اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سفیر ایران در ترکیه: ایران و آمریکا منافع مشترکی داشته اند



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

بیگدلی درباره توافق هسته ای در شرف انجام بین ایران و گروه 1+5 گفت، این توافق به معنا و در نتیجه تغییر در موضع جامعه جهانی و دولت ایران به طور همزمان است. بیگدلی افزود جامعه جهانی در نهایت به این نتیجه رسید که با روش های گذشته (تهدید و تحریم) نمی تواند ایران را در این موضوع به عقب نشینی وادارد.

"علی رضا بیگدلی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه در مصاحبه ای  با روزنامه " زمان " ترکیه از زمینه های مشترک ایران و ترکیه در بسیاری از مسایل و مشکلات منطقه ای سخن گفت.سفیر ایران در ترکیه: ایران و آمریکا منافع مشترکی داشته اند

به گزارش عصر ایران این دیپلمات ایرانی در این مصاحبه گفت ، ایران و ترکیه به عنوان دو کشور بزرگ و مهم منطقه منافع مشترکی در این منطقه بی ثبات دارند.

او تاکید کرد حتی در مورد سوریه ایران و ترکیه به رغم داشتن برخی اختلافات منافع مشترکی دارند و باید برای برگرداندن صلح و ثبات به سوریه و منطقه همکاری کنند. بیگدلی تاکید کرد اگر کشورهای  منطقه از  دموکراسی در سوریه حمایت می کردند اوضاع به این سطح از خشونت و جنگ داخلی در این کشور بحران زده نمی رسید.

بیگدلی درباره سوالی در مورد همکاری احتمالی ایران و آمریکا در مقابله با گروه داعش تاکید کرد ایران و آمریکا از گذشته نیز در برخی موارد منافع مشترکی در منطقه داشته اند. او در این زمینه به حمایت توامان ایران و آمریکا از مجاهدان افغان در دوره اشغال شوروی سابق اشاره کرد.

بیگدلی درباره توافق هسته ای در شرف انجام بین ایران و گروه 1+5 گفت، این توافق به معنا و در نتیجه تغییر در موضع جامعه جهانی و دولت ایران به طور همزمان است. بیگدلی افزود جامعه جهانی در نهایت به این نتیجه رسید که با روش های گذشته (تهدید و تحریم) نمی تواند ایران را در این موضوع به عقب نشینی وادارد.

بیگدلی همچنین به تاثیر حسن روحانی رییس جمهور اسلامی ایران به عنوان یکی دیگر از عوامل مهم در توافق هسته ای اشاره کرد و گفت پیروزی روحانی در انتخابات اخیر به عنوان فردی که در گذشته مذاکرات درباره پرونده هسته ای را رهبری می کرد نقش مثبتی در این زمینه داشت.

بیگدلی گفت پس از ریاست جمهوری روحانی کشورهای غربی تحریم های اعمالی علیه ایران را "شل تر" کردند و روابط خوب روحانی با جهان خارج زمینه ساز گفت و گوهای مستقیم ایران و کشورهای غربی (آمریکا) برای حل موضوع هسته ای شد.

سفیر کشورمان در ترکیه با ابراز خوش بینی به حصول توافق نهایی هسته ای ابراز امیدواری کرد در صورت برداشته شدن تحریم ها روابط اقتصادی ایران و ترکیه نیز به طور قابل ملاحظه ای ارتقا یابد.

بیگدلی در پاسخ به سوالی درباره رابطه دولت ایران با رضا ضراب تاجر ایرانی که در ترکیه به اتهام پولشویی و پرداخت رشوه به مقامات دولتی دستگیر و محاکمه و سپس از زندان آزاد شد، گفت ، دولت ایران هیچ ارتباطی با ایران تاجر ایرانی ندارد و ضراب آن گونه که برخی ها می گویند عامل دور زدن تحریم ها برای دولت ایران نبوده است.

بیگدلی موضوع ضراب را مربوط به سیاست داخلی ترکیه دانست و گفت موضوع رضا ضراب چند ماه پیش از انتخابات شوراهای سال گذشته ترکیه و در دسامبر 2013 با اهداف سیاسی مطرح شد و برخی گروه های سیاسی مخالف حکومت ترکیه با علم کردن این موضوع قصد داشتند علیه حزب حاکم ترکیه جو سازی کنند و آن را تضعیف کنند.

 

اخبار سیاست خارجی - عصر ایران

 


ویدیو مرتبط :
1392/11/21:سفیر سوئیس، حافظ منافع آمریکا احضار شد...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سفیر ایران: می توانیم به منافع آمریکا در سراسر جهان، حمله کنیم



 

 

 

آمریکا , منافع آمریکا , حمله به ایران , بمب اتمی

 

 

 

سفیر ایران در مسکو گفت در صورتی که آمریکا به ایران حمله کند تهران قدرت آن را دارد که علیه منافع آمریکا در سراسر جهان حملات نظامی را انجام دهد.

به نقل از رویترز، سیدمحمودرضا سجادی گفت: اگر آمریکا به ایران حمله نظامی کند، اشتباه بسیار بزرگ و در حد خودکشی مرتکب شده است.

سفیر ایران که در کنفرانس مطبوعاتی در مسکو سخن می گفت ادامه داد: ایران قدرت بسیار زیادی دارد تا به نقاط مختلف جهان برسد و ضربه های انتقام جویانه را متوجه آمریکا کند.

سجادی توضیح داد: اگر آمریکا به ایران حمله کند، ما فهرستی از حملات واکنشی را آماده کرده ایم. آمریکا قطعا با یاس و ناامیدی مواجه خواهد شد.

وی افزود:  موضوع حمله نظامی آمریکا علیه ایران ، از چند سال پیش در دستور کار قرار داشته است ولی ایران هیچ گاه آغازگر جنگ نخواهد بود.

روسیه یکی از حامیان ایران در موضوع هسته ای در مقابل اعمال فشارهای آمریکا و غرب است.

آمریکا ایران را به در پیش گرفتن برنامه هسته ای نظامی متهم می کند ولی ایران بارها چنین اتهامی را رد و تولید انرژی و تحقیقات علمی را دلیل فعالیت های هسته ای خود اعلام کرده است.

آمریکا بارها تهدید کرده است که با آنچه که "تلاش ایران برای ساخت بمب اتمی" توصیف می کند مقابله می کند و در این زمینه، همه گزینه ها را بر روی میز دارد..../عصرایران