اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سفیر ایران: اظهارات علاوی درباره ایران بی پایه است



 

 

سفیر ایران: اظهارات علاوی درباره ایران بی پایه است

 

ایشان (علاوی) معمولاً در آستانه سفر به برخی كشورها این گونه اظهارات را مطرح می‌كند و این حرف‌ها پایه و اساسی ندارد.این اظهارات كهنه شده و این دوستان اینقدر از این حرف‌ها زده‌اند كه دیگر كسی توجهی به این بحث‌ها ندارد.

سفیر كشورمان در بغداد، ادعای نخست‌وزیر اسبق عراق مبنی بر دخالت ایران در عراق را «كهنه» و فاقد پایه و اساس خواند و گفت: آقای علاوی معمولاً در آستانه سفر به برخی كشورها این گونه اظهارات را مطرح می‌كند.

حسن دانایی‌فر در گفت‌وگویی  به تشریح اهداف سفر نوری المالكی نخست‌وزیر عراق به تهران، برخوردهای صورت گرفته با زائران ایرانی در مرزها، گروهك تروریستی منافقین، اظهارات ایاد علاوی درباره كشورمان، تشكیل دولت عراق و ... پرداخت.

* سفر به تهران در راستای رایزنی با مقامات ایران

دانایی‌فر در خصوص سفر نوری المالكی نخست‌وزیر عراق به تهران، اظهار داشت: بعد از اینكه ائتلاف هم‌پیمانی ملی عراق شكل گرفت و آقای مالكی را به عنوان نامزد نخست‌وزیری مطرح كردند، در گمانه‌زنی‌ها این گونه مطرح شد كه گویا موضوع نخست‌وزیری آقای مالكی جدی‌تر شده است.

وی افزود: با توجه به گفت‌‌و‌گوهایی كه ائتلاف هم‌پیمانی ملی با ائتلاف كردستان داشتند، موضوع نخست‌وزیری آقای مالكی جدی‌تر شد؛ لذا ایشان سفرهایی را برای جلب توجه، مشاوره و مذاكره با كشورهای همسایه آغاز كرد.

دانایی‌فر با اشاره به سفر اخیر مالكی به دمشق و همچنین سفر دیروز (یكشنبه) نخست‌وزیر عراق به امان و سفر امروزش به تهران، اظهار داشت: بعد از این، سفر به كشورهای حوزه خلیج فارس، تركیه و طبق اخبار مطرح شده به مصر نیز در دستور كار مالكی قرار دارد.

سفیر ایران در بغداد اضافه كرد: آقای مالكی به عنوان كسی كه نامزد پست نخست‌وزیری دوره بعدی است لازم دانسته كه با كشورهای مؤثر، همسایه و پیرامونی عراق مذاكرات و تبادل نظرهایی را داشته باشد و نقطه نظرات كشورهای پیرامونی را بشنود و نقطه نظرات خود را بیان كند.

* سفر وزیر گردشگری عراق به ایران

وی در خصوص سفر جواد البولانی وزیر كشور عراق به تهران هم گفت: آقای مصطفی محمدنجار وزیر كشور جمهوری اسلامی ایران از آقای بولانی برای سفر به تهران دعوت به عمل آورده بود كه این دعوت همزمان با نشست منامه شد.

سفیر ایران در عراق به دیدار هفته گذشته‌اش با بولانی اشاره كرد و افزود: در این دیدار در خصوص امنیت مرزها، مشكلات زائران و ... گفت‌وگو كردیم و دعوت آقای نجار بار دیگر مطرح شد كه در پی هماهنگی‌های انجام شده، این سفر روز جمعه صورت گرفت.

دانایی‌فر درباره سفر دیگر مقامات عراقی به تهران اضافه كرد: اگر روند دولت سازی در عراق سرعت بگیرد كه قرائن و شواهد نیز حاكی از آن است، سفرهای زیادی كه از قبل مانده انجام خواهد شد.

وی در عین حال گفت كه وزیر جهانگردی عراق هفته آینده به منظور شركت در نشست وزرای گردشگری و جهانگردی كه قرار است در جزیره كیش برگزار شود به ایران سفر خواهد كرد.

سفیر ایران در بغداد همچنین از حضور مسئولان گمرك عراق در نشست «گمرك و جاده ابریشم» در ایران خبر داد.

* تشكیل پارلمان عراق در یكی دو هفته آینده

دانایی‌فر در خصوص تشكیل دولت عراق و اعلام تاریخ قطعی در این زمینه، با بیان اینكه نمی‌توان تاریخ قطعی و دقیق تعیین كرد، به برخی شایعات مطرح شده مبنی بر تشكیل پارلمان در یكی دو هفته آینده اشاره كرد و گفت: تشكیل پارلمان به معنای سرعت بخشی به روند تشكیل دولت عراق است.

وی در خصوص مانع اصلی بر سر راه تشكیل دولت در عراق، موضوعات داخلی این كشور را مؤثرتر از موضوعات بیرونی دانست و گفت: اگر عراقی‌ها بتوانند موضوعات داخلی را به سرعت حل و فصل كنند، مشكل حل خواهد شد.

سفیر ایران در بغداد با یادآوری این نكته كه موضوعات و فشارهای بیرونی و فرامنطقه‌ای، در حال حاضر تأثیر چندانی ندارد، خاطرنشان كرد: این احساس در احزاب و گروه‌های عراقی وجود دارد كه هر كس در این دوره بتواند حق و حقوق خود را نهادینه و جایگاه خود را در دولت و مجموعه اداره حاكمیت عراق تثبیت كند، در آینده نیز همین وضعیت ادامه خواهد یافت و این مسئله باعث شده كه این دوره حساسیت خاصی را داشته باشد.

وی در مورد اظهارات «علی الدباغ» یكی از رهبران ائتلاف دولت قانون و سخنگوی دولت عراق مبنی بر اینكه اگر مانع تراشی‌های فهرست العراقیه ادامه یابد دولت عراق بدون العراقیه تشكیل خواهد شد، گفت: فكر می‌كنم این تعارفات و بلوف‌هایی است كه احزاب و گروه‌ها معمولاً در صحنه عراق مطرح می‌كنند. همه معتقدند كه باید یك كار جمعی صورت گیرد و همه اطراف حضور داشته باشند.

دانایی‌فر با ذكر این نكته كه اگر دو جریان عمده با یكدیگر توافق كنند موضوع حل شده و دولت تشكیل می‌شود، اظهار داشت: از نظر فنی این حرف آقای دباغ شدنی است. كافی است دو جریان عمده با هم توافق كنند تا موضوع حل شود.

* اظهارات «كهنه» علاوی

سفیر ایران در بغداد اظهارات ایاد علاوی نخست‌وزیر اسبق عراق و رئیس فهرست العراقیه كه ایران را به بر هم زدن اوضاع سیاسی عراق و تلاش برای بی ثبات كردن منطقه متهم كرده است را تبلیغاتی و دارای كاربردهای تبلیغاتی دانست و گفت: این اظهارات واقعیت ندارد. ایشان (علاوی) معمولاً در آستانه سفر به برخی كشورها این گونه اظهارات را مطرح می‌كند و این حرف‌ها پایه و اساسی ندارد.

وی افزود: این اظهارات كهنه شده و این دوستان اینقدر از این حرف‌ها زده‌اند كه دیگر كسی توجهی به این بحث‌ها ندارد.

* كتباً و رسماً اعتراض كردیم

دانایی‌فر در خصوص برخوردهای نامناسب با زائران ایرانی در مرزها و انجام انگشت‌نگاری از آنها با بیان اینكه متاسفانه برخی از این برخوردها وجود دارد، اظهار داشت: ما به طور مداوم به صورت كتبی و رسمی مراتب اعتراض خود را به وزارت خارجه عراق اعلام كرده و می‌كنیم.

وی اضافه كرد: بعد از اجرای توافقنامه امنیتی آمریكا و عراق، اشغالگران نمی‌توانند در مرز مهران و شلمچه باشند و اقدام آنها غیرقانونی است و ما نیز اعتراض كردیم و طرف‌های عراقی به ما قول داده‌اند كه به زودی این مشكل را حل كنند و به اذیت و آزار نیروهای اشغالگر در این جا پایان دهند.

سفیر ایران در بغداد به تشكیل كمیته مشترك ایرانی و عراقی در این زمینه كه تاكنون دو نشست آن برگزار شده، اشاره كرد و افزود: 45 روز پیش نشست این كمیته برگزار و از مرز بازدید كردند.

* پرونده غرامت از عراق همچنان مفتوح است

سفیر ایران در بغداد در خصوص دریافت غرامت جنگ هشت ساله از عراق با بیان اینكه پرونده‌های مختلفی را با كشور عراق داریم، افزود: این موضوعات در دستور كار ماست و دنبال می‌كنیم. البته در شرایط فعلی پرونده‌های دیگری را دنبال می‌كنیم؛ ولی این پرونده نیز مفتوح است و فكر می‌كنیم به موقع باید به این موضوع به طور جدی پرداخت.

* اخراج هر چه سریع‌تر گروهك تروریستی منافقین از خاك عراق

دانایی‌فر در مورد اخراج گروهك تروریستی منافقین از خاك عراق با اشاره به تأكید مقامات ایرانی مبنی بر اخراج اعضای گروهك تروریستی منافقین از خاك عراق و برچیده شدن اردوگاه اشرف، خاطرنشان كرد: به جز سران این گروهك و آنهایی كه دستشان به خون مردم و مسئولان آلوده است، آغوش جمهوری اسلامی به روی بقیه اعضای این گروهك باز است و می‌توانند به كشور بازگردند..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
سفیر اسلواکی در ایران: آمادگی همکاری با بخش خصوصی ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اظهارات خصمانه سفیر انگلیس در بحرین علیه ایران



 سفیر انگلیس در بحرین,اظهارات  سفیر انگلیس در بحرین

اظهارات خصمانه سفیر انگلیس در بحرین علیه ایران

سفیر انگلیس گفت: "اگر کسی بمبی را بدون در نظرگرفتن اینکه چه کسی از کنار آن رد می شود در یک سطل آشغال بیندازد این اقدام در همه استانداردهای بین المللی یک عمل تروریستی است."

سفیر انگلیس در بحرین ایران را متهم به حمایت از آنچه که گسترش خشونت و اقدامات تروریستی در بحرین خواند، کرد.

به گزارش عصر ایران "یان لیندسی" سفیر انگلیس در بحرین در آستانه سفر یک هیات پارلمانی از انگلیس به بحرین در گفتگو با روزنامه " گلف دیلی نیوز " با متهم کردن ایران به دست داشتن و گسترش خشونت ها در بحرین مدعی شد شواهدی وجود دارد که ایران از خشونت طلبان و آشوب طلبان بحرینی، حمایت می کند.

جمهوری اسلامی ایران بارها ادعای حمایت مستقیم از مخالفان حکومت بحرین را تکذیب کرده است و از دولت منامه خواسته با متوقف کردن خشونت ها و سرکوب معترضان به خواست ها و مطالبات آنها پاسخ دهد.

معترضان در بحرین در دو سال گذشته بارها با برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز خواست ها و مطالبات خود را مطرح کرده اند اما دولت بحرین در واکنش به این اعتراضات با سرکوب شدید معترضان بیش از 80 تن از آنان را کشته و صدها فعال مدنی و معترض رادستگیر و روانه بازداشتگاه ها کرده است.

اما سفیر انگلیس بدون سخن گفتن از جو امنیتی و اختناق موجود در بحرین در ادامه با محکوم کردن فعالیت های تروریستی در بحرین گفت: "اگر کسی بمبی را بدون در نظرگرفتن اینکه چه کسی از کنار آن رد می شود در یک سطل آشغال بیندازد این اقدام در همه استانداردهای بین المللی یک عمل تروریستی است."

وی در ادامه از همه رهبران مدنی ، دینی و سیاسی در بحرین خواست تا خشونت ها را محکوم کنند.

این نخستین بار نیست که سفیر انگلیس در بحرین در اظهارات مداخله جویانه و خارج از عرف دیپلماتیک، علیه سیاست های ایران موضع گیری می کند؛ وی سال گذشته نیز در اظهاراتی حمایت جمهوری اسلامی ایران از حقوق معترضان در بحرین را " ریاکارانه " خوانده و مدعی شده بود ایران در پی سوء استفاده از ناآرامی های داخلی در بحرین است./عصرایران