اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سفر هوایی با اعمال شاقه



اخبار,اخباراجتماعی, تاخیرهای سفرهای هوایی

گزارشی  از سیر تسلسل تاخیرهای سفرهای هوایی کشور؛

سفر هوایی با اعمال شاقه

 

مسافران محترم! لطفا کمربندهای خود را ببندید... درب های خروج اضطراری همانطور که همکاران ما به شما نشان می دهند، تعبیه شده است. این جمله برای تان آشناست. خیلی هم آشنا. هـــر زمـــان که عازم سفری هستید و تصمیم می گیرید آن را به صورت هوایی انجام دهید، این جملات را به خوبی می شنوید. مات و مبهوت حرکات مهمانداری می شوید که با لباس های فرم و یک شکل به شما تمام موارد احتیاطی را آموزش می دهند که اگر بر حسب اتفاق سالم و سلامت و بدون هر گونه تاخیر و تعلیق و ... سفر خود را آغاز کرده و به اتمام رساندید، بتوانید از جان و مال خود و تمامی همراهان تان مراقبت و محافظت کنید.

 

اما داستان و حکایت تاخیرها و برخوردها و بار کج به منزل نرسیدن ها، جزیی از داستان شرکت هواپیمایی کشور شده است. تا جایی که باید هر هفته یک خبر از سقوط و ظهور یک سری اکتشافات این شرکت را در لیست اخبار خود دنبال کرده و از آن جایی که مردمان طنازی هستیم، به دست سوژه سازی های اجتماعی بسپاریم.


تمامی اسناد موجود است
تمامی گزارش را با مستنداتی که در چندماهه یا چند ساله اخیر رخ داده است ارائه می دهیم. از خودمان مطلبی را درنمی آوریم که خدای ناکرده مجبور به انتشار تکذیبیه از شرکتی نشویم. از آخر برشمردن این اخبار شاید برای شفاف سازی بهتر باشد؛ بار مسافران به مقصد نرسید. اتفاق عجیبی که در پرواز مشهد- بوشهر رخ داد. پرواز یازدهم خرداد 94 یک پرواز بی بار برگشتی مسافران بود. پرواز مشهد به بوشهر که ظاهرا مربوط به شرکت هواپیمایی زاگرس بوده، تحویل بار مسافران را در مقصد به دست فراموشی سپرد. زمانی که مسافران بوشهری در فرودگاه این شهر در کنار ریل مربوطه در انتظار دریافت بار خود بودند به ناگاه متوجه شدند که از بار خبری نیست. این موضوع البته اعتراضات بسیاری را به همراه داشت اما کاری از دستِ کسی برنمی آمد و در نهایت مسافرین مجبور شدند بدون دریافت بارشان فرودگاه بوشهر را ترک کنند. گفته می شود مسئولان این شرکت هواپیمایی با ارایه شماره تلفن اعلام کردند که مسافران صبح فردا با آنان تماس گرفته تا از نحوه چگونگی تحویل بار مطلع شوند!


مردم چه می گویند؟
محمد در این مورد به خبرنگار روزنامه ابتکار می گوید: بابا ایول! هیچ جای دنیای نمونه اش پیدا نمی شود. علیرضا می گوید: در چند کشور اروپایی هم چند بار این اتفاق افتاده بود و بارها نه به شهر دیگه بلکه به کشور و قاره دیگری رفته بود و قرار شد که شرکت مربوطه دراسرع وقت بارها را به آدرس مسافران ارسال کند. مریم معتقد است: ایرلاین موظف است رسید تگهای چمدان و آدرس و تلفن مسافر را ثبت کند. پس از ورود بارها با اولین پرواز، آنها را در محل مسافران تحویل دهد. این تجربه بنده از ایرلاین خارجی در ایران و همچنین ایران ایر در خارج است. اما تمامی اینها مهر تاییدی بر تمامی اتفاقات اخیر شرکت هواپیمایی نخواهد شد. تاخیرها، کنسلی ها و غیره و غیره ادامه دارد.


شرایط بهتر شود
ما از آن دسته آدم هایی هستیم که بسیار با هواپیما سفر کرده ایم. این را برای تایید این مطلب گفتیم که می دانیم تاخیری یا کنسلی در تمام دنیا وجود دارد ولی بر اساس پروتکل های سفرهای هوایی، نوع برخورد با مسافران آیا منطبق بر استاندارد بین المللی است؟

پرواز 4023 هواپیمایی زاگرس، ساعت 9 تاریخ ششم خرداد ماه همین امسال (1394) 20 دقیقه پس از حرکت به سوی مشهد، راهی تهران می شود. از مسافران می خواهد که منتظر بمانند تا شرایط هوای مشهد بهتر شود. خب تا اینجا اصلا مشکلی و بی احترامی صورت نگرفته است.

 

باند مهرآباد، پذیرای میهمانان می شود. اما نکته جالب در همین جا خود را هویدا می کند که پس از انتظار طولانی، مسافران خواستار خروج از هواپیما می شوند تا از طریق دیگر خود را به مشهد برسانند. اما میهمانداران در همین لحظه میکروفون را به دست می گیرند و می گویند هر کسی از هواپیما خارج شود، انصراف از پرواز محسوب می شود. تا اینــــجا هم نکته ای عجیب به نظــــر نمی رسد.

 

اما آیا این جمله راه فراری از پرداخت ضرر و زیان مسافران محسوب نمی شود؟ اگر هوا و جو مشهد حالا حالاها درست نمی شد، مسافران تا کی باید منتظر می ماندند؟ برخی از مسافران از میهمانداران خواسته بودند که امکان خروج از هواپیما برای اقامه نماز مهیا شود اما ممانعت از خروج آنها و اشاره به این نکته که در مقصد نماز خود را بخوانید – ولو برای حفظ احترام بیشتر- نکته و مساله و معما را عجیب تر می کند.


سازمان هواپیمایی کشوری چه می گوید؟
بعد از انتشار اخبار پی در پی در مورد تاخیرها و اتفاقاتی که سفرهای هوایی را تهدید می کند، سازمان هواپیمایی کشور درصدد پاسخ برآمد. این شرکت از مدت ها قبل از طریق مشاوره با خود شرکت‌های هواپیمایی و همچنین مشاهده دستورالعمل‌های مشابه در سایر کشورهای جهان، پیش‌نویس دستورالعمل حقوق مسافر را تهیه و به شورای‌عالی هواپیمایی کشوری فرستاده است.

این شورا نیز در چند جلسه بحث و بررسی که بعضا با حضور وزیر راه و شهرسازی بود، این دستورالعمل را تصویب و برای اجرا به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کرده است.

 

مهم‌ترین ویژگی این دستورالعمل تکریم مسافران از راه‌های گوناگون بوده است. بدیهی است بهترین اقدام شرکت هواپیمایی در رعایت حقوق مسافر، انجام بموقع و امن پرواز است و اقدامات رفاهی در حین تاخیر مشکلی از مسافر حل نخواهد کرد اما تلاش در سازمان هواپیمایی کشوری این است که التیام‌بخش آلام مسافران منتظر بوده و ضمنا شرکت‌های هواپیمایی وادار شوند با تغییر در ساختار درونی خود، میزان تاخیرها را به حداقل برسانند. از این رو موضوع پرداخت خسارت به مسافران در دستور کار قرار گرفت و شرکت‌ها باید در صورت تاخیر، علاوه بر این که پرواز انجام می‌شود، تا ۳۰ درصد بهای بلیت را به عنوان خسارت بپردازند.

 

به علاوه در صورت تاخیر بیش از ۴ ساعت، بهای کامل بلیت پس داده می‌شود. حال شاید پرسیده شود، ضمانت اجرای چنین دستورالعملی چیست؟ اولا چون این دستورالعمل با مشارکت خود شرکت‌ها تهیه شده، دلیلی بر رعایت نکردن آن وجود ندارد و انتظار ما، همکاری کامل شرکت‌های هواپیمایی در این باره است. ثانیا سازمان هواپیمایی کشوری ابزار قانونی لازم برای نظارت و برخورد با شرکت‌ها را در اختیار دارد؛ زیرا این سازمان پروانه بهره‌برداری و مجوزهای پرواز شرکت‌ها را صادر می‌کند و علاوه بر تذکر شفاهی و کتبی و اخطار، در موارد حادتر می‌تواند از اختیارات قانونی خود استفاده کند.


و در نهایت...
باز هم باید این نکته را یادآور شد که در همه جای دنیا تاخیر و کنسلی حتی به مدت طولانی هم وجود داشته است. اما اینکه برخورد پرسنل با مسافران چطور بوده، نکته مهم ماجراست. قصه تکراری که تکرار خواهد شد.

 

در صورتی که مدیر ترافیک شرکتهای هواپیمایی اعلام می دارند که اگر پرواز این هواپیما تا دو ساعت انجام نشود، مسافران می توانند هزینه سفر را دریافت کنند ولی جریمه ای بابت تاخیر پرواز به مسافران داده نمی شود. از تمامی سقوط ها، نقص فنی ها، برخورد با در و دیوارها، فاکتور گرفته ایم که مقصد و منظور انعکاس زشتی ها نیست.

 

بلکه شاید تمامی این راه ها برای زدن اندکی تلنگر به سازمان هواپیمایی کشوری لازم باشد. نکته ای که در تمامی پروازها، به خوبی به چشم می خورد، حکایت از بی نظمی های پی در پی دارد.

 

اخبار اجتماعی - ابتکار

 


ویدیو مرتبط :
موتورسواری با اعمال شاقه!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سفر به اروپا با اعمال شاقه +عکس


آلمانی‌ها خوب می‌دانند چطور از نقاط تاریک تاریخ‌شان درآمد کسب کنند. این روزها، گردشگرانی که آلمان را برای سفر انتخاب می‌کنند، یک گزینه جدید برای سفری متفاوت دارند. آنها می‌توانند یکی دو شب از زندگی‌شان را به سبک کمونیست‌های آلمان شرقی بگذرانند. با لباس‌های سرتاپا سبز و غذاهای ساده و بدقیافه‌ای که در دالان‌های تنگ پناهگاه می‌خورند.

مجله مهر: آلمانی‌ها خوب می‌دانند چطور از نقاط تاریک تاریخ‌شان درآمد کسب کنند. این روزها، گردشگرانی که آلمان را برای سفر انتخاب می‌کنند، یک گزینه جدید برای سفری متفاوت دارند. آنها می‌توانند یکی دو شب از زندگی‌شان را به سبک کمونیست‌های آلمان شرقی بگذرانند. با لباس‌های سرتاپا سبز و غذاهای ساده و بدقیافه‌ای که در دالان‌های تنگ پناهگاه می‌خورند.

 پناهگاه، در 200مایلی جنوب غرب برلین، جایی در عمق جنگل قرار دارد و گردشگرانی که برای تجربه یک شب متفاوت در «اردوگاه ارتش مردمی» به آن سفر می‌کنند، برای هر شب خوابیدن در اتاق‌های تنگ این پناهگاه سرد زیرزمینی، 150دلار می‌پردازند.

اما این تخت‌های طبقاتی سخت و ناراحت کننده تنها ویژگی منحصر به فرد پناهگاه نیست. مسافرانی که شب را در این سنگر می‌گذرانند، باید ذائقه خود را به غذاهایی مثل کلم پخته، پاستای بدون سس و کدوی خام عادت دهند و دور بودن از تجهیزات روز مثل تلفن‌همراه و اینترنت را تاب بیاورند. اطاعت بی‌چون و چرا از دستورات افسری که در واقع میزبان این گردشگران است هم جزو شرایط اقامت به حساب می‌آید.

بعد از آنکه مسافران تخت‌های خود را شناسایی کردند، باید دست به کار تهیه شام شوند. وظیفه زنان پوست کندن و خرد کردن سیب‌زمینی است و مردان هم در قالب گارد ویژه، سوسیس‌های محلی را برای شام کباب می‌کنند. عده‌ای هم که به عنوان سرباز محافظ از پناهگاه نگهبانی می‌کنند، اجازه دارند در پایان روز از منوی نوشیدنی‌ها چند انتخاب داشته باشند.

این پناهگاه را ماموران مخفی پلیس آلمان در دهه 70 میلادی ساختند تا نیروهای کارآمد و نخبه نظامی را تربیت و در مرکز فرماندهی مستقر کنند و جالب است که عده زیادی از مهمان‌های این هتل قبلا سابقه زندگی در آلمان شرقی را داشته‌اند و تعدادی از آنها هم دوره سربازی‌شان را در این منطقه گذرانده‌اند.