اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سفر موش، خرگوش و گربه از ایران به فضا


رئیس پژوهشکده سامانه های فضانوردی سازمان فضایی ایران با اعلام آمادگی برای اعزام دومین کپسول زیستی حاوی موجود زنده به فضا گفت: آزمایشات فنی و فیزیکی بر روی چندین موجود زنده برای اعزام به فضا نهایی شده است و آمادگی لازم برای پرتاب موجود زنده در ابعاد میمون وجود دارد.

خبرگزاری مهر: رئیس پژوهشکده سامانه های فضانوردی سازمان فضایی ایران با اعلام آمادگی برای اعزام دومین کپسول زیستی حاوی موجود زنده به فضا گفت: آزمایشات فنی و فیزیکی بر روی چندین موجود زنده برای اعزام به فضا نهایی شده است و آمادگی لازم برای پرتاب موجود زنده در ابعاد میمون وجود دارد.

دکتر محمد ابراهیمی در تشریح آخرین اقدامات انجام شده برای ارسال دومین موجود زنده به فضا توسط ایران اظهار داشت: آمادگی لازم از نظر فنی برای اعزام موجود زنده به فضا وجود دارد و هم اکنون در انتظار صدور مجوز اجرای این عملیات ملی هستیم و پیش بینی می شود ظرف یک و نیم ماه آینده این مجوز صادر شود.

وی مساعد بودن شرایط جوی و آب و هوایی را از جمله الزامات اعزام موجود زنده به فضا عنوان کرد و گفت: دومین کاوشگر پیشگام پرتابی متفاوت از کاوشگر پیشگام یک خواهد داشت.

رئیس پژوهشکده سامانه های فضانوردی سازمان فضایی ایران با بیان اینکه این کپسول زیستی حامل سوخت مایع خواهد بود اما کاوشگر آن همان کاوشگر پیشگام است، افزود: هم اکنون عملیات آماده سازی چند میمون از نژاد رزئوس در حال انجام است و علاوه بر این تست چند موجود زنده در ابعاد میمون نیز برای اعزام به فضا در دست انجام است.

ابراهیمی با بیان اینکه از میان حیواناتی چون میمون، موش، خرگوش و گربه یکی را برای اعزام به فضا انتخاب خواهیم کرد ادامه داد: آماده سازی موجود زنده که شرایط مناسب بدنی را برای حضور در فضا داشته باشد در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه دومین موجود زنده فضانورد حدود 4 تا 5 کیلو وزن خواهد داشت، افزود: حامل کاوشگر پیشگام در این اعزام متفاوت خواهد بود و با تمهیدات اندیشیده شده فشار اضافی کمتری در لحظه برخورد به موجود زنده وارد می شود.

رئیس پژوهشکده سامانه های فضانوردی سازمان فضایی ایران اطمینان از بازگشت موفقیت آمیز این کپسول زیستی را حدود 70 تا 100 درصد عنوان و تصریح کرد: چنانچه شرایط جوی مناسب باشد و قبل از پرتاب کاوشگر، باد کمتر بوزد شانس زیادی در حد 85 درصد برای بازگشت و بازیابی موفقیت آمیز این کاوشگر وجود دارد.

وی در مورد آخرین وضعیت نخستین میمون فضانورد که سال گذشته به فضا پرتاب و با موفقیت بازیابی شد نیز گفت: حال میمون فضانورد "آفتاب" خوب است.


ویدیو مرتبط :
حیوان عجیب(همستر,سگ,گربه,خرگوش,موش)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران موجودات زنده را به فضا فرستاد



 

ایران موجودات زنده را به فضا فرستاد

 

 

ایران نخستین كپسول زیستی را به همراه موجودات زنده به فضا پرتاب كرد و آن‌ها را به زمین بازگرداند.

 


اولین موجودات زنده از ایران در قالب كپسول زیست‌محیطی و توسط كاوشگر ۳ در سال ۸۸ به فضا پرتاب شدند و به زمین بازگشتند.

 


همراه این كپسول زیستی، موش، لاك‌پشت، كرم‌ خاكی و سلول‌های مختلف به فضا رفتند.

 


كاوشگر ۳ از زیرسامانه‌های سازه، محفظه زیستی تغذیه و ارسال داده‌‌های تله متری، تصویربرداری و ارسال همزمان، رایانه پرواز، سنجش محیطی تشكیل شده است.

 


تله متری فعالیت‌ها و عملكرد كاوشگر در فرایند پرتاب و ارسال تصاویر همزمان به ایستگاه زمینی متحرك،‌ كنترل رایانه پرواز در این فرایند ،‌كنترل عملیات فرامین و جدایش،‌ نمایش كپسول زیستی و موجودات زنده درون آن به صورت بهنگام،‌دستیابی به مجموعه امكانات آزمایشگاهی برای داده‌برداری از فضای خارج از جو از دیگر دستاوردهای پرتاب كاوشگر ۳ است.

 


این اقدام به منظور بررسی وضعیت موجودات زنده در فضا با همكاری وزارت دفاع و وزارت علوم و پژوهشگاه هوا فضا و در ادامه پرتاب كاوشگرهای یك و ۲ انجام شده است.

 


هم اكنون این كپسول به زمین بازگشته. مطالعات روی این موجودات زنده آغاز شده است و نتایج این تحقیقات در آینده اعلام خواهد شد.

 


تمام بخش‌های مختلف راكت كاوش ۲ كه از طراحی، ساخت و مونتاژ توسط محققان و متخصصان ایرانی انجام شده است و این نتیجه تلاش ۳۰ ساله همه ایرانی‌ها در مراكز دانشگاهی و صنعتی است.

 


برای پرتاب این راكت از دانش بومی استفاده شده است. بر روی این راكت دوربینی برای نظارت عملكرد نصب شده بود تا بتوان باز شدن چتر و جدا شدن این راكت را كنترل كرد.

 


كاوشگر ۲ بعد از پرتاب از فضا عكس تهیه كرده كه این اولین عكس پروژه ایرانی از فضا بود.