اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سفر محرمانه وزیردفاع آمریکا به ترکیه ؛ برای سوریه چه خوابی دیده اند؟!



 

سفر محرمانه وزیردفاع آمریکا به ترکیه ؛ برای سوریه چه خوابی دیده اند؟!

 

بحران جاری در سوریه با تداوم خود نشان داد ، مسیری كه بشار اسد و هیئت حاكمه این كشور برای حل آن در پیش گرفته اند هرگز قرین موفقیت نبوده است و ناآرامی های داخلی با اعمال فشارهای خارجی همراه شده است تا اسد بیش از پیش در تنگنا قرار بگیرد.

در این میان ، تعاملات محرمانه آنکارا و واشنگتن ، دورنمای مبهمی از "مداخله گری های مبتنی بر اعمال زور نظامی" را پیش روی سوریه قرار داده است که سفر اعلام نشده وزیر دفاع آمریکا به آنکارا در همین راستا قابل ارزیابی است.

اتفاقات دو هفته گذشته در شهر حما و تظاهرات گسترده مردم این شهر كه شعار اصلی مردم سقوط دولت بشار اسد بود ، نشان داد كه تاكتیك های انتخاب شده از سوی دولت بشار اسد در انجام اصلاحات " لاك پشتی " با شرایط كنونی این كشور كه نیازمند اصلاحات جدی و بنیادین است در تضاد است و ظاهرا هم مردم و هم دولت بشار اسد می دانند كه قرار نیست تغییری بنیادین به دست بشار اسد صورت گیرد.

در چنین شرایطی دولت بشار اسد كه از هر سو تحت فشار قرار گرفته است گویی هیچ عجله ای برای انجام اصلاحات ندارد و بر این گمان است كه همچنان با ابزار نظامی و امنیتی و سركوب خواست های مردمی و مخالفان می تواند اوضاع را تحت كنترل بگیرد و این در حالی است كه به نظر می رسد با تداوم استراتژی سركوب دیگر كارایی انجام اصلاحات نیز زیر سوال رفته است و به نظر نمی رسد مخالفان در سوریه با انجام اصلاحات حتی اصالحات بنیادین به دست بشار اسد خواست های خود را تامین شده ببینند.

پرواضح است كه بازیگران بین المللی و كشورهای همسایه و منطقه ای هم بیكار ننشسته اند و به دلیل جایگاه مهم سوریه در معادلات منطقه ای وارد یارگیری و جبهه بندی های داخلی این كشور شده اند تا با مذاكره با طرف حساب هایی كه می توانند در آینده سوریه روی آنها حساب كنند ، از هم اكنون منافع خود را در آینده این كشور تضمین كنند.

خبرهایی از سفر چند روزه لئون پانه تا رییس سابق سازمان سیا و وزیر دفاع كنونی ایالات متحده آمریكا به تركیه و مذاكره وی با مقامات ترك و احتمالا برخی شخصیت های سیاسی سوری مخالف به برخی رسانه های عربی و ترك درز كرده است و این خبرها هر چند تایید نشده اند اما شواهد و قرائن مختلفی وجود دارد كه ایالات متحده ، تركیه و برخی كشورهای غربی و عربی روی طرحی برای آینده نظام سوریه كار می كنند و مشغول طرح ریزی روی سوریه بدون بشار اسد و پس از سقوط دولت او هستند.

واقعیت این است كه كسی نمی داند غرب تا چه حد حاضر به پذیرش بشار اسد خواهد بود ؛ تا كنون كشورهای غربی و اسراییل و حتی تركیه و بسیاری دیگر از كشورهای عربی منطقه به دلیل ترس از آینده مبهم سوریه (با وجودی كه در سیاست اعلامی خود خشونت های صورت گرفته از سوی نیروهای امنیتی سوری علیه تظاهرات كنندگان مخالف حكومت در سوریه را محكوم كرده اند) ادبیات و رفتار محافظه کارانه ای با دمشق داشته اند.
اما به گمان بسیاری از ناظران به محض آماده شدن طرح " آینده سوریه " و مطمئن شدن از اینكه كدام اشخاص و گروه ها جایگزین رژیم بشار اسد خواهند شد ، لحن مقامات غربی و حتی كشورهای عربی و تركیه درباره حكومت بشار اسد تغییر خواهد كرد و ای بسا اگر همانند لیبی با سرسختی و مقاومت بشار اسد روبرو شوند ، استفاده از نیروهای نظامی و اشغال بخش هایی از خاك سوریه با شعار" ایجاد منطقه ای امن برای شهروندان سوریه و جلوگیری از سركوب گسترده مردم از سوی حكومت بشار اسد " در دستور كار قرار خواهد گرفت و ای بسا سفر مخفیانه وزیر دفاع آمریکا به ترکیه هم در همین راستا صورت گرفته باشد.

در واقع دلیل اینكه تا كنون كشورهای غربی ادبیاتی ملایم تر از لیبی در قبال حكومت بشار اسد در پیش گرفته اند ، در این است كه ظاهرا هنوز درباره سناریوی آینده سوریه به توافق نرسیده اند و هنوز نتوانسته اند به یك ارزیابی كلی از نقش و میزان تاثیر گذاری نیروهای سیاسی مخالف در آینده این كشور برسند.

این درحالی است که وقایع سوریه در 3 ماه گذشته نشان داد كه تاكتیك انتخاب شده از سوی بشار اسد جواب نداده است و اصلاحات لاك پشتی وعده داده شده از سوی اسد برای برون رفت از بحران چندان جدی گرفته نشده است و مهم تر اینكه كشورهای غربی و برخی كشورهای منطقه ای از جمله تركیه و عربستان مشغول رایزنی برای آماده كردن سناریوهایی برای سوریه پس از بشار اسد هستند ..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
سوریه/ محرمانه ی امریکا به سنا (غوطه) /سوریه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اخطار ایران به ناوگان آمریکا و فرانسه در خلیج عدن/ سفر غیرقانونی نخست وزیر ترکیه به سوریه



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,رئیس جمهور آمریکا

آماده شدن کشورهای منطقه برای حضور در نشست مشترک با رئیس جمهور آمریکا و لغو برنامه پادشاه عربستان برای حضور در این نشست، اخطار ایران به ناوگان آمریکا و فرانسه در خلیج عدن، سفر غیرقانونی نخست وزیر ترکیه به سوریه و موضع گیری جب بوش درباره جنگ عراق، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، با نزدیک شدن به زمان برگزاری نشست رئیس جمهور آمریکا با مقامات ارشد کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، این موضوع مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. سایت شبکه خبری «فاکس نیوز» می نویسد مقامات کشورهای منطقه که از مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 و همچنین اقدامات ایران در منطقه خاورمیانه احساس نگرانی می کنند، اکنون متوجه رئیس جمهور آمریکا شده اند تا تضمین هایی را در این زمینه از وی اخذ کنند. این کشورها خواستار تعهد واشنگتن مبنی بر حمایت از آن ها در شرایطی هستند که منطقه در شرایط بحران قرار دارد. سفیر امارات در آمریکا ضمن اشاره مستقیم به این موضوع گفته کشورش خواستار دریافت نوعی «تضمین امنیتی» از آمریکا در مقابل ایران است.

این در حالی است که بر خلاف اعلام قبلی، پادشاه عربستان در نشست کمپ دیوید شرکت نخواهد کرد. به نوشته روزنامه «واشنگتن پست»، وزیر خارجه عربستان اعلام کرده ملک سلمان، پادشاه این کشور، در نشست کمپ دیوید شرکت نخواهد کرد. عادل الجبیر مدعی شده این تصمیم سلمان به موضوع آتش بس پنج روزه در یمن مربوط است که از سه شنبه شب آغاز می شود. مقامات آمریکایی نیز می گویند عدم حضور سلمان در نشست مذکور به معنای ناخرسندی سعودی ها از تضمین های امنیتی آمریکا در قبال آن ها نیست. با این وجود، با توجه به اینکه جان کری، وزیر خارجه آمریکا پس از ملاقات اخیر خود با سلمان در پاریس، از حضور وی در کمپ دیوید سخن گفته بود، اکنون این لغو حضور تا حدی غیرمنتظره بوده است.

در مطلبی دیگر مربوط به ایران، خبر برخورد ناوگان نیروی دریایی ایران با نیروهای آمریکایی و فرانسوی در خلیج عدن، مورد توجه شماری از مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. روزنامه «تایمز اسرائیل» در این زمینه به نقل از منابع خبری داخلی ایران می نویسد ایران مدعی شده کشتی های جنگی اش در خلیج عدن، نیروهای نظامی آمریکا و فرانسه را از این منطقه دور کرده اند. بر اساس این اخبار، هواپیماهای شناسایی، هلیکوپترها و کشتی های جنگی آمریکا و فرانسه در اقدامی تحریک آمیز به کشتی های جنگی ایرانی نزدیک شده اند که پس از دریافت اخطار از ناوشکن «البرز»، عذرخواهی کرده و مسیر خود را تغییر داده اند. گفته می شود اتفاقی مشابه نیز دوشنبه هفته گذشته افتاده که در جریان آن، کشتی های جنگی و هواپیماهای آمریکایی پس از دریافت اخطار از ایران مسیر خود را تغییر داده اند.

اما در میان دیگر مطالب، موضوع سفر غیرقانونی نخست وزیر ترکیه به سوریه برای بازدید از یک مقبره تاریخی، بازتاب گسترده ای در مطبوعات و رسانه های مختلف داشته است. «نیویورک تایمز» می نویسد احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه وارد خاک سوریه شده تا از یک مقبره تاریخی که اخیراً از مناطق تحت کنترل تروریست ها به منطقه ای دیگر انتقال یافته، بازدید کند. در جریان بازدید از مقبره سلیمان شاه، وزیر دفاع و فرماندهان نظامی ارشد ترکیه نیز داووداوغلو را همراهی می کرده اند. این روزنامه اشاره می کند که در پی پیشروی گروه های افراطی در داخل سوریه، نگرانی های امنیتی سبب شد نیروهای ترکیه اقدام به تغییر محل این مقبره و انتقال آن به نزدیکی مرز کشور خود نمایند.

در نهایت، موضع گیری تند جب بوش درباره موضوع جنگ عراق، امروز در رسانه های مختلف مورد توجه قرار گرفته است. به نوشته سایت شبکه خبری «سی ان ان»، جب بوش، از نامزدهای جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفته اگر در زمان ریاست جمهوری برادرش (جرج بوش) وی در جایگاه ریاست جمهوری قرار داشت، همان تصمیم را درباره عراق اتخاذ می کرد و وارد جنگ در عراق می شد. این اظهارات در حالی مطرح می شود که جب بوش اخیراً نیز در مصاحبه ای گفته بود در برخی مسائل مربوط به خاورمیانه، از برادر خود مشورت می گیرد. وی گفته اگر هیلاری کلینتون نیز در آن زمان رئیس جمهور بود، همان تصمیم را می گرفت.

اخبار سیاست خارجی - تابناک