هوایی :

به مراكز هسته‌یی حمله شود دشمن جان سالم به در نمی‌برد/حدود یكماه دیگر رزمایش برگزارمی‌كنیم

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تهدیدات دشمنان علیه ایران بویژه درباره حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌یی كشور گفت: قول می‌دهیم اگر حمله‌ای علیه تاسیسات هسته‌یی ما شود، دشمنان جان سالم به در نبرند.

 

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، دلیل تهدیدات منطقه‌ای و فرا‌منطقه‌ای علیه كشورمان را ضدیت دشمنان با اسلامیت، استقلال و آزادی جمهوری اسلامی ایران عنوان كرد و افزود: 33 سال است این تهدیدات وجود دارد و شكل و ماهیت آن تفاوتی نكرده بلكه تنها الفاظ تغییر كرده است.

وی با بیان اینكه "در راس این تهدیدات، آمریكا قرار دارد"، اضافه كرد: سخنان و تهدیدات آنها به قدری عجولانه است كه حتی فراموش كرده‌اند در انتخابات گذشته آمریكا قول "تغییر" داده بود. تهدیدات آنان همچون بادی است كه خار و خاشاك با خود دارد اما عبور خواهد كرد، حال ملتی می‌تواند از این تهدیدات عبور كند كه چشم و گوش و دهان خود را به این خار و خاشاك ببندد.

هر اندازه تهدید كنند، متناسب با آن آماده می‌شویم

اسماعیلی درباره آمادگی پدافند هوایی در مقابل تهدیدات با تاكید بر اینكه دكترین ما دفاعی است، گفت: دفاع حق مسلم هر كشوری است و ما همیشه در مقابل تهدیدات آماده‌ایم. به هر اندازه كه دشمن ما را تهدید كند، ما نیز متناسب با آن آماده می‌شویم.

اسماعیلی با تاكید بر اهمیت توجه به تكنیك‌ها، تاكتیك‌ها و نیروی انسانی در مقابله با تهدیدات، ادامه داد: باید تجهیزاتمان را بومی كنیم و البته علاوه بر بومی كردن حفظ امنیت آنها نیز مهم است. جدای از تجهیزات، نیروی انسانی مخلص و متعهد نیز باید به گونه‌ای آموزش ببیند كه قوه پایداری و سلامت فكری آنها محكم باشد.

اشراف اطلاعاتی، اولین و مهمترین موضوع در برابر تهدیدات است

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء خاطرنشان كرد: اشراف اطلاعاتی نسبت به دشمن نیز اولین و مهمترین موضوع در برابر تهدیدات است. اشراف اطلاعاتی به ما دیكته می‌كند كه دشمن با توجه به گستره پهناور كشور و اینكه به دنبال چه دستاوردی است، از كجا، به چه شكل و در چه میزانی حمله خواهد كرد و ما بر این اساس باید خود را آماده كنیم.

قبل از تحقق تهدید آماده هستیم، نه هنگام وقوع

وی درباره سطح برخورد در صورت حمله دشمن به كشور گفت: دعا می‌كنیم همه كشورها در صحت و سلامت فكری و با تعامل و تفاهم در كنار یكدیگر زندگی كنند اما مطمئنا اگر حضور نیرو‌های فرامنطقه‌ای در یك كشور یا آبهای آزاد بیش از پیش باشد ما بیش از پیش هوشیار خواهیم بود. ما همیشه به دنبال این هستیم كه قبل از تحقق تهدید آماده باشیم نه هنگام وقوع تهدید.

وی ادامه داد: دكترین ما دفاعی است بنابراین اگر هر تهدیدی اتفاق افتد بلافاصله دفاع خواهیم كرد و پاسخ قاطع خواهیم داد. ما معتقدیم حضور مردم در صحنه محكمترین پاسخ است؛ همانطور كه در فتنه 88 كه یك جنگ تمام عیار علیه جمهوری اسلامی بود، مردم به خوبی در صحنه حاضر شدند و پاسخ دشمنان را دادند.

به تاسیسات هسته‌یی ما حمله شود، دشمن جان سالم به در نمی‌برد

اسماعیلی در واكنش به تهدیدات دشمن نسبت به مراكز هسته‌یی كشورمان نیز اظهار كرد: درباره تهدیدات فیزیكی علیه تاسیسات هسته‌یی صلح‌آمیز ایران كه حیثیت ملی ما را به دنبال دارد، ما با حیثیت خود دفاع می‌كنیم و با آنچه از خون و جان داریم، در برابر حملات می‌ایستیم. قول می‌دهیم اگر حمله‌ای علیه تاسیسات هسته‌یی ما شود، دشمنان جان سالم به در نبرند.

طرح‌های آفندی و پروازی رزمایش خلیج فارس را به خوبی رصد می‌كنیم

وی در ادامه درباره رزمایش حدود 30 كشور به همراه آمریكا در خلیج‌ فارس نیز گفت: رزمایش‌ها برای آمادگی نیروهای مسلح هر كشوری است و این حق مسلم هر كشور است. در بحث رزمایش آمریكا و چند كشور دیگر در خلیج فارس، هدفی كه دنبال می‌كنند برای ما اهمیت چندانی ندارد، آنچه برای ما مهم است طرح‌های پروازی و طرح‌های آفندی آنهاست كه با سامانه‌های شنود الكترونیكی و راداری پیشرفته كه به تازگی به آنها دست پیدا كرده‌ایم به خوبی رصد و تجزیه و تحلیل می‌كنیم.

وی افزود: بارها همین تجزیه و تحلیل‌ رزمایش‌ها و دیگر اقدامات دشمنان ما را به تغییر تاكتیك‌ها واداشته است، این تغییر تاكتیك‌ها ما را به‌روز می‌كند تا در شرایط مختلف غافلگیر نشویم.

اسماعیلی كه پیش از این نیز در نشست خبری خود به مناسبت سالروز تاسیس قرارگاه پدافند هوایی، از ردیابی دو هواپیمای جاسوسی آمریكا در رزمایش نیروی دریایی ارتش در سال 89 و هشدار به آنها خبر داده بود، در این رابطه گفت: وظیفه هواپیماهای جاسوسی این است كه به حریم كشورهای هدف وارد شوند و این نه تنها در رزمایش‌ها و شرایط خاص بلكه در روزهای عادی هم وجود دارد.

وی افزود: هر هواپیمایی، چه جاسوسی و چه غیر آن، اگر قصد نزدیك شدن به مرزهای هوایی ایران را داشته باشد بلافاصله با اخطار هوایی رادارهای پدافند هوایی مواجه می‌شود. در طول روز از این مدل اخطارها داریم و آنها هم تمكین می‌كنند، چراكه در غیر این صورت با اقدام تاكتیكی ما یعنی شلیك موشك یا پرواز هواپیماهایمان برای كنترل آنها مواجه خواهند شد.

اواخر مهر یا اوایل آبان رزمایش برگزار می‌كنیم

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء درباره رزمایش آتی مدافعان آسمان ولایت نیز اظهار كرد: این رزمایش اواخر مهرماه یا اواسط آبان ماه سال جاری به صورت نیمه سراسری با اهداف سراسری و با شركت همه عناصر پدافندی ارتش و سپاه برگزار می‌شود.

به هرچه می‌خواهیم دست پیدا می‌كنیم

اسماعیلی همچنین در رابطه با رزمایش مشترك این نیرو با كشورهای دیگر گفت: به دنبال برگزاری رزمایش مشترك با هیچ كشوری نیستیم. پدافند هوایی به چیزی كه فكر می‌كند، داشتن لایه‌های پنهان است. لایه‌های پنهان با مشاركت كشورهای دیگر مخدوش و كشف می‌شود. نیاز به تبادل اطلاعات با كشوری نیز نداریم و هرآنچه می‌خواهیم، به آن دست پیدا می‌كنیم چراكه دانش بومی آن در كشور وجود دارد اما آفند كشورهای فرامنطقه‌ای را به طور كامل رصد می‌كنیم تا غافلگیر نشویم و متناسب با آن سیستم‌های پدافندی خود را تقویت و به‌روز كنیم.

سامانه جدید و كم‌نظیری در بخش شنود الكترونیكی داریم

وی با بیان اینكه "سامانه‌های راداری ما در طیف‌های مختلف فركانسی فعال است و اكنون در تمام طیف‌ها فركانس داریم"، خاطرنشان كرد: در بخش شنود الكترونیكی نیز سامانه جدید و كم‌نظیری را در میدان مستقر داریم كه اكنون نیز در شبكه یكپارچه پدافند در حال كشف و ضبط است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء افزود: سامانه شنود الكترونیكی صیاد 40 و رادارهای شهاب و ثامن از دستاوردهای پدافند هوایی است كه با همكاری دانشگاه، صنایع دفاعی و قرارگاه پدافند ایجاد شده است. سامانه‌های جنگ الكترونیك صباح و شاهد هم پیشرفت‌های خیلی خوبی داشته‌اند و در نوع خود كم‌نظیر هستند. سامانه‌های موشكی شلمچه‌ و مرصاد را نیز گسترش داده‌ایم و سامانه‌های توپخانه‌ای، دوش پرتابی و ارتفاع كم نیز در حال بهینه‌سازی است.

اسماعیلی درباره اینكه چرا سامانه پدافندی "رعد" در رژه هفته دفاع مقدس ذیل یگان محمول پدافند هوایی رونمایی نشد، تصریح كرد: یگان‌های محمول قرارگاه پدافند هوایی ارتش و سپاه در تعامل كامل با یكدیگرند و بخشی از دستاوردها را آنها و بخشی را ما نمایش می‌دهیم.

وی ادامه داد: البته حدود 3 برابر یگان‌ محمولی را كه به نمایش گذاشته شد، اصلا نمایش ندادیم، چراكه ما به لایه‌های پنهان فكر می‌كنیم. بسیاری از دستاوردهایی كه نمایش داده می‌شوند، چیزی است كه می‌خواهیم ببینند و بسیاری از دست‌آورد‌هایمان را علنی نكرده‌ایم و نمی‌كنیم.

باور 373 عهده‌دار بخشی از كار دفاع از مراكز هسته‌یی خواهد شد

اسماعیلی درباره سامانه موشكی باور 373 كه به عنوان جایگزین سامانه S300 مطرح بود، پاسخ داد: چیزی به عنوان سامانه جایگزین نداریم، بلكه ما به وجود چنین سامانه احساس نیاز می‌كردیم، یعنی به یك سیستم موشكی دفاعی خوب كه متناسب با تهدیدات روز باشد.

وی افزود: ساخت باور 373 را به همكاری دانشگاه، صنایع دفاعی و قرارگاه پدافند كلید زدیم و اكنون این پروژه 30 درصد پیشرفت كرده است و امیدواریم هرچه زودتر در راستای تقویت سامانه‌های دفاعی موشكی ارتفاع متوسط به بالا، باور را در شبكه پدافندی وارد كنیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش درباره ماموریت و برد این سامانه نیز گفت: ما نقطه گلوگاهی نداریم. ارتفاع متوسط و بالا یعنی‌ بخشی از وظیفه دفاع در برابر هرآنچه را كه قرار باشد مراكز هسته‌یی یا دیگر نقاط حساس كشور ما را تهدید كند، به این سامانه موشكی محول می‌كنیم.

مساله اشیاء نورانی، پدیده‌ای پیچیده است

اسماعیلی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگار ایسنا، درباره برخی اشیاء نورانی كه در آسمان ایران مشاهده شده بود اظهار كرد: ماهواره‌ها بطور مداوم در مدارهای زمین بر فراز همه كشورها در حال گردش هستند و اكنون نیز بالغ بر 50 ماهواره جاسوسی در مدار زمین قرار دارند. كسی كه می‌داند خانه‌اش با دوربین تحت نظر است، اگر عاقل باشد باید پرده خانه‌اش را بكشد. وجود ماهواره‌های جاسوسی نیز عادی است. مهم این است كه ما چقدر خود را تجهیز كرده باشیم تا اطلاعاتی را كه می‌خواهند به دست آورند، دست پیدا نكنند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء یادآور شد: اگر دشمن اشراف اطلاعاتی مناسبی نسبت به ما داشت، قطعا سرنوشت ایران همانند بسیاری دیگر از كشورهایی می‌شد كه خودشان را باور ندارند.

وی توضیح داد: اشیاء نورانی پدیده‌ای پیچیده است و اینطور نیست كه همه اشیاء نورانی مشاهده شده، ماهواره باشند. ممكن است برخی ماهواره‌ و برخی دیگر، ستارگان یا اجرام آسمانی كه فاصله عبور و گذر آنها كوتاه است باشند. تجزیه و تحلیل‌ها در مورد آنها همیشه صددرصد نیست. مهم این است كه قرارگاه پدافند هوایی وظیفه دارد از هوا و فضای ایران صیانت كند تا آسیبی به مراكز حساس و حیاتی به ویژه مراكز هسته‌‌یی نرسد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء همچنین درباره برخی اخبار منتشر شده مبنی بر ارسال پارازیت‌ در كشور نیز گفت: در شبكه یكپارچه پدافند هوایی پارازیت نداریم.

وی درباره توان ردیابی هواپیماهای رادارگریز یا هواپیماهایی كه در ارتفاع بالا پرواز می‌كنند نیز گفت: هواپیماهای استراتژیك نمی‌توانند در همه طیف‌های فركانسی اخلال ایجاد كنند، چراكه به هر حال خود نیز برای برقرای ارتباط باید در یك طیف، رادار‌های خود را روشن كنند و یكی از افتخارات پدافند، استفاده از طیف‌های مختلف فركانسی است. ممكن است هواپیماهای دشمن در یك طیف اخلال ایجاد كنند اما در طیف دیگر حتما كشف می‌شوند.

اگر دشمن بتواند سامانه‌های پدافندی ما را مختل كند، راه خودش را هم پیدا نخواهد كرد

اسماعیلی همچنین درباره برخی اخبار منتشر شده مبنی بر استفاده رژیم صهیونیستی از بمب‌های الكترو مغناطیسی در جنگ علیه ایران تاكید كرد: اگر قرار باشد جنگ الكترونیك دشمن و تهدیدات آینده آنقدر قدرتمند باشد كه همه سامانه‌های پدافندی موجود در كشور را مختل كند، مسلم بدانید كه استفاده‌كننده آن هم راه خودش را پیدا نخواهد كرد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء در پایان تصریح كرد: مهم این است كه هواپیمایی كه بخواهد چنین اخلالی ایجاد یا از بمب الكترومغناطیسی استفاده كند، اجازه ورود پیدا نكند و ما هم این اجازه را نخواهیم داد./ایسنا