اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سفر هیات بلند پایه دینی روسیه به ایران


یک هیات بلند پایه دینی و فرهنگی متشکل از بیش از 30 تن از علما، مفتیان و نمایندگان سازمان‌های دینی و اسلامی روسیه به منظور دیدار و آشنایی با مراکز علمی و اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) عازم تهران شدند.

خبرگزاری ایسنا: یک هیات بلند پایه دینی و فرهنگی متشکل از بیش از 30 تن از علما، مفتیان و نمایندگان سازمان‌های دینی و اسلامی روسیه به منظور دیدار و آشنایی با مراکز علمی و اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) عازم تهران شدند.

این گروه که به ابتکار سفارت ایران در مسکو و به منظور افزایش تعامل و همکاری در حوزه‌های دینی و فرهنگی دو کشور به مدت دو هفته در ایران حضور دارند، ضمن مشارکت در گفت‌وگوهای دینی، دیدارهایی نیز با مقامات فرهنگی و دینی کشور به‌عمل خواهند آورد.

با توجه به جمعیت نزدیک به سی میلیونی مسلمانان در روسیه و هم‌چنین دیدگاه‌های مشترک دو کشور ایران و روسیه در موضوعاتی چون افراط‌گرایی و تروریزم اهمیت همکاری میان دو کشور بیش از گذشته اهمیت یافته است.

هم‌چنین ضیافت شامی در آستانه سفر هیات بلند پایه دینی و فرهنگی از روسیه به ایران در محل سفارت ایران در مسکو برگزار شد. این مراسم با حضور سفیر کشورمان و نماینده مقام معظم رهبری در امور دانشجویان اروپا و برخی رییسان نهادهای ایران در روسیه برگزار شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در این ضیافت با اشاره به روند رو به رشد روابط ایران و روسیه در ابعاد مختلف، خاطرنشان کرد که در شرایط کنونی بروز خشونت و افراط‌گرایی در منطقه، ضرورت ایجاد زمینه‌های گفت‌وگو، همکاری و وحدت میان ملت‌های مسلمان بیش از پیش احساس می‌شود و این مهم در اظهارات مقامات عالیه دو کشور نیز مشهود است.

سنایی با اشاره به تلاش‌های جامعه المصطفی درباره تدوین برنامه‌های مناسب گفت‌وگو و بازدید مهمانان در ایران برای آن‌ها آرزوی سفری خوش توام با موفقیت و سلامتی کرد.


ویدیو مرتبط :
سفر هیات تجاری روسیه به استان یزد برای گسترش مبادلات اق

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دستاوردهای سفر هیات بلند پایه ایرانی به اروپا برای اقتصاد/ قرارداد پشت قرارداد



اخبار,اخبار اقتصادی,قرارداد جدید نفتی بین ایران ایتالیا

 در روزی که مقامات ارشد ایرانی در ایتالیا مشغول مذاکرات با مقامات این کشور بودند کارنامه تجاری ایران نشان می‌دهد که نقش ایتالیا در تجارت ایران در حال پررنگ‌تر شدن است.

دستاوردهای سفر رُم-پاریس برای ایران یكی دو تا نیست. ایتالیایی‌ها آنقدر مهمان‌نواز بودند كه پیش‌روی مجسمه‌ها و تابلوهای عریان‌شان، تخته‌های چوبی گذاشتند؛ هرچند استدلال‌شان احترام به مسلمانان ایرانی بود اما رسانه‌های داخلی‌شان به دادن امتیاز زیادی به ایران اعتراض داشتند. همین به خوبی نشان می‌دهد كه جذابیت‌های اقتصادی ایران تا چه حد در ضمیر اروپا رسوخ كرده است.

 

پس از امضای قرارداد جدید نفتی بین ایران و سایپم ایتالیا، دیروز دور جدید مذاكرات شركت مناطق نفتخیز جنوب و شركت SSE ایتالیا برای توسعه همكاری‌های جدید در صنایع نفت و گاز آغاز شد. قرارداد سایپم ایتالیا و ایران حدود چهار میلیارد دلاری ارزش داشت. دیروز دور جدید مذاكرات شركت مناطق نفتخیز جنوب به عنوان بزرگ‌ترین شركت بهره‌بردار نفت ایران و شركت SSE «ایتالیا» هم برای توسعه همكاری‌های جدید در صنایع نفت و گاز آغاز شد. گذشته از این، زمزمه‌هایی درباره بازگشت شركت «انی» ایتالیا در برخی از طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت و گاز ایران همچون فاز سوم توسعه میدان نفتی دارخوین و اجرای یك فاز استاندارد در پارس جنوبی با ظرفیت تولید روزانه ۵۰میلیون مترمكعب گاز كلید خورد.

 

با این وجود این هفته و همزمان با اجرایی شدن برجام و شروع دوره پساتحریم، هیاتی متشكل از نمایندگان شركت ایتالیایی SSE با سفر به اهواز در نشستی مشترك با مدیران شركت نفت مناطق نفتخیز جنوب، به ارایه توانمندی‌ها و راهكارهای توسعه همكاری‌های دو جانبه پرداختند. نمایندگان شركت SSE در نشست مشتركی با كارشناسان شركت نفتخیز جنوب علاوه بر رایزنی و مذاكرات در مورد نحوه تامین تجهیزات كنترل توربین‌ها و كمپرسورهای گازی و ارایه راهكارهای بهبود سیستم‌های قدیمی تقویت فشار و انتقال گاز، پیشنهادهایی در مورد برگزاری دوره‌های آموزشی و تخصصی مشترك در حوزه صنایع نفت و گاز ایران مطرح كردند. از سوی دیگر راهبری مطالعات امكان سنجی، اجرای طرح‌های مهندسی پایه و تفصیلی و تشریح فرآیند خدمات پس از فروش از دیگر مباحثی بود كه طرف ایتالیایی در این نشست ارایه كرده است. SSE ایتالیا یك شركت فعال بین‌المللی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است كه در زمینه تعمیرات، تامین و ساخت انواع تجهیزات فرآیندی همچون كمپرسورها و توربین‌های گازی و سایر تجهیزات مرتبط در صنایع نفت و گاز و همچنین ارایه خدمات مختلف فنی و مهندسی در كشورهای مختلف جهان فعالیت دارد.

قرارداد توسعه دو برابری فولاد هرمزگان
گذشته از قراردادهای نفتی، در حاشیه سفر روحانی، قرارداد توسعه فولاد هرمزگان تا سقف سه میلیون تن امضا شد. امیر مسعود هراتیان، مدیرعامل شركت فولادهرمزگان در حاشیه مراسم انعقاد این قرارداد با مدیرعامل شركت دانیلی (Danieli)، گفته بود كه با اجرایی شدن این قرارداد كه در قالب فاینانس طرف ایتالیایی است ظرفیت كنونی فولادهرمزگان از 1.5 میلیون تن به سه میلیون تن تختال در سال خواهد رسید.

 

او گفته بود: به زودی شاهد آن خواهیم بود كه این استان به عنوان قطب اول فولادكشور با ایجاد ظرفیت تولید ١٠ میلیون تن در سال معرفی شود. مدیرعامل شركت فولادهرمزگان با اشاره به اینكه سرمایه‌گذاران خارجی بخش معدن و صنایع معدنی به خصوص فولاد توجه ویژه‌ای به این منطقه دارند، افزوده بود: شركت فولادهرمزگان با دارا بودن تكنولوژی جدید و همچنین قرارگرفتن در سواحل خلیج فارس بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری است. هراتیان گفته كه با اجرای طرح توسعه، در زمان طراحی، ساخت و نصب تجهیزات و به خصوص در زمان بهره‌برداری علاوه بر افزایش ظرفیت تولید فولاد كشور و اشتغال پایدار مناسب، نقش این شركت در تحقق تولید ٥٥ میلیون تن فولاد مهم‌تر می‌شود.


سرمایه‌گذاران ایتالیایی در راه كشاورزی و صنایع غذایی
به‌هرحال نفت و فولاد همه ماجرا نبود؛ وزرای كشاورزی ایران و ایتالیا و هیات تجاری ایران و همتایان‌شان در ایتالیا در پنل تخصصی این حوزه در رم حضور پیدا كردند.

 

نتیجه هم اینكه روابط عمومی كانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران، خبر داده است: ماریزیو مارتینی، وزیر كشاورزی ایتالیا، لوئیجی اسكورداماگلیا رییس فدراسیون غذای ایتالیا، محمود حجتی، وزیر كشاورزی، كاوه زرگران، دبیركل كانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران، نماینده فائو و جمعی از فعالان این حوزه در دو كشور در هتل پاركو دی پرینسپی رم با یكدیگر دیدار و مذاكره كردند. در این نشست تخصصی، بزرگ‌ترین شركت‌های فعال در حوزه كشاورزی از جمله «فیات» و «لامبورگینی» در زمینه تولید ماشین آلات و تجهیزات كشاورزی، فدراسیون‌های ماهیگیری، دامپروری‌ها، شركت‌های سنجش از راه دور كه در حوزه تخمین میزان برداشت محصول فعال هستند، شركت‌های مربوط به بسته‌بندی محصولات جالیزی و شركت فررو از جمله شركت‌های بزرگ درتولید شكلات، حضور داشتند.


تغییر تركیب واردات ایران از ایتالیا در دومین روز سفر روحانی
در روزی كه مقامات ارشد ایرانی در ایتالیا مشغول مذاكرات با مقامات این كشور بودند كارنامه تجاری ایران نشان می‌دهد كه نقش ایتالیا در تجارت ایران در حال پررنگ‌تر شدن است. در سه‌شنبه ششم بهمن ماه امسال هم دو كشور چین و امارات در صدر شركای تجاری ایران (چه صادرات و چه واردات) بوده‌اند. اما نكته قابل توجه رشد كشور ایتالیا و ارتقای آن به جایگاه سومین كشور عمده مقصد كالاهای صادراتی ایران است. تركیب واردات ایران در دومین روز سفر روحانی به ایتالیا تغییر كرد. همچنین ایتالیا هشتمین كشور عمده مبدا كالاهای وارداتی ایران در ششم بهمن ماه بوده است، این در حالی است كه روسیه، شریك تجاری روزهای تحریم ایران در لیست كشورهای عمده مقصد كالاهای صادراتی ایران جایی ندارد و در لیست كشورهای عمده مبدا كالاهای وارداتی ایران هم جایگاه دهم را دارد. حالا در حالی صادرات ایتالیا به ایران افزایش پیدا كرده كه بررسی مبادلات تجاری ایران با این كشور نشان می‌دهد، در ١٠ سال گذشته میزان صادرات و واردات ایران و ایتالیا كاهش قابل توجهی داشته است.

 

میزان صادرات غیرنفتی ایران به ایتالیا در سال ١٣٨٥، 654.4 میلیون دلار و میزان كل واردات ایران از این كشور معادل 1.7 میلیارد دلار بوده است. در سال ١٣٩١ میزان صادرات ایران به ایتالیا با كاهشی فاحش، به میزان 199.5 میلیون دلار رسیده و میزان واردات ایران از این كشور هم به یك میلیارد دلار رسیده است. در سال گذشته ایران 614.4 میلیون دلار كالا به ایتالیا صادر كرده و یك میلیارد دلار كالا از این كشور وارد كرده است. در ٩ ماهه سال ١٣٩٤ هم ایران 594.7 میلیون دلار كالا به ایتالیا صادر كرده و تنها 651.5 میلیون دلار كالا از این كشور وارد كرده است.

 

 اخبار  اقتصادی  -  اعتماد