اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سفر معاون رئیس جمهور آفریقا به تهران


معاون رئیس جمهور آفریقای جنوبی قرار است در سفر آتی خود به ایران، با رئیس جمهور و رئیس مجلس کشورمان دیدار کند.

باشگاه خبرنگاران جوان: معاون رئیس جمهور آفریقای جنوبی قرار است در سفر آتی خود به ایران، با رئیس جمهور و رئیس مجلس کشورمان دیدار کند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: دفتر ریاست جمهوری آفریقای جنوبی روز پنجشنبه اعلام کرد معاون رئیس جمهور این کشور به منظور بررسی فرصت های همکاری در بخش انرژی و جذب سرمایه گذاری در طرح ساخت یک پالایشگاه در پرتوریا، به ایران سفر خواهد کرد.

آفریقای جنوبی در حال بررسی طرح ساخت این پالایشگاه است که در آن، نفت خام ایران فرآوری خواهد شد. بدین ترتیب آفریقای جنوبی قادر خواهد بود میزان عرضه سوخت را در این کشور افزایش دهد و از وابستگی خود به شرکت های خارجی بکاهد.

مقامات پرتوریا در این باره اعلام کرده اند: در صورتی که تحریم های اعمال شده علیه ایران لغو شود، واردات نفت خام از تهران را از «فردای آن روز» از سر خواهند گرفت.

 این در حالی است که آفریقای جنوبی به علت نداشتن پالایشگاه، مجبور خواهد بود برای پالایش نفت خام از شرکت های نفتی خارجی استفاده کند. این شرکت ها دارای چندین پالایشگاه در آفریقای جنوبی هستند.

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری آفریقای جنوبی در این باره آمده است «سیریل رامافوسا» معاون رئیس جمهور این کشور قرار است در سفر به ایران با حسن روحانی، رئیس جمهور، علی لاریجانی رئیس پارلمان و برخی دیگر از مقامات ارشد این کشور دیدار کند.

این بیانیه می افزاید: «هیاتی که در این سفر، رامافوسا را همراهی می کنند نیز اقدام به بررسی فرصت های همکاری در حوزه انرژی با ایران خواهند کرد و موضوع جذب سرمایه گذاری (ایران) در ساخت پالایشگاه در آفریقای جنوبی، افزایش ظرفیت کشتیرانی و همچنین تبادل فناوری و نیروی کار ماهر را در حوزه انرژی مد نظر قرار خواهند داد.»

طرح ساخت این پالایشگاه در آفریقای جنوبی، مراحل اولیه خودر ا سپری می کند و گمانه زنی های انجام شده در خصوص هزینه ها و مدت زمان لازم برای ساخت آن هنوز اعلام نشده است.

پس از آنکه اتحادیه اروپا و آمریکا، ایران را که بزرگترین تامین کننده نفت خام آفریقای جنوبی محسوب می شد هدف تحریم قرار دادند، این کشور اقدام به ایجاد گوناگونی در منابع نفت خام خود کرد.

«صندوق راهبردی سوخت» آفریقای جنوبی اعلام کرده است به دنبال واردات 24 میلیون بشکه نفت خام در سال از کشور عراق است تا بدین ترتیب، ذخایر نفت خام خود را تقویت کند. این نخستین بار طی بیش از یک دهه اخیر است که آفریقای جنوبی، نفت خام را از بغداد وارد می کند.


ویدیو مرتبط :
سفر معاون اول رئیس جمهور آفریقای جنوبی به تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازتاب‌های سفر رئیس‌جمهور ونزوئلا به تهران



اخبار,اخبارسیاست  خارجی , سفر رئیس‌جمهور ونزوئلا به تهران


 اخبار سیاست  خارجی  - بازتاب‌های سفر رئیس‌جمهور ونزوئلا به تهران

 بازتاب سفر رئیس جمهور ونزوئلا به ایران و دیدارهای وی با رهبر انقلاب و رئیس جمهور، ادعای یک روزنامه غربی درباره مواضع ایران در مذاکرات هسته ای با گروه 1+5 و برنامه ایران و افغانستان برای امضای یک توافقنامه همکاری در حوزه امنیتی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، اخبار مربوط به سفر رئیس جمهور ونزوئلا به ایران، بخش مهمی از مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران را به خود اختصاص داده است. در این زمینه، روزنامه «نیویورک تایمز» از توافق ایران و ونزوئلا برای تلاش مشترک جهت جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت های جهانی نفت خبر داده است. این روزنامه اشاره می کند که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در جریان دیدار با نیکولاس مادورو، همتای ونزوئلایی خود از اعضای سازمان اوپک درخواست کرده تا نقشه های برخی قدرت ها علیه این سازمان را خنثی کرده و به تثبیت قیمتی قابل قبول برای نفت در سال 2015 کمک کنند. مادورو نیز خواستار همکاری اوپک برای ثبات بخشیدن به قیمت های نفت شده است.


در همین موضوع، خبرگزاری «ترند» دیدار مادورو با رهبر انقلاب را مورد توجه قرار داده و از تقدیر مقام معظم رهبری از مواضع ونزوئلا در مسائل بین المللی سخن گفته است. این خبرگزاری می نویسد آیت الله خامنه ای در جریان دیدار با مادورو، پایبندی شجاعانه ونزوئلا بر مبارزه با امپریالیسم و رژیم صهیونیستی و همچنین نفوذ استراتژیک این کشور در منطقه خود را به عنوان دلایل خصومت غرب با این کشور بیان کرده و تأکید کرده اند که سیاست جمهوری اسلامی ایران، توسعه همکاری های همه جانبه با ونزوئلا است. ایشان همچنین با اشاره به هوگو چاوز، رئیس جمهور فقید ونزوئلا، وی را «دوست خوب ایران» خوانده اند.

اما با نزدیک شدن به زمان برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، بخشی از مطالب مربوط به ایران در رسانه های مختلف نیز به این موضوع اختصاص یافته است. روزنامه «لس آنجلس تایمز» با انتشار مطلبی در این زمینه و در تلاش برای انداختن توپ به زمین ایران در بحث مذاکرات، می نویسد گفت و گوهای هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین که طی روزهای آتی برگزار می شود، آزمونی برای سنجش این موضوع است که آیا ایران مایل به نشان دادن انعطاف جدیدی از خود در موضوع هسته ای هست یا خیر. در عین حال، این روزنامه اشاره می کند که از دیدگاه مقامات ایرانی، این غربی ها هستند که تاکنون در مذاکرات از خود عدم انعطاف نشان داده اند.

در نهایت، در میان دیگر مطالب، روزنامه «افغانستان تایمز» از امضای یک توافقنامه امنیتی میان تهران و کابل در آینده ای نزدیک خبر داده است. این روزنامه می نویسد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، قرار است به زودی به تهران سفر کند و توافقنامه ای دوجانبه را درباره مسائل امنیتی با ایران به امضا برساند. بر اساس اعلام منابع خبری مختلف، تمرکز این توافقنامه بر توسعه همکاری دوجانبه ایران و افغانستان در مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر قرار دارد. زمان انجام این سفر هنوز به طور دقیق از سوی طرفین اعلام نشده است. موضوع امضای توافقنامه امنیتی میان دو کشور، در دوره ریاست جمهوری حامد کرزی از سوی مقامات ایرانی مطرح شده بود. 


  اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک